Bukefalos 28 år!

Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

De löses om han blir bofast.
Och får träffa alla sina föräldrar tillräckligt mycket.
.

Då skulle vi också behöva bo där helt enkelt i så fall. Det går inte med mindre.

Men vi måste kunna försörja oss och ta hand om lillebror också.

Jag vet inte om jag kan känna mig som en bra förebild heller om jag offrar allt och hela tiden följer efter pappans växlande önskemål :crazy:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Nej, men han gillar inte att bo varken i lägenhet eller trångt.

Men hoppsan här va!!! Vadå inte gillar???? ÄR det bara er son som ska kompromissa, men inte han, som är VUXEN?????:mad:

Typ.

Men det hjälper ju inte nu.

Jo, det gör det. Eftersom han valt att flytta så långt bort och det i princip är omöjligt för ett boende på 50% på båda ställena, så är det någonstans det får bli mindre tid.
Skolan?
Kompisarna?
Mamma?
Pappa?

Vem flyttade?
Vem vill inte bo trångt?
Vem gör ALLT för att ordna med arbetstider och dagistider och gud vet vad för att pojken ska få tid med pappan?
Vem mår dåligt?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag vet inte om jag kan känna mig som en bra förebild heller om jag offrar allt och hela tiden följer efter pappans växlande önskemål :crazy:
:bow::bow::bow:
Det är detta jag menar när jag skriver att det är pappans problem i första rummet.
Ja, jag vet att det blir ditt problem, och även resten av familjens problem. Men just nu är det ni som är trygga och har stabiliteten. Vad händer nästa gång pappan får ett snille?
Drar ni upp lillebror, er själva och Vidar en gång till då för att flytta till New York för att sälja kabel??
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Hur ska det lösas för att hans andra förälder är på besök?
Vill han inte umgås med den föräldern när den är på besök?
Om han träffar den andra föräldern varje helg så kan kan utan vidare träffa kompisar och gå på kalas några timmar den helg han är hos sin boförälder.
Boföräldern kan dessutom vara med på dessa aktiviteter och därigenom få del av Vidars vardagsliv.


Jag vet inte hur du kan det, det var därför jag frågade.
Jag vill inte gå in på det i den här tråden.
Vi kan ta det över en kopp kaffe nästa gång du är i Stockholm - Uppsala.
Eller om jag åker till Göteborg.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men det kanske finns annan fotboll, eller andra aktiviteter?
Kommunala musikskolan, fotblollsträning andra dagar i veckan?

.

Det här är en liten stad ;) Den kommunala musikskolan har 6-årsverksamheten på torsdag och all boll-lek ligger på fredagar.

Han har missat enstaka ggr förut men blir det för mycket så straffar det ju ut sig genom att han kommer efter och känner sig utanför.

Där OCKSÅ :cry:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Min sambos son var mycket bekymrad över hur han skulle orka/hinna resa till sin mamma varannan helg efter att hon nyligen flyttat till Skåne (55 mil), mamman är mycket krävande och har näst intill tvingat sonen att vara hos henne varannan helg innan hon flyttade. Han är 14 år och har ju lite annat i sitt liv än morsan...
Dessutom har han oxå vid den åldern sin fulla rätt att bestämma själv. Han har hitintills varit mycket noga med att åka till mamman på hennes helger för att undvika konflikter och vara så solidarisk som de flesta barn ändå är.

Sambon ringde upp soc för att höra om de hade några rekommendationer. Hos soc hävdade man att med så långt avstånd är helger ett mycket dåligt alternativ, det är skolloven som gäller.

Är ganska säker på att soc även kan hjälpa er att föreslå en lösning, och att de kan tala om vad som är rimligt för ett så litet barn. Måste ju vara fruktansvärt jobbigt bara med dessa långa resor vareviga vecka??? Detta betyder ju inte vårdnadstvist utan är endast ett sätt att få professionell rådgivning.

Sambons son blev mycket lättad över soc rekommendationer, eftersom han nu inte behöver säga att han inte vill eller orkar.
Han känner sig stärkt av han kan hänsvisa till soc och slipper på så sätt lojalitetskonflikten.

(Har inte hunnit läsa alla inlägg i den här tråden så jag ber om ursäkt om nån redan skrivit nåt liknande...) Lycka till!
// Smirk
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Då skulle vi också behöva bo där helt enkelt i så fall. Det går inte med mindre.
Varför då?
Kan inte ni bo hos dem varannan helg?

Jag vet inte om jag kan känna mig som en bra förebild heller om jag offrar allt och hela tiden följer efter pappans växlande önskemål :crazy:

Nej det blir faktiskt jättedåligt.
Man måste lära sig att kompromissa.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???


Nu så har jag extraherat en formulering som jag kan skriva här.

Det är inte förrän man som förälder med egna barn ser barnens reaktioner av sitt eget handlande som man fullt ut kan förstå barnen.

Vidars pappa t.ex. ser inte fullt ut resultaten av sitt handlande.
Det är Tim som får de dessa.
Därför så kan han inte förstå Vidar fullt ut.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Nej, men han gillar inte att bo varken i lägenhet eller trångt.



.

Har han flyttat 25mil från sonen så får han tamitusan ta skeden i vacker hand och stå ut i en etta/hotellrum ett par nätter i månaden för att hans son ska må bra.
Han är vuxen, vidar är 6 år.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det är sant.
Fast det innebär inte att personer som inte har barn inte kan komma med bra råd och idéer i denna tråden.
Även om man inte har några egna barn, så har alla människor varit barn.

Och denna tråden ska handla om Vidars bästa, som i sin tur funkar för föräldrarna.
Vidar är prioritering nummer ett just nu, för det är han som mår dåligt!!
Det får båda föräldrarna rätta sej efter.

Man måste kompromissa någonstans, för i denna situationen går det inte att äta upp kakan och ha den kvar!
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Varför då?
Kan inte ni bo hos dem varannan helg?

.

Vidar skulle behöva mycket mer familjestöd än så, och 25 mil är för långt för akututryckningar. Dessutom skulle det vara omöjligt att backa upp två barn med sina nätverk i OLIKA städer.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Nu har jag varken barn eller har varit "varannanhelgbarn" men jag tror att det man missar är just vardagslunket. Äta frukost ihop, handla, gonattsagan osv. Alltså så kan den förälder som är "besökande" ändå umgås MED barnet även om barnet är borta ett par timmar och leker med kompisar, sparkar boll eller sjunger. Och besöksföräldern kan vara MED på många av aktivteterna. Stå i regnet och titta på fotbollen, hämta/lämna på musiken eller ha 4 barn som hoppar i sängen.
Det ger nog mer kvalitet än många av de helgbesök där det är "fest" med fullrpoppat med aktivteter tex bio,liseberg osv som kompensation för att man inte setts på två veckor.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag tänkte också på det här vad som händer när lillebror blir större och har sina egna aktiviteter som tar helgtid. Om lillebror ska åka till storebrors pappa varannan helg kommer han ju tappa en del av det där med.

Hur man än vänder och vrider på det ser jag ingen 100-procentigt bra lösning utan det kommer alltid finnas gruskorn där och ställa till det. Åtminstone så länge ni bor så långt från varandra och där tycker jag inte se ett alternativ heller just nu.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Nu så har jag extraherat en formulering som jag kan skriva här.

Det är inte förrän man som förälder med egna barn ser barnens reaktioner av sitt eget handlande som man fullt ut kan förstå barnen.

Vidars pappa t.ex. ser inte fullt ut resultaten av sitt handlande.
Det är Tim som får de dessa.
Därför så kan han inte förstå Vidar fullt ut.


Ja om man bytte boendeort och skola så skulle pappan se att Vidar helt krackelerade i vardagen hemma hos pappan utan allt som varit grundläggande trygghet för honom under 6 års tid.

Då skulle han se resultatet och kunna förstå.

Men då får ju barnet betala EN GÅNG TILL :mad:

Det kan jag inte medverka till att utsätta honom för bara för att bevisa en poäng liksom.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Nä, jag tycker inte att det verkar som en bra lösning att flytta på Vidar. Det är ju inte Vidar som ÄR problemet, det är han som FÅR problem... Han är ju ändå uppvuxen med dig och lillebror, så det känns onödigt att dra upp alla rötter nu.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

*kl* tusen tack alla för engagemang och svar! Jag har jobbat natt, inte sovit något (all ledig tid var barn-bäddande och -tröstande) och hänger nu bara kvar på fritiden på jobbet för att ha tillgång till datorn.

Vi har hela kitet med webkamera etc hemma men det var mest roligt i början, nu verkar Vidar nöjd med telefonen.

Fast just nu är hemdatorn kraschad så det är inte ointresse som gör att jag lämnar tråden till er ett tag.

Ska prioritera barnhämtning framför sömn :p
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Vad behövs till datorn hemma?
Peter och jag spenderar kommande helg i Värmland, ska vi (eller ja, Peter då) komma förbi och fixa datorn? :idea:

Du behövs på MSN förstår du. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 614
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 388
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 333
Senast: mars
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp