Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tolkat det som att hunden måste avmaskad två gånger inom ett 28 dagars period. Dvs från första avmaskningen får det gå max 28 dagar för inresa i Norge. Det skulle också kunna tolkas som att du efter två avmaskningar har 28 dagar på dig för in- och utresa. Kan du kontakta mattillsynet med din fråga?

Båda tolkningarna kan nog vara korrekta. Reser man frekvent till Norge så ska man avmaska minst 1 gång var 28:e dag. Vid första avmaskningstillfället så ska hunden dock avmaskas två gånger inom en 28-dagarsperiod. Men vad jag (i min tämligen oklara formulering) funderade över var om det finns regler för hur kort det kan vara mellan de två första avmaskningarna.

Tänk följande extremfall: Ponera att jag vill vistas med hundarna i Norge i två veckor och avresa är om en vecka. Kan jag då avmaska hundarna två gånger den kommande veckan och så är allt klappat och klart?
 
Båda tolkningarna kan nog vara korrekta. Reser man frekvent till Norge så ska man avmaska minst 1 gång var 28:e dag. Vid första avmaskningstillfället så ska hunden dock avmaskas två gånger inom en 28-dagarsperiod. Men vad jag (i min tämligen oklara formulering) funderade över var om det finns regler för hur kort det kan vara mellan de två första avmaskningarna.

Tänk följande extremfall: Ponera att jag vill vistas med hundarna i Norge i två veckor och avresa är om en vecka. Kan jag då avmaska hundarna två gånger den kommande veckan och så är allt klappat och klart?

Ja så skulle jag tolka det. Om det dock är rätt vet jag inte!
Skulle ju verkligen underlätta om det stod hur tätt de två avmaskningarna får göras...
 
Sista tillfället på NW-kursen idag :) Humla är fortfarande vassare på det i kurslokalen än hemma, men idag var hon lite trött så ett sök fick vi förenkla lite :) Löper gör hon också, så hon känns något tröttare överlag, men funkar bra!
Ska försöka träna hemma lite i sommar inför Nw2 kursen i höst :bump:
Vi kör ju för skojs skull och även om Skalman är superduktig på att hitta och markera gömman hemma så far han omkring i raketfart då (matte låter honom söka lös). På bortaplan är han helt klart mer fokuserad, mer metodisk och lugnare :D
 
Vid export av hund till Norge, så gäller att avmaskningen ska vara gjord inom 5 dagar innan inresan just för att hunden inte ska hinna bli evt återsmittad av rävbandmasken (det är ju därför avmaskningen krävs numera) innan den passerar gränsen. Känns märkligt om det skulle vara annat för besökande hundar, just för inresan.
 
Vid export av hund till Norge, så gäller att avmaskningen ska vara gjord inom 5 dagar innan inresan just för att hunden inte ska hinna bli evt återsmittad av rävbandmasken (det är ju därför avmaskningen krävs numera) innan den passerar gränsen. Känns märkligt om det skulle vara annat för besökande hundar, just för inresan.

Kruxet är när man vill kunna åka fram och tillbaka i mer än fem dagar efter avmaskning (om man bor i t.ex. Grövelsjön och vill göra dagsutflykter i Norge). Förra året så körde vi på en avmaskning och då fick vi planera våra turer inom loppet av de fyra tillgängliga dagarna. Det kändes lite bökigt med tanke på att vädret kan vara så pass ostadigt. Därför tänkte vi köra på 28-dagarsregeln den här gången istället.
 
Orkar du skriva här vad du får för svar? Planerar att åka till Norge typ 4-5 dagar i sommar och är redan supernervös. :p

Oavsett om det behövs eller inte så kan jag vidarebefordra svaret. Jag fick tillfälle att öva mig på norskan - det var länge sedan. :D

Hei,

Jeg har ett spørsmål om 28-dagersregeln for innføring av en hund som kommer fra Sverige (det handler om svenske hunder som skal gjøre dagsturer i Norge fra Grøvelsjøen). Hvis jeg vil bruke 28-dagarsregelen förstår jeg att de må behandles mot bendelorm i Sverige minst to ganger på forskjellige datoer og med maksimum 28 dagers mellomrom. Det jeg lurer på er imidlertid om det er noen regel for hvor tett de to behandlingene kan gis. For eksempel: Kan de to behandlingerne gis med bare en uke mellom?

Med vennlig hilsen,
XXX

Inser i efterhand att jag nog skulle ha skrivit "kun" istället för "bare", men det kan de kanske ha överseende med.
 
@Tonto
Snabba svar från Mattilsynet:

Hei! De to første behandlingene kan ikke gis på samme dag, men kan gis på to dager etter hverandre hvis du vil det. Så alt fra 1-28 dagers mellomrom er greit.
Vi gjør oppmerksom på at dersom du benytter 28-dagersintervallet, og de 28 dagene går ut mens du er i Norge, er det svært viktig at du følger opp med en ny ormekur i Norge innen 28 dager fra ormekur nr. 2.
 
Jag har jobb som innebär att jag sover borta två nätter varannan vecka sen i januari. Det är bra för jag var på väg rätt in i den berömda väggen på förra jobbet, men det är lite drygt att behöva resa. Det tar träningstid.
I alla fall gjorde jag min sista dagar för terminen den här veckan. Passerade Skrället och hussen på promenad när jag kom med taxin på väg hem så kunde gå och möta dom ute. Och alltså, det är få saker som gör mig så lycklig som att vissla, se hunden lystra och tokrusa fram, inte veta om han ska pussa eller skälla, stå still eller äta upp mitt öra så han försöker göra allt på en gång. Nu sover han på mina ben. Älskade, älskade hundSkrälle :heartheart:heart
 
Oookey. Klockan är visserligen inte mycket, men nu är jag utan tvekan vaken...
Jag var precis ute och morgonrastade damerna. Helt plötsligt fick de syn på en hare och trots att jag hade koppelöglorna runt handeleden som extra säkerhet så for plötsligt Ebrah iväg med kopplet släpandes på marken. På liten bilväg. Åter igen älskar jag varje minut som lagts på att träna med henne, för nu vrålade jag och hon stannade. Men fy så läskigt ändå. (och Ebrah stod där och vibrerade i hela kroppen för att hon var så spänd, så det var inte så att hon på något sätt "tröttnat" på haren)

Så, nu har jag åtminstone motivation att träna mer med henne, för det spelar ingen roll hur många gånger det ploppar upp vilt framför oss när hundarna är lösa (eller råkar bli lösa...), jag ser det ändå som engångshändelser att det fungerar med stoppkommandot.
 
Var hos vår underbara hundfysioterspeut igår för tävlingshundarnas regelbundna genomkänning och massage. Mina hundar blir som smör i händerna på henne :D :love:



91CBDFC8-EDA2-4AAF-8DFB-A09276E7A3BF.jpeg
 
Den här knäppisen gav mig den bästa födelsedagspresenten nånsin :love: Återbesök hos fysio, ganska precis ett halvår sen vi var där första gången. Från funderingar kring L7S1 och spondylos till stark och hel i kroppen! Detta trots två turer till fjälls på senaste, samt igångsättning med agilityn igen (som vi fick göra att han nog inte skulle hålla för). Hon verkade också förvånad.
Vet ju själv vad en bra fysio kan göra efter min höftoperation för några år sedan, men det här vågade jag inte ens hoppas på i vintras :heart
DSC_0482.JPG
 
Vallade med floki igår och idag. Körde i stor träningshage idag. Fungerar bättre än i 25an! Tror han blir lite spänd när han måste komma så närapå fåren i den lilla fållan, medens på stort fällt så kan han verkligen hålla ut och slappna lite, samt lyssna. :)
 
Frej har en bichon havanaisekompis som han fått vara med heldag några gånger när jag varit på jobbet.

Väldigt ofta (ungefär oftast) låter jag Frej välja väg när vi promenerar. Det lite knasiga nu är att nästan varje promenad så går han hem till kompisen :p. Ibland hör jag av mig till hussen och frågar om de vill komma ut och säga hej. Som idag, fast då frågade jag innan vi var framme.

Frej satt och pep lite utanför dörren och blev jätteglad när de kom ut och de fick en liten minilekstund tillsammans. Jag blir fortfarande rädd när Frej springer sådär fort i snäva cirklar, men är så glad över att han kan göra det utan att bli halt efteråt :heart. Tycker mig se den sämre rörligheten i vänster bak då och då, men det kan vi leva med tillsvidare. Har vi tur kan vi få den att bli bättre med. Det är bara så härligt att kunna låta ens hund leka utan att behöva stoppa varje glädjeyttring som det kändes som ett tag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
699
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 056
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp