Dekoration till singel

Som sagt, enstaka sten säger ingen något om men inte större mängder.

Det tillåtet att slå sönder lösa stenar/block när en letar malm, det är fullt tillåtet inom allemansrätten (och även ta med sig prover). Det är när det blir provtagning i fast berg som det krävs undersökningstillstånd och arbetsplan (eftersom hällar/fast berg aldrig får förstöras som i att en inte får elda direkt på berget).

Intressant det där om att slå sönder stenar och block, det visste jag inte. Så om jag går på en väg och ser ett block brevid vägen, så får jag slå sönder det, utan att fråga, för att ta prov? Finns det någon gräns för hur stor sten/block man får slå sönder? Och metoder, är det t.ex. tillåtet att spränga?

Allemansrätten och lagar kan ju skilja sig åt lite mellan sverige och finland, men ganska långt brukar de följas åt.
 
Att de va naturliga såg jag, men visste inte vart man kan hitta.
Känner inte till några sådana grustag här i närheten. Däremot finns det en firma i stan som säljer sten på pall. De skulle ha olika varianter av sten, så där ska vi kolla upp om de kan tänkas ha sådan sten.
Annars får vi ta något snarlikt som också är fint. 😇
Lantmäteriet har (digitala) kartor där jag vill minnas att jag hittade rullstensåsar på kursen jag läste nu under våren :) googla så hittar du nog.
 
Intressant det där om att slå sönder stenar och block, det visste jag inte. Så om jag går på en väg och ser ett block brevid vägen, så får jag slå sönder det, utan att fråga, för att ta prov? Finns det någon gräns för hur stor sten/block man får slå sönder? Och metoder, är det t.ex. tillåtet att spränga?

Allemansrätten och lagar kan ju skilja sig åt lite mellan sverige och finland, men ganska långt brukar de följas åt.

Ja, i Sverige är det fullt tillåtet att göra det fetade och blockets storlek har ingen betydelse (så länge det är ett block). Det är inte tillåtet att spränga utan tillstånd dock.
 
Angående att plocka sten i skogen eller mark så är det viktigt att man är säker på att stenen inte ingår i något röse eller forngravs område. Ibland kan det vara otydligt för blotta ögat att det är ett gravar eller rösen man vistas på och som sagt markägarens tillåtelse krävs. Men kan tänka mig att det bara är att erbjuda sig att plocka sten på någon bondes åker så får man den gratis, lite fel tid just nu dock.
 
Angående att plocka sten i skogen eller mark så är det viktigt att man är säker på att stenen inte ingår i något röse eller forngravs område. Ibland kan det vara otydligt för blotta ögat att det är ett gravar eller rösen man vistas på och som sagt markägarens tillåtelse krävs. Men kan tänka mig att det bara är att erbjuda sig att plocka sten på någon bondes åker så får man den gratis, lite fel tid just nu dock.

Instämmer. Det är bra att kolla upp i Fornsök innan en tar något.
 
988D44BC-9318-4CB9-A78A-ADD16F97C303.jpeg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 090
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 626
Senast: LovingLife
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 373
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp