Del II Valp 2022

IMG_20230120_103014895.jpg

Jobbigt när matte släpar upp en tidigt för att åka till stallet och blir kvar där i flera timmar. Mycket att hålla koll på med hovslagare + lärling och dessutom lite extra folk i stallet.
Hon sov dåligt i natt, så efter dagens stalltjänst hamnade hon så här direkt när vi kom in. 😂 Jag hann inte ta av henne tröjan innan hon stod på huvudet på fällen. Fattar dock inte hur det där kunde vara skönt? Varför la hon sig inte ner för att sova istället?
 
Knut är nu sövd inför CT.
Fick träffa en annan veterinär här då ortopeden opererar akut. Väldigt intensiv man som flaxar med armarna så Knut blev osäker.
Tyckte visst först vi INTE ska CT röntga för han inte haltar. Men de var ju det ortopeden i Strömsholm (som kollat på bilderna) rekomenderade.
Men jag sa de jag vill ju veta om hunden kan får börja röra på sig mer eller ej?
”Jamen då är det nog bäst med CT!”

503862EC-3F3C-4F03-A425-F3DADB2DB5A7.jpeg
🤪 herregud….
 
Igår klättrade Jackie över kompostgallret runt tomten för hon tyckte jag var för långsam med att hämta henne när jag satte in Viktor i bilen när vi skulle åka och träna. På träningen öppnade hon buren och kom glatt gåendes mycket nöjd med sig själv. Jag älskar hennes attityd, inställning och framåtanda även om det är lite opraktiskt med rymningar 🤣 Hon rymmer för att vara med, inte för att dra iväg.

Tänk att det är phalenen av alla hundar jag haft som hittar på mest sånt här 🥰
 
Igår klättrade Jackie över kompostgallret runt tomten för hon tyckte jag var för långsam med att hämta henne när jag satte in Viktor i bilen när vi skulle åka och träna. På träningen öppnade hon buren och kom glatt gåendes mycket nöjd med sig själv. Jag älskar hennes attityd, inställning och framåtanda även om det är lite opraktiskt med rymningar 🤣 Hon rymmer för att vara med, inte för att dra iväg.

Tänk att det är phalenen av alla hundar jag haft som hittar på mest sånt här 🥰

Tycker det är roligt med hundar som tar egna intiativ även om de kan bli lite bökigt för oss människor 😁

Förra gången hundarna var ensamma mötte Knut mig i dörren med sitt koppel på 😅 alltså jag skrattade så gott!
Tagit ner de från kroken o på nått aätt fått på sig det!? Han är så go 🥰
 
Tycker det är roligt med hundar som tar egna intiativ även om de kan bli lite bökigt för oss människor 😁

Förra gången hundarna var ensamma mötte Knut mig i dörren med sitt koppel på 😅 alltså jag skrattade så gott!
Tagit ner de från kroken o på nått aätt fått på sig det!? Han är så go 🥰
Ja jag tycker det är toppen att hon hittar på saker, är lösningsorienterad, testar och vill.
 
Kloklippartips, någon? :meh:

Wilsons tänder är som sylvassa nålar och han är i den åldern då det roligaste att bita i är händer.
Vi säger såklart alltid till och byter ut mot en leksak eller helt enkelt låter bli att klappa honom om han är i "zooming-mode" 😅

Men kloklippning går ju inte alls.
Så fort vi rör en tass så är han där och biter. Spelar ingen roll om han är dötrött, morgon-gosig, eller normal-vaken.

Vårt fel såklart, varit för lat för att träna detta.
Han fick sin sista vaccination hos vet igår och han sa att klorna inte var någon fara, bara ta ut hunden mer nu på asfalt så löser det sig själv.

Och det har han kanske rätt i men jag skulle nog gilla att man i alla fall fick röra tassarna på honom utan att han rycker ifrån sig.
Bitandet tänker jag att det kommer ge sig mer när tänderna är bytta.
Han är 4 månader så jag gissar att mjölkisarna kliar i munnen på honom...

Men hur ska man börja? Några bra tips?
Nöta, nöta, nöta?
 
Kloklippartips, någon? :meh:

Wilsons tänder är som sylvassa nålar och han är i den åldern då det roligaste att bita i är händer.
Vi säger såklart alltid till och byter ut mot en leksak eller helt enkelt låter bli att klappa honom om han är i "zooming-mode" 😅

Men kloklippning går ju inte alls.
Så fort vi rör en tass så är han där och biter. Spelar ingen roll om han är dötrött, morgon-gosig, eller normal-vaken.

Vårt fel såklart, varit för lat för att träna detta.
Han fick sin sista vaccination hos vet igår och han sa att klorna inte var någon fara, bara ta ut hunden mer nu på asfalt så löser det sig själv.

Och det har han kanske rätt i men jag skulle nog gilla att man i alla fall fick röra tassarna på honom utan att han rycker ifrån sig.
Bitandet tänker jag att det kommer ge sig mer när tänderna är bytta.
Han är 4 månader så jag gissar att mjölkisarna kliar i munnen på honom...

Men hur ska man börja? Några bra tips?
Nöta, nöta, nöta?

Jag har alltid suttit på golvet och lagt hunden på rygg på eller mallan mina ben, även med min mastiff på 55 kg 😁
Börjat med det som mysstund, med magkli och pillande på ben och tassar innan jag börjat klippa.
Gjorde det första gången med Harry när vi haft honom några dagar, dock utan att klippa.
Han var väldigt bitigsom liten, stoppade in en leksak i munnen på honom 😁
 
@Seabaz med små valpar har jag haft valpen i famnen, hållt i en tass med så fast grepp att valpen inte kan komma ur greppet utan att för den skull hålla hårt. En ovan valp kan försöka rycka bort tassen, gny, bita på handen men jag ignorerar bara det och är lugn. Så fort valpen slappnar av släpper jag tassen, berömmer och ger en godbit. Upprepar ett par gånger och håller lite längre i tassen varje gång. När jag sen klipper klorna så är valpen van att koppla av, klipper en klo och ger godis, klipper en klo till och ger godis osv. När de är äldre fasar jag ut godiset till en godis per tass.
Jag klipper aldrig klorna under "kamp" eller stress utan jag väntar ut hunden tills den slappnar av. Har man en hund som inte gillar klippa klorna så tar jag ändå den tid det krävs för att få hunden att acceptera det. Klippte klorna på en bekants hund under ett par timmar, det tog ett antal gånger att bara hålla i tassen utan illvrål, bitningar och krängande. Sen fick hunden också vara en halvtimme-timme innan jag upprepade då jag ändå hade annat att pyssla med och inte kände nån stress. I slutet av dagen var alla klor klippta på den enligt ägaren "omöjliga" hunden som inte gick att klippa klor på.
 
@Seabaz med små valpar har jag haft valpen i famnen, hållt i en tass med så fast grepp att valpen inte kan komma ur greppet utan att för den skull hålla hårt. En ovan valp kan försöka rycka bort tassen, gny, bita på handen men jag ignorerar bara det och är lugn. Så fort valpen slappnar av släpper jag tassen, berömmer och ger en godbit. Upprepar ett par gånger och håller lite längre i tassen varje gång. När jag sen klipper klorna så är valpen van att koppla av, klipper en klo och ger godis, klipper en klo till och ger godis osv. När de är äldre fasar jag ut godiset till en godis per tass.
Jag klipper aldrig klorna under "kamp" eller stress utan jag väntar ut hunden tills den slappnar av. Har man en hund som inte gillar klippa klorna så tar jag ändå den tid det krävs för att få hunden att acceptera det. Klippte klorna på en bekants hund under ett par timmar, det tog ett antal gånger att bara hålla i tassen utan illvrål, bitningar och krängande. Sen fick hunden också vara en halvtimme-timme innan jag upprepade då jag ändå hade annat att pyssla med och inte kände nån stress. I slutet av dagen var alla klor klippta på den enligt ägaren "omöjliga" hunden som inte gick att klippa klor på.
Bra förklaring!
 
Kloklippartips, någon? :meh:

Wilsons tänder är som sylvassa nålar och han är i den åldern då det roligaste att bita i är händer.
Vi säger såklart alltid till och byter ut mot en leksak eller helt enkelt låter bli att klappa honom om han är i "zooming-mode" 😅

Men kloklippning går ju inte alls.
Så fort vi rör en tass så är han där och biter. Spelar ingen roll om han är dötrött, morgon-gosig, eller normal-vaken.

Vårt fel såklart, varit för lat för att träna detta.
Han fick sin sista vaccination hos vet igår och han sa att klorna inte var någon fara, bara ta ut hunden mer nu på asfalt så löser det sig själv.

Och det har han kanske rätt i men jag skulle nog gilla att man i alla fall fick röra tassarna på honom utan att han rycker ifrån sig.
Bitandet tänker jag att det kommer ge sig mer när tänderna är bytta.
Han är 4 månader så jag gissar att mjölkisarna kliar i munnen på honom...

Men hur ska man börja? Några bra tips?
Nöta, nöta, nöta?
Förutom övriga tips använder jag mig av godis på tub vid kloklippning. Slickandet verkar lugnande och flyttar över koncentrationen från tassen till tuben istället. Ni är ju två så en kan mata och den andra börja med hanteringsträning och så småningom klippa också. De första stunderna ska enbart vara mysiga med mycket kel, gos, klapp och pill medan hunden får slicka från tuben.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 086
Senast: doppler
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 306
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp