Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är det röntgendags för Humla :nailbiting: Hoppas på att det går bra :)
Förstod på uppfödaren att man generellt bara gör ena röntgen på Pumi, men jag tyckte det var lika bra att ta både höfter och armbågar när jag ändå håller på.

Något jag behöver tänka på? Vet att hon inte ska ha frukost innan...
 
Röntgad och klar :) Väldigt trevlig kvinna som röntgade och hade hand om oss. Jättetrevlig mot Humla och förklarade allt för mig :up:
Hon trodde på A+A eller möjligen A+B på höfterna. Armbågarna var ett frågetecken tyvärr, så vi får se vad vi får där. De röntgas ju sällan på armbågarna, så förhoppningsvis ser man sällan besvären av det, även om vissa kanske får anmärkning. Får se vad resultaten säger sen :bump:
 
Jag funderar på att anmäla mig till en "relationskurs" (hundkurs!) på distans, men är tveksam till om det är värt pengarna när man inte kan få hands on-hjälp.

Fastän Frej ofta söker stöd hos mig tycker jag att det brister i tilliten ibland. Jag tror att det är delvis på grund av alla de där operationerna med tillhörande eftervård. En hund med viss (ibland mer, ibland mindre) social osäkerhet, integritet och jättekänslig i huden var ingen bra kombination med påtvingad "läskig" behandling :(. Nåväl, det ska aldrig bli fler operationer tänker jag, är väl bara den jäkla lilla extratanden som kanske måste bort.

Det är i alla fall en rätt intressant hund jag har. Nu har jag ju haft honom i över två år redan, men det känns som att jag kommer fortsätta att lära mig massor om hundar för att förstå mig på min älskade besvärliga lilla knäppis. 95-99 procent av tiden snäll och go som ingen och sedan 1-5 procent av något annat.

Jag är lite frustrerad över att vi inte kunde åka på hundlägret i Härnösand i helgen, hade varit en toppen 30-årspresent till mig själv. Lite tröstande tanke att lägret var så dyrt :angel: .
 
Jag funderar på att anmäla mig till en "relationskurs" (hundkurs!) på distans, men är tveksam till om det är värt pengarna när man inte kan få hands on-hjälp.

Fastän Frej ofta söker stöd hos mig tycker jag att det brister i tilliten ibland. Jag tror att det är delvis på grund av alla de där operationerna med tillhörande eftervård. En hund med viss (ibland mer, ibland mindre) social osäkerhet, integritet och jättekänslig i huden var ingen bra kombination med påtvingad "läskig" behandling :(. Nåväl, det ska aldrig bli fler operationer tänker jag, är väl bara den jäkla lilla extratanden som kanske måste bort.

Det är i alla fall en rätt intressant hund jag har. Nu har jag ju haft honom i över två år redan, men det känns som att jag kommer fortsätta att lära mig massor om hundar för att förstå mig på min älskade besvärliga lilla knäppis. 95-99 procent av tiden snäll och go som ingen och sedan 1-5 procent av något annat.

Jag är lite frustrerad över att vi inte kunde åka på hundlägret i Härnösand i helgen, hade varit en toppen 30-årspresent till mig själv. Lite tröstande tanke att lägret var så dyrt :angel: .
Har precis påbörjat en web-baserad kurs för att bygga upp Humlas självförtroende :) Känns lovande, men i min kurs så ingår det stöd i en fb-grupp. Finns det såna alternativ i utbildningen du funderar på?

Tillägg: jag har dessutom träffat båda kursledarna och de känner mig och min hund, vilket jag tycker känns tryggt :)
 
Jag ska ALDRIG mer ha hund för att slippa ha med veterinärer att göra. Evidensia är inte nådiga att ha att göra med. Först kör de samma skit som Anicura (lovar ortoped levererar no-name allmän vet utan att ringa eller på annat sätt förvarna. Trots att Evidensia kontaktades efter remiss från Anicura). Sedan ringer vet inte upp trots flera påringningar. Sedan är den operation som utförs inte den som beskrivits före ingreppet. Sedan är det ett elände att få kvitto. Sedan har de inte skickat remiss till rehab trots två samtal om detta.

Jag känner allt mer sympati för kolloidalt silver-tomtarna.
 
Äntligen lite svalare väder så jag stack iväg och cyklade med Ville, 2,5 km bort i lugnt travtempo, simma och träna lite apportering i vattnet. Sen plaskade han lite och snosade runt innan vi cyklade hem i lite högre tempo där han kunde sträcka ut ordentligt. Mycket nöjd hund här hemma nu! :love: Sakta men säkert ska vi öka på längden och till viss del även hastigheten på cyklingen så han hinner bygga upp bra kondis inför hösten.
 
Fantasilös som jag är så har jag beställt t-shirts + luvtröja med eget tryck till maken med Nano och Nikes namn på samt nån bild som han kan ha på sig på träning/tävling (han fick t-shirts även förra året). Hoppas de hinner komma till den 20:e.. (det lite sisådär med posten härute :meh: )
Igår var jag faktiskt på klubben och tränade rallylydnad med Nessie med några som körde avancerad klass så jag ändrade nån skylt så det passade fortsättning. I förrgår körde vi agilityträning med alla vovvarna. Idag ska jag cykla Nike och Nessie en sväng innan jag åker till jobbet, husse har åkt iväg på blåbärshopp med Nano.
På måndag nästa vecka har vi privatträning i rallylydnad och den 7:e debuterar jag och Nessie i fortsättningsklass med dubbla starter i E-tuna, väldigt spännande då vi tränat lite lite som vanligt.
 
Fantasilös som jag är så har jag beställt t-shirts + luvtröja med eget tryck till maken med Nano och Nikes namn på samt nån bild som han kan ha på sig på träning/tävling (han fick t-shirts även förra året). Hoppas de hinner komma till den 20:e.. (det lite sisådär med posten härute :meh: )
Igår var jag faktiskt på klubben och tränade rallylydnad med Nessie med några som körde avancerad klass så jag ändrade nån skylt så det passade fortsättning. I förrgår körde vi agilityträning med alla vovvarna. Idag ska jag cykla Nike och Nessie en sväng innan jag åker till jobbet, husse har åkt iväg på blåbärshopp med Nano.
På måndag nästa vecka har vi privatträning i rallylydnad och den 7:e debuterar jag och Nessie i fortsättningsklass med dubbla starter i E-tuna, väldigt spännande då vi tränat lite lite som vanligt.
Hallå då kanske vi ses! :D
 
34152

Ikväll har hunden fått följa med på stan. Först buss dit, sedan en stund på en uteservering följt av middag hos moster och morbror. Hade med godis för att locka henne uppför deras utetrappa som är galler med filtmatta på halva. Gissa vem som gick rakt upp utan att tveka?
Buss är däremot endast ok. Hon går på utan problem, men flämtar en del under färden. Tror att hon mår lite illa, hon tittar ut hela tiden och blir nog lite åksjuk. I bilen brukar hon välja att ligga ner och inte titta ut, men bussens bakdörrar har glas ända ner. Tjugo minuter står hon dock ut.
 
Senast ändrad:
Skrällegullet har varit på fjällvandring i tre dygn så nu sover han gott på köksgolvet här hemma. Han har blivit ännu finare den här våren har vi konstaterat flera gånger :love: Känns mer trygg i alla miljöer, och på fjället far han fram som en liten bulldoozer oavsett terräng. Tyvärr har han fått ett litet skärsår på ena trampdynan, dock när vi väl kommit ner från turen tack och lov. Blev så rädd när jag såg att han haltade mtp på våran nio månaders rehab-resa så ett litet sår känns i sammanhanget lindrigt.

Bilden är från Låktatjåkka topp, en spontan extra topptur kl 23 på kvällen därav täcket. Vi lyxade till med att sova nere på fjällstation en natt och han charmade alla, trots sin starka röst.
34191
 
Nöt är i allmänhet fettsnålt ja i jämförelse med gris.
Horn luktar inte på det sättet som tex tjurmuskel, torkad strupe och andra slaktdetaljer kan lukta. Såklart har det ju en doft i sig själv som allt annat men inget påfallande.

Jag tittade i en butik men hittade inga horn, och tjurmuskel verkade visst ha mycket fett i sig. Fanns lammuskel och ankhalsar men varnades att det tuggades snabbt upp. Jag och butiksbiträden stod där och försökte pussla ihop något som skulle passa, och hon frågade om hunden verkligen behövde ha fettsnålt för det finns visst inte mycket naturtugg som är det. Dock hade de torkad oxhud som verkade rätt så fettsnålt och doftar väl. Får se om jag kan få hunden att tugga på detta!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
737
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
857
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 089
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp