Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade turen att få tag på lite rådjursbitar! Livet som hundägare är verkligen glamoröst när det är såhär man spenderar midnatt första dagen på en mycket kort semester! :meh:

:D

67693366_2429223720630242_4786118130810224640_n.jpg


(Jag får gäster imorgon och kunde inte förvara i kylen, så det är bäst att stycka så gott det går innan det hamnar i frysen!)
 
Jag hade turen att få tag på lite rådjursbitar! Livet som hundägare är verkligen glamoröst när det är såhär man spenderar midnatt första dagen på en mycket kort semester! :meh:

:D

67693366_2429223720630242_4786118130810224640_n.jpg


(Jag får gäster imorgon och kunde inte förvara i kylen, så det är bäst att stycka så gott det går innan det hamnar i frysen!)
Värsta lyxen! :D
 
Första dagen för hundarna i hundgården på 4 veckor...husses semester är slut. Men de fick en mjukstart för jag jobbar kväll, så det var ju lite skönt. Jag var lite ambitiös och gömde massa godis som de fick leta. Inte för att det finns så himla mycket att gömma Lemmys i men, han hade fullt upp med att äta iaf :rofl:
 
Gruffen mellan Floyd och Finn har gett med sig helt sedan Ladda får vara med i flocken igen, så himla skönt!
Grabbarna leker så himla fint (och länge :laugh: ) tillsammans utomhus och de känns avslappnade och fina emot varandra inne. Sedan vi kom hem från vår semester för några veckor sedan har vi haft dem delade på nätterna ändå, eftersom jag inte vågar lämna dem "utan uppsikt" som man ändå gör när man sover.

Det har gett en så stor positiv effekt på Floyd i träningen! Han har en helt annan uthållighet i arbetet nu, vilket jag antar hänger ihop med att han kanske sover bättre när inte Finn är i samma rum och helt enkelt är mer utvilad? Jag tycker att han haft lite sämre uthållighet sedan typ i våras och med facit i hand var det nog ungefär då som spänningarna mellan dem började. Inget jättetydligt, men ändå att han inte riktigt krigat på när det tagit emot, som han gjort förr.
Ibland är det verkligen enklare att se saker klart när man tittar i backspegeln.
 
Nessie och jag fick hela 98 poäng i första starten i rallylydnad fortsättningsklass, så himla nöjd!
Runda två blev bara 65 poäng då fröken bytte ut "sitt" mot ligg på ett par ställen men förutom det så var hon superduktig.
Träffade på en bukefalist jag pratade med innan prisutdelning men missade ta användarnamnet på henne :o. Jättefina cavaliers hade hon iallafall!

Husse åkte och körde tunnelrace med Nike och Nano och Nano kom runt nollat på andra loppet för första gången någonsin. Hon är så snabb och ganska obrydd så de brukar lyckas missa nåt hinder på banorna.

IMG_20190807_194032.jpg
 
Nessie och jag fick hela 98 poäng i första starten i rallylydnad fortsättningsklass, så himla nöjd!
Runda två blev bara 65 poäng då fröken bytte ut "sitt" mot ligg på ett par ställen men förutom det så var hon superduktig.
Träffade på en bukefalist jag pratade med innan prisutdelning men missade ta användarnamnet på henne :o. Jättefina cavaliers hade hon iallafall!

Husse åkte och körde tunnelrace med Nike och Nano och Nano kom runt nollat på andra loppet för första gången någonsin. Hon är så snabb och ganska obrydd så de brukar lyckas missa nåt hinder på banorna.

Visa bifogad fil 34522

Ni är så grymma! :heart
 
34558

Jag och skruttSkrället gjorde en riktigt misslyckad träningstävling i agility i mitten av juli och jag tappade sugen en hel del. Sen kom värmen, Västerbotten, Kiruna-fjällen och en skuren trampdyna emellan så idag gjorde vi första passet sen dess. Tror pausen och semestergöttande med simning och fjällvandring var precis vad vi behövde, för oj så roligt vi hade tillsammans idag :love:
 
Jag och Humla har varit i sommarstugan ett par dagar. Hon älskar verkligen att få ligga ute på gräsmattan i skuggan av sin favoritbuddke :love:

Idag när jag satt där och läste berättade hon tydligt att jag var tråkig, så vi busade en stund. Hon hittade då en fantastisk leksak, mina strumpor :rofl:

 
Spanar på flattar genom kontorsfönstret, Flatmästerskapen går av stapeln här i helgen och det är flattar precis överallt! UNDERBART :D Man skulle ju kunna tro att det räcker med min egen, men icke! Ska bli kul att se lite gamla klubbkompisar starta i helgen. :up: Fick även paniktrimma min egen nu i veckan så jag ej behöver skämmas ihjäl om vi springer på hans uppfödare :angel:
 
Nessie och jag fick hela 98 poäng i första starten i rallylydnad fortsättningsklass, så himla nöjd!
Runda två blev bara 65 poäng då fröken bytte ut "sitt" mot ligg på ett par ställen men förutom det så var hon superduktig.
Träffade på en bukefalist jag pratade med innan prisutdelning men missade ta användarnamnet på henne :o. Jättefina cavaliers hade hon iallafall!

Husse åkte och körde tunnelrace med Nike och Nano och Nano kom runt nollat på andra loppet för första gången någonsin. Hon är så snabb och ganska obrydd så de brukar lyckas missa nåt hinder på banorna.

Visa bifogad fil 34522

Det var mig du pratade med! Är inte superaktiv att skriva men hänger här en del i alla fall! 😊

Jag körde ju också rallylydnad. Första officiella starten i fortsättningsklass på nog 1,5 år och vi lyckades skrapa ihop 77 poäng i första klassen. Millas första godkända i fortsättningsklass, superkul! Andra starten glömde jag att gå runt henne för jag var så nöjd att hon stod så fint så där missade vi 10 poäng. Så surt, för annars hade det nog varit ett kvalificerat resultat där också. Men jag är väldigt nöjd och det var roligt att köra rally igen! 😊
 
Vi har dåligt med rena grusvägar och i princip obefintligt med fina skogsvägar precis där vi bor :( vilket gör att ska vi cykla hemifrån så är det oundvikligt med asfalt... (förra ägaren asfalterade dessutom den sista kilometern in till oss, trots att det är grusväg på övrig sträcka från ”stora vägen”:banghead:) Det innebär att det blir 2 km asfalt varje gång vi cyklar hemifrån, denna sträckan är alltid uppvärmning och nedvarvning. Hur ser ni på att cykla ett par km till på asfalt för att nå mer grusväg? Vi får ihop ca 5 km sammanlagt om vi cyklar hemifrån och då är 3 km grusväg. Jag vill gärna få ihop det dubbla men tycker det är skittråkigt att cykla de 1,5 km grusväg fler gånger än fram och tillbaka:p
Hur hade ni sett på det och vad hade känts ok för er? Sammanlagd asfalt på ett cykelpass?

Jag kan självklart lasta in hundar och cyklar och åka iväg, men ibland är det skönt att slippa det.
 
Var och hälsade på Nessies uppfödare igår och kan konstatera att man inte ska hälsa på folk som har valpar, VILL HA!!! :love: :love: Hon hade världens sötaste lilla sobel-tik som bara smälte mitt hjärta, maken däremot hann knappt med valpgos då hennes ung-tikar tyckte att han var absolut därför att klappa på dem. Hade han bara fått så hade vi åkt hem med hennes pembrooke-tik i bakluckan då hon totalt nästlade sig i hans hjärta.
 
Vi har dåligt med rena grusvägar och i princip obefintligt med fina skogsvägar precis där vi bor :( vilket gör att ska vi cykla hemifrån så är det oundvikligt med asfalt... (förra ägaren asfalterade dessutom den sista kilometern in till oss, trots att det är grusväg på övrig sträcka från ”stora vägen”:banghead:) Det innebär att det blir 2 km asfalt varje gång vi cyklar hemifrån, denna sträckan är alltid uppvärmning och nedvarvning. Hur ser ni på att cykla ett par km till på asfalt för att nå mer grusväg? Vi får ihop ca 5 km sammanlagt om vi cyklar hemifrån och då är 3 km grusväg. Jag vill gärna få ihop det dubbla men tycker det är skittråkigt att cykla de 1,5 km grusväg fler gånger än fram och tillbaka:p
Hur hade ni sett på det och vad hade känts ok för er? Sammanlagd asfalt på ett cykelpass?

Jag kan självklart lasta in hundar och cyklar och åka iväg, men ibland är det skönt att slippa det.


Cykla med hundarna i drag eller "bara" motionscykla i koppel?
I drag full fart hade jag velat minimera asfalt. Men motionscykla runt milen på asfalt någon dag i veckan ser jag inte som något problem. Men då är det kontrollerad trav hela vägen. Givetvis då inte på varm/het asfalt.
 
Jag har inte varit så aktiv här på ett tag. Det har varit så himla många motgångar att jag inte har haft motivation till något. Qain funkar inte för tävling, eventuellt i missa grenar men söket som jag gärna skulle vilja tävla i känns kört. Han gjorde ett uselt MH, men det var lite väntat. Jag är ändå glad att han fungerar i vardagen och är frisk.

Bill har fått patellaluxation efter trauma. Han har fått vila nästan hela sommaren och gått små korta promenader på högst 5 minuter i hopp om att senan som blev skadad skulle läka. Det gjorde den inte och nu har jag fått valet antingen operation eller att han får gå så länge han är smärtfri och sedan avliva. Någon som har erfarenhet av operation av patellaluxation? Känner mig så ledsen och nedstämd över det här.
 
Vi har dåligt med rena grusvägar och i princip obefintligt med fina skogsvägar precis där vi bor :( vilket gör att ska vi cykla hemifrån så är det oundvikligt med asfalt... (förra ägaren asfalterade dessutom den sista kilometern in till oss, trots att det är grusväg på övrig sträcka från ”stora vägen”:banghead:) Det innebär att det blir 2 km asfalt varje gång vi cyklar hemifrån, denna sträckan är alltid uppvärmning och nedvarvning. Hur ser ni på att cykla ett par km till på asfalt för att nå mer grusväg? Vi får ihop ca 5 km sammanlagt om vi cyklar hemifrån och då är 3 km grusväg. Jag vill gärna få ihop det dubbla men tycker det är skittråkigt att cykla de 1,5 km grusväg fler gånger än fram och tillbaka:p
Hur hade ni sett på det och vad hade känts ok för er? Sammanlagd asfalt på ett cykelpass?

Jag kan självklart lasta in hundar och cyklar och åka iväg, men ibland är det skönt att slippa det.
Jag har ca 1km asfalt innan jag kommer till grusvägar. Jag gör så att jag leder hundarna bredvid cykeln på väg till grusvägarna, för att de ska få värma upp och kunna göra ifrån sig ordentligt. På tillbakavägen blir det ofta att jag cyklar hela vägen hem, då även på asfalten, men då cyklar vi i samma tempo som om jag hade promenerat i rask takt och de travar avslappnat bredvid cykeln.

Påfrestningen på hundarna blir ju inte värre per automatik bara för att det är en cykel med, det beror ju helt på tempo och hur hundarna går i kopplen. Sedan tänker jag att man även bör väga in hur ofta hundarna cyklas. Jag tror knappast att de skadas av att någon enstaka gång ibland cyklas på asfalt, men att regelbundet motionera dem på asfalt är inget som mina hundar ska vara med om i alla fall. Ser ibland hur vissa hundägare i området cyklar i högt tempo på asfalt (hundarna travar snabbt eller galopperar) och jag uppfattar det som att det inte bara handlar om kort transportsträcka utan kanske hela rundan. Det känns mindre ok...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
722
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
850
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 080
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp