Bukefalos 28 år!

Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Ramona kommer med bra tips som kan stärka pappakontakten i vardagen. Tex webkamera så att man får en gonattpuss varje kväll och ett par minuters pappa prat varje dag. Pappa kan "ringa och väcka" (mamma går in med telefonen och håller den vid örat) ibland och sådna saker.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Kan inte sexåringen vara hoss pappa från torsdag kväl till måndag em. För går han i nollan så är det ju frivilligt.Alltså varannan vecka då.

Men sen då? När han börjar skolan? Varför inte försöka lösa problemet så det inte går ut över förskolan där han har alla sina kompisar? Dessutom så missar han ju alla sina egna aktiviteter och även skolans på det sättet.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag förstår givetvis problematiken. Både från TS sida och från pappans sida.

Du förstår inte problematiken från Vidars sida.
Han är i djup konflikt med sina egna önskningar.
Och det löses inte genom att vägra honom pappatid.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Kanske inte.
Men det skulle i alla fall vara bättre än det som nu är.
Ni kanske kunde hälsa på den andra varannan helg?
.

Alltså, du menar att det skulle vara tryggast för Vidar om han i det här läget när han har som mest mammabrist och längtar efter sina kompisar bryta upp helt från sin hemstad, brorsan, kompisarna och oss och helt byta till en ny klass i en ny stad och ha vardagen i tvåveckorspass utan oss? Då skulle vi ju behöva totalbryta alla kompisband här för att satsa ALLT på att få nya på nya orten.

Det fungerar inte när vi provat med en mer än vecka borta hos pappa, vi har fått bryta alla planerade tvåveckorsperioder på mitten och akuttrösta barn.

och lillebror och flickvännen skulle dööööö av sorg *hjärtekrossvrååååååål*

Jag tror inte pappans sambo skulle tycka det var så kul att ha oss som inneboende på helgerna heller, men vi skulle ju behöva vara DÄR om han ska bo och skaffa sina vänner där.

Skulle det verkligen kunna fungera? Det känns som att det skulle vara ett experiment på barnets bekostnad bara för att vi skulle kunna "bevisa" att det inte skulle gå :crazy:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Usch, jag lider med er... :cry:

Och det verkar det vara fler som gör, om man följer utvecklingen i den här tråden.

Som alla andra hoppas jag att det löser så fort som möjligt för ALLA inblandade, även om jag har svårt att se att ALLA kommer att kunna vara hundra procentigt nöjda...

Ni får försöka göra det bästa av den situationen ni har, helt enkelt. SE barnet, sätt ord på hans känslor, visa att ni finns där, att det är okej att vara arg, det är okej att vara lessen. Förklara att ni förstår hur jobbigt det måste vara och ta på er ansvaret för situationen.


Lycka till!



Kram.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Du förstår inte problematiken från Vidars sida.
Han är i djup konflikt med sina egna önskningar.
Och det löses inte genom att vägra honom pappatid.

Nej men att spika rutiner på pappatiden, som inte går ut över tiden med mamma, med skolan och med kompisarna.

Det var pappan som flyttade långt bort, men sonen som måste flytta en massa fram och tillbaka, får mindre mammatid och mindre kompistid. Pojken betalar pappans val!
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jo.

Fast då måste han släppa musikleken och fotbollen som ligger tors- fre och är det han lever för :cry:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Alltså, du menar att det skulle vara tryggast för Vidar om han i det här läget när han har som mest mammabrist och längtar efter sina kompisar bryta upp helt från sin hemstad, brorsan, kompisarna och oss och helt byta till en ny klass i en ny stad och ha vardagen i tvåveckorspass utan oss? Då skulle vi ju behöva totalbryta alla kompisband här för att satsa ALLT på att få nya på nya orten.

Det fungerar inte när vi provat med en mer än vecka borta hos pappa, vi har fått bryta alla planerade tvåveckorsperioder på mitten och akuttrösta barn.

och lillebror och flickvännen skulle dööööö av sorg *hjärtekrossvrååååååål*

Jag tror inte pappans sambo skulle tycka det var så kul att ha oss som inneboende på helgerna heller, men vi skulle ju behöva vara DÄR om han ska bo och skaffa sina vänner där.

Skulle det verkligen kunna fungera? Det känns som att det skulle vara ett experiment på barnets bekostnad bara för att vi skulle kunna "bevisa" att det inte skulle gå :crazy:

Jag förstår inte heller hur det skulle kunna vara bättre än att pappan hade sonen varannan helg.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

och lillebror och flickvännen skulle dööööö av sorg *hjärtekrossvrååååååål*

Skulle det verkligen kunna fungera? Det känns som att det skulle vara ett experiment på barnets bekostnad bara för att vi skulle kunna "bevisa" att det inte skulle gå :crazy:

VILL pappan ha honom hela tiden?
VILL Vidar flytta dit?

Om nu pappan är så pass normalokej som ni säger, så är det väl klart att det skulle kunna funka för Vidar att bo där? Och du kanske är bättre på att vara umgängesförälder än pappan är - det är den svåraste rollen om man tar den på allvar, det är jag övertygad om.

Jag förstår att ditt hjärta krossas om lillebror längtar efter Vidar, men det tycker jag faktiskt inte att pappan behöver ta särskilt stor hänsyn till. Han har visserligen valt att flytta, men du har valt att få lillebror, du kan inte gärna utnyttja hans känslor mot Vidars pappa.

Däremot undrar jag om inte det bästa sannolika resultatet av att Vidar flyttar är att det blir ungefär likadant som nu, fast med omvända roller för föräldrarna?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det fungerar inte när vi provat med en mer än vecka borta hos pappa, vi har fått bryta alla planerade tvåveckorsperioder på mitten och akuttrösta barn.
Nej då så går det ju inte.
Ni har ju liksom redan provat.

Jag tror inte pappans sambo skulle tycka det var så kul att ha oss som inneboende på helgerna heller, men vi skulle ju behöva vara DÄR om han ska bo och skaffa sina vänner där.

Du det hör inte hit.
Det skulle hon vackert få leva med.
De hade ett stort och fint hus - eller hur?
Då så får ni väl plats där så det är bara att äta liksom.

Ni skulle vara där varannan helg och Vidar hos er den andra varannan helg.
Han behöver först och främst bli "bofast".
Var någonstans spelar inte så stor roll.
Bara han får vara på samma ställe och bygga upp sina kontakter.
Lillebror träffar honom ju på det viset varje helg.
Och flickvännen varannan helg.
Det blir bättre än nu när det blir ingen helg.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Du förstår inte problematiken från Vidars sida.
Han är i djup konflikt med sina egna önskningar.
Och det löses inte genom att vägra honom pappatid.
Löses problemen genom att ge honom mer pappatid då? Löses problemen genom att ge honom mindre tid i skolan där alla roliga aktiviteter är?
Löses problemen för att han flyttar till sin pappa?

Dessutom kan jag inte förstå varför du är 100% säker på att jag inte förstår Vidars sida??
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

.... även om jag har svårt att se att ALLA kommer att kunna vara hundra procentigt nöjda...

Det största problemet är att även om alla vänder ut-och-in på sig själva, så kan inte ens Vidar bli 100% nöjd.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det är pappa som flyttat och pappan som får ta hand om sin barnbrist. Han får kanske helt enkelt hyra en 1: a i samma stad som ni och bo där en vecka i månaden och ha sonen? Om han inte gillar varannan helg alltså. Eller han är för snål för att göra så?

Nej, men han gillar inte att bo varken i lägenhet eller trångt.

Din son ska inte behöva missa alla roliga saker för att få pappatid, pappatid hade han fått om han inte hade flyttat så sablars långt bort! Kunde han har tänkt på förut!!!:mad

Typ.

Men det hjälper ju inte nu.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jo.

Fast då måste han släppa musikleken och fotbollen som ligger tors- fre och är det han lever för :cry:


Men det kanske finns annan fotboll, eller andra aktiviteter?
Kommunala musikskolan, fotblollsträning andra dagar i veckan?

Jag tycker att det låter som det bästa, han får maximal tid med föräldrar, vänner mm, fasta rutiner osv.

Har ni bara fasta rutiner blir det ju lättare med fritidsaktiviteter också.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

De löses om han blir bofast.
Och får träffa alla sina föräldrar tillräckligt mycket.
Men då kan han ju lika gärna bli bofast hos mamman!!

Den lösningen ni kommit upp med att den andra föräldern ska åka till barnet varannan helg är ju inte alls genomtänkt. Ett av problemen just nu är att Vidar missar så mycket av det sociala livet med kompisarna. Hur ska det lösas för att hans andra förälder är på besök?
Vill han inte umgås med den föräldern när den är på besök?

Ja hur kan jag det????
Men det är jag i alla fall helt säker på.
Jag vet inte hur du kan det, det var därför jag frågade. Om du nu är så säker på hur mycket jag förstår och inte så hade jag verkligen uppskattat om du berättade det för mej.
Det hade uppenbarligen varit till nytta för mej...och då också för dej, eftersom du hela tiden slipper svara på mina inlägg!!
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Nej, men han gillar inte att bo varken i lägenhet eller trångt.

Det är därför som det skulle vara bättre om ni var hos honom varannan helg.
För att ni är så mycket mer flexibla.
Det skulle också ge lillebror ett fäste i Vidars andra värld.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Fast det är ju ingen långsiktig lösning i vilket fall, nästa år börjar Vidar skolan och då kan han inte vara borta i slutet på veckorna på det sättet.

Efter vad man hör nu i tråden känns det faktiskt som att det bästa vore varannan helg med pappan även om det innebär lite pappatid. Att kompensera detta med lov hos pappa och öven mycket och regelbunden kontakt via internet och telefon tror jag också på.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 490
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 371
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 196
Senast: mars
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp