Bukefalos 28 år!

Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag har varit ett "varannan-helg-barn, varannan-jul-barn, halva-loven-barn" osv sedan jag var 2 år gammal.
Min styvfar fanns där från början och fick "papparollen" medans min biologiska pappa blev något av ett andningshål.

Det jag vill säga är att jag inte tycker att du behöver ha dåligt samvete för din pojkes skull om du beslutar dig för att slå ner näven i bordet och bestämma att det är varannan helg som gäller. Ja, Vidar blir förmodligen lite ledsen över att inte kunna träffa pappa lika ofta, MEN det är lättare för honom att ta det än att på det här viset "driva fram" en protest från honom själv. För han är på väg åt det hållet... Antingen bryter han ihop eller så börjar han bråka och vägra åka någonstans.
Förmodligen blir det en lättnad för honom att få fasta rutiner, när han vant sig, eftersom han tydligen går och grubblar och oroar sig mycket idag.

I en utopi kan ett barn alltid få 50/50 av två separerade föräldrar (egentligen finns väl inga sådana där), men vi lever sällan i en sådan.

Min prioritering:
* stabil grundsituation dvs "fast punkt", hem, skola, kompisar.
* god och öppen kontakt med pappan. Låt Vidar veta att han alltid kan ringa, maila, prata i webtelefon med pappa när han vill utan att behöva ha dåligt samvete gentemot er för detta.

Han kanske inte träffar pappa lika ofta, men pappa blir ändå väldigt speciell.

Se till det är du som tar beslutet (hur överjävligt det än känns) än att tvinga Vidar att göra det.

(Jag har förövrigt en kanonkontakt med min pappa idag eftersom jag alltid vetat att jag var välkommen dit och han finns där om/när jag behöver honom. Flyttade dit när jag 16, på eget initativ.)

Att ni ska flytta närmare pappan låter helgalet. Du har, vad det låter som, gjort allt i din makt för att underlätta för Vidars pappa (och för Vidar) - och ändå fortsätter han ställa krav. Och inte mår Vidar bra ändå.

Fint namn på en pojke btw.
 
Senast ändrad:
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag håller med om tillhörigheten.

Menar du i exemplet att sonen ska vara ledig från skolan två dagar varje varje vecka? Gör inte det ännu större skada? Får man det öht?

Nu har denna tråd farit iväg och blivit lång, jag ska läsa igenom den i em.
Men jag uppfattar att din son är 6 år, och går i 6:års, stämmer det?

Går han i 6 års så gör det ingen skada alls att vara ledig och med pappa en eller två dagar i veckan. Vinsten för barnet tror jag är större än att han skulle träffa pappa varannan helg.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Vidar skulle behöva mycket mer familjestöd än så, .....

Men det stödet måste ju då Vidars pappa stå för.
Han måste ju även ta biten med vardagen som skall fungera.
Som det är nu så vill han ju bara ha ledig tid och livet består inte bara av det.

Man kan inte plocka russinen ut kakan och tro att det skall fungera.
Har den T-shirten också.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Han har alltid sin pappa och det vet han. Själv ska han inte behöva välja det ena eller andra, det ska ni göra åt honom. Var inte rädd för att komma i konflikt med hans pappa, en tigermamma ser alltid sina barn först och ibland kan det vara så att ngn känner sig undanskuffad, i det här fallet kanske pappan.

Du uttrycker dig så klart och koncist i din inledning så det är dags att göra något! Tiden rinner iväg, vi vuxna har ju ett annat tidsbegrepp än vad barnen har!

Att barn ska ha tillgång till båda sina föräldrar är inte samma sak som att dela upp tid. Din son ÄR trygg med sin pappa, även om han inte skulle träffa honom på länge, men är han just nu trygg med dig, känner han att du står bakom honom i vått och torrt nu? Han är ledsen och du har INGET till tröst.

Man kan aldrig jämföra tid "rakt av". Klart det inte är samma att umgås på helger och semester jämfört med vardagen! Han behöver ha helgtid men er också!

Äldsta sonen, nu 19, har sen han var 2 haft på många olika sätt. Vi har haft vecka/vecka, 2 av 3 helger, "puffapåumgänge", osv. Jag har till större delen haft vardagen. När jag flyttade så avståndet var lika långt som ni har, så var han äldre och valde att flytta till pappa som bodde kvar på hemorten. Det var en jobbig tid, jag kände mig som en svikare, sen upptäckte jag också helgnöjet! Att få vara med sitt barn under fritid och inte skoltid! Vi föräldrar "vände på smeten" och han kom till mig 2 helger av 3. Men sen är det ju flexibelt, vad händer där hemma? Han var så stor att han kunde prioritera själv med min hjälp, men skulle jag inte ha hjälpt till skulle han nog fortsatt att åka hit enligt schema, men vems liv är det vi vill så väl med? Det är ju barnets!

Nu är han över 18 och bestämmer själv, vi har fortfarande samma dialog om vad som händer på hans hemmaplan och utgår från det, men han VILL komma hit och gör det för sin egen skull! Vänner, flickvänner osv. är välkomna.

Pappan har numera flyttat ut och sonen bor med pappans ex. Det fungerar hur bra som hellst, men pappa träffar han inte ofta trots att det är enkelt praktiskt. Varför? Ingen aning, men tror att vi har haft en bättre dialog för att han har fått hjälp att välja kompisar viceverca mig.

Det jag vill med att beskriva mitt är att ge en bild av att det inte självklart är så att ett barn mår bra eller dåligt av olika situationer, det finns mao inget "råd" att ge! Det viktiga är att ni lyssnar på hans signaler och försöker hjälpa honom!

Familjen har man alltid, vänner är till låns men ack så viktiga!

Hjälp honom med ett "eget" umgänge och privatliv, han behöver ju det!

Har ett barn i min närhet som har det lite som du beskriver, h*n hade svårt med kamrater och att vara en i gruppen, räddningen kom när h*n började i 1:an, då träder ju skolplikten in och det finns inte längre diskussioner om förlängda helger.

Vad är viktigast? Umgänge med föräldrarna som är flyktigt eller umgänge och innanförskap med kompisar? Du har ju redan svarat på den frågan...

Skriv ut ditt första inlägg och ge det till pappan, det säger så mycket om er sons situation! Sen vill jag ju verkligen poängtera hur viktigt det är för honom att få vara med ER, sin familj på hemmaplan på fritiden också, han "missar" ju massor i ert liv också och känner sig säkert utanför där också. Det är nog därför han ritar pappan så stor och färgglad, där "händer" ju inget när han inte är borta, det är tryggt för honom. Men är det "rätt" trygghet? Vad händer om pappa träffar ngn annan, flyttar osv.?

Många kramar till dig, familjen och sonen //Lambi
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det kan jag inte medverka till att utsätta honom för bara för att bevisa en poäng liksom.

Då så måste han fås att förstå den intellektuella vägen.
Och det borde ju gå.
Intelligensen är ju god.

Jag går tillbaka till mitt första förslag.

Vidar får prata med någon utomståénde och berätta hur han ser på saken.
Denne utomståénde (måste vara ett proffs) får sedan berätta för er föräldrar (helst var och för sig) vad som är bäst för Vidar.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Aj då..Ja då blir det ju lite krångligare med sängen givetvis.

Stackars liten som ska måsta ha det så eländigt :(
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men pappan vill ha honom mer än varann helg, nu har det varit varje vecka sedan skolan började och pappan vill helst fortsätta ha fre em-mån kväll varje vecka med något enstaka undantag när han är på jobbresa.

Jag försökte förhandla med att det kunde vara fler dagar varannan helg istället men får ont i magen om sonen ska behöva ge upp fotbollen på fredag efter skolan och musikleken på torsdag kväll och tappa de grupperna också :cry:

Jag håller med Gry.
Jag tycker verkligen du är fantastisk måste jag bara skriva, du är ju en sån förälder som verkligen vill samarbeta & ta hänsyn till alla & det är inte många som skulle gå med på/eller orka de rutiner ni har, & de rutinerna hade säkert varit jättebra om det inte var så att din son blev stressad.
Jag tycker i det här fallet att det är pappan som borde ta mer hänsyn till sonen, det är ett barn, pappan är väl vuxen & borde rimligtvis klara sig bättre, trots barnbrist.Går det verkligeninte att diskutera om varannan helg med pappan?det kanske inte alltid behöver vara så men iaf tills sonen blivit tryggare i sig själv & med ombytena.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Pappan måste inse att han inte både kan äta kakan och ha den kvar.

Väljer han att flytta måste han också ta konsekvenserna. Han kan inte umgås med sin son som han vill eftersom avståndet gör att det inte är sonens bästa att vara borta hemifrån så mycket.

Pappan har redan valt bort sin son före sitt arbete och sin nya familj.

Blir glad när jag ser att ngn som jobbar med sånt här har samma åsikter, inte som man alltid hör, att mamman ska samarbeta till vilket pris som helst, oavsett hur det blir för barnan, vilket jag tycker är väldigt vanligt inom familjerätt & soc.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men nog måste pappan stå ut att bo lite ruffigt när det gäller en helg i månaden? En lånad/hyrd sommarstuga eller lägenhet behvöer inte heller vara ruffig. Annars finns ju alternativet hotell......
Efter att ha läst alla svar du fått så tror jag mest på alternativet 2 helger i månaden på er hemort varav pappan har möjlighet att komma ner en av dem. 2 helger hos pappan. Helgerna väljs efter vad som händer på måndag, skolkort vill ingen missa så det är en typisk "hemmahelg".
Kompisar kan tas hem på vardagar och de helger han är hemma (med er eller pappan). Du försöker i den mån det går jobba bort de två helgerna när han inte är hemma.
Jag skickar också en kram speciellt till dig, det måste slita så i hjärtetrakten när du ser att ditt barn inte mår bra.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag har inte läst hela tråden men förstår att det är jättejobbigt.
Men rent spontant så anser jag att barnet ska vara trygg och "hemma" där han går skola. Vilket i min värld innebär att pappa får ta sitt "pappaansvar" och bo där barnet går skola.

Detta löser antagligen inte ditt problem eftersom pappan inte anser att det är ett problem. Men så känner jag det.

Lycka till
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

*kl*
Jag har redan skrivit ett inlägg i denna tråd men känner att jag måste ta bladet från munnen och plocka fram lite brösttoner.
Jag är som en del vet förskollärare och jag var rätt bra på mitt jobb innan olyckan.
Jag har jobbat så länge att jag har hunnit vara med på den tiden då skilda föräldrar innebar, bo hos mamma - vara varannan helg hos pappa.
Jag var med då detta idiotiska påfund varannanveckasboende dök upp.
Jag har suttit med små barn gråtandes i knät, hulkandes och snyftandes att de vill vara på ett ställe, när jag tröstat och försökt förmedla fördelarna har jag kännt mig som en förädare.
Jag har kämpat och tröstat små barn som varit totalt vilsna i mössan av att ständigt byta boende och uppfostringsmetoder.
Jag kan inte komma ihåg ett enda fall där detta "hattifnatt-boende" gagnat barnen inte ens när de bott på samma ort.
Små barn behöver fasta rutiner och de behöver ett ställe att vara bofasta på.
Min fasta övertygelse är att detta varannanveckasboende enbart är för föräldrarnas bästa.
Ett barn som varit torrt i ett år och sedan börjar kissa på sig upplever stor otrygghet och det är en varningssignal utan dess like.
Skulle någon här som vuxen vilja flytta omkring på det viset?
Men barnen ska fixa det!

//mimmipigg alltid på barnens sida!
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Vinsten för barnet tror jag är större än att han skulle träffa pappa varannan helg.

Och förlusten är att han inte kan vara med på samma sätt som de andra barnen, missar en hel del "skoltid", missar en hel massa fritid med kompisar och mamma.

All ledig tid och fritid ska tillbringas med pappa alltså? :crazy:

På vilket vis hjälper det ett barn som:

Barnet har varit varje helg hos pappan och på så vis missat måndagarna med tex klassfoto (han är den enda som inte är med på det) utflykter och gemensamma ritprojekt.

Dessutom missar han kalasen på helgerna och kan inte stå upp för inbjudningar av de "nya" kompisarna. Han hinner heller inte rida sin häst eller som förut bjuda ut sina vänner till hästarna.

alla barnen är så bra på att nätverka att han inte hinner med. De leker och kalasar på helgerna och sover över hos varann och bildar snabbt en massa nya grupper som han ställs utanför eftersom han bara är här 4 skoldagar och 3-4 vardagskvällar i veckan.

Simskolan 6-åringarna ska gå i har han också missat för det är bara på lördagar i den här kommunen.

Bara för att ta några exempel..

Hur i fridens dagar ska mer pappatid hjälpa, när det redan nu är mängderna med pappatid som är problemet???
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

*kl*

Det din son just nu behöver är att veta i god tid när han ska vara hos sin pappa. Och skulle pappan vilja ha honom andra tider än de i förväg uppgjorda tiderna så ska det inte krocka med sonen aktiviteter.

Du delar själv med dig av goda råd här på förälder :bow: men i detta fallet så verkar du, rent krasst, vara en velpotta som följer minsta nyck från pappans sida. Hur det påverkar sonen ser du just nu. Tror det han just nu vill se är att "lejonmamman" kommer och bestämmer lite, så han slipper ta beslutet och riskera att såra endera dig eller pappan.

Jag tycker inte att det är realistiskt att åka så långt så ofta, det sociala livet i skolan och fritiden är i denna åldern minst om inte viktigare än tid med pappan. Kompisar riskerar försvinna där om man inte är tillgänglig, pappan finns kvar! Om än via telefon/webcam.

Från egen erfarenhet så flyttade jag med den store sonen, strax innan "lekisstarten", 60 mil. Den tid han spenderade med sin pappa var skolloven och större delen av sommarlovet, och så har han det fortfarande (14år nu). Denna pappa är tyvärr inte den som ringer mellan loven öht :eek:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Och förlusten är att han inte kan vara med på samma sätt som de andra barnen, missar en hel del "skoltid", missar en hel massa fritid med kompisar och mamma.

All ledig tid och fritid ska tillbringas med pappa alltså? :crazy:

På vilket vis hjälper det ett barn som:



Bara för att ta några exempel..

Hur i fridens dagar ska mer pappatid hjälpa, när det redan nu är mängderna med pappatid som är problemet???

Det blir inte mera tid, ex på antal dagar är upp till båda föräldrar att bestämma. Vinsten blir just fritiden på helgerna hemma hos mamma, som var en av grundfrågorna i tråden.

Har ett barn separerade föräldrar så är dem tvungna att leva med kompromisser. Och det behöver inte alls vara fel.

Problemet blir ofta när föräldrarna har svårt att enas om vad som är bäst för barnet. Det är oftast DET som barnet reagerar på, inte själva växelboendet.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Har ett barn separerade föräldrar så är dem tvungna att leva med kompromisser. Och det behöver inte alls vara fel.


Men i detta fall är det ju rätt klart att det är fel för barnet i fråga mår ju inte bra!

Barn är inte alls tvungna att dela upp veckorna rakt av och pendla 25 mil (enkel resa) flera gånger i veckan bara för att en förälder hux flux fått för sig att "nu ska jag minsann ha mer barntid" :crazy:

Det viktigaste är alltid barnets välmående och här känns det som att pappan sätter sitt eget välmående framför barnets :mad:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Varannan helg hos pappa och så får pappa komma varannan helg :) Då har han varannan helg att vara med kompisar!

Förslaget har säkert kommit upp. Jag har läst första sidorna...
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men i detta fall är det ju rätt klart att det är fel för barnet i fråga mår ju inte bra!

Barn är inte alls tvungna att dela upp veckorna rakt av och pendla 25 mil (enkel resa) flera gånger i veckan bara för att en förälder hux flux fått för sig att "nu ska jag minsann ha mer barntid" :crazy:

Det viktigaste är alltid barnets välmående och här känns det som att pappan sätter sitt eget välmående framför barnets :mad:

Fast varken du eller jag vet varför barnet reagerar som det gör, eller hur?
Vi kan bara spekulera i det.

Det där med huxflux förstår jag inte vad du menar med.

Inte heller med :mad:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det där med huxflux förstår jag inte vad du menar med.

Inte heller med :mad:

Pappa verkar ju ha bestämt att han till varje pris ska ha mer pappatid relativt nyligen som jag förstår det hela och om du inte fattar varför jag blir arg ( därav :mad: ) på en förälder (pappan i detta specifika fall) som sätter sig självoch sina önskningar framför sitt barns psykiska välmående, så är det ju tragiskt..
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Pappa verkar ju ha bestämt att han till varje pris ska ha mer pappatid relativt nyligen som jag förstår det hela och om du inte fattar varför jag blir arg ( därav :mad: ) på en förälder (pappan i detta specifika fall) som sätter sig självoch sina önskningar framför sitt barns psykiska välmående, så är det ju tragiskt..

Jag visste inte om du var arg på mig eller pappan, därav frågan.
Ja, det är tragiskt...

Men saker kan uppfattas olika och det blir svårare att ha en vettig diskution och låta tankar och förslag flöda om man låser sig vid en tankegång och reagerar med ilska.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 615
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 388
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 333
Senast: mars
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp