Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår tog vi en topptur i 28 gradig värme. Det var varmt 🙈 men hundarna krigade på, och barnen likaså.
 

Bifogade filer

  • DSC_4881.JPG
    DSC_4881.JPG
    289,2 KB · Visningar: 30
Började dagen vid 06 med att motionera alla hundarna, det var 19 grader redan vid 06.30 så idag kommer det bli vaaaarmt igen. Så gött att ha avklarat motion tidigt på morgonen för att slippa värsta värmen :up: !
Jag önskar jag var lite mer morgonpigg, det låter så härligt med tidiga morgnar ute med hundarna! Men det går bara inte att komma upp före 7 :crazy:

Nu blir det sena kvällspromenader i stället, vilket innebär att vi kommer sent i säng, vilket såklart inte gör det lättare att komma upp på morgonen...
 
Så himla bra med kylvästar till hundarna, igår när termometern visade 42 grader i solen så tog vi ändå en liten runda på eftermiddagen med kylväst på alla tre hundarna samt vattenflaska med. De uppskattar att gå en liten sväng iallafall så de kan göra sina behov och vi höll oss mestadels i skuggan.
Idag var vi iväg och simmade hundarna på hundsim, väldigt bra aktivitet i värmen. Imorgon tänkte vi försöka komma iväg hyfsat tidigt och träna agility, det blir att ta med allt för att underlätta så som tält för skugga, silvershade och kylvästar om det lika varmt som idag och så köra väldigt kort med mycket paus emellan. Fördelen blir att det kommer bli väldigt likt tävling 😁.

IMG_20190726_144509_1~2.jpg
 
Var på kvällstävling i rallylydnad i kväll. Har varit så varmt idag att vi bara tagit några varv runt kvarteret, och det är ju inte tillräckligt enligt hunden. Så hon snodde leksaken i frestelsen och sprang runt lite...
Andra klassen kom vi i alla fall runt hela banan.
 
Är gräsänka, sambon är och semestrar med en kompis (mopedsemester. De har kört 10h idag, i typ 25 km/h. Fråga inte :laugh: ). Jag och Ladda var ute och plockade svamp i ett par timmar tidigare idag och Floyd fick ett träningspass i värmen, Finn fick nöja sig med prommis och lite hjärngympa i trädgården. Floyd är extremt nöjd med att hans husse är borta och dök i princip ner på hans kudde i sängen :D
 
Tjurmuskel, alltså torkad tjurpenis. Luktar ve och fasa men hundarna brukar gilla det. Vill du ha långvariga tuggben så är olika horn ett hett tips. Hjorthorn av olika slag, kron, dov osv samt buffel brukar vara rätt lätt att få tag på. Har ett buffelhorn hemma som sambons labbe fått ärva efter att min hund gick bort och det hornet kommer nog överleva både mig och mina barnbarn...

Jag ska se om tjurmuskel går hem hos han! Nöt är väl rätt så fettsnålt generellt? Håkon är inte kräsen med mat eller godis i sig, men luktar eller smakar något tugg inte något särskilt och det lär ta en massa jobb så går han hellre och gömmer det nånstans och sen glömmer den i några månader. :cautious: Därför var det kämpigt att ens få han att faktiskt tugga på ett grisöra. Gäller att vara mer envis än vad han är! Luktar horn något speciellt? Annars kanske man kan lägga något gott över det och övertyga han.

@Puffindog, även jag tänkte på tjurmuskel. Mina damer älskar det, även om jag vägrar att ens ta i det pga stanken... Hjorthorn har jag också, men det är bara Ebrah som gillar dem. Aysu är mest intresserad om hon märker att Ebrah vill ha :grin: Annars kan jag tipsa om att ge köttiga ben, hel kyckling eller åtminstone kycklingvingar. Byt ut något mål vanlig mat mot det, så får hunden lite jobbigare mat att äta. Brukar uppskattas!

Jag kan testa med ben som inte har så mycket kött på det. Vet inte hur han reagerar på att få äta mer av det som inte ingår i hans speciella diet, men kan tänka mig att kött som nöt och kyckling har inte så mycket fett i sig!
 
Igår hade vi vilodag efter lägret :) Sista dagen på lägret bjöd på styrketräning och dog parkour! Har med mig massa övningar och tankesätt hen som jag bara längtar efter att få prova :bump: Först ska hund och matte landa lite i kropp och knopp dock :)

Igår var det för varmt för Humla, så gick bara nått varv runt huset för rastning. På kvällen när inte solen gassade lika mycket åkte vi till en lite lugnare strand och badade :D Provade hennes nya flytväst så hon fick simma lite kontrollerat. Humla är fortfarande knte helt sugen på att doppa mer än fötterna, men det går framåt :)
 
Idag råkade vi vakna tidigt och det kändes som en bra idé att så snabbt som möjligt komma ut på långpromenad. Så, nu är klockan 8:15 och vi har varit ute i nästan två timmar. Vi gick inte jättelångt, men damerna fick nosa runt så mycket de ville och har fått springa i två olika rastgårdar. De sprang inte mycket, för just de rastgårdarna är ganska små, men de har åtminstone fått rusa av sig det värsta och verkar vara mycket nöjda med det. Nu kommer vi nog hålla oss inne resten av dagen, för jäklar vad varmt det är redan nu!
 
Jag har jobbat natt, men blev en sväng med Ebba innan sovdags. Skönt att komma ut i alla fall några kilometer och inte bara rastning som igår.
Inte helt enkelt att varken ha hund eller vara hund i den här värmen... Särskilt inte när både jag och hussen är morgontrötta (och han dessutom har ryggskott och inte har kunnat göra någonting senaste dagarna.. )🙈
Ac i sovrummet så nu ska vi sova gott några timmar innan jag ska infinna mig på jobbet igen och jobba kväll. 😝
Ebba har redan däckat igen :D
 
Nya grabben finner sig mer och mer tillrätta :) När han kom så var han helt sönderstressad, han lät i princip konstant när han var inne och det fanns inte en chans att han skulle lägga sig ner frivilligt och ta det lugnt. Han låter fortfarande en del när han inte får som han vill, men inomhus så är han lugn och behaglig. Testade att cykla med honom (hade Ata och Sara med också:angel:) och jäklar vad han gillade att dra! Får fixa till bromsarna på cykeln bara...

Häromdagen kom han på att simma var kul! Går inte att ha honom lös i älven för då skulle han nog simma tills han kom ner till Gbg :D Har honom i långlina och han kan ligga länge och simma i sträckt lina, smidigt sätt att bli av med energi och passande aktivitet i värmen. De andra hundarna tycker han är okej, förutom Modo då som är överlycklig för den nya lekkompisen. Äntligen någon som vill brottas lika tufft som hon:rofl:
 
Jag ska se om tjurmuskel går hem hos han! Nöt är väl rätt så fettsnålt generellt? Håkon är inte kräsen med mat eller godis i sig, men luktar eller smakar något tugg inte något särskilt och det lär ta en massa jobb så går han hellre och gömmer det nånstans och sen glömmer den i några månader. :cautious: Därför var det kämpigt att ens få han att faktiskt tugga på ett grisöra. Gäller att vara mer envis än vad han är! Luktar horn något speciellt? Annars kanske man kan lägga något gott över det och övertyga han.
Nöt är i allmänhet fettsnålt ja i jämförelse med gris.
Horn luktar inte på det sättet som tex tjurmuskel, torkad strupe och andra slaktdetaljer kan lukta. Såklart har det ju en doft i sig själv som allt annat men inget påfallande.
 
Roade mig precis med att kolla stamtavlor på alla salukis som är anmälda till dagens utställning (stooor rasspecial). Inte konstigt att det ser ut som det gör när det är ca 115 hundar anmälda och 75 av dem allihop har hundar nära i stamtavlan som kommer från 4 olika kennlar som alla avlar på precis samma typ av saluki (och ofta lånar hundar av varandra i sin avel osv). De flesta av de kvarvarande 40 är av ungefär samma typ, bara med lite andra stamtavlor, men de flesta av dem har då istället en annan stor kennel bakom i stamtavlan, och den kenneln finns bakom i princip allt överallt hos de andra. Med andra ord: i princip alla hundarna där på utställningen är likadana. I en ras som SKA variera och där vi har möjlighet att mönstra in nya hundar i rasen osv.

Ja, jo, jag vet att ägarna och uppfödarna till de här hundarna inte håller med mig, att de tycker att hundarna inte aaaaaalls är släkt bara för att de kommer från samma kennlar och att de inte aaaalls är lika i typ, men jag håller inte riktigt med dem. Tittar jag på den stora hela bilden av läget för rasen i Sverige så känns det iaf som att i princip allt är likadant. Men men, jag vet ju var jag ska hitta det som intresserar mig. Det känns bara lite trist när det blir såhär.
 
Nu har vi landat hemma igen efter tre dagar i Idre och två dagar i Funäsdalen och så resdag i dag. Lite väl varmt för att det ska ha varit optimalt att ha med sig hund. Igår gick vi upp mot Mittåkläppen tidigt på morgonen men trots att det fanns vatten efter vägen som Ville kunde svalka sig i så kändes han lite för flåsig och trött när vi kom till toppstigningen så han, jag och dottern stannade vid en stor sten där han kunde få skugga och vilade och sen tog vi oss sakta neråt via vattendragen. På eftermiddagen gick jag och maken ut på Flatrue men lämnade Ville hemma i lägenheten med ungarna. 31 grader utan möjlighet till skugga kändes inte okej att ta med honom ut i. Sen gick jag och dottern en halvtimme på kvällen vid 23 men sen hade han det jobbigt att komma ner i temp igen.
Bästa dagen enligt Ville var i fredags, då badade vi allihopa i Ljusnan och han stortrivdes. :D På kvällen fick han hänga med mig och maken ut på fisketur, lite frustrerande tyckte han att det var att behöva sitt bredvid en sjö utan att få bada direkt men husse ville fiska först. Sen fick Ville simma en stund innan vi tog oss tillbaka till bilen.
Bäst har varit att det har varit så otroligt enkelt att ha med honom, han har hängt med på allt och funnit sig i att ligga och vila när vi har bett honom. Kunna ligga själv i två olika lägenheter och varit helt nöjd, antagligen mycket tack vare mycket aktivitet och värmen men ändå.
Det bästa vi tog med oss knutet till hunden var kompostgaller för att kunna ha ytterdörren öppen när det har varit så här varmt och för att hålla honom på anvisade platser hos ickehundälskande vänner. Men efter tre dagar så tyckte de att han var betydligt bättre än majoriteten av alla andra hundar. ;) Men även den lilla ihopfällbara vattenskålen var toppen att ha med sig ut och kunna erbjuda honom vatten i när det inte fanns vattendrag tillgängligt utan att det blev en massa tyngd att bära. Det räckte med allt vatten vi bar för att få i oss tillräckligt med vätska.
 
Igår var vi och tränade årets längsta agility-träning, vi satte upp hundburarna i skugga och byggde bana. Sen körde hundarna ett varv var och fick avspolning + kylväst på mellan varje lopp och lång vila emellan. Sen kom syster med sin hund och vi tränade lite rallylydnad, satte upp skyltarna på agilityplan i det hörnet det fanns skugga. Sen så blev det att varv agility till när syrran åkt och så hem.. Tror vi var borta 3-4 timmar och hundarna fick träna fyra lopp var x 1 minut (max) och det blev lång vila innan sista varvet då syrran kom. De var rätt nöjda, ingen av dem var särskilt påverkade av värmen men vi såg ju till att de hade det så svalt det gick.
Idag har de inte fått nån träning alls, ännu varmare än igår (och jag sov länge) men de har fått varsit fryst märgben att tugga på trädgården och maken ska ta en ordentlig sväng med dem innan han lägger sig när det är lite svalare ute för själv åker jag och jobbar natt snart.
 
Ikväll kom Frej och jag hem till stan efter att ha varit i sommarstugan i nästan tre veckor. Det var något motvilligt från min sida men stadshunden verkar nöjd!

Frej hann i alla fall börja vänja sig hyfsat vid att bo i skogen, även om han fortfarande skäller så fort han hör/ser/luktar något konstigt eller viktigt.

När vi bytte buss på resan hem skulle jag baxa in väskorna i lastutrymmet. Då hoppade Frej också in dit. Två gånger. Jag tror inte att han hade varit nöjd med att åka där :p (Han hade nog inte ens överlevt :crazy:, lär väl inte vara AC där nere)
 
Fred har fått sår på hornhinnan :( Naturligtvis ska jag bort på jobb hela veckan så mamma ska vakta honom. Känns mindre roligt att lämna bort honom när han ska ha två olika sorters ögondroppar 4 gånger om dagen och de får inte tas samtidigt! Men det svåra kommer vara att hålla honom lugn för det vet han inte vad det betyder. Om han frivilligt är lugn då är det något allvarligt fel på honom, knäppisen :heart
67513429_2572634316120124_424726670201585664_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
735
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
857
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 089
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp