Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som har konkreta tips på hur man övar tystnad på en hund som skrikskäller när hon blir uppspelt inför en aktivitet...?

Låt henne aldrig arbeta i den sinnesstämningen, är nog mitt bästa tips. Egentligen, låt henne aldrig få utdelning för den sinnesstämningen någonsin, oavsett om det är vid matskålen, att hoppa in i bilen, när man tar fram koppel etc. Höga förväntningar ska aldrig ge utdelning.
Var också försiktig - i alla situationer - med hetsiga belöningar som kast med leksak eller godis.
 
Var på lokala BHK första gången idag och övade på hopphinder och tunneln :) Gick jättebra, och det var kul att se att poletten trillat ner lite. Körde väldigt kort tunnel för att inte öka svårigheten på egen hand, och rätt snabbt kunde vi gå mot tunneln och hon gå igenom medan jag gick bredvid :banana:
 
Idag har vi äntligen debuterat IGP. Det var inte bra och det var inte vackert med vi genomförde med godkända poäng i skyddet.
Spåret missade vi då hon vindade in spåret som låg bredvid. Spåren låg väldigt tätt och när hon gick över andra vinkeln var det tack och hej. Inte orolig för spåret framöver, spåret är fortfarande vår bästa avdelning och med rutin ska vi kunna ligga över 90p.
Lydnaden är vårt problemområde. Hon går fortfarande igång på skotten när vi är på bortaplan och när hela fria följet går i bevakningsskall dyker poängen. Sen hade vi skitfel på övriga delar som vi normalt inte ska ha.
Skyddet var första gången jag körde programmet tävlingsmässigt på "riktig" figge. Hon bevakar, biter och släpper, det är lydnadsbitarna som brister där också.
Men förutom att hon är skendräktig utav bara sjutton så sov jag inget inatt, tappade bort telefonen under natten och spenderade timmar på att leta efter den. När det är dags att åka inser jag att spårapporterna av trä är spårlöst borta. Textil och läder finns på plats men inte dom i trä. Som grädde på moset vägrade min bil att starta när jag varit hos uppfödaren för att låna en apport. Bara att kasta in hund och grejer i hennes bil och köra resten av vägen (har jag sagt att jag har världens bästa uppfödare :love: ).

Snacka om kaosdag och både jag och hund är rätt möra vid det här laget!
 
Var på lokala BHK första gången idag och övade på hopphinder och tunneln :) Gick jättebra, och det var kul att se att poletten trillat ner lite. Körde väldigt kort tunnel för att inte öka svårigheten på egen hand, och rätt snabbt kunde vi gå mot tunneln och hon gå igenom medan jag gick bredvid :banana:

Så duktiga! Nästa gång vill vi följa med 😁
 
Låt henne aldrig arbeta i den sinnesstämningen, är nog mitt bästa tips. Egentligen, låt henne aldrig få utdelning för den sinnesstämningen någonsin, oavsett om det är vid matskålen, att hoppa in i bilen, när man tar fram koppel etc. Höga förväntningar ska aldrig ge utdelning.
Var också försiktig - i alla situationer - med hetsiga belöningar som kast med leksak eller godis.
Godis har vi gått ifrån helt och hållet. Hon blir totalt blockerad i huvudet om hon så mycket som tror att man skulle kunna få godis. Vi övar passivitet mest hela tiden. Hon ska sitta lugnt innan vi öht gör något oavsett om det handlar om att öppna grinden till hundgården, få mat, jobba eller åka bil. Hon blir nästan dum i huvudet när hon blir uppselt. Har hänt ett par gånger att hon hoppat rakt in i bakluckan på bilen så fort man lagt handen på låset i tron att hon skulle kunna tajma språnget med öppnandet för att sen se mäkta förvånad ut när hon istället bara dundrat rakt in i plåten.

Jag hade låtsats som att vi ska göra aktiviteten och så blir den inte av. Jag hade upprepat proceduren tills hunden lugnat ned sig.
Ska testas. Hittills har vi bara varit passiva tills hon blivit lugn och sen börjat.
 
Visst är de underbara :love:
Speciellt just nu när jag kommer hem från att ha trampat hare 13 km och är helt slut och han bara: "Nu gör vi något roligt, kom igen matte" 🙄
Jag skippade att ta med honom idag, vi var ändå sjukt många hartrampare men det var trögt med harar och typ 30 grader varmt. 😜
 
Ni som belönar med ost i tub, hur länge har ni tuben innan ni slänger den (om den inte tar slut)?

Jag har börjat använda det som superbelöning, dvs den åker inte fram varje dag utan används när vi gör något mer ansträngande som tävling eller träning av hel rallybana eller hela heelwork-programmet. Tänker att det ju kommer in lite bakterier när hunden slickar så man kanske inte ska ha samma tub hur länge som helst.
 
Godis har vi gått ifrån helt och hållet. Hon blir totalt blockerad i huvudet om hon så mycket som tror att man skulle kunna få godis. Vi övar passivitet mest hela tiden. Hon ska sitta lugnt innan vi öht gör något oavsett om det handlar om att öppna grinden till hundgården, få mat, jobba eller åka bil. Hon blir nästan dum i huvudet när hon blir uppselt. Har hänt ett par gånger att hon hoppat rakt in i bakluckan på bilen så fort man lagt handen på låset i tron att hon skulle kunna tajma språnget med öppnandet för att sen se mäkta förvånad ut när hon istället bara dundrat rakt in i plåten.

När hon sitter lugnt - är hon lugn och avslappnad då? Eller sitter hon bara still?
Förstår om det är skitsvårt att få till det rent praktiskt i vardagen (man har ju inte alltid tid att vänta hur länge som helst), men jag tror det är jätteviktigt att hon verkligen är avslappnad. Att hon andas lugnt, inte är startklar så fort ni visar minsta signal på att ni ska påbörja en övning osv.

Är det oavsett jobb? Typ spårarbete som fysisk träning?

Jag vill inte vara negativ, men min erfarenhet är tyvärr att det brukar vara sjukt svårt att komma åt det där när det har blivit så befäst.
 
Här har det gått i en rasande fart sedan jaktsäsongen (änder, duvor) kom igång, och det har varit intensivt med träning inför prov och annat.
Floyd startade ÖKL hos Jaktretrieverklubben i lördags och gjorde allt så himla fint :heart Vi fick börja med walk up i par, först en omgång med två apporter var, och sedan en andra omgång med en apport var. Efter det blev det två driver på andra sidan om en damm, så vi fick skicka dem över vatten, och till slut en blind dirigering på vatten. Dirren låg mellan de två drive-områdena. Tyvärr klantade jag mig och blåste för tidigt på honom på vattendirren och där rök vår utmärkelse :arghh: Den danska domaren gillade honom jättemycket, och sa att vi för honom hade varit dagens provvinnare om vi bara hade klarat sista dirigeringen. Surt att snubbla på mållinjen, men han var så jäkla fin dagen igenom så jag är otroligt nöjd i alla fall.
Vi jagade änder på fredagen, fem dammar, och det verkar ha varit en bra uppladdning för han har aldrig varit så sansad på en walk up som han var på provet :D
Har även anmält till två ÖKL i SSRKs regi nu till hösten, så får vi se hur vi reder ut det.

Finn har återhämtat sig bra efter sitt ormbett, ska tillbaka till vet i morgon för blodprov. Ser de bra ut så blir det unghundsprov för honom på söndag. Har lagt en del släpspår med kanin till honom som han har löst fint, men jäklarrrr vad han är stark :laugh:

Laddas rehab fortsätter som planerat och hon har börjat muskla sig riktigt fint i sitt vänsterben. Ska till fysio om två veckor för att stämma av allt, hoppas att jag kan börja simma henne så smått sedan. Hon kommer förmodligen kunna jaga denna säsongen, men det blir inget släpp på premiären 1/10 för henne.
 
Speciellt just nu när jag kommer hem från att ha trampat hare 13 km och är helt slut och han bara: "Nu gör vi något roligt, kom igen matte" 🙄
Jag skippade att ta med honom idag, vi var ändå sjukt många hartrampare men det var trögt med harar och typ 30 grader varmt. 😜
Haha 😍 Nä då är de inte jätteroliga... Det är då det är bra att ha ett gäng till - bara släppa ihop så får de rusa av sig :p
 
Vi har varit på ett fantastiskt kennelläger hela helgen! Mest har vi bara umgåtts och haft det trevligt, men det blir lite spår, Nosework och lydnad också. Ebba har skött sig så jäkla fint! I synnerhet när vi delade rum med två hundar som hon inte känner. Hon var tyst, sov gott jämte mig eller gick in och lade sig i sin bur och jag var så impad. Tror dock mest att hon var dödstrött och helt enkelt inte orkade hänga på när de andra två började skälla åt andra skällande hundar mitt i natten 😂

Så himla roligt att träffa syskon, morbröder och mostrar, hennes mamma och dessutom en hel hög med jättetrevliga människor! Plus att jag gillar lägergrejen 😁
 
Vi hade en liten tanke med Modo att kika på IGP och den finns fortfarande kvar men jag kan inte riktigt låta bli att göra lite annat :D Introducerat lite uppletande och jäklar vad hon avancerar. Hon har hela tiden haft ett ägarbehov och inte velat dela med sig av någon leksak men har kampanjat byteslek den sista tiden. Det har gett resultat, nu klipper hon saken hon hittar och vänder direkt för att få leka med ny leksak hos mig. Så kul att se när de inser att det lönar sig att samarbeta :)
 
Vi hade en liten tanke med Modo att kika på IGP och den finns fortfarande kvar men jag kan inte riktigt låta bli att göra lite annat :D Introducerat lite uppletande och jäklar vad hon avancerar. Hon har hela tiden haft ett ägarbehov och inte velat dela med sig av någon leksak men har kampanjat byteslek den sista tiden. Det har gett resultat, nu klipper hon saken hon hittar och vänder direkt för att få leka med ny leksak hos mig. Så kul att se när de inser att det lönar sig att samarbeta :)
Sen att jag inte lyckats lära henne att hålla i grejen mer än till 1 m framför mig... men snabbt springer hon :D
 
Jag och fyrbeningen spenderade en helg i Abisko :love:
35997
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 878
Senast: Farao
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
774
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 280
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp