Bukefalos 28 år!

Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det du citerar av dig själv är helt rätt. Håll fast vid det.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag tycker inte jag är svag bara för att han skiter i vad jag säger.

Nej. Du gör dig svag genom att fästa så stor tilltro till vad han säger och till hans trovärdighet. Och genom att se honom som så viktig för Vidar när det i praktiken är du som tar större ansvar för den relationen än han gör själv. Även om det nu inte varit oöverstigligt jobbigt hittills.

(Observera att jag inte fullt ut tror att det är rätt att lämna relationen åt pappan på det där sättet som du brukar råda andra att göra. Jag fattar inte varför någon som visat sig oengagerad ska anförtros barnet när det troligen finns engagerade personer att tillgå, såsom mamman och mor- resp farföräldrar eller andra. (Däremot hade jag som du tagit det där med trafiksäkerheten. Då min familj reser mycket och är spridd över halva jorden är jag lite härdad i det avseendet.)

Det du gör/har gjort är att göra den "egna" relationen mellan V och pappan möjlig genom att finnas till hand och backa upp. Varför ska en pappa som behöver sådan uppbackning tillåtas vara så viktig? Han backar så vitt känt inte upp dig på något motsvarande sätt. Där är du svag i relation till pappan, stark i relation till V, som jag ser det.

Vad svarar han i stora drag på mail som de du citerar?
 
Senast ändrad:
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Och hämtar du honom tidigare på måndag så att han är borta när pappan kommer?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Iofs tycker jag inte att vi ska fastna på airbaghistorien men: hur, rent konkret, skulle man lösa det? Gå till domstol och kräva ensam vårdnad för att pappan sätter barnet fel i bilen? Principiellt har du rätt men jag kan inte se hur man skulle lösa det i praktiken.

Enskild eller gemensam vårdnad har väl inte så mycket med saken att göra, däremot så har den vuxnes ansvar med saken att göra. Man har ett ansvar för sina barn, och det innebär att INTE sätta sitt barn på en plats i bilen som faktiskt inte är säker. Jag förstår inte hur man resonerar när man sätter ett barn där, hur vågar han?

Som mamma kan man vägra lämna ut barnet tills pappan kan visa att han förstår att barnets liv är VIKTIGAST och sätter honom nån annanstans. Det är så jäkla enkelt att sätta sitt barn på en annan plats så jag fattar inte varför silverkedjan överhuvudtaget skulle behöva tjata om det alls!
Hur tänker karln?:crazy:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag tycker i så fall att du gör rätt - men känner än en gång att det är en fiktiv situation vi pratar om och då är det så lätt att säga "jag skulle aldrig" osv.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Vi måste ställa om våra reflexer från "hur ska vi underlätta så V får träffa sin pappa öht" till "hur ska vi freda den tid V uppenbarligen behöver i hemmet och skolan"


Det häs svaret gillar jag, plus mejlet till pappan där du/ni ställer krav på varannan helg umgänge.

Får se hur han ställer sig till det. Tyvärr räcker det inte alltid med kalla fakta på bordet, i detta fall om sonen V, för att smarta (empatiska?), välutbildade personer för att de ska förstå. Något annat tar över.

Om han nu sätter sig på tvären och det blir tvist, soc, familjerätt och det köret går det ju inte att skydda Vidar.

Du, Tim, får stå för din ståndpunkt inför V och berätta vad du tycker är bäst för en sexårig grabb, en nästan skolgrabb. Att han behöver gå i skolan varje dag, kunna gå på fotboll och musiklek alla gånger, kunna vara med på kalas och leka med kompisar ofta på fritiden, vara med även mamma och pappa C på helgerna, ha det lugnt och tryggt och förutsägbart. Sen får du hålla fast vid, utan att skulbelägga biopappan, mer som fakta, att pappa har flyttat så långt bort att det fungerar bäst om V är där varannan helg. När han gick på dagis fungerade det att vara där oftare, men inte nu!

Jag tycker inte Vidar ska tillfrågas vad han tycker. Han är för liten och hamnar i en lojalitetskonflikt. De vuxna måste ta ansvaret och bestämma. Han har redan på alla möjliga vis visat att han mår kass.

Vidar mår nog allra bäst av att pappa håller sig borta i 220 knyck eller nåt utan Vidar bilen, och vrålar ut sin barnlängtanångest under ett par veckor.

Låt Vidar landa lite. Låt ALLT vara förutsägbart, minsta lilla pryl om det går. Kläcker du ur dig att det skulle vara gott med äppelkakaka till efterrätt -BAKA då äppelkaka.

INGEN ska ta ifrån honom hans pappa, men mest nytta för Vidar gör det nog om det bara får vara lugnt några veckor.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men jag tycker det verkar lite billigt att dra upp en massa gammal skit som pappan gjort tidigare, det behövs liksom inte.

Jo det kan behövas.
Skriv upp allt på en lista och kontakta en advokat.
All den "skiten" kan nämligen motivera att du kan få vara hur sammarbetsovillig som du vill.
Allt med barnets säkerhet för ögonen.

Och så går du till tingsrätten och får en dom på umgänget.
Svart på vitt, stämplat, diariefört och arkiverat.
Så finns det sedan ingen möjlighet till egen tolkning av vad ni kommit överens om.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Inte_Ung, kan Tingsrätten döma pappan till varannan helg fast de har gemensam vårdnad? Är det till och med troligt eftersom han bor 25 mil bort?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Ja.
Just därför att han bor 25 mil bort.
De dömer nämligen till barnets bästa.
Varannan vecka går ju inte med förskoleverksamheten.
Och varannan helg är mammans.

Gemensam vårdnad är en sak.
Boende är en annan.
Det är dock möjligt att den gemensamma vårdnaden ryker på samma gång.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Nu så måste jag gå och sova.
Den här tråden dödar mig.
Jag får ont i magen av den.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Ja.
Just därför att han bor 25 mil bort.
De dömer nämligen till barnets bästa.
Varannan vecka går ju inte med förskoleverksamheten.
Och varannan helg är mammans.

Gemensam vårdnad är en sak.
Boende är en annan.
Det är dock möjligt att den gemensamma vårdnaden ryker på samma gång.

Lugnt på den fronten alltså. Är inte det en vettig lösning, Tim?

Timmisen verkar inte vara här nu, men kan hon vara skraj för att HAN vill ha hela vårdnaden? (Hon nämnde någonstans att han pratar/charmar kull vilken Karlskogabo oavsett rang/utbildning som helst)

Tim, frågan ovan är ställd till dig. Är det så? Skrev du inte också någonstans att det ABSOLUT inte passar med barn i hans liv varje varevigadag? Att hans liv inte ser ut så, utan att det plötsligt i 220 knyck kommer en barnlängtan över honom som varar i några lagoma dagar? Så problemet är inte att han kommer vilja ha egen vårdnad och Vidar boendes hos sig?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Nu så måste jag gå och sova.
Den här tråden dödar mig.
Jag får ont i magen av den.


Jag blir också väldigt engagerad. Inte dödad, utan speedad och på.

Får lugna ner mig och hoppa i säng jag också.

Kommer drömma om Vidar. En glad sexåring som är sååå söt med sitt blonda svallande hår (tandglugg?), hoppande steg och sin coola uppsyn. Sexåringar är sällsynt underbara varelser.

(Finurligt och underbart att barns alla åldrar är underbara, men just sexåringar....:love:)
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag tycker mailet är jättebra skrivet och att du uttrycker dig tydligt och klart i detta.

Jag kan absolut förstå med vilken vånda du har låtit vissa saker "slinka" igenom. I vissa lägen orkar man inte ta konflikten eftersom risken finns att kommunikationen bli än sämre, pappan kanske drar sig undan, pappan bli för mycket på osv. De riskerna får också konsekvenser för barnet och därför vet jag ju att jag fått släppa saker som jag egentligen tycker är mycket mycket viktiga. När det gäller just bilsituationen och min dotter vet jag att jag gav hennes pappa forskningsmaterial, visade honom en film som ligger ute på nätet och kom med rediga klara argument till varför en två-åring inte skulle åka framåtvänt. Tyvärr hjälpte det inte och hade jag då i det läget gett mig på att ihärda än mer hade risken varit stor att han satt igång en rättsprocess om vårdnaden. Det ville jag verkligen undvika, inte pga resultat eller troliga domar utan för att det skulle sabba så mycket i kommunikationen mellan oss och det skull göra Mirandas situation värre.

Sen när det gäller det här med att täcka över hur människor är och beter sig. Jag tror inte på att den där idoldyrkan är bra i långa loppet. Det är också så att vi vill väl att barn ska lära sig lösa konflikter så småningom och inte bli konflikträdda. Då måste de få se vuxna, i konflikter, och även se hur de löser dem. Naturligtvis ska det vara "vettig" nivå på konflikterna.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det är inte bara I_U som fått ont i magen av denna tråden.

Satt och funderade lite när jag kammade igenom vovvan nu på morgonen och plockade samtidigt fram "tävlingsidioten" inom mig och applicerade den på relationer/barn, och det jag hittade var inte en så vidare trevlig syn.

Om jag är helt ute och seglar så får ni ha överseende med det, jag har inte träffat någon av de berörda parterna i tråden utan har bara vad som skrivits att gå på.

Pappan är tydligen mycket tävlinginriktad och det med seger i sikte. En av tävlingarna just nu är den att vara nr.1 i V:s liv, V har precis börjat i 6-års vilket gör att det numera är konkurrens om umgängestiden då V faktiskt är i skolan. Mot skolan kan han inte vinna så han försöker sno åt sig så mycket som möjligt av det som finns kvar = seger.

V har nu även fått andra intressen, kompisar!! Och helt naturligt så är inte föräldrar lika viktiga då, de ska och bör finnas i bakgrunden att stötta och låta barnet så sakterliga ta sina första steg mot ett eget umgänge. Pappan ser då till att dyka upp som gubben i lådan och självklart blir V glad, det är ju hans pappa! Pappan får då bekräftat att han är minst lika viktig som kompisar = seger.

Pappan har om jag inte minns helt fel av vad som skrivits tidigare i tråden numra sambo, som även har en dotter sedan ett tidigare förhållande och detta med växelvis boende. Kan tänka mig att pappan då ser hur mycket tid och ansvar den pappan då tar och genom att då "offra" sig och åka 25 mil för att umgås med sin son så är han en bättre pappa än nya sambons ex. = seger

Han visar även, enligt honom själv, att han är beredd att låta bli att jobba för att umgås med V, detta gör då honom till en bättre förälder än Silverkedjan = seger

Om det är bara han som kallas för pappa så är han bättre än bonuspappan = seger

Känslan jag får av denna person genom beskrivningarna i tråden är att det kommer att behövas ett myndighetsutslag för att reglera umgänget så att V vet när han ska träffa pappan.
Vissa strider är i slutändan värda att ta, även om man vet att det kommer att kosta en hel del. Då vinsten (sinnesro för barnet) efter den turbulenta striden är bättre än konstant oroliga känslor som ger barnet ett stört förhållande till andra människor, i detta fallet kompisar.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sissa, Inte_Ung har väl redan sagt det men jag tänkte bara flika in att vårdnad, boende & umgänge är helt skilda saker.

Tim, det är verkligen trist att det är såhär! Tycker så synd om V :(
Inte_Ung har redan nämnt att gå till domstol. Om ni har gemensam vårdnad kan domstolen på ena partens uppmaning döma om boende och umgänge men jag är inte säker på om det är det du vill? Har försökt läsa igenom sidorna men inte hunnit med alla... Andra har hintat om domstol men är det vad du vill?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Betsy, du har bra koll.

På allt ;)

Jag tror risken är att ju mer myndigheter, ju mer "utslag" och domar, ju mer problem.

Alla är inte lika intresserade av att följa lagen.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Timmisen verkar inte vara här nu, men kan hon vara skraj för att HAN vill ha hela vårdnaden?

Nej.

Han kanske skulle kontra med det om han kände sig pressad, men det skulle aldrig gå. Ingen tingsrätt oavsett stad skulle heller kunna döma till det. Jag kan inte gå in på skälen, men här är jag tämligen säker.

Det enda skulle i så fall vara om man resonerade som i en del tidigare fall - att om vi dömer till den minst flexiblas förmån så kommer den flexibla se till att barnet fick båda föräldrarna ändå. Jämför I_U:s liknelse med svärdet ovan.

Men det verkar som sagt osannolikt. Det skulle krävas att han flyttade hit på heltid.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sen får du hålla fast vid, utan att skulbelägga biopappan, mer som fakta, att pappa har flyttat så långt bort att det fungerar bäst om V är där varannan helg. När han gick på dagis fungerade det att vara där oftare, men inte nu!

.

Poängen är ju att Vidar aldrig varit där så ofta eller länge under dagistiden.

Då var det varannan helg med vissa bortfall, och mer och mer oregelbundet/oförutsägbart mot slutet.

Jag är van vid att bara försöka GASA PÅ pappakontakten.

Så först blev ju alla jätteglada när han kom FLER gånger istället.

Tills vi upptäckte vad det gjorde med Vidar :cry:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Inte sjutton gick det att sova i natt ( Imovane, vilket skit, jag går tillfälligt på det.)

Tänkte på pappan och ställde i mitt huvud alla möjliga diagnoser på honom. Inte en enda ska avslöjas här.

Däremot vågar jag drista mig till att hans barndom och egna erfarenheter därifrån påverkar hela stuationen utan att säga för mycket. Jag minns en annan tråd.

Vidars pappa. SNÄLLA! Låt Vidar kalla pappa C just för pappa. Vidar VET och kommer alltid veta att du är hans biologiska pappa. Barn behöver inte vara så upplysta som just V är om ägg och spermier och hela faderuttan för att veta skillnaden, de vet ändå.

Vidar älskar dig för att du är hans biologiska pappa, Vidar älskar C för att han är hans andra pappa.

Det underlättar jättemycket i Vidars vardag, nu med nya kompisar och allt, att slippa slira på svaret varje gång, hmmm, det är min mammas kille, eller hmm, det är min lillebrors pappa. Bra att han tycker det är coolt och häftigt med två pappor istället föt ledsamt med skilda fröldrar som många barn tycker.

Du kan inte tro att ensamrätten på pappaordet löser några problem.

Du har tidigare nämnt (gammal tråd) att Tim och co gör allt för att umgänget med Vidar ska fungera. Tror inte du tvivlar nu heller på att någon "vill ta" din pojke ifrån dig eller försvåra umgänget.

Men det är nya tider nu. Vidar är skolbarn. Skola måndag-fredag. Behöver även vara hemma på helger för att vara med kompisar.

NU måste du ta tag i att du VALDE att flytta 25 MIL ifrån ditt barn. Ångest panik och skrik. (?, jag ska inte lägga känslor hos dig som inte stämmer, jag gissar. Jag är engagerad.) Du har valt, och som
det ser ut kan du träffa din son varannan helg. Organiserat och planerat.

Varannanhelgumgänge måste absolut inte vara slutet för dig och Vidars kontakt. Vidar växer, saker ändras, vem vet hur det ser ut om tre år. Var ni bor allihop. JUST NU måste Vidar ha lugn och ro, säger jag som jobbat på BUP , soc, familjerätten och skolan. Har jag inte alls, men det fattar ju vem som helst.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Betsy, du har bra koll.

På allt ;)

Jag tror risken är att ju mer myndigheter, ju mer "utslag" och domar, ju mer problem.

Alla är inte lika intresserade av att följa lagen.



Bästa vore självklart om det löstes utan myndigheter och domar.

Problemet är ju ganska nytt, men det måste börja lösas nu för barnets skull. Onödig kommentar kanske, som om du inte gör det, men jag blir så engagerad!

Vad jag tycker har jag tjatat mig blå om. Lugn och ro i ett par veckor, inget hattande till pappa. Göra små, små saker i vardagen. ha det tryggt och lugnt och så förutsägbart det går.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 580
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 377
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp