Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska försöka ta reda på det! Det är lite oklart kring allting med den där sändningen just nu. Men när jag vet något så skriver jag ett inlägg om det här.

Det jag vet är hur de olika raserna är uppdelade. Såhär ser det ut (direktkopierat från hemsidan, därav engelskan):
Friday: Galgo Español, Magyar Agar, Cirneco Dell’Etna, Podenco Ibicenco, Pharao Hound, Podenco Canario, Italian Greyhound, Italian Greyhound Sprinter, Whippet Sprinter

Saturday: Afghan Hound,Borzoi, Deerhound, Irish Wolfhound, Sloughi, Greyhound

Sunday: Saluki, Azawakh, Chart Polski, Whippet

Vad är skillnaden på Whippet Sprinter och Whippet?
Är det uppdelat mellan raceavlade och ”vanliga” eller är det en annan ras?
 
Orkar inte med FB. Någon undrar om dom kan vandra lite med en unghund på sex månader. Men folk är ju hysteriska "MINST 12 månader" eller ännu bättre; 18-24 månader innan hunden får promenera ordentligt. :meh: Hundarna kan ju faktiskt få led och ryggproblem!!!1111oneone om dom går en dagstur. :banghead:
Det handlar nog till stor del att vi lägger in olika saker i ord. Det har ju varit missförstånd även här pga såna saker. För någon är vandring att gå en mil om dagen i svår terräng och övernatta i tält en vecka och tänker då: Det är inte lämpligt för en unghund. För andra är en vandring en dagstur på 3 km på släta stigar och det är det längsta de någonsin har gått sammanhängande och det borde man inte göra för tidigt.
För mig är 3-5 km en vardagsrunda och jag ser inte något problem att ha med en unghund. Jag säger inte att vi ska iväg och vandra på semestern, däremot har jag planerat in ett antal dagsturer. :)
 
Vad är skillnaden på Whippet Sprinter och Whippet?
Är det uppdelat mellan raceavlade och ”vanliga” eller är det en annan ras?
Är det inte olika längd på loppet? Jag är kanske skadad från travvärlden men jag tänkte att sprint var ett kortare lopp än det länge?
 
Det är whippetar som överskrider storlek enligt FCI:s standard. För ett par åt sedan fick inga för stora whippet eller italienska vinthundar springa EM, men nu finns det en särskild klass för dem.

I samma veva så började man även dela upp svenska LC-prov i klass I och II baserat på storlek på italiensk vinthund och whippet. Klass 2 startar endast i nationell klass och på EM (och då i sprinterklassen). De kan alltså inte ta CACIL.
 
Det handlar nog till stor del att vi lägger in olika saker i ord. Det har ju varit missförstånd även här pga såna saker. För någon är vandring att gå en mil om dagen i svår terräng och övernatta i tält en vecka och tänker då: Det är inte lämpligt för en unghund. För andra är en vandring en dagstur på 3 km på släta stigar och det är det längsta de någonsin har gått sammanhängande och det borde man inte göra för tidigt.
För mig är 3-5 km en vardagsrunda och jag ser inte något problem att ha med en unghund. Jag säger inte att vi ska iväg och vandra på semestern, däremot har jag planerat in ett antal dagsturer. :)


Jag har nog gått i alla fall 10 km i skog och mark med mina 8 månaders. Men för oss är en vardagsrunda ca. 10 km.
 
Klassiker. Och låt för bövelen inte valpen ens lukta på ett trappsteg! Förstörd för livet!

Mina måste ju ha E-höfter eftersom att jag börjar dragträna långt innan jag röntgar! :laugh: Bäst att kolla hunddata så att jag inte har misstagit mig om deras A-höfter.

Men efter den magiska röntgen är det helt ok att köra på hur hårt som helst ju!
 
Jag har nog gått i alla fall 10 km i skog och mark med mina 8 månaders. Men för oss är en vardagsrunda ca. 10 km.
Jag skulle inte hinna med en mil om dagen varje dag utöver allt annat jag gör, men som sagt 3-5 km till vardags och längre när tiden finns. :D Men som sagt, jag tror att det mycket handlar om folks förväntan på ordet vandring. Om man i huvudet har en bild av att man går tills man stupar, ja då låter inte det som en toppengrej att göra med en unghund. Har man en bild av en vardagspromenad, ja då låter det helt lämpligt.
 
Jag skulle inte hinna med en mil om dagen varje dag utöver allt annat jag gör, men som sagt 3-5 km till vardags och längre när tiden finns. :D Men som sagt, jag tror att det mycket handlar om folks förväntan på ordet vandring. Om man i huvudet har en bild av att man går tills man stupar, ja då låter inte det som en toppengrej att göra med en unghund. Har man en bild av en vardagspromenad, ja då låter det helt lämpligt.

Jag jobbar heltid men motionerar hund både före och efter jobbet. :) Med 3-5 km skulle mina hundar nog äta upp huset om det var den normala motionen. :p Men vi alla har ju olika hundar!
 
Jag jobbar heltid men motionerar hund både före och efter jobbet. :) Med 3-5 km skulle mina hundar nog äta upp huset om det var den normala motionen. :p Men vi alla har ju olika hundar!
Jag jobbar mycket med huvudet på min istället, jag skulle nog aldrig kunna gå min trött. 😂 Nästa år drar vi igång cykelträning inför jaktsäsongen. Det känns lite tufft före året i och med att det är så monotont, men mycket simning istället. :)
 
Jag jobbar mycket med huvudet på min istället, jag skulle nog aldrig kunna gå min trött. 😂 Nästa år drar vi igång cykelträning inför jaktsäsongen. Det känns lite tufft före året i och med att det är så monotont, men mycket simning istället. :)

Ah, jag kör igång med dragträning vid ca. 7-8 månaders ålder. Körde en del spår innan jag kunde valla med Floki. Tonto är det bara dragträning för.
 
Ah, jag kör igång med dragträning vid ca. 7-8 månaders ålder. Körde en del spår innan jag kunde valla med Floki. Tonto är det bara dragträning för.
😁 jag är lite övernojig eftersom jag har haft en hund med dåliga höfter. Det gör ju egentligen ingen skillnad men jag skulle bara anta att det var mitt fel om jag skulle börja cykelträna innan jag vet hur hans höfter ser ut. Vi cyklar ibland redan nu men sen blir det mer planerad träning. Åter igen en sån där grej som man kan missförstå varandra på, när jag säger att jag inte cyklar före året så menar jag planerad cykelträning, inte cykla till grannen och fika. Eller cykla till sjön och bada :)
 
😁 jag är lite övernojig eftersom jag har haft en hund med dåliga höfter. Det gör ju egentligen ingen skillnad men jag skulle bara anta att det var mitt fel om jag skulle börja cykelträna innan jag vet hur hans höfter ser ut. Vi cyklar ibland redan nu men sen blir det mer planerad träning. Åter igen en sån där grej som man kan missförstå varandra på, när jag säger att jag inte cyklar före året så menar jag planerad cykelträning, inte cykla till grannen och fika. Eller cykla till sjön och bada :)


Brukar själv tänka att typ cykelträning och dragträning lär ju göra så att dåliga höfter håller längre! Finns det dåligt med muskler så lär hunden bli halt om den har dåliga höfter. :p
 
Mina måste ju ha E-höfter eftersom att jag börjar dragträna långt innan jag röntgar! :laugh: Bäst att kolla hunddata så att jag inte har misstagit mig om deras A-höfter.

Men efter den magiska röntgen är det helt ok att köra på hur hårt som helst ju!

Fast rådet om att vänta tills röngen har ganska lite att göra med att man skulle förstöra höften. Det handlar mer om att en hund med dåliga höfter kan få mycket större problem. Att man liksom vill veta läget innan man börjar träna :)
 
Brukar själv tänka att typ cykelträning och dragträning lär ju göra så att dåliga höfter håller längre! Finns det dåligt med muskler så lär hunden bli halt om den har dåliga höfter. :p
Inte nödvändigtvis att hunden blir halt av dåligt musklade höfter.
 
Fast rådet om att vänta tills röngen har ganska lite att göra med att man skulle förstöra höften. Det handlar mer om att en hund med dåliga höfter kan få mycket större problem. Att man liksom vill veta läget innan man börjar träna :)

Fast om hunden har så dåliga höfter att den inte pallar att gå på längre promenader/träna upp kroppen, frågan är ju då vad man ska göra med en sådan hund resten av dess liv?
 
Fast om hunden har så dåliga höfter att den inte pallar att gå på längre promenader/träna upp kroppen, frågan är ju då vad man ska göra med en sådan hund resten av dess liv?

Nu svarade jag på ditt inlägg angående drag och inte promenader. Jag tänker att allt handlar om ras, mognad och ålder. Det går inte att jämföra en BC med en New Foundlad. Eller en 3 mån valp mot en 7 mån.

Det är inget svartvitt svar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
3 780
Senast: Sel
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
873
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 218
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp