Dekoration till singel

@TheRedLightning
När jag googlade "natursten" kom det upp några olika som säljer, de flesta finländska (för mig), men även några svenska, så om du provar söka på det så tror jag nog du ska hitta några resultat
 
Vi hade sjösten runt huset, det tycker jagr väldigt fint.
Hade svartvit eftersom huset var vitt och taket svart.
 
Redan gjort det men hittar inte riktigt den typen. Bildgooglade för å se om original bilden hade något att säga, men de va från en målares sida som skulle måla en kunds hus, så ingen info där heller. 😅
Får kolla vidare.
Det ser ut att vara någon form av större sjösten.
 
Det är naturligt slipade stenar. De finns i rullstensåsar och sjö/havsbotten (sprängsten har skarpa kanter). Finns det något naturligt grustag i närheten (dvs i en ås) kan det vara värt att kolla om de har något.

/geologen
Att de va naturliga såg jag, men visste inte vart man kan hitta.
Känner inte till några sådana grustag här i närheten. Däremot finns det en firma i stan som säljer sten på pall. De skulle ha olika varianter av sten, så där ska vi kolla upp om de kan tänkas ha sådan sten.
Annars får vi ta något snarlikt som också är fint. 😇
 
Att de va naturliga såg jag, men visste inte vart man kan hitta.
Känner inte till några sådana grustag här i närheten. Däremot finns det en firma i stan som säljer sten på pall. De skulle ha olika varianter av sten, så där ska vi kolla upp om de kan tänkas ha sådan sten.
Annars får vi ta något snarlikt som också är fint. 😇
En tanke är ju att skicka bilden till några firmor och fråga om de har något i den stilen/likadana att erbjuda :) ?
 
Det är naturligt slipade stenar. De finns i rullstensåsar och sjö/havsbotten (sprängsten har skarpa kanter). Finns det något naturligt grustag i närheten (dvs i en ås) kan det vara värt att kolla om de har något.

/geologen
Får man plocka sten i naturen? Blev lite inspirerad, vi har ett hus vid kusten där det finns en massa runda fina stenar tillgängliga vid stränderna och det vore snyggt att ha dem runt huset, men frågan är om man får ta?
 
Får man plocka sten i naturen? Blev lite inspirerad, vi har ett hus vid kusten där det finns en massa runda fina stenar tillgängliga vid stränderna och det vore snyggt att ha dem runt huset, men frågan är om man får ta?

Min killgissning är: nej, inte utan markägarens lov. Att plocka en eller två stenar som man tycker är vacker tror jag ingen bryr sig om, men redan om det börjar handla om såpass mycket sten som det går åt runt ett hus så är det nog nej.
 
Får man plocka sten i naturen? Blev lite inspirerad, vi har ett hus vid kusten där det finns en massa runda fina stenar tillgängliga vid stränderna och det vore snyggt att ha dem runt huset, men frågan är om man får ta?
Nej, det får man egentligen inte. De tillhör markägaren och ingår inte i allemansrätten.
Sen tänker jag väl att enstaka minnesstenar kanske man kan ta ibland, så länge det inte är på ställen där det är hög belastning av folk eller känsliga miljöer. Men till att fylla upp hela kvadratmeter hemma skulle jag tycka var lite för fult gjort.

Antar att det även finns gränser för hur mycket markägaren själv får ta utan miljötillstånd på liknande sätt som för t.ex. grustäkter? (vet dock inget om var den gränsen går)
 
Det är naturligt slipade stenar. De finns i rullstensåsar och sjö/havsbotten (sprängsten har skarpa kanter). Finns det något naturligt grustag i närheten (dvs i en ås) kan det vara värt att kolla om de har något.

/geologen
Har man flyt kan man hitta en fd havsbotten med så man slipper dyka i det kalla vattnet med 😬 men som sagt: inget man plockar utan lov :)
 
Får man plocka sten i naturen? Blev lite inspirerad, vi har ett hus vid kusten där det finns en massa runda fina stenar tillgängliga vid stränderna och det vore snyggt att ha dem runt huset, men frågan är om man får ta?

Som sagt, enstaka sten säger ingen något om men inte större mängder.

Det tillåtet att slå sönder lösa stenar/block när en letar malm, det är fullt tillåtet inom allemansrätten (och även ta med sig prover). Det är när det blir provtagning i fast berg som det krävs undersökningstillstånd och arbetsplan (eftersom hällar/fast berg aldrig får förstöras som i att en inte får elda direkt på berget).
 
Senast ändrad:
Antar att det även finns gränser för hur mycket markägaren själv får ta utan miljötillstånd på liknande sätt som för t.ex. grustäkter? (vet dock inget om var den gränsen går)

Om det är frågan om en rullstensås (en täkt) krävs det tillstånd etc även om en är markägare (dvs hela faderullan med miljöprövning osv).

På en åker är det givetvis fritt att ta bort sten för markägaren (på vissa ställen är det mindre, på andra ställen mer :D). Hur det är i skogen törs jag inte svära på men misstänker att det är fritt där också, så länge det inte faller under en täkt som ju då kräver tillstånd.
 
Har man flyt kan man hitta en fd havsbotten med så man slipper dyka i det kalla vattnet med 😬 men som sagt: inget man plockar utan lov :)
Finns gott om gammal sjöbotten här. Bolmen sträckte ut sig bra mycket mer än den gör idag, men nog inte lämpligt att leta sten där då det ena är naturvårdsreservat nuförtiden (store mosse). 😅
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 077
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 645
Senast: flera_00
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp