Dela upp högiva

Oknytt

Trådstartare
Ni som inte har fri tillgång grovfoder till era hästar, hur delar ni upp den totala högivan under dagen?

Hästen (lite över D ponny måttet) får 10 kg hö och får just nu 3+1+2+4, men ju mer jag funderar på det desto osäkrare blir jag om det är optimalt.
Fodertiderna (ca tider) är 8, 11,15 och 20-21.
 
Ni som inte har fri tillgång grovfoder till era hästar, hur delar ni upp den totala högivan under dagen?

Hästen (lite över D ponny måttet) får 10 kg hö och får just nu 3+1+2+4, men ju mer jag funderar på det desto osäkrare blir jag om det är optimalt.
Fodertiderna (ca tider) är 8, 11,15 och 20-21.

Jag hade hellre lagt 2+2+2+4, när det ändå är så pass jämt fördelat i tid mellan givorna, bara för att slippa väga upp 4 olika tunga högivor.
 
Våra får oftast mellan 5-6 gånger per dag beroende på när de går in. Första vid 06 och sista strax efter 22 tiden.
 
Jag hade hellre lagt 2+2+2+4, när det ändå är så pass jämt fördelat i tid mellan givorna, bara för att slippa väga upp 4 olika tunga högivor.
Mjo jag hade så först men ändrade till 3+1 pga att jag tänkte hon skulle vara mer hungrig på morgonen och att det var lite kortare tid mellan frukost och lunch än lunch och eftermiddag. Men det är definitivt mkt smidigare att ge 2+2+2+4 😊
 
Jag delar lika utom när det finns gräs, då drar jag först ner på insläppsfodret och sen på frukosten (de får tre gånger om dagen). Det finns alltid halm att tugga på inne. Lättfödd häst.
 
Ni som inte har fri tillgång grovfoder till era hästar, hur delar ni upp den totala högivan under dagen?

Hästen (lite över D ponny måttet) får 10 kg hö och får just nu 3+1+2+4, men ju mer jag funderar på det desto osäkrare blir jag om det är optimalt.
Fodertiderna (ca tider) är 8, 11,15 och 20-21.
Mina två (d-ponny och shettis) delar på 6 kg under dagen:
1,5 kg kl 6
1,5 kg kl 9
1,5 kg kl 13
1,5 kg kl 17

Vid insläpp (kl 21) får shettisen 2 kg och d-ponnyn 4 kg.
 
Jag skulle gjort samma med gett 2+1+2+5 pga det är många timmar mellan 15-22.

Jag ger min 3+3+3+3(i hönät) just nu men kommer ändra till 2+2+6 inom kort. ger ca 7-8, ca14 och sen kvällen, ca 21-22.

Jag tror faktiskt jag ska testa det. Känns som en jämnare fördelning att maxa högivan till kvällen utan att hon för den saken skull svälter ihjäl under dagen 👍😊
 
Jag tycker det är svårt att säga generellt, beror på om det finns annat att äta i hagen, om hästen har tillgång till halm inne eller ute, vilka behov de andra hästarna i hagen har osv. Men i regel brukar jag försöka portionera ut så hästen har så jämn tillgång som möjligt under dygnets timmar, så nästan alltid mer till natten. Men en period hade jag en lättfödd tillsammans med svårfödda i hagen, då var kvällsgivan liten för att uppväga att han ätit mycket under dagen och han hade istället fri tillgång på halm hela natten.
 
Jag tycker det är svårt att säga generellt, beror på om det finns annat att äta i hagen, om hästen har tillgång till halm inne eller ute, vilka behov de andra hästarna i hagen har osv. Men i regel brukar jag försöka portionera ut så hästen har så jämn tillgång som möjligt under dygnets timmar, så nästan alltid mer till natten. Men en period hade jag en lättfödd tillsammans med svårfödda i hagen, då var kvällsgivan liten för att uppväga att han ätit mycket under dagen och han hade istället fri tillgång på halm hela natten.
Ja det är ju lite så man får tänka.
Jag försöker se till att det inte går mer än max 4 timmar mellan gånergna hästen kan stoppa nått i magen. Just nu går dom i gräshage så där är jag inte minsta orolig. Det är åxå därför han får 3 kg i nät på natten. Då kan han alltid pilla lite med det och han få något i magen.
Jag har även märkt att han gärna grejjar med nätet och låter höet på golvet vara kvar.

Så man får liksom ta lite i beaktning vad de sysslar med under dagarna när man funderar ut högivorna.
 
Vart äter hästen höt?
Äter den morgonhö inne så hade jag haft max 2 kg på morgon (en del människor orkar inte vänta på att hästen äter upp ordentligt eller så slutar hästen äta när andra hästar börjar få gå ut, osv)
När på dagen motioneras hästen?
När kommer den in från hagen?

Jag skulle nog ha gett
2, 1, 2, 5 eller 2, 2, 1, 5 (så länge hästen äter upp 5 på kvällen)
 
Vart äter hästen höt?
Äter den morgonhö inne så hade jag haft max 2 kg på morgon (en del människor orkar inte vänta på att hästen äter upp ordentligt eller så slutar hästen äta när andra hästar börjar få gå ut, osv)
När på dagen motioneras hästen?
När kommer den in från hagen?

Jag skulle nog ha gett
2, 1, 2, 5 eller 2, 2, 1, 5 (så länge hästen äter upp 5 på kvällen)

Hon får morgon, lunch och middag ute och kväll inne. Kommer in kring 18-19 och motioneras sen efteråt.

Hon äter DEFINITIVT upp 5 kg 😅
 
Jag skulle ge:
3
1
1
5

Pga 12h mellan kväll och morgonen. :-) Antar att 11 och 15 är i hagen och då kanske de t.o.m. finns lite att pilla med?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
642
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
688
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp