Bukefalos 28 år!

Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

V får fortfarande tröstlöshetsattacker där han blir onåbar och bara ska vara ifred.

Typ "jag vill inte ha nån omkring mig" som pappan sa när HAN var liten.

Så kan ju ungar bli om de inte får som de vill eller möter nån tuff motgång när tex lillebror slår dem i fem myror-spelet :p men nu kommer det på en helt annan svartare nivå och när det ser ut som att han bara har flyt, det finns ingen aktuell händelse att hänga upp det på.


Den bästa nyckel jag hittat är att sluta tjata om vad det är som gör honom ledsen för det KAN han inte svara på. Istället berättar jag om när jag var liten och hur jag skärmade bort omgivningen bakom en halvmeter lugggardin. Oftast var jag ledsen för jag tyckte att ingen förstod mig och ingen tyckte om mig. Ibland var jag ledsen för att jag inte förstod hur de andra barnen lekte och hur jag skulle få vara med, jag hade inte övat så mycket på det utan mest suttit hemma och läst böcker innan jag började skolan.

Sedan efter några timmar när allt är bra så går det att fråga om han kommit på vad han var ledsen för. Då muttrar han bakom SIN lugg "du har nog ganska rätt" :cool:

:cry::cry::cry:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Hur skall du göra nu i morgon?
Hämta tidigare?
Ringa polisen?
Låta allt fortsätta som förut?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag utgår kallt från att vår överenskommelse gäller. Jag vill inte hämta tidigare för då missar V sin kompislektid på em. Men jag talar om för fröknar och V att det är jag som hämtar, precis i linje med det som vi kommit överens om är bäst för V, nämligen att han har en helt ostörd vecka hemma med full skoltid och familjetrygghet.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Och vad händer om pappan dyker upp då?
Hur hanterar du det?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det blir hans problem.

Han kan ju inte göra det utan att det märks tydligt att han inte följer överenskommelsen.

Jag hoppas han är för smart för att skjuta sig i foten på det viset.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sen när det gäller det här med att täcka över hur människor är och beter sig. Jag tror inte på att den där idoldyrkan är bra i långa loppet. Det är också så att vi vill väl att barn ska lära sig lösa konflikter så småningom och inte bli konflikträdda. Då måste de få se vuxna, i konflikter, och även se hur de löser dem. Naturligtvis ska det vara "vettig" nivå på konflikterna.

Jag håller helt med.

V vet om de flesta av pappans svaga sidor, men är lojal in i döden och har lärt sig ursäkta dem.

Vi kan vara förebilder för andra typer av problemlösningar och relationer hemma, och förut har det inte varit något problem med att man kan göra på olika sätt på olika ställen, att olika saker är olika viktiga för olika människor.

Sånt måste de ju OCKSÅ lära sig.

Han har vilket jag uppfattat som normalt haft ett par dagars omställningstid innan han landat här i vår familj igen. Under den tiden är han taskig främst mot sambon men också mot lillbrorsan, och lite allmänt störig och så där otrevlig som man inte vill att ens barn ska vara. Vi har bara dragit gränsen vid att inte tillåta våld, sedan har vi nonchalerat resten och bara älskat honom villkorslöst.

På tredje dan brukar det släppa.

Men delar man varje vecka så får man ju BARA den störiga omställningstiden.

Klart kompisarna inte vill vara med en sån typ :cry:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag blir också väldigt engagerad. Inte dödad, utan speedad och på.

Jag blir helt mör, inte på ett behagligt vis. Men nu hoppas jag att händelserna får ha sin gång och att de blir som de ska, dvs Vidar får lugn och ro.

När är nästa avtalade tillfälle för Vidar att träffa sin pappa?

För mig handlar tråden skrämmande och obehagligt mycket om kvinnor som inte står raka inför män, om kvinnor som putsar mäns piedestaler. Jag tror inte att en enda av oss helt har lyckats undvika att göra det där i våra liv, men nu borde vi väl vara gamla nog att lägga av med det? Och i det här fallet går det ut över ett barn, både sättet på vilket piedestalen putsas och den fördel mannen drar (dragit) av det.

Följaktligen känner jag obehag över amatördiagnosticerandet och ser istället en fråga om makt. Både den bristfälligt ansvarstagande pappan och den så kallade tigermamman är skräpprodukter i vår kultur, som jag ser det, men inget av det är en sjukdom.

Om det blir formella och rättsliga konsekvenser beror väl helt på hur händelserna utvecklar sig det närmaste. Att vårdanden skulle hamna hos pappan är helt osannolikt, delad vårdnad med beslut om umgänge är väl det önskvärda om situationen inte går att få ordning på utan rättslig inblandning.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det är töntigt att :bow: och tacka folk för folks inlägg.

Men jag känner ofta att jag vill göra det när du skriver Petruska. Du lyckas ofta lyfta näsan ovanför vattenytan och se det hela i ett större perspektiv. Att det ofta, troligen även här handlar om makt, männens makt, som vi är så vana vid att vi inte ens ser. Vi anpassar, vi är smidiga.

Du har så bra ord. Du har ord, eftersom du är påläst. Jag vet att vi varit inne på det här i andra sammanhang, det blir inte riktigt trådkap, jag tycker det hör till, det är viktigt det du tar upp här. Jag kan inte tillföra ett vettigt jota i en sådan här diskussion, tycker bara det är superviktigt, superintressant och sitter själv mitt uppe i ett relationsdilemma som har just med könsmaktordning att göra vilket skapar stora problem. (Det är en utvikning och ska absolut inte nämnas med ett ord till i den här tråden.)
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

När är nästa avtalade tillfälle för Vidar att träffa sin pappa?
.

Fredag. Enligt mig och Vidar efter överenskommelsen med pappan när han lämnades i måndags.


Möjligen också:
När som helst. Enligt pappan som inte meddelat annat än att han inte tycker om att jag inte samarbetar och att jag inte har rätt att ändra "reglerna".
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Ännu töntigare är det att tacka för att man blivit tackad för inlägg.

:love:

Men jag minns ju att du och jag har pratat om det här förut. Jag har så inihelvete mycket ord, har alltid haft det. Ord som en väg till världen och ord som en vägg mellan mig och världen. Tyvärr verkar det vara svårt för samma person att hinna vara fullt kapabel både med orden som håller en ovanför vattenytan, som du säger, och de ord som hjälper en att stanna och orientera sig i den närmaste världen. Det sista är du oändligt mycket bättre på än jag!

Dina relations- och könsmaktsproblem går vi inte in på om du inte vill, och då förslagsvis i en annan tråd. Men tänk på att jag drömde att karln fegade ur, om det kan stärka dig!
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag hoppas han är för smart för att skjuta sig i foten på det viset.

Det hoppas jag med.

Just att liksom vända på steken så att de korkade saker som han gör slår tillbaka på honom själv tror jag är det enda sättet att hantera situationen.
Om man inte vill dra in Juridiken då.

Och för att det skall bli så så måste du sluta att curla pappan.
Inte sopa undan och hålla vägen slät och enkel.
Utan låta honom ta sitt besvär själv.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag kan inte tillföra ett vettigt jota i en sådan här diskussion,...

Men du är ju också jättebra på att sätta ord på livet.
Särskilt på "här och nu".
Så har i alla fall jag alltid uppfattat det.

Och ditt bidrag i den här tråden är definitivt jätteviktigt.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jo.

Det är jag som har barnet och barnets problem i knäet. Det är jag som är boförälder. Det är jag som inte har någon dold agenda utan bara vill barnets bästa.

Alltså är det jag som har makten.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Vilken situation!
Jag kan inte komma med varesig råd eller tips. Jag kan inget sådant.

Får försöka bidra med mitt stöd istället!
För din och Vidars skull!
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

För intresset är i alla fall inte på riktigt utan bara ett symptom.

Nja. Jag är säker på att det är på riktigt för honom. Han har ett läge just nu där han behöver jobba mindre och kan ta mer ledigt och självklart vill han fylla luckan med det som är viktigt - barnet.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Alldeles säker?
Ledighet var ju viktigt förut.
Vart tog det vägen?

Om intresset är på riktigt.
Så behöver det å andra sidan inte din hjälp.
För då så kommer han att sköta om det hela alldeles själv.

Har han månne problem hemma?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men du är ju också jättebra på att sätta ord på livet.

Precis det menade jag, men lyckades inte formulera lika bra! Livet är vad hon sätter ord på. Till skillnad från mig, som bara sätter ord på det strukturella resonemangen och principerna.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag menar att det är på riktigt för honom, han har säkert stor "barnbrist" och möjlighet att göra något åt den.

VAD som ligger bakom "barnbristen" och att hans kärlek till barnet inte kan få honom att se barnets behov klart kan man ju spekulera i. Förut var det liksom OK att V var mest trygg med sin mamma och i sin hemstad, det fanns ingen konkurrenssituation.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 447
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 359
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 181
Senast: mars
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp