Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jahaja, nu är Aysus tävlingskarriär över, åtminstone på LC-fälten.

I år är sista året som hon får tävla. Igår var första anmälningsdagen till årets två sista prov. På 6 minuter blev de fulla. Helt sanslöst. Nu är folk jätteupprörda över att de bara hann anmäla en hund, vissa hann såklart inte anmäla någon alls, några pratar om att vi måste göra något åt det hela för att effektivisera tävlingarna och på så sätt kunna ha fler startande hundar, andra pratar om att det är bra som det är och att det enda problemet är att folk inte vill vara funktionärer... Ett jäkla liv helt enkelt.

På ett sätt tror jag att det här är bra, just för att det gör att folk måste tänka till lite, kanske inser att något behöver ändras med LCn. För som det är nu så fungerar det inte speciellt bra. Hålla på från (senast) 7 på morgonen till (tidigast) 17 på kvällen och då starta en hund två gånger där den springer ca 800m per gång, på en tävlingsbana som ligger minst 50 mil hemifrån... T.o.m. jag som älskar att se hundarna jaga har börjat tröttna.

Jag har för mig att det ska vara KM i närheten om ett tag. Det är visserligen inofficiellt, men det är nära och Aysu kan få vara med. Funderar nu på att kolla om det går att anmäla dit fortfarande.
 
Idag är det 10 år sedan jag fick hem världens bästa SuperLyxa 😍!

18DFABDF-378A-4A07-9F83-093BAEC57B44.jpeg


Tänk att jag redan fått spendera tio fantastiska år med min bästa vän ❤️
 
Huh. Nu på morgonen var vi i rastgården. I rastgården står en bänk och damerna älskar att springa runt den där bänken. Meeen nu började de sicksacka rakt mot den i full fart och mitt i det så missbedömde Aysu avståndet och slog i frambenet i den. Hon skrek, tjöt, pep och skuttade därifrån på tre ben. Nu gick det bra, jag kände igenom benet (med Aysus tjut rakt i mitt öra...) och det verkade inte ha hänt något alls. När vi sedan hade gått 50 meter från rastgården så gick hon normalt igen. Men ja, herregud vad jag tycker det är hemskt när hon gör illa benen och skriker. Dels låter hon så liten och förstörd, det är ett helt galet tjutljud hon ger ifrån sig när hon har ont, dels så påminns jag varje gång om hur det var när hon splittrade knäskålen... Usch.

Men men. Nu ligger hon i alla fall här i soffan och är nöjd...
 
Har läst den patienthistorik som jag fått ut av Strömsholm och jag blir bara så ledsen. Efter 2 besök och en stor operation (och nästan 30 000 kr in) skriver de ordagrant samma sak som står i remissen från Albano (dvs de bekräftar bara det problem de skulle utreda) utom då att de påstår att Albano avfärdat möjligheten att problemet satt i fram. Dvs Albano skulle ha avfärdat ett av problemen som de beskrev i sin remiss. Har de läst remissen?

Jag vet inte hur man hanterar sådant här. Dessutom har jag fått tjata så mycket att jag är lätt att avfärda (En remiss till rehab tog fyra telefonsamtal - som jag måste ringa under min arbetstid - och då skickade de fel. "Det finns inget skäl att bli otrevlig" - right? Att bli uppringd inför operationen ett drygt tiotal)

Allt är så slafsigt och hafsigt. De har inte ens lyckats få rasen på hunden rätt - å andra sidan om jag kände att de faktiskt ärligen försökt hade de fått kalla honom marsvin.
 
Huh. Nu på morgonen var vi i rastgården. I rastgården står en bänk och damerna älskar att springa runt den där bänken. Meeen nu började de sicksacka rakt mot den i full fart och mitt i det så missbedömde Aysu avståndet och slog i frambenet i den. Hon skrek, tjöt, pep och skuttade därifrån på tre ben. Nu gick det bra, jag kände igenom benet (med Aysus tjut rakt i mitt öra...) och det verkade inte ha hänt något alls. När vi sedan hade gått 50 meter från rastgården så gick hon normalt igen. Men ja, herregud vad jag tycker det är hemskt när hon gör illa benen och skriker. Dels låter hon så liten och förstörd, det är ett helt galet tjutljud hon ger ifrån sig när hon har ont, dels så påminns jag varje gång om hur det var när hon splittrade knäskålen... Usch.

Men men. Nu ligger hon i alla fall här i soffan och är nöjd...
Alltså vissa hundar är ju verkligen drama queens. För någon vecka sen kom min lilla syster inbärandes på Tinja i lite småpanik och bara "hon vägrar stödja på ena baktassen!"
Mycket riktigt, det gjorde hon, hon såg så ynklig ut, tydligen hade hon slagit i benet när hon hoppat över något.

Som tur är så är hon i princip aldrig skadad på riktigt, behövs bara att matte klämmer och känner och gnuggar lite med sina magiska händer så är allt bra igen :grin:
 
Satt och kikade i sbktävling och vips så vart man anmäld till en tävling till som hade idag som sista anmälningsdatum :p. Nu är jag anmäld till inte mindre än fem starter i rallylydnad fortsättningsklass så det känns ju som om vi borde sätta sista kval. resultatet på nån av dem tävlingarna. Sen ska vi vara med på KM också men det är en inoff.

Imorse var jag ute och cyklade en sväng med Nessie och Nike, Nano har lite vilovecka just nu. Igår var vi på klubben och tränade hundarna lite, Nessie körde lite fotgående med mig och sen nån sväng på agilitybanan.
 
Det var längesen Skägget visade upp sig här. Han hälsar iaf att han trivs superbra i mattes nya lya. Han har hela 5 grannhushåll att hålla koll på och vägg i vägg bor bästa godistanten som glatt ställer upp med hundpassning.
Här sitter Skägget och tittar längtansfullt mot grinden mellan oss. :p

35918
 
Varit på heelwork-kurs idag. Förfärligt varmt men bra i övrigt. Fått hjälp med sista finslipningen inför tävlingen nästa helg.
I morgon är det rallylydnadsträning. Det ska bli ännu varmare så jag har faktiskt blandat till vätskeersättning till hunden och planerar att titta och lyssna mer än delta om hon blir för seg.
 
Huh. Nu på morgonen var vi i rastgården. I rastgården står en bänk och damerna älskar att springa runt den där bänken. Meeen nu började de sicksacka rakt mot den i full fart och mitt i det så missbedömde Aysu avståndet och slog i frambenet i den. Hon skrek, tjöt, pep och skuttade därifrån på tre ben. Nu gick det bra, jag kände igenom benet (med Aysus tjut rakt i mitt öra...) och det verkade inte ha hänt något alls. När vi sedan hade gått 50 meter från rastgården så gick hon normalt igen. Men ja, herregud vad jag tycker det är hemskt när hon gör illa benen och skriker. Dels låter hon så liten och förstörd, det är ett helt galet tjutljud hon ger ifrån sig när hon har ont, dels så påminns jag varje gång om hur det var när hon splittrade knäskålen... Usch.

Men men. Nu ligger hon i alla fall här i soffan och är nöjd...

Floki for runt som en idiot för någon vecka sedan och halkade och måste ha slagit i en nerv för han verkligen gallskrek och släpade frambenet efter sig. Fyfan, trodde att benet var av. :nailbiting::eek: Någon minut senare så hade tydligen benen läkt igen och allt glömt.
 
Floki for runt som en idiot för någon vecka sedan och halkade och måste ha slagit i en nerv för han verkligen gallskrek och släpade frambenet efter sig. Fyfan, trodde att benet var av. :nailbiting::eek: Någon minut senare så hade tydligen benen läkt igen och allt glömt.

Låter som Skäggets reaktion när det fastnar ett löv eller en liiiiiten kvist i benhåren :meh:
 
Någon som har konkreta tips på hur man övar tystnad på en hund som skrikskäller när hon blir uppspelt inför en aktivitet...?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 874
Senast: Farao
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
774
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 280
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp