Bukefalos 28 år!

Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men jag kan inte låta bli att bli upprörd över att hans pappa är så egoistisk att han kräver att alla andra ska ordna sin tillvaro efter honom!
Det är sällan jag blir upprörd, men nu känner jag att jag också blir arg!

Och du är ju värre, Silverkedjan, eftersom du försöker rätta till problemen. Det låter kanske hemskt, men det är inte ditt problem. Någon gång måste pappan ta ansvar för att han har flyttat! Och att ni bor bra där ni bor och barnen mår bra.
Pojkens sociala liv i skolan är det som just nu sätter grunden för hur hans uppväxt ska bli. Det är jätteviktigt att han får kompisar, att han trivs i skolan etc. Funkar det inte i förskolan kommer det att sätta spår som är mycket mer svåra att göra sej av med, än att inte träffa sin pappa varje helg.

Det finns ju telefon, det finns internet, det finns massor med saker man kan göra för att hålla kontakten utan att träffas. Eller så får pappan flytta tillbaka!
Oavsett så ska varken du eller lillkillen ta på er ansvaret att ordna någonting som är pappans problem egentligen. Jag vet att det är svårt då man vill att det ska bli rätt.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

....men det är inte ditt problem.

Jo det blir hennes problem.
Till slut och i alla fall.
Eftersom det blir ett problem för barnet så blir det automatiskt Boförälderns problem.

Det där förstår man när man har egna barn.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag håller med.


Låt PAPPAN ta ansvaret för flytten, inte din son. Det är HAN som måste anpassa sig och kompromissa!!!


Och han får väl för h*e lita på om du säger att er son mår dåligt (även om han själv inte ser det)!



Stor kram!
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Bra! :bow:


Tyvärr kanske det från hans sida tolkas som att vi är på Silverkedjans sida och inte på hennes sons, så jag tror fortfarande på BUP eller BVC som kan föra sonens talan.


Men är han någorlunda vettigt funtad borde han i alla fall börja tänka när han läser tråden.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag håller med många av de övriga, har pappan valt att flytta så måste han se till att barnet inte blir lidande av det. Och det gör barnet just nu. Pappa får väl sova i barnrummet, det verkar som en utmärkt lösning. Obekvämt och inte så roligt för pappa kanske.Men det obehaget får han kanske ta varannan helg?
Dessutom måste han förstå att han itne kan hatta runt med tiderna så, barnet behöver tydligt struktur på tillvaron. Han får lära sig planera, och komer han tidigare får han antigen hänga med på vad ni gör eller sätta sig på mcdonalds och dricka kaffe och läsa tills det är dags.
Han verkar vara van vid att alla släpper vad de har för händer och anpassar sig efter honom. Det fungerar inte.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Eftersom det blir ett problem för barnet så blir det automatiskt Boförälderns problem.

.

Jo precis så är det. Jag längtar gärna halvt ihjäl mig om det är bäst för BARNEN.

Men du säger att vi kan byta så 6-åringen går i skolan hos pappa och helgbor hos oss varannan helg.

Jag kan inte för mitt liv se att det skulle vara det bästa för BARNEN att storebror skulle flytta till helt ny skolklass hem till pappa och åka till oss varannan helg i stället. Då skulle han ju förlora allt det han byggt upp här som är viktigast just nu.

Det går inte heller att komma ifrån att vi som är bofamilj är en större trygghet. Han är tajt med sin lillebror som längtar ihjäl sig efter storebror på helgerna och de har vuxit upp ihop tillsammans med min sambo som varit hemma med dem och känner lika mycket för båda barnen.

Man kan väl inte gambla bort den tryggheten heller för att börja i en okänd skola i en ny klass utan sin gamla vardagsfamilj?

Jag är rädd för att han bara skulle känna det som att VI OCKSÅ svek honom och inte ville ha honom för att han har blivit så "jobbig". *hjärtekrossvråååååååål*
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

fast riktigt så enkelt som att det är pappans problem är det ju inte, pappan anser ju inte att det finns ett problem eftersom sonen funkar bra hos honom

Det är möjligen pappans problem hur han ska lösa det faktum att han vill ha mer barntid utan att ta V från hemmaplan, kompisar, kalas m.m.

Att V mår dåligt är ett gemensamt problem för båda föräldrarna.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men är han någorlunda vettigt funtad borde han i alla fall börja tänka när han läser tråden.

Han är definitivt vettigt funtad.
Det är bl.a. därför som man kan tycka att det borde fungera.
Och även därför som man kan bli besviken när det inte gör det.

Den här pappan är en person som man vill ha i barnets liv.
Och gärna mycket.
Det är det som gör det hela så komplicerat.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

*knapplan*

Men tar inte pappan till sig nar du berattar om vad som hander i sonens liv just nu? Att han mar daligt? Forstar han inte att det AR pga de hattande tiderna, och att han missar sa mycket kompistid? Ligger det inte aven i pappans intresse att sonen fungerar man-fre och att skolan etc funkar bra?

Jag forstar inte riktigt hur han tanker :confused:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Den här pappan är en person som man vill ha i barnets liv.
Och gärna mycket.
Det är det som gör det hela så komplicerat.
Men man vill ju ha pappan i barnets liv för att göra det positivt.
Just nu blir så mycket tid borta från den sociala biten med kompisarna umgänget med pappan till någonting negativt!

Klart att killen ska ha umgänge och tillgång till sin pappa. Men han får ju inte bli ett mobbingoffer på vägen där han känner att ingen tycker om honom!
När den sociala biten blir ett problem för barnet, spelar det INGEN roll vad föräldrarna säger.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag kan inte för mitt liv se att det skulle vara det bästa för BARNEN att storebror skulle flytta till helt ny skolklass hem till pappa och åka till oss varannan helg i stället.

Kanske inte.
Men det skulle i alla fall vara bättre än det som nu är.
Ni kanske kunde hälsa på den andra varannan helg?

För framtiden skulle det kunna vara en investering då pappan på det viset skulle få den fullständiga bilden av sin sons liv.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

*kl*

Jag tror att den enda lösningen är att han har sin son varannan helg, fredag till söndag. Om ett år börjar sonen i skolan och då borde redan rutineran med när han ska vara hos pappa vara spikade, för själva att börja skolan är en stor omställning bara det. Dessutom finns det liksom inte 4 dagars vecka i skolan eller tredagars, utan det är 5 som gäller.

Det är pappa som flyttat och pappan som får ta hand om sin barnbrist. Han får kanske helt enkelt hyra en 1: a i samma stad som ni och bo där en vecka i månaden och ha sonen? Om han inte gillar varannan helg alltså. Eller han är för snål för att göra så?

Din son ska inte behöva missa alla roliga saker för att få pappatid, pappatid hade han fått om han inte hade flyttat så sablars långt bort! Kunde han har tänkt på förut!!!:mad:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men följer inte lillebror med?

I Silverkedjans fall (om det är det du menar) så har inte lillebror samma pappa. Och då är det ju inte självklart att han åker med till storebrors pappa.

Silverkedjan: Har inte så mycket att komma med när det gäller problematiken, utom att jag hoppas att det löser sig.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Du skriver som om barn var sina mammors ägodelar.
Och pappan en bifigur.

Så är det inte.
Barn är sina egna med lika stor rätt till och behov av BÅDA sina föräldrar.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Bra! :bow:


Tyvärr kanske det från hans sida tolkas som att vi är på Silverkedjans sida och inte på hennes sons, så jag tror fortfarande på BUP eller BVC som kan föra sonens talan.


Men är han någorlunda vettigt funtad borde han i alla fall börja tänka när han läser tråden.


Alltså han är både smart och verbal och dessutom lärarutbildad och bra pappa. Han kan absolut se båda sidor i den här debatten, även om jag tycker att han oftast reflexmässigt tar sitt perspektiv före barnets, eller blandar ihop dem. Teoretiskt är det inga problem med hur höga nivåer på sådana här diskussioner som helst.

Han HAR valt sitt drömjobb och att satsa på materiella ting före närheten till barnet, så ÄR det. Han hade absolut möjlighet att leva ett annat barnnära liv här med tex ett deltidsjobb som lärare, det var liksom därför jag försörjde honom under hans långa utbildning.

Men han tycker nog att det är bättre för barnet med en lycklig framgångsrik pappa som satsar på sig själv än en som "plågas" i ett boende och jobb han inte gillar.

Jag förstår det resonemanget - det är ju politiskt korrekt när det gäller hemmafruar som offrar barntid för att istället ge sig ut och förverkliga sig själva på arbetsmarknaden så de blir starka förebilder för barnen, ska det inte också vara samma för pappor?

Man har olika värderingar helt enkelt :crazy:

Det enda jag kan göra är att försöka vara så mycket motpol som möjligt i de frågor jag tycker är viktiga. (att tid med barn går före ALLT, att vi lever sparsamt men har det BRA etc)

Men nu har vi det inte bra för alla är sympatiolyckliga med Vidar :cry:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Har han ett drömjobb och råd att satsa på materiella saker så borde det finnas ett ekonomiskt utrymme för tex en övernattningsbostad eller hotellboende ett par dar i månaden. Så kan ha ta med barnet varannan helg, besöka barnet en helg och tillbringa den med er alla och ni har en helg ensamma.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Kan inte sexåringen vara hoss pappa från torsdag kväl till måndag em. För går han i nollan så är det ju frivilligt.Alltså varannan vecka då.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Du skriver som om barn var sina mammors ägodelar.
Det tycker jag inte alls att jag gör och det var inte meningen att ge sken av att jag tycker så.
Nu har Vidar kommit upp i den åldern där kompisar är jätteviktiga, och viktigare kommer de att bli.

Man måste göra det bästa av situationen. Alla barn har rätt till båda sina föräldrar, men Vidars pappa har gjort ett aktivt val och tagit bort den rättigheten. I alla fall rent praktiskt.
Det är omöjligt att få en stabil vardag och 50% med varje förälder just nu.
Vidars sociala liv med jämngamla är så viktigt att det inte ska inskränkas på!

Jag förstår givetvis problematiken. Både från TS sida och från pappans sida. Men nu är det som det är, och Vidar vill ingenting säga då han är lojal mot alla håll. Killen börjar må dåligt så att det tydligt märks utåt.
Då kan man INTE fortsätta i samma gamla spår som man alltid gjort bara för att man har principer att barnen har rätt till sina föräldrar.
Barnen har rätt till mycket mer än så, men först och främst måste barnet känna sej tryggt och må bra i sej själv!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 535
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 374
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 252
Senast: mars
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp