Bukefalos 28 år!

Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Petruska och Sissa, trixandet hon menar är nog att hon själv anpassat sig och sin nya familj efter när V-pappan velat ha V... Och har alltså inte med pappans ansvar för relationen att göra.

Öhh...hur kan det inte ha det? Inte bara Silver utan hela den nya familjen ska trixa för pappa&Vidar-relationens skull? Jag fattar absolut inte hur du menar. :confused:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Ännu hellre vill vi att timmisen får klarhet i det här. Men det vet jag att du också tycker egentligen.

Tim och hennes familj ska reda ut det här. Det kommer de att göra, något annat är inte möjligt.

Och jag är ganska säker på att hon inte glömmer bort oss nätkompisar mitt i kaoset. PRATA måste man ju. ;)
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag gissar att du menar det hon brukar skriva till mammor som klagar över barnens pappors bristande engagemang: "Lämna över ungen, åk hemifrån och låt honom lösa det".

Men här tycker jag inte att det handlar om det. Här har man behövt trixa för att hämta/lämna ska funka rent praktiskt och för att barnet ska få pappa kontinuerligt. Det är bara det jag menar och jag kan tänka mig att det låter kryptiskt men jag vill inte vara detaljerad.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Öhh...hur kan det inte ha det? Inte bara Silver utan hela den nya familjen ska trixa för pappa&Vidar-relationens skull? Jag fattar absolut inte hur du menar. :confused:

Nja.

Vi har backat upp relationen genom aldrig svartmåla pappan, och genom att lägga in stödtid för V med oss när det sviktat med tålamodet under pappatiden.

Vilket jag tycker är självklart.

Det vi har trixat med är att pappan alltid alltid bestämt tiderna för sitt umgänge.

Eftersom han inte kan planera så långt fram och allt annat varit så mkt viktigare att få ihop.

För oss har det ju inte spelat så stor roll, eftersom vi alltid vill ha V och han aldrig är i vägen. Och vill att han träffar sin pappa så mycket som möjligt.

Det är inte förrän nu senaste månaden som det blivit tydligt att V tar stryk av den senaste tidens oregelbundenhet och att det blivit så mycket pappatid att hans hemmaliv inte funkar.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Petruska och Sissa, trixandet hon menar är nog att hon själv anpassat sig och sin nya familj efter när V-pappan velat ha V... Och har alltså inte med pappans ansvar för relationen att göra.

Joo. Han har väl inte tagit ansvar utan dykt upp som som gubben i lådan när pappatarmen sugit som värst och Tim och familjen har fått anpassa sig in absurdum. Det är väl en del av problemet?

Pappan vill inte ha barnet på regelbundna i förväg betämda tider vilket är bäst för barn, i synnerhet V när det fått de konsekvenser som visat sig. Varannan helg verkar pappan tycka är för lite.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Joo. Han har väl inte tagit ansvar utan dykt upp som som gubben i lådan när pappatarmen sugit som värst och Tim och familjen har fått anpassa sig in absurdum. Det är väl en del av problemet?

Klart det är. Det ÄR ju själva problemet. Jag tyckte bara inte att det hängde ihop med det hon brukar skriva till mammor som klagar över barnens pappors bristande engagemang: "Lämna över ungen, åk hemifrån och låt honom lösa det". Men struntsamma, vi behöver inte uppehålla oss vid det.

Tim! I princip alla råd i tråden pekar åt samma håll. Flera, som Petruska, Sissa och Bangsi, är dessutom jättekloka. Drar du nån slutsats av det?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Nja.

Vi har backat upp relationen genom aldrig svartmåla pappan, och genom att lägga in stödtid för V med oss när det sviktat med tålamodet under pappatiden.

Vilket jag tycker är självklart.

Det vi har trixat med är att pappan alltid alltid bestämt tiderna för sitt umgänge.

Eftersom han inte kan planera så långt fram och allt annat varit så mkt viktigare att få ihop.


.


Inte svartmåla och prata skit om den andra föräldern är sunt och det gör man om man är normal. Det vinner inte bara barnet på i nuet, utan den "icke-skitpratandeföräldern" på i framtiden.

Vad säger biopappan nu om ni kräver reglerat umgänge varannan helg? (Svarar han att ni är dumma och saboterar hans umgänge typ?)
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Joo. Han har väl inte tagit ansvar utan dykt upp som som gubben i lådan när pappatarmen sugit som värst och Tim och familjen har fått anpassa sig in absurdum. Det är väl en del av problemet?.

Men det är ett NYTT problem :(

Svårplanerat har det alltid varit, men förut var det svåra att få TILL varannan helg eftersom det fanns så många andra viktiga saker att göra i pappans jobb.

Det här att pappan plötsligt verkar vilja ha halva veckor har vi blivit tagna på sängen av.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Inte svartmåla och prata skit om den andra föräldern är sunt och det gör man om man är normal. Det vinner inte bara barnet på i nuet, utan den "icke-skitpratandeföräldern" på i framtiden.

Vad säger biopappan nu om ni kräver reglerat umgänge varannan helg? (Svarar han att ni är dumma och saboterar hans umgänge typ?)

Se mitt inlägg 304.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Vi har backat upp relationen genom aldrig svartmåla pappan, och genom att lägga in stödtid för V med oss när det sviktat med tålamodet under pappatiden.

Det vi har trixat med är att pappan alltid alltid bestämt tiderna för sitt umgänge.

Jag lutar som du säkert gissar åt Sissas linje ovan.

Att ni aldrig har aktivt svartmålat är givetvis som sig bör. Frågan är: svartmålar man när man låter verkligheten synas utan att själv utgöra förskönande filter mellan den och i det här fallet barnet?

Jag förstår att det geografiska avståndet kräver lite trixande även av den bäste, men det du beskriver är något därutöver.

Det förvånar inte mig att det funkat hjälpligt under dagistiden. Så små barn har ju inte den självständiga planering (tex rida med kompisar i helgen) som lite större barn har. Faktum är att barn större delen av dagistiden knappt begriper tidstermer som "imorgon" och "igår". Senast häromdagen träffade jag en treåring som sa "igår" om all förfluten tid, och det är helt normalt.

Och jag kritiserar inte hur det har varit, förutom att jag tror att jag insett att den här smällen skulle komma om jag varit informerad.

Och jag vidhåller: en engagerad pappa hade inte flyttat för det första, oavsett vad, och hade trixat själv för det andra. Inte överlåtit trixandet på dig, men det har han kunnat göra.

Han har dig i sitt grepp, under sina knappar, som IU säger. Dina barn är de skarpaste knapparna till dig och det vet alla. Han har uppenbarligen använt dem hela tiden, men du har varit så villig att fixa för ditt barn att du inte märkt det. (Fullt begripligt och ska inte tolkas kritiskt från min sida. Det är som det är.)

Och nu är det Vidar som betalar. Det är faktiskt så. Och han får betala både för sin pappas samtidigt distanserade och röriga stil, och för din svaghet mot pappan.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Tim! I princip alla råd i tråden pekar åt samma håll. Flera, som Petruska, Sissa och Bangsi, är dessutom jättekloka. Drar du nån slutsats av det?

Vi måste ställa om våra reflexer från "hur ska vi underlätta så V får träffa sin pappa öht" till "hur ska vi freda den tid V uppenbarligen behöver i hemmet och skolan"
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Vi måste ställa om våra reflexer från "hur ska vi underlätta så V får träffa sin pappa öht" till "hur ska vi freda den tid V uppenbarligen behöver i hemmet och skolan"

...till "sorry V-pappan, det går inte. För Vidars skull".

Edit: "sorry V-pappan, det går inte. För Vidars skull. Du bor för långt bort"
 
Senast ändrad:
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

och för din svaghet mot pappan.

Jag tycker inte jag är svag bara för att han skiter i vad jag säger.

Jag har ställt stenhårda ultimatum och bett honom dra åt :devil: annars. Sagt att jag utan tveka offrar V:s papparelation ifall det krävs för att få honom stabil igen.

Ur mailet som han fått innan han ombestämde sig att hämta tidigare IGEN:

I den här perioden är VIDARS behov av att lära sig komma RÄTT in i en klass så oändligt mycket viktigare än vår barnbrist eller våra jobb. VI har alltså bestämt att vi bor HÄR under lågstadiet (oavsett om sambon kan försörja sig eller inte) där han har en chans att rädda sina gamla kompisband och vi känner flera föräldrar vi kan samarbeta med för att plantera några av de nya hos honom.

Nu har du att göra följande:

1) lösa ditt umgänge utan att rubba skoldagarna. Han måste få ha måndagarna också i skolan, och minst varannan helg på hemmaplan, schemalagt. Dessutom gärna planera och underlätta för kompisaktiviter HÄR under "din" tid, då kan du så småningom skörda så du får med dig ett par barn hem till dig istället.

2) inte pracka din längtan på honom så han får skuldkänslor för att gå i skolan eller vara här.

3) En gång för alla lyfta av honom skulden vad gäller "pappa"-frågan. Allt skitsnack om vem som är "riktig" kommer bara slå tillbaka på dig när han blir stor nog att fatta! Han FÅR ha två pappor om det är hans känslor och det är BARA en tillgång helt utan konflikter. Punkt. Det värsta med detta är att du måste mena det också, han har en sån oerhörd radar när det gäller att snappa upp sånt som skulle kunna såra dig.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Har du inte invänt mot det? Det är ju inte riktigt den bild man fått:smirk:

Jo. Se 331. Nu är det så långt bak att jag klistrar in det igen:

(Du har alltid gjort som du vill. Nu funkar det inte längre för barnet blir otryggt. Jag har informerat dig om allt både i tel och mail. Mitt ansvar är att se till att barnet mår bra. Ditt är tydligen något annat.

Sorgligt.

Det är ingen tävling. Vi har ett olyckligt barn som mår bättre om han får vara i fred och att man alltid håller det man lovar.

Om dina behov är viktigare än V:s kommer du att förbruka din vårdnad.
)
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag blir så ledsen silverkedjan när jag ser någon köra över dig och V.
Verkar inte som min råd är till nån nytta. Men jag hoppas verkligen det löser sig.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

.
Edit: "sorry V-pappan, det går inte. För Vidars skull. Du bor för långt bort"

Fast.

Just precis nu, med en 6-åring som om och om igen vill se småbarnsfilmer om djur som förlorar sin mamma, som vill ligga i barnvagnen och låtsas vara bebis, som vill leka de lekar jag lekte när vi bytte blöjor när han var liten, som bryter ihop så fort jag släpper fokus på honom och som kommer upp på nätterna bara för att känna efter att jag FINNS, just nu skulle jag ändå inte vilja släppa iväg honom oplanerat mitt i den trygga mammatid jag lovat honom även om pappan flyttade hit.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 580
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 377
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp