Dejtingtråden nr 30!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, mer att det var lärdomen av historian.. Om jag inte totalt missförstod nått?
Nä, du missförstod inte. Numer frågar jag alltid om de faktiskt är singlar just eftersom det faktiskt är så att alla som raggar på en inte är tillgängliga att ragga på någon. Än mindre gå hem med någon. Men, men.....vi vet ju redan att det finns en massa otrogna människor av båda könen och jag lägger ingen moralisk värdering i det. Men letar jag efter en partner letar jag ju efter en som är tillgänglig, inte någon som redan har ett förhållande.
 
Nä, du missförstod inte. Numer frågar jag alltid om de faktiskt är singlar just eftersom det faktiskt är så att alla som raggar på en inte är tillgängliga att ragga på någon. Än mindre gå hem med någon. Men, men.....vi vet ju redan att det finns en massa otrogna människor av båda könen och jag lägger ingen moralisk värdering i det. Men letar jag efter en partner letar jag ju efter en som är tillgänglig, inte någon som redan har ett förhållande.

Tror du han hade svarat ärligt om du hade frågat honom om han var singel?

Jag tänker att kan man ljuga och blåsa sin partner så varför skulle man vara ärlig mot en okänd/ny bekantskap.
 
Ang det här med att prata om tidigare relationer så är jag inne på lite samma spår som @athena_arabians. Jag vill gärna höra om tidigare relationer. Skiter egentligen i hur tidigare partnern var osv men vill höra hur personen jag träffar pratar om exet.

Men, det är inget jag frågar om direkt, utan det brukar kunna komma fram så småningom ändå. Med unga klättraren tog det nog någon månad av dagligt umgänge (herregud så mycket vi umgås...) innan han ens nämnde något ex. När det väl dök upp så pratade han om henne på ett väldigt respektfullt sätt, även när han berättade varför det tog slut osv. Det kändes bra. De män jag träffat som pratat om "galna ex" har sällan varit speciellt trevliga själva heller...
 
Ang det här med att prata om tidigare relationer så är jag inne på lite samma spår som @athena_arabians. Jag vill gärna höra om tidigare relationer. Skiter egentligen i hur tidigare partnern var osv men vill höra hur personen jag träffar pratar om exet.

Men, det är inget jag frågar om direkt, utan det brukar kunna komma fram så småningom ändå. Med unga klättraren tog det nog någon månad av dagligt umgänge (herregud så mycket vi umgås...) innan han ens nämnde något ex. När det väl dök upp så pratade han om henne på ett väldigt respektfullt sätt, även när han berättade varför det tog slut osv. Det kändes bra. De män jag träffat som pratat om "galna ex" har sällan varit speciellt trevliga själva heller...
Nä men precis, det är det här som gör mig kluven. Jag hör gärna hur de pratar om ex men är egentligen ointresserad av vad de säger, om ni förstår? Liksom skiter i husplaner och eventuella detaljer om semestern men har inget emot att höra hur exet/exen omnämns. "Hon var galen fyfan" går bort av flera anledningar. Nykter syn på varför de slutade vara tillsammans har jag inget emot
 
Du får bland annat inte stå upp och dricka alkohol, du måste hålla avstånd, ingen köbildning vid baren.. Är osäker på om det är dansförbud som så, men det är nog svårt att hålla koll på att typ 30-50 pers inte dansar för nära varandra!
Ja det är iof sant det första vet jag ju. Men det låter ju inte orimligt. Inser att det var länge sedan jag var på ett sånt dansställe.
Jag dansar pardans och är det social dans får man inte rotera partner som man gör annars.
 
Japp, i Norge är det det, och dansskolan har varit tvungen att avlysa alla kurser och sociala tillställningar. 😔



Jag frågar det för att ta reda på om personen har haft något seriöst/längre förhållande innan, vill gärna ha någon som är van att leva tillsammans med en partner och vet vad det innebär, typ... Och helst inte byter partners som en annan byter skor.

Hur länge sedan kan säga en del om personen är över sitt ex eller inte, och redo för något nytt, eller åtminstonde leda samtalet åt det hållet.
Här har danskurser dragit igång igen, men de försöker minska/undvika rotation.
 
Nä, du missförstod inte. Numer frågar jag alltid om de faktiskt är singlar just eftersom det faktiskt är så att alla som raggar på en inte är tillgängliga att ragga på någon. Än mindre gå hem med någon. Men, men.....vi vet ju redan att det finns en massa otrogna människor av båda könen och jag lägger ingen moralisk värdering i det. Men letar jag efter en partner letar jag ju efter en som är tillgänglig, inte någon som redan har ett förhållande.

Som jag förstod det fortsatte du träffa honom i ca ett år efter du fick veta att han inte var singel?
 
Ang det här med att prata om tidigare relationer så är jag inne på lite samma spår som @athena_arabians. Jag vill gärna höra om tidigare relationer. Skiter egentligen i hur tidigare partnern var osv men vill höra hur personen jag träffar pratar om exet.

Exakt så. Jag är rätt ointresserad av tidigare relationer, men desto mer intresserad av Hur en potentiell partner talar om dem. Dock tycker jag att det är svårt att ställa en fråga liknande "hur länge har du varit singel"... däremot kan det vara av stort intresse det med. Jag är ointresserad av nån som inte är klar med sitt ex, oavsett det är praktiskt eller mentalt. Jag ställer inga såna frågor men det är nog en anledning till att jag ligger lågt, för jag vill känna av läget både på den fronten och övriga.
 
Exakt så. Jag är rätt ointresserad av tidigare relationer, men desto mer intresserad av Hur en potentiell partner talar om dem. Dock tycker jag att det är svårt att ställa en fråga liknande "hur länge har du varit singel"... däremot kan det vara av stort intresse det med. Jag är ointresserad av nån som inte är klar med sitt ex, oavsett det är praktiskt eller mentalt. Jag ställer inga såna frågor men det är nog en anledning till att jag ligger lågt, för jag vill känna av läget både på den fronten och övriga.

Förstås rimligt att tänka så. Och det är väl det bästa sättet, att lyssna och bedöma istället för att ställa såna frågor rakt ut, vilket gör att man själv verkar lite knepig.
 
Jag är intresserad av precis allt som har med min potentiella eller befintliga partner att göra. Jag vill veta hur han vill ha sina ägg på morgonen, hur hans skolgång var, hur nära han är sina föräldrar, hur kan känner inför koriander och givetvis även hur hans tidigare kärleksliv har sett ut. Jag förstår inte alls varför det skulle vara hysch pysch kring det. Är det att vi genom populärkultur har lärt oss att vi kvinnor konkurrerar med varandra och framför allt att just hans ex är en rivaliserande skata. Minns att tidningen FRIDA hade en artikel om hur du på bästa sätt ska hantera (vara elak emot och frysa ut) hans ex (!?) Jag tänker att vi är vuxna människor med erfarenheter, och med det sagt så går ju livet också vidare och tidigare relationer kan ju vara hemskt irrelevanta att fastna vid. Men det är ändå en del av människan som jag valt att dela mitt liv med, och jag är inte mindre nyfiken på det än vad jag är på någonting annat.

Vi pratar en del om min tidigare relation, eftersom den påverkar mig än idag och gjort ganska stor skada. Det är skönt att berätta om. Sen har vi även flyttat in i grannporten till mitt ex och båda har kontakt med honom regelbundet. Det går alldeles utmärkt. När min mamma träffade sin nuvarande man så var han mellan jobb, och pappa anställde honom. De arbetade ihop i 10 år och är idag bästa vänner. Jag tänker att det här med ex inte behöver vara en egen kategori i livet där man behöver ta på sig ugnsvantarna innan man rör i samtalsämnet. Det blir vad man gör det till.
 
Matchar med en kille på tinder. Han skriver först, lite småsmörigt med bestämmer mig för att ge det en chans. Jag svarar, spinner vidare på vad han sagt och ställer en följdfråga. Han svarar på följdfrågan, men skriver inget mer.
Då jag tycker det är rättointressant att chatta med någon som inte kan driva en konversation så svarar jag inte på meddelandet, utan väntar och ser om han kommer på nått vettigt att skriva. Ett dygn senare kommer ”jag är väldigt nyfiken på dig, hoppas du skriver”(plus en emoji-blomma).

Alltså, om han nu varit så intresserad hade han väl kunnat försöka föra en konversation?:banghead:
 
Sa jag var pa en forsta dejt igar!
Lite spontant, matchade med en snubbe igar sondag och vi messade fram och tillbaka i typ en timme och sa traffades vi i en pub for nagra drinkar igar - och det var jattekul!?
Latt att prata med, kanns som vi ligger pa ungefar samma niva - kan bli ett kul avslappnat "forhallande".

Jag har ju traffat byrakraten ett tag, men vi har inte haft nagot samtal om att bli lite mer seriosa/exclusiva. Jag har val kannt mig lite ljummen i var relation - det ar alltid valdigt latt och trevligt nar vi traffas, men jag kanner fortfarande att jag inte riktigt forstar mig pa honom, och han kan har t.ex. haft ett par situationer dar han stallt in med kort notis, och han dyker upp sent mer ofta an ej.

Jag kanner mig ganska bekvam med att traffa bada ett tag, men kan val sourca lite input - om ni har traffat nagon ett par ganger (hur manga?), forvantar ni er att den andra upplyser om deras dejting situation - alltsa att proaktivt prata om huruvida de traffar andra eller ej?
(Att svara sanningenligt om man ar fragad ar ju sjalvklart, men tanker mer om ni har traffat nagon, sag 5 ganger, forvantar ni er da att den andra aktivt berattar "Jag traffar fortfarande andra, bara sa att du vet"?)
 
Jag är intresserad av precis allt som har med min potentiella eller befintliga partner att göra. Jag vill veta hur han vill ha sina ägg på morgonen, hur hans skolgång var, hur nära han är sina föräldrar, hur kan känner inför koriander och givetvis även hur hans tidigare kärleksliv har sett ut. Jag förstår inte alls varför det skulle vara hysch pysch kring det. Är det att vi genom populärkultur har lärt oss att vi kvinnor konkurrerar med varandra och framför allt att just hans ex är en rivaliserande skata. Minns att tidningen FRIDA hade en artikel om hur du på bästa sätt ska hantera (vara elak emot och frysa ut) hans ex (!?) Jag tänker att vi är vuxna människor med erfarenheter, och med det sagt så går ju livet också vidare och tidigare relationer kan ju vara hemskt irrelevanta att fastna vid. Men det är ändå en del av människan som jag valt att dela mitt liv med, och jag är inte mindre nyfiken på det än vad jag är på någonting annat.

Vi pratar en del om min tidigare relation, eftersom den påverkar mig än idag och gjort ganska stor skada. Det är skönt att berätta om. Sen har vi även flyttat in i grannporten till mitt ex och båda har kontakt med honom regelbundet. Det går alldeles utmärkt. När min mamma träffade sin nuvarande man så var han mellan jobb, och pappa anställde honom. De arbetade ihop i 10 år och är idag bästa vänner. Jag tänker att det här med ex inte behöver vara en egen kategori i livet där man behöver ta på sig ugnsvantarna innan man rör i samtalsämnet. Det blir vad man gör det till.

Kan bara svara för min egen del men jo jag pratar om detta med min partner men inte med en dejt :) jag tycker sånna frågor i ett dejtingstadie blir tråkiga då vill jag prata om mer lättsamma saker.
Jag är inte Nepenthe som bara haft två förhållande i sitt liv med 8 år mellan som singel.
Jag är en hästtjej in i benmägen som älskar naturen, hundar, jag kan meka bil och har en elektrikerutbildning. Jag målar och älskar franska våfflor :D typ

Jag känner mig inte heller hotad av andra potentiella partners eller de som passerat utan vill bli vald helt och hållet av framtida och det kan jag inte påverka mer än att vara mig själv.
Mitt ex föredetta fru gillar nog mig mer än honom så de har aldrig varit några problem.
 
Matchar med en kille på tinder. Han skriver först, lite småsmörigt med bestämmer mig för att ge det en chans. Jag svarar, spinner vidare på vad han sagt och ställer en följdfråga. Han svarar på följdfrågan, men skriver inget mer.
Då jag tycker det är rättointressant att chatta med någon som inte kan driva en konversation så svarar jag inte på meddelandet, utan väntar och ser om han kommer på nått vettigt att skriva. Ett dygn senare kommer ”jag är väldigt nyfiken på dig, hoppas du skriver”(plus en emoji-blomma).

Alltså, om han nu varit så intresserad hade han väl kunnat försöka föra en konversation?:banghead:
Jamen gud, såna finns det gott om. Män som kallar sig själva för "nyfikna" men som bara vill prata om sig själva 🤷‍♀️

Leder du däremot in samtalet på sex kan du ge dig fan på att de plötsligt vill veta ALLT 🤦‍♀️
 
Jag är intresserad av precis allt som har med min potentiella eller befintliga partner att göra. Jag vill veta hur han vill ha sina ägg på morgonen, hur hans skolgång var, hur nära han är sina föräldrar, hur kan känner inför koriander och givetvis även hur hans tidigare kärleksliv har sett ut. Jag förstår inte alls varför det skulle vara hysch pysch kring det. Är det att vi genom populärkultur har lärt oss att vi kvinnor konkurrerar med varandra och framför allt att just hans ex är en rivaliserande skata. Minns att tidningen FRIDA hade en artikel om hur du på bästa sätt ska hantera (vara elak emot och frysa ut) hans ex (!?) Jag tänker att vi är vuxna människor med erfarenheter, och med det sagt så går ju livet också vidare och tidigare relationer kan ju vara hemskt irrelevanta att fastna vid. Men det är ändå en del av människan som jag valt att dela mitt liv med, och jag är inte mindre nyfiken på det än vad jag är på någonting annat.

Vi pratar en del om min tidigare relation, eftersom den påverkar mig än idag och gjort ganska stor skada. Det är skönt att berätta om. Sen har vi även flyttat in i grannporten till mitt ex och båda har kontakt med honom regelbundet. Det går alldeles utmärkt. När min mamma träffade sin nuvarande man så var han mellan jobb, och pappa anställde honom. De arbetade ihop i 10 år och är idag bästa vänner. Jag tänker att det här med ex inte behöver vara en egen kategori i livet där man behöver ta på sig ugnsvantarna innan man rör i samtalsämnet. Det blir vad man gör det till.

For mig handlar det inte om konkurrens, utan mer att mycket information kan vara ganska privat/kanslig och att det helt enkelt tar ett tag innan jag kanner mig bekvam att "blotta mig" pa det sattet. Sa visst kommer man eventuellt till relationshistoria, det ar ju knappast en hemlighet man tar tills graven, men jag drar at mig oronen om det ar en av de absolut forsta grejerna man fragar om.
 
For mig handlar det inte om konkurrens, utan mer att mycket information kan vara ganska privat/kanslig och att det helt enkelt tar ett tag innan jag kanner mig bekvam att "blotta mig" pa det sattet. Sa visst kommer man eventuellt till relationshistoria, det ar ju knappast en hemlighet man tar tills graven, men jag drar at mig oronen om det ar en av de absolut forsta grejerna man fragar om.
Samma här! Och med respekt för den andres upplevelser är det definitivt ingenting jag skulle få för mig att fråga en främling på en dejt. Jag ÄR intresserad av att veta, men jag känner inte att det är min sak att rota i det det första jag gör.
 
Jag är intresserad av precis allt som har med min potentiella eller befintliga partner att göra. Jag vill veta hur han vill ha sina ägg på morgonen, hur hans skolgång var, hur nära han är sina föräldrar, hur kan känner inför koriander och givetvis även hur hans tidigare kärleksliv har sett ut. Jag förstår inte alls varför det skulle vara hysch pysch kring det. Är det att vi genom populärkultur har lärt oss att vi kvinnor konkurrerar med varandra och framför allt att just hans ex är en rivaliserande skata. Minns att tidningen FRIDA hade en artikel om hur du på bästa sätt ska hantera (vara elak emot och frysa ut) hans ex (!?) Jag tänker att vi är vuxna människor med erfarenheter, och med det sagt så går ju livet också vidare och tidigare relationer kan ju vara hemskt irrelevanta att fastna vid. Men det är ändå en del av människan som jag valt att dela mitt liv med, och jag är inte mindre nyfiken på det än vad jag är på någonting annat.

Vi pratar en del om min tidigare relation, eftersom den påverkar mig än idag och gjort ganska stor skada. Det är skönt att berätta om. Sen har vi även flyttat in i grannporten till mitt ex och båda har kontakt med honom regelbundet. Det går alldeles utmärkt. När min mamma träffade sin nuvarande man så var han mellan jobb, och pappa anställde honom. De arbetade ihop i 10 år och är idag bästa vänner. Jag tänker att det här med ex inte behöver vara en egen kategori i livet där man behöver ta på sig ugnsvantarna innan man rör i samtalsämnet. Det blir vad man gör det till.

Alltså för mig är det absolut inte hysh pysh.
Ser inte heller ex som några rivaler, jag är inte fjorton 😁
Jag är bara inte intresserad, varken av att prata om hans eller mina tidigare relationer.
Det är klart att det kommer upp i andra sammanhang, men då flyktigt. Några djupa samtal om gamla relationer är snark och döden.
Skulle han ha ett behov av att prata om det skulle jag givetvis lyssna men det har han inte och inte jag heller.
 
Kan bara svara för min egen del men jo jag pratar om detta med min partner men inte med en dejt :) jag tycker sånna frågor i ett dejtingstadie blir tråkiga då vill jag prata om mer lättsamma saker.

Jag är inte Nepenthe som bara haft två förhållande i sitt liv med 8 år mellan som singel.
Jag är en hästtjej in i benmägen som älskar naturen, hundar, jag kan meka bil och har en elektrikerutbildning. Jag målar och älskar franska våfflor :D typ

Jag känner mig inte heller hotad av andra potentiella partners eller de som passerat utan vill bli vald helt och hållet av framtida och det kan jag inte påverka mer än att vara mig själv.
Mitt ex föredetta fru gillar nog mig mer än honom så de har aldrig varit några problem.

For mig handlar det inte om konkurrens, utan mer att mycket information kan vara ganska privat/kanslig och att det helt enkelt tar ett tag innan jag kanner mig bekvam att "blotta mig" pa det sattet. Sa visst kommer man eventuellt till relationshistoria, det ar ju knappast en hemlighet man tar tills graven, men jag drar at mig oronen om det ar en av de absolut forsta grejerna man fragar om.

Samma här! Och med respekt för den andres upplevelser är det definitivt ingenting jag skulle få för mig att fråga en främling på en dejt. Jag ÄR intresserad av att veta, men jag känner inte att det är min sak att rota i det det första jag gör.

Jag håller med er. Jag upplever dock inte frågan i sig som särskilt intim. Om någon frågade mig hur länge jag varit singel så brukade jag svara "4 år" inte "4 år. Det var en destruktiv relation som slutade i ett självmordsförsök så idag har jag svåra anknytningsproblem" :D Det är väl lite "small talk", en fråga i raden av många andra frågor. Min erfarenhet är inte heller att det varit en särskilt känslig fråga, inte ens för mig som just har en trasslig historia, eftersom det är lätt att välja ett svar som är anpassat till nivån på diskussionen.

När jag och min sambo dejtade fick jag veta att han haft en relation tidigare, och den varit lite över 7 år. När jag frågade varför den tagit slut berättade han att han inte varit kär längre, men berättade inte mer än så, och han var också väldigt noggrann med att inte säga ett enda ont ord om henne. Det tyckte jag sa lite om hans egen integritet och karaktär, vilket givetvis hamnade på + listan.
 
Ser inte heller ex som några rivaler, jag är inte fjorton 😁

Nej, det där tror jag man kommer ifrån i vuxen ålder. Däremot tror jag absolut att hur det pratas om ex i populärkultur kan ha färgat hur vi ser på, och diskuterar ex. Nåväl, i varierande grad såklart, för många är det ju en fullkomlig icke-fråga. Men i det stora hela. När jag berättar att min pappa och min mammas man är bästa vänner så får jag ofta en "OJ DÅ!" eller "Vad stort av dem!" reaktion, vilket är jättekonstigt eftersom mamma och pappa varit skilda i 10 år när hon träffade honom. Vem skulle ens orka ha issues med sitt ex så länge? :D Nu när jag tänker på det så kanske äldre generationen är ännu sämre på det här. Min mormor har inte slutat vara sur på min morfar ännu. Han lämnade henne för en annan för 35 jävla år sen :meh: Get over it.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 116
Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
18 268
Senast: MJLee
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
409
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 530
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp