Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi haft en rätt trevlig dag, men vi har varit osams en del :cautious:. Ute på långpromenaden tränade vi några övningar från inkallningskursen och det gick fint. Frej fick också kuta som en galning med sin bästa hundkompis. Hoppade även över honom... :cautious:.

Sedan igår har vi gått in för träning med eltandborste. Har kommit så långt att jag får sätta igång eltandborsten och hålla runt nosen samtidigt så jag tänkte att jag skulle prova att få in borsten (avstängd) mot en tand också. Det tänkte inte Frej. Jag envisades och Frej blev irriterad och började tugga på mig. Först lite mindre hårt, men när jag inte gav honom utrymme direkt så bet han hårdare och jag tror verkligen att han sa "det får för fasen räcka nu! Hör du inte vad jag säger?!" Får göra om och rätt och lagom imorgon 🙈. Men jag undrar om jag någonsin kommer lyckas med företaget...

Sedan har vi varit osams om hur högt och hur mycket man får skälla, och oense om ifall människor som kommer gående i mörkret äter hundar och ska jagas bort eller inte. Vi längtar tills ljuset kommer tillbaka :D.

Trots att vi blev snuvade på kurs i helgen och att vi som nämnts varit lite osams, har vi ändå haft det ganska bra. Och Frej har lärt sig sitta fint/kanin 😀.
Känner igen det där med mörkret! Har funderat på om det är omställningen från konstant ljus till "plötsligt" mörka kvällar det reageras på nu, för Skrälle har inte varit så oroligt mitt i vintern tidigare år. Men då är det ju mörkt alla promenader vi gör vardagar under en ganska lång tid så tänker att det blir tillvänjning.
Jag tror inte du och Frej bor fullt lika långt norrut som vi gör, men det kanske ändå är tillräckligt för att bli en snabb omställning från ljus till mörker? Eller reagerar han lika mitt i vintern? :)
 
Ruben äger verkligen min pojkvän.
Började med att han bar Ruben nerför trappan på kvällen när han inte ville gå, nu får han göra det varje kväll.
Jag brukar putta honom med foten så går han 🙄

I morse när jag var på jobbet fick jag den här bilden.
IMG_09901.jpg

Ruben blev plötsligt döv när de skulle in och vägrade komma så killen fick gå ner och bära upp honom 😁

Ruben kan inte hoppa upp i soffan när killen är här. Han gör ett halvhjärtat försök och ställer sig sen med framtassarna på kanten, lyft mig, och självklart lyfter killen upp honom.
Sitter jag själv går det jättebra att hoppa upp, jag är inte lika lättlurad 😅
 
Ruben äger verkligen min pojkvän.
Började med att han bar Ruben nerför trappan på kvällen när han inte ville gå, nu får han göra det varje kväll.
Jag brukar putta honom med foten så går han 🙄

I morse när jag var på jobbet fick jag den här bilden.
Visa bifogad fil 37063
Ruben blev plötsligt döv när de skulle in och vägrade komma så killen fick gå ner och bära upp honom 😁

Ruben kan inte hoppa upp i soffan när killen är här. Han gör ett halvhjärtat försök och ställer sig sen med framtassarna på kanten, lyft mig, och självklart lyfter killen upp honom.
Sitter jag själv går det jättebra att hoppa upp, jag är inte lika lättlurad 😅

På något vis är jag inte förvånad:D
 
Skit ock.

Min basenjidam är lite krasslig. Ingen feber, äter och dricker som hon ska och magen är igång dock har hon spytt ett flertal ggr sen lördags morse.

Jag vet att hon har 2 ruggigt dåliga tänder som vi har tid för men de borde inte orsaka att hon spyr. Tror inte hon får upp allt hon äter men inte långt ifrån.

Väntar på samtal från veterinären nu på hur jag ska gå vidare.
 
Skit ock.

Min basenjidam är lite krasslig. Ingen feber, äter och dricker som hon ska och magen är igång dock har hon spytt ett flertal ggr sen lördags morse.

Jag vet att hon har 2 ruggigt dåliga tänder som vi har tid för men de borde inte orsaka att hon spyr. Tror inte hon får upp allt hon äter men inte långt ifrån.

Väntar på samtal från veterinären nu på hur jag ska gå vidare.
Tummar och tassar hålls!
 
Skit ock.

Min basenjidam är lite krasslig. Ingen feber, äter och dricker som hon ska och magen är igång dock har hon spytt ett flertal ggr sen lördags morse.

Jag vet att hon har 2 ruggigt dåliga tänder som vi har tid för men de borde inte orsaka att hon spyr. Tror inte hon får upp allt hon äter men inte långt ifrån.

Väntar på samtal från veterinären nu på hur jag ska gå vidare.
Hur har det gått?
 
Jag sitter och funderar lite på vilken ras som vore bäst för två vänner som vill ha hund. Jag är helt övertygad om att de vore utmärkta hundägare, så jag hjälper gärna till. Just nu är jag inne på shiba åt dem, om de inte vill ha en något mer samarbetsvillig hund. Tror dock att det är viktigare för dem med praktisk päls och lagom storlek än just samarbetsvilja, vännerna är riktiga friluftsmänniskor så ju enklare det är att ta med hunden på femtioelva vandringar per år desto bättre.
 
Lilla Finn :love:
I söndags gick vi upp 03.50 för att åka på ett till unghundsprov, inkallade som akuta reserver. Vilket jobb han gjorde, under hela dagen! Det var dimmigt som tusan på morgonen, så vi fick börja med skogsmomentet i stället för hartrampet. Har aldrig hört något unghundsprov där man gjort det i den ordningen förr, men det gick inte att se ens 10m framför sig och då är det ju onekligen lite svårt att bedöma hur hundarna förföljer spåret på en hare... Hursom så skötte han sig fint genom hela dagen, och vi landade på 8-8-6-8-7-8-8-8, där det efter olika koefficienter landade på 120p och ett typ så starkt andrapris man kan få :banana:
Maxp är 9-8-9-8-8-8-8-8, så jag är jättenöjd med våra poäng. 9p delas sällan ut på de momenten det är möjligt, det brukar högst vara ett par-tre hundar/år som får 9p på näsa/vilja. För ett förstapris krävs 109p totalt och 7-7-7-5-7-7-5-8 i momenten, så med en 7:a i stället för en 6:a i vår poängrad hade vi haft ett riktigt bra förstapris. Är så glad för att min fina kille fick en sådan revansch ❤

Dimmigt, kl 09.15 såg det ut så här :laugh:
71000581_721521984985756_1611368213549624913_n.jpg
 
Hur har det gått?

Vi har gett henne ris/nötfärs i små, små portioner och ger henne ofta nu. Veterinären tyckte vi kunde avvakta någon dag till då allmäntillståndet är ok (ingen feber, magen verkar ok och hon dricker) Igår kväll kräktes hon en gång. Jag ska ut till henne nu på morgonen för att se hur det har gått.

Min basenji bor hos min mor då hon har det mycket lugnare där men just nu vill jag bara plocka med henne hem. Hon är tagen det märks och jag tycker att hon har gått ner i vikt.

Hemskt det här. men hoppas att det rättar sig till.
 
Var på kvällstävling i rallylydnad fortsättningsklass igår, i första klassen kom vi på andra plats och i andra starten blev det en femteplats! Hon skötte sig strålande den lilla corven och jag skötte mig också rätt bra, blev lite missförstånd i andra rundan som kostade poäng! Himla kul och snabb tävling var det :banana:.

70882360_10218525981975025_5151087340474597376_n.jpg
 
Bor lite större nu.
Pros: Har tvättmaskin, diskmaskin, balkong, en fungerande ugn, det är stort och fint och jag får plats med alla grejer.
Cons: Hundarna har mer space för att ränna runt som galningar. De håller sig förvisso till soffan och soffbordet, men Asni har ju verkligen ingen respect för gravitationslagen :cool:
 
En liten pöl med bajs hittades på golvet, med klarröda inslag :( Låg röda bär i också, så osäker om det är blod... Men iallafall diarré, i värsta fall blodblandat. Väntar på telefonsamtal från veterinär... usch så orolig man blir :(.
 
Jag sitter och funderar lite på vilken ras som vore bäst för två vänner som vill ha hund. Jag är helt övertygad om att de vore utmärkta hundägare, så jag hjälper gärna till. Just nu är jag inne på shiba åt dem, om de inte vill ha en något mer samarbetsvillig hund. Tror dock att det är viktigare för dem med praktisk päls och lagom storlek än just samarbetsvilja, vännerna är riktiga friluftsmänniskor så ju enklare det är att ta med hunden på femtioelva vandringar per år desto bättre.

För friluftsmänniskor kanske lapsk vallhund fungerar. Mer samarbetsvilja än en shiba :D
 
Lilla Ville älsklingen, röntgen av höfter och armbågar stod på dagens planering. Han skötte sig fint hos veterinären, självklart nyfiken men sätt ändå lugnt bland andra hundar. Men sötast var han när han fick sprutan för att vakna till igen, det första som kom igång var svansen som han började vifta på. ❤ Sen gosa han med personalen innan han fick vingla ut till bilen. Men han har sovit typ hela dagen, så det tog nog rätt bra på honom med sederingen.
20190926_102354.jpg
 
Lilla Ville älsklingen, röntgen av höfter och armbågar stod på dagens planering. Han skötte sig fint hos veterinären, självklart nyfiken men sätt ändå lugnt bland andra hundar. Men sötast var han när han fick sprutan för att vakna till igen, det första som kom igång var svansen som han började vifta på. ❤ Sen gosa han med personalen innan han fick vingla ut till bilen. Men han har sovit typ hela dagen, så det tog nog rätt bra på honom med sederingen. Visa bifogad fil 37197
Men lille gullet, han ser lite moloken:love: ut.
 
Hundvärlden är ibland ganska liten. Jag pratade idag med en av sekreterarna på jobbet. Det gick ungefär såhär:
- Jag har en släkting som också har golden, du kanske vet vem hon är?
- Det är ju en ganska vanlig ras...
- Hon håller också på med sådan där rallylydnad som du.
- Då kanske jag känner till henne.
- Hon heter XX XX.
- Jag ska gå kurs för henne ikväll. Jag kan hälsa från dig.

Kurstillfället gick jättebra. Hunden har fått riktigt bra bakbenskontroll, backning börjar funka och vi fick bra tips till frestelsen.
 
Äntligen har Tripp under 39° C! 38,7 visade termometern så nu hoppas jag verkligen att det vänder! Han hostar nästan ingenting alls längre men andningen låter ansträngd. Imorgon ska han till veterinären igen och kolla lungorna då de hade blivit sämre vid besök nr 2, men det var väl kanske inte så konstigt eftersom han inte svarade på den första antibiotikan han fick.

70903562_2685141761536045_1020604553038397440_n.jpg
 
Lilla Ville älsklingen, röntgen av höfter och armbågar stod på dagens planering. Han skötte sig fint hos veterinären, självklart nyfiken men sätt ändå lugnt bland andra hundar. Men sötast var han när han fick sprutan för att vakna till igen, det första som kom igång var svansen som han började vifta på. ❤ Sen gosa han med personalen innan han fick vingla ut till bilen. Men han har sovit typ hela dagen, så det tog nog rätt bra på honom med sederingen. Visa bifogad fil 37197
Lillkillen då :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
855
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 087
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp