Bukefalos 28 år!

Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tittade i en butik men hittade inga horn, och tjurmuskel verkade visst ha mycket fett i sig. Fanns lammuskel och ankhalsar men varnades att det tuggades snabbt upp. Jag och butiksbiträden stod där och försökte pussla ihop något som skulle passa, och hon frågade om hunden verkligen behövde ha fettsnålt för det finns visst inte mycket naturtugg som är det. Dock hade de torkad oxhud som verkade rätt så fettsnålt och doftar väl. Får se om jag kan få hunden att tugga på detta!
Vät upp ena halvan av tugget något - det är ett standardknep för att få igång dem att tugga
 
Nu har vi tagit oss en timme i stadsparken idag igen, med fokus på att träna trots störning. Tidigare har vi mest promenerat och haft miljöträning men nu steppar vi upp det lite! ;) Visserligen mycket korta fokusögonblick men det gick bättre och bättre. Numera tittar han på sin höjd på andra hundar, folk i rullstol är han fortfarande oerhört förtjust i av någon anledning. :confused::D Cyklar och joggare behöver man inte längre ens titta på, om inte cyklisterna plingar, för då vill de leka enligt Ville. :rofl: Barn är fortfarande roligt och träffa och får man kli och får slicka lite på dem så är dagen gjord. :heart
 
Sitter och funderar lite på varför så otroligt många hundar blir tokiga på mopeder... Tror de att mopederna morrar på dem eller vad handlar det om?
 
Om du frågar Corinne ska alla människor på hjul döööö :angel:
Haha!
Jag cyklar ofta och åker moped varje dag i jobbet. Med cykel är det lugnt för det mesta. Passerar jag hundar med moped däremot tar jag det alltid extremt försiktigt, för de allra flesta kastar sig vrålande mot mopeden... Det är t.o.m. ovanligt att hundar är oberörda när jag kör moped förbi, och nej, det är inget jättespeciellt med jobbmopeden.
 
34267

Köpt tält till mig och hunden. Lyckades sätta upp det helt själv på första försöket!

I år blir det nog bara en testnatt på närliggande camping om ett par veckor, men till nästa sommar ska jag planera in ett par tävlingar med övernattning. I år är det bara en lite långväga tävling kvar i början på september och den kräver bara övernattning om min klass startar först, annars kan jag köra dit på förmiddagen. Och jag är lite orolig för hur kallt det kan bli på natten.
 
Sitter och funderar lite på varför så otroligt många hundar blir tokiga på mopeder... Tror de att mopederna morrar på dem eller vad handlar det om?

Har nog aldrig haft en hund som reagerar på mopeder. Däremot gör få saker Sky så arg som människor som åker skidor med hjul. Ragg från nacke till svansrot på en hund som typ aldrig reagerar med sådan ilska. Förra basenjin tyckte samma sak. :rage:
 
Sitter och funderar lite på varför så otroligt många hundar blir tokiga på mopeder... Tror de att mopederna morrar på dem eller vad handlar det om?
Det har jag också undrat. Både min och mammas hund är för det mesta änglar att gå ut med, förutom när det kommer mopeder och värst är om de kommer bakifrån. Är jag inte beredd och kan avleda vill de jaga mopederna vilket ju kan bli livsfarligt. Jag vet inte varför de reagerar så starkt men det var intressant att höra att det är många hundar som gör det.
 
Hemkommen efter 5 dagars jobb på annan ort, är verkligen konstigt att vara utan hundarna så länge! Så ikväll blev det lite efterlängtad träning i fårhagen :)

Började med Tripp som bara blir bättre och bättre, höger och vänster fungerar så mycket bättre, ibland ser jag tydligt hur han tänker gå åt fel håll bara för att stanna upp sekunden senare och börja tänka efter vad jag egentligen sa och sedan går han åt rätt håll :heart stoppet är det lite svårare med men nu går det ju iaf att få stopp på honom!
67615948_2582552475128308_4724827079185530880_n.jpg

Roy var riktigt taggad ikväll och ville aldrig sluta! Han är tvärtemot Tripp lite för lätt att stoppa och han lägger sig mkt själv så där är fokuset att hålla honom igång. På videon var fösta gången jag sa lie down samtidigt som jag gick iväg med fåren :love: det kan jag knappt göra med Tripp än :meh: Och då har jag knappt tränat Roy på att lägga sig på kommando, vare sig i fårhagen eller inne. Vissa hundar är onekligen lite lättare än andra!
Fred är fortfarande inte helt bra i ögat, såret har läkt men han har fortfarande för lågt tryck i ögat :( så han fick ta det lugnt. Däremot fick han hjälpa till lite med Roy så han fick valla lite försiktigt så nu har han iaf skapligt nöjd han med :heart
67780057_2582552618461627_1320389821440458752_n.jpg
 
Har nog aldrig haft en hund som reagerar på mopeder. Däremot gör få saker Sky så arg som människor som åker skidor med hjul. Ragg från nacke till svansrot på en hund som typ aldrig reagerar med sådan ilska. Förra basenjin tyckte samma sak. :rage:

Dina hundar är inte ensam om det! Jag har åkt en del rullskidor och tror nästan att alla hundar jag har mött har reagerat på det. Kanske kan vara något med stavljudet som låter extra konstigt?

Oavsett så förstår jag dem till viss del, det är en konstig idé att åka skidor på asfalt! :D
 
Det har jag också undrat. Både min och mammas hund är för det mesta änglar att gå ut med, förutom när det kommer mopeder och värst är om de kommer bakifrån. Är jag inte beredd och kan avleda vill de jaga mopederna vilket ju kan bli livsfarligt. Jag vet inte varför de reagerar så starkt men det var intressant att höra att det är många hundar som gör det.
Ja, det är verkligen sjukt vanligt. Sådär så att jag nästan blir förvånad när hundar INTE reagerar starkt. Och tja, jag tar det ju såklart lugnt och håller ordentligt avstånd när jag kommer körandes. Värst är dock folk som går med sina hundar i långa koppel på gång- och cykelbanor och inte kortar upp kopplet till sina hundar trots att jag ser på långt håll att hundarna kommer "attackera". Efter att nästan ha kört över en liten hund så stannar jag hellre än riskerar något, och kollegor har precis likadana berättelser. Tror att jag hört samtliga prata om just hur hundar försökt jaga dem.
 
Idag hade jag egentligen tänkt åka till ett sandtag på morgonen, men så struntade jag i det för det blev så sent igår med allt och det verkade skönt att få sova lite. Nu precis så hittade jag ett sår på Ebrah, högt upp mellan bakbenen. Det var inte förrän hon la sig på rygg med bakbenen åt varsitt håll som jag såg det, så tja, det var ju bra att vi inte kom iväg till det där sandtaget ändå...

Troligen har det suttit en fästing där som hon slitit bort, hon gör sånt och det sitter så konstigt till att jag inte kan förstå hur något annat skulle ha kunnat hända. Nu är bara frågan hur det ska läka på bästa sätt. Har iaf gjort rent ordentligt nu, men jag får kanske fortsätta klappa på magen så att hon ligger på rygg och luftar såret :p
 
Träffade på en av hundens två "kvarterskompisar" på kvällspromenaden. Husse och matte bjöd hem oss på ett glas vin och skål vatten. Det var trevligt.
Det kom in en igelkott på tomten och min hund gjorde som kompisen, skällde lite och sedan var det bra. Jag blev glatt förvånad. Hon brukar ju bli heltokig på igelkottar, men det här var ju inte hennes trädgård.
 
Husse var iväg och tävlade Nike med vinst och pinne i ett agilitylopp idag! Själv åkte jag iväg till en hundrastgård för att träna lite rallylydnad i en ny och spännande miljö med mycket dofter. Nessie skötte sig superbra, Nano var också rätt duktig för att vara Nano. Efter träningen fick de springa lösa och busa och så kastade jag lite boll till dom. Nessie som haft noll föremålsintresse börjar vara rätt taggad på bollen, fast det mer "om jag springer efter den där saken så blir matte jätteglad!" än att själva bollen är intressant men jag är glad med det jag får. Nano däremot är bolltokig och tycker att bollar är det absolut roligaste som finns.
På torsdag ska jag hälsa på Nessies uppfödare som har valpar hemma nu, jag hoppas alla är tingade :angel:. De är brindle, trefärgade och sobel, tikarna är sobel vilket jag bara älskar hos corgi de ser ut som små rävar då särskilt om de är i lite rödare ton.. Ska inte ha valp nu *nanananana*....

IMG_20190803_181801.jpg
 
Var iväg till Skåneland några dagar med hund och barn. Bortsett från 1 varningsskall per natt så var hunden knäpptyst så han fick ligga och kika på verandan när vi alla var i stugan. Dock vägrade han vara själv i stugan så han fick hänga med oss på våra utflykter så idag är han trött och låter t om katterna få sitta på verandan istället för att jaga dom. Det är tufft att vara på semester när man är gårdshund långt ut på landet :rofl:

Det enda tråkiga var en fransk bulldogg på hundbadet som fick gå som den ville medan ägaren både solade och badade. En väldigt snäll hund dock, men jag vill inte ha främmande hundar okopplade vid mina barn som leker i sanden.
 
Humlas hundrädsla har verkligen tagit ett stort steg i rätt riktning :)

Under senvåren tycker jag det har varit rätt oförändrat, men på en ok nivå. Men så innan vi åkte på lägret märkte jag att det hade blivit lite bättre, och så lägret med tre dagar med massa hundar på det :up:
Idag har hon passerat andra hundar (på rimligt avstånd) som att det inte var nått konstigt alls :love: kul med framsteg!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 960
Senast: Farao
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
775
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 296
Senast: geting
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp