Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter och försöker kolla på MH-resultat, men datorn vill inte riktigt samarbeta när jag ska ta fram kennelspindlar på brukdhundklubbens hemsida :meh: Får nu lite hjälp av morsans sambo (är hos dem och lånar morsans laptop) men det verkar osäkert om vi får det att fungera. Så frustrerande!
 
Jag såg reklam om en ny dokumentär som skulle sändas i november, den skulle handla om smuggelvalpar eller valpfabriker i Tjeckien (?). Någon som vet vilken kanal och vilken dag det skulle sändas?
 
Skit. Betty började idag få samma symptom som förra veckan när bölden drog igång. Krystar ibland, bajsar lösare (efter att ha varit jättefin i magen senast igår) och kissat inne. Försökte få tag i kliniken idag men de måste haft extremt mycket eller så hade jag otur för ingen svarade de gånger jag ringde. Blir till o jaga dom imorgon, gissar tömning + antibiotika denna gång eller med tur direkt antibiotika.
 
Vi har precis genomlevt en av årets stora fyrverkerikvällar. Eller nåja, vi har klarat oss igenom kommunens publika fyrverkeri i alla fall, och snacka om att de tog i från tåspetsana i år - det är så förbaskat sorgligt och onödigt att staten fortsätter bekosta de här förbaskade högljudda, totalt onödiga och skräpiga uppvisningarna!
Det finns tysta fyrverkerier - det finns laser! Det finns alternativ som gör mindre skada på folk och fä och miljö.
Jag har vänner med PTSD som ångestkramar katten, har vänner med hundar som dreglar halva natten, har själv bara tur att min gamla tant är såpass döv nu att hon inte hör raketerna över musiken som jag pumpar till max!
Jag kan dessutom distrahera med förpackade toarullar och liknande, men alla har det ju inte så lätt - jag vet att "Lost pets-gruppen" kommer att vara extra aktiv de närmaste dagarna med hundar som rymmer från gårdar/ur koppel, katter som inte kommer hem och hästar som spränger hagar.
Jag blir lika arg och uppgiven varje år, varje gång!
 
Vi har precis genomlevt en av årets stora fyrverkerikvällar. Eller nåja, vi har klarat oss igenom kommunens publika fyrverkeri i alla fall, och snacka om att de tog i från tåspetsana i år - det är så förbaskat sorgligt och onödigt att staten fortsätter bekosta de här förbaskade högljudda, totalt onödiga och skräpiga uppvisningarna!
Det finns tysta fyrverkerier - det finns laser! Det finns alternativ som gör mindre skada på folk och fä och miljö.
Jag har vänner med PTSD som ångestkramar katten, har vänner med hundar som dreglar halva natten, har själv bara tur att min gamla tant är såpass döv nu att hon inte hör raketerna över musiken som jag pumpar till max!
Jag kan dessutom distrahera med förpackade toarullar och liknande, men alla har det ju inte så lätt - jag vet att "Lost pets-gruppen" kommer att vara extra aktiv de närmaste dagarna med hundar som rymmer från gårdar/ur koppel, katter som inte kommer hem och hästar som spränger hagar.
Jag blir lika arg och uppgiven varje år, varje gång!
Men fysjutton. Varför skjuts det fyrverkerier nu? Gissar att de skjuter även vid nyår?
 
Men fysjutton. Varför skjuts det fyrverkerier nu? Gissar att de skjuter även vid nyår?
De firar bonfire night i förtid eftersom det är helg. Remember, remember the fifth of November. Guy Fawkes and all that.
Det är inte lika illa vid nyår som det är i Sverige, men spontana smällare kommer att dyka upp då och då från och med idag till och med jul och nyår.
Sainsburys (en av de absolut störstabutikskedjorna) har dock helt slutat sälja smällare och fyrverkerier från och med i år och vi hoppas att fler hakar på!
 
Tid till imorgon. Fick komma in idag men de kunde inte säga säkert att de kunde ultraljuda henne (och då försvinner lite poängen med att åka in, hade jag inte åkt till Sundsvall idag hade jag parkerat mig på kliniken men man + 2 barn, nja).

Får hoppas att det håller sig lugnt idag iallafall.
 
Flyttar hit ett äldre inlägg från en annan tråd.

Jag fattar inte hur folk har samvete att ta en utländsk gatuhund när t ex Hundstallet har hur många behövande hundar som helst. Eller jo, jag kan förstå det i de fall där de träffar på en individ vid besök i landet och inser att de själva liksom är hundens enda räddning. Jag har själv en sån hund som jag träffar i Grekland varje år och som mitt hjärta gråter för.

Visa bifogad fil 27538


Om jag bara inte jobbade heltid - och vågade - skulle jag försöka ta en förhandling med ägaren: prästen i ett avlägset kloster som lämnar kvar hunden på klostret när han åker hem till sig för dagen. Den lille är så ensam och blir så otroligt glad när man kommer. Han kastar sig på marken, ålar sig, följer en som en skugga och sätter man sig hoppar han upp i knät för att få gos. Han saknar så att ha mänskligt sällskap :cry:
Någon månad efter att jag skrivit det där gick prästen och dog. Och hunden blev ÄNNU ensammare. Han fick fortfarande mat men inte mycket sällskap.
Detta gjorde att ingen riktigt uppmärksammade att han var sjuk. Han hade ett bråck stort som en mindre vattenmelon i rumpan.
Men till slut tog ett par engagerade lokalbor tag i det, ordnade fundraising via fb för veterinärvård och i september-oktober opererades han tre gånger. Han slapp shelterliv, fick bo hos någon av lokalborna under tiden, en av dem är en brittisk expat som skrev om honom på sin fb. Där uppmärksammades han av en av hennes vänner hemma i England - och hos henne landade han i går kväll för att få stanna resten av livet. :heart
 
Flyttar hit ett äldre inlägg från en annan tråd.


Någon månad efter att jag skrivit det där gick prästen och dog. Och hunden blev ÄNNU ensammare. Han fick fortfarande mat men inte mycket sällskap.
Detta gjorde att ingen riktigt uppmärksammade att han var sjuk. Han hade ett bråck stort som en mindre vattenmelon i rumpan.
Men till slut tog ett par engagerade lokalbor tag i det, ordnade fundraising via fb för veterinärvård och i september-oktober opererades han tre gånger. Han slapp shelterliv, fick bo hos någon av lokalborna under tiden, en av dem är en brittisk expat som skrev om honom på sin fb. Där uppmärksammades han av en av hennes vänner hemma i England - och hos henne landade han i går kväll för att få stanna resten av livet. :heart
Jag fick också veta för ett tag sen hur han hamnat på klostret från början. Det var inte så att prästen velat ha en hund och därför skaffat sig en. Nejdå, det var för att familjen som hade tiken hade kört honom till det avsides belägna klostret som valp/unghund - för att han tagit några kycklingar för dem. 🤬
Den som hållit i alltihop kring operationerna och adoptionen är själv grek och bor på ön. Men hon är klarsynt på djurhållning. När jag frågade henne om det inte vore enklast att försöka hitta ett nytt hem åt honom på ön skrattade hon ironiskt och sa ”Nej du, han ska härifrån”.
 
Jag flyttar in lite halvt här för jag ska förhoppningsvis tinga en valp att ha på foder :heart

Har planerat hund i flera år men träffade en man med två så jag la mitt på hyllan. Nu ser situationen annorlunda och jag har börjat kolla runt lite sådär löst om kommande parningar hos olika kennlar i någorlunda närområdet och tänkte att i början av 2020 är det nog rimligt med valp. Sen trillade jag över en 4mån tik som ska lämnas ut på foder, och just denna tik befinner sig hos en kennel i just min kommun. Vad är oddsen för det? Känns nästan lite som ödet, om en nu tror på sådant. Så kanske kanske blir jag med hund redan nu. Om kemin mellan mig och valpen, och uppfödaren, stämmer vill säga. Ska åka och träffa dem i veckan som kommer nu. Håll tummarna!

Behöver jag säga att valpen är bedårande? :love:
 
Här blev dagen ställd på sin kant. Var på långpromenad innan vi skulle till simträningen när jag plötsligt ser att Ascots urin ser röd ut. Tror först att jag såg i synne då Ascot inte så knyst när han kissade men nej, Ascot kissar blod :cry:. Sitter nu på Albano och håller alla tummar att det är något helt ofarligt.
 
Jag flyttar in lite halvt här för jag ska förhoppningsvis tinga en valp att ha på foder :heart

Har planerat hund i flera år men träffade en man med två så jag la mitt på hyllan. Nu ser situationen annorlunda och jag har börjat kolla runt lite sådär löst om kommande parningar hos olika kennlar i någorlunda närområdet och tänkte att i början av 2020 är det nog rimligt med valp. Sen trillade jag över en 4mån tik som ska lämnas ut på foder, och just denna tik befinner sig hos en kennel i just min kommun. Vad är oddsen för det? Känns nästan lite som ödet, om en nu tror på sådant. Så kanske kanske blir jag med hund redan nu. Om kemin mellan mig och valpen, och uppfödaren, stämmer vill säga. Ska åka och träffa dem i veckan som kommer nu. Håll tummarna!

Behöver jag säga att valpen är bedårande? :love:
Vad är det för ras på fodertiken? :)
 
Jag och Humla har varit på agilityträning på förmiddagen, med en tränare vi inte träffat förut. Hon var jättebra!
Lite svårt i början då även om övningarna var anpassade för att vara basic så krövde det en fungerande externbelöning, vilket vi inte har. De andra tre ekipagen var visserligen nybörjarhundar, men väldigt erfarna handlers, så fick lite komplex :(

Mot slutet blev det mer övningar med hinder och tunnel, vilket var lättare att anpassa för oss :) Blev också glad, för trots att det var nyt ställe och helt nya hundar, så var Humla ovanligt avslappnad kring de andra hundarna. Jättekul! Nu är hon galet trött :love:
 
Det är en Staffordshire Bullterrier. Bästa bulldozergrisarna som finns. Det blir aldrig tråkigt med en sådan i närheten :love:

Tycker det är lite fräckt att kalla mig för gris O_o:rofl:...

Har träffat otroligt trevliga staffar och vi var väldigt sugna på en själva ett tag men hade en bekant som tyvärr haft väldigt mycket otur med sjukdomar på sina staffar så blev lite avskräckta (eksem, klåda, cancer och epilepsi om jag inte minns fel :( ).
 
Tycker det är lite fräckt att kalla mig för gris O_o:rofl:...

Har träffat otroligt trevliga staffar och vi var väldigt sugna på en själva ett tag men hade en bekant som tyvärr haft väldigt mycket otur med sjukdomar på sina staffar så blev lite avskräckta (eksem, klåda, cancer och epilepsi om jag inte minns fel :( ).

Haha! Men grisa är ju såååå söta :love:

Jag vet, och det är väldigt olyckligt att det har blivit så. Att man inom den här rasen, precis som många andra, avlar på utställning och trender (färg tex) istället för mentalitet och friskhet.
Min killes ena hund utvecklade allergi väldigt tidigt. Han måste medicineras morgon och kväll annars lider han väldigt. Han skulle bli avelshane men togs såklart ur det ”programmet” direkt. Och med mediciner lider han ingenting ska tilläggas.
 
Här blev dagen ställd på sin kant. Var på långpromenad innan vi skulle till simträningen när jag plötsligt ser att Ascots urin ser röd ut. Tror först att jag såg i synne då Ascot inte så knyst när han kissade men nej, Ascot kissar blod :cry:. Sitter nu på Albano och håller alla tummar att det är något helt ofarligt.
Tillbaka hemma sen någon timme, känner mig lugnare även om ovissheten till viss del kvarstår. Det är inte prostata vilket, som jag förstod det, är det första man misstänker när en intakt hanhund kissar blod. Men prostata var normal/Ok. Istället är det antingen kristaller (hoppas inte) eller en koagulation (blodkoagulering) i urinblåsan. Det senare lätt betydligt bättre än kristaller så håller tummarna för det. Vi får se vad proverna visar.

Annars var Ascot helt otroligt duktig! Så snäll när veterinären kände och klämde och även när han låg på rygg för ultraljudsundersökningen samt när veterinären tog prov, med en låg spruta, direkt från urinblåsan. Charmade alla samt tiggde skamlöst godis efter varje undersökning.
 
Impa och Testa hittar varandra mer och mer och börjar bli riktigt bra kompisar. Själv har jag börjat hitta träningsmotivationen ordentligt igen. Den försvann nästan helt när Troll blev sjuk och fick avlivas men nu är vi på gång. Impa går så fint så jag tänkte vi ska försöka komma ut på nån lydnadstävling snart.

Det enda smolket just nu är att jag har en känsla av att något inte står helt rätt till med Salle. Jag kan inte peka ut något som är fel utan det är bara en känsla. Tänker avvakta nån dag till och se hur det utvecklas men är känslan densamma imorgon blir det nog ett veterinärbesök för att kolla honom.
 
Latmaskdag, vi har mest chillat, gick iförsig ut så de fick springa och söka godis men annars har vi spenderat majoriteten av dagen i sängen.

Tinja ligger just nu med baktassarna ända uppe vid nosen, frambenen kramar om bakbenen och hon är så himla söt med öronen floppade upp över huvudet :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 944
Senast: Farao
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
775
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 290
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp