Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag började med att säga att jag inte behövde motivera alls varför jag inte ville ha fram hennes hund, nästa gång så ska jag försöka hålla tyst helt och hållet. Jag är rätt konflikträdd och det här påverkar mig i ett par dagar nu.
Kattmatsburk låter bra men då får jag nog svårt att få med mig mina egna därifrån.

Grejen är att alla argument man ger blir något för den andra att fästa vid och argumentera emot. Nej stänger dörren - vad kan man svara? Jo? :laugh:
Vi vill vara artiga och säga mer än ett ord, plus att man ju vill att motparten ska förstå varför (och man vill nog också att de ska hålla med en), så man motiverar. Nej, för att. Och då får hon en chans att förklara varför ditt "för att" är så himla fel. Och så svarar man med att argumentera emot det, och vips har man lagt 10 minuter på att prata med en vägg, må dåligt, och nå noll resultat för nästa gång.

Säg nej, må eventuellt lite dåligt över oartigheten i det, och spendera sekunder på att ta dig ur situationen. Det är det enda som funkar, och dessutom har det oftast en god effekt långsiktigt också. De här människorna får inte ut något av att argumentera mot ett ensamt nej.

Vad gäller kattmaten, hiva iväg burken mot den mötande hunden då? :)
 
Grejen är att alla argument man ger blir något för den andra att fästa vid och argumentera emot. Nej stänger dörren - vad kan man svara? Jo? :laugh:
Vi vill vara artiga och säga mer än ett ord, plus att man ju vill att motparten ska förstå varför (och man vill nog också att de ska hålla med en), så man motiverar. Nej, för att. Och då får hon en chans att förklara varför ditt "för att" är så himla fel. Och så svarar man med att argumentera emot det, och vips har man lagt 10 minuter på att prata med en vägg, må dåligt, och nå noll resultat för nästa gång.

Säg nej, må eventuellt lite dåligt över oartigheten i det, och spendera sekunder på att ta dig ur situationen. Det är det enda som funkar, och dessutom har det oftast en god effekt långsiktigt också. De här människorna får inte ut något av att argumentera mot ett ensamt nej.

Vad gäller kattmaten, hiva iväg burken mot den mötande hunden då? :)
Tack, nu känner jag mig inte riktigt lika arg o ledsen längre!
 
Grejen är att alla argument man ger blir något för den andra att fästa vid och argumentera emot. Nej stänger dörren - vad kan man svara? Jo? :laugh:
Vi vill vara artiga och säga mer än ett ord, plus att man ju vill att motparten ska förstå varför (och man vill nog också att de ska hålla med en), så man motiverar. Nej, för att. Och då får hon en chans att förklara varför ditt "för att" är så himla fel. Och så svarar man med att argumentera emot det, och vips har man lagt 10 minuter på att prata med en vägg, må dåligt, och nå noll resultat för nästa gång.

Säg nej, må eventuellt lite dåligt över oartigheten i det, och spendera sekunder på att ta dig ur situationen. Det är det enda som funkar, och dessutom har det oftast en god effekt långsiktigt också. De här människorna får inte ut något av att argumentera mot ett ensamt nej.

Vad gäller kattmaten, hiva iväg burken mot den mötande hunden då? :)
Var ute en sväng igen, mötte inga lösa hundar men gick nästan och hoppades på att möta någon för att testa det du skrev. Du har hjälpt mig mer än du kan ana! Tack igen!
 
@Musiclover Jag skulle bli fullständigt vansinnig och blir det också om nån lös hund kommer fram till mina, särskilt som jag har tre stycken (nu fyra) att hålla reda på. Jag skulle helt sonika säga (skrika antagligen när jag är förbannad) att nästa gång hundj**eln dyker upp lös så kommer jag sparka den om den kommer fram till mina hundar och sen som monstermom skriver inte ta nån diskussion utan bara nej och gå därifrån. Sen så kommer jag också "sparka" undan den om den kommer fram fast det blir ju inte hårt utan mer för att försöka blockera den att komma fram till mina hundar men det vet ju inte ägaren, är du tillräckligt förbannad när du säger det så kommer hon nog inte ta några chanser nästa gång ni möts.
 
@Musiclover Jag skulle bli fullständigt vansinnig och blir det också om nån lös hund kommer fram till mina, särskilt som jag har tre stycken (nu fyra) att hålla reda på. Jag skulle helt sonika säga (skrika antagligen när jag är förbannad) att nästa gång hundj**eln dyker upp lös så kommer jag sparka den om den kommer fram till mina hundar och sen som monstermom skriver inte ta nån diskussion utan bara nej och gå därifrån. Sen så kommer jag också "sparka" undan den om den kommer fram fast det blir ju inte hårt utan mer för att försöka blockera den att komma fram till mina hundar men det vet ju inte ägaren, är du tillräckligt förbannad när du säger det så kommer hon nog inte ta några chanser nästa gång ni möts.
Det var ungefär så jag gjorde men hon skulle förklara för mig hur hundar funkar och att jag borde gå en kurs. Dessutom påstod hon sig se att jag var rädd....jag var fly förbannad men definitivt inte rädd.
Mina hundar är snälla men jag vet ju inte hur de reagerar om någon nafsar dem. Dessutom finns ju risken att de snurrar inte både sig själva och mig i sina koppel och ramlar jag då på någon av dem så kan det ju gå riktigt illa. Mina är rätt stora, 39 och 36 kg, så mycket av min kraft går ju åt till att hålla dem. Hundmöten med kopplade hundar är inga problem.
 
Kan du då inte reglera farten alls? Alltså bestämma tempot?

Såklart det går. Lättast är det dock att låta dom dra full fart i typ 1 km, och sen lugnar dom sig, dom kan sakta, trav, skritt, höger vänster, snabbare, långsammare, stanna osv. Går såklart att få dom att springa lugnt i början med utan att dom biter linan, men då måste man bråka så mycket och det har jag ingen lust med.
 
Såklart det går. Lättast är det dock att låta dom dra full fart i typ 1 km, och sen lugnar dom sig, dom kan sakta, trav, skritt, höger vänster, snabbare, långsammare, stanna osv. Går såklart att få dom att springa lugnt i början med utan att dom biter linan, men då måste man bråka så mycket och det har jag ingen lust med.
Då är jag med och förstå absolut att du inte vill bråka om det. Såg mest framför mig hur ni flög fram hela tiden/alltid :)
 
Då är jag med och förstå absolut att du inte vill bråka om det. Såg mest framför mig hur ni flög fram hela tiden/alltid :)

Får dom välja så hade vi nog gjort det! Men dom är helt klart lydiga när dom fått blåsa av det värsta. Tonto har så sjukt dåliga tassar att vi knappt kan köra så han hinner bli helt knäpp mellan gångerna just nu.
 
Jag och Nessie var på Heelwork to music kursen igår och det var super kul, sen hjälper det att ha en jätte duktig hund 😁. Läxan till nästa vecka är att träna in en ny position, eftersom vi har vanliga fot, även högerhandlingen börjar sitta så tänkte jag att vi försöker träna in front dvs näsa mot näsa.
Läxa två var att träna in ett vanligt trick man kan använda i sitt program, det måste jag klura på lite.
Sen skulle vi filma en träning och prova lägga på fem olika låtar och se vilken som skulle passa oss bäst.

Tänkte försöka mig på att klicka in valpen, vi har ett halvt dussin klickers liggande hemma men har inte orkat träna in det ordentligt på nån hund. Eftersom jag ändå inte gör så himla mycket med valp i början tänkte jag att det kan vara ett tillfälle att prova träna in klicker på henne 😊.
 
Jag och Nessie var på Heelwork to music kursen igår och det var super kul, sen hjälper det att ha en jätte duktig hund 😁. Läxan till nästa vecka är att träna in en ny position, eftersom vi har vanliga fot, även högerhandlingen börjar sitta så tänkte jag att vi försöker träna in front dvs näsa mot näsa.
Läxa två var att träna in ett vanligt trick man kan använda i sitt program, det måste jag klura på lite.
Sen skulle vi filma en träning och prova lägga på fem olika låtar och se vilken som skulle passa oss bäst.

Tänkte försöka mig på att klicka in valpen, vi har ett halvt dussin klickers liggande hemma men har inte orkat träna in det ordentligt på nån hund. Eftersom jag ändå inte gör så himla mycket med valp i början tänkte jag att det kan vara ett tillfälle att prova träna in klicker på henne 😊.

Tänk på att nos mot näsa rakt framför dig inte är en HTM-position. Däremot nos mot näsa på häger eller vänster sida om man säger så är HTM-positioner.
Skärmavbild-2014-11-19-kl.-15.50.151.png
 
Fucking nonsens.

Och att han nafsade efter henne var inte styggt, han var rädd. Googla frivillig hantering, och hitta en veterinär som förstår hunden bättre.

Tänk att jag hade på känn att du skulle svara.

Ja, det var dumt uttryckt av mig. Jag borde ha skrivit att han visade lite aggressiva signaler.

Det jag såg i övrigt med mina ögon var annars en tydligt rädd hund, men jag har på gott och ont en tendens att tro på det som folk säger när jag bedömer dem vara kunnigare än mig. Det är lite synd för jag har verkligen gillat den här veterinären. (Även om vi är rätt nöjda med att slippa träffa veterinärer alls för det mesta.)

Har googlat för rätt längesedan på frivillig hantering, även funderat över kurser, samt sett något av dina videoklipp där du jobbar med Totoro. Vi har av ett par olika anledningar inte kommit så långt. Men visst vore det trevligt för både Frej och mig om han inte bara "stod ut" med t.ex. tasstorkning som är det han ogillar allra mest.

20191118_122932.jpg
 
@Takire Det kan vara så svårt med veterinären, vissa är empatiska och förstående för att djuren känner sig obekväma och andra är mest stressade. Det är svårare att säga till en veterinär som har mycket mandat i sitt yrke, jämförelsevis mot andra.
Jag tycker gott du kan testa att byta vet. om du känner att ni inte riktigt klickar.

Min hund har inte bra minnen från alla sina undersökningar när de klämt och sträckt henne m.m. Dels så står det i hennes journal, så både vet. och djurskötare har låtit henne hälsa grundligt innan och tagit sig en stund att säga hejdå när undersökningen är klar och gosat. Så att hon förhoppningsvis får sig en bättre bild inför nästa gång. Hela tiden så har hon fått bestämma takten och de sitter på huk, mycket godis får hon uppe på undersökningsbordet.
Blir mycket mindre stress för matte också. :)
 
Var ute en sväng igen, mötte inga lösa hundar men gick nästan och hoppades på att möta någon för att testa det du skrev. Du har hjälpt mig mer än du kan ana! Tack igen!
Jodå, jag tror nog jag förstår! Det är inte händelsen i sig som är så frustrerande, det är att man känner att man inte har några verktyg. :)

@Musiclover Jag skulle bli fullständigt vansinnig och blir det också om nån lös hund kommer fram till mina, särskilt som jag har tre stycken (nu fyra) att hålla reda på. Jag skulle helt sonika säga (skrika antagligen när jag är förbannad) att nästa gång hundj**eln dyker upp lös så kommer jag sparka den om den kommer fram till mina hundar och sen som monstermom skriver inte ta nån diskussion utan bara nej och gå därifrån. Sen så kommer jag också "sparka" undan den om den kommer fram fast det blir ju inte hårt utan mer för att försöka blockera den att komma fram till mina hundar men det vet ju inte ägaren, är du tillräckligt förbannad när du säger det så kommer hon nog inte ta några chanser nästa gång ni möts.

Alltså det går verkligen inte med vissa. Vad man än säger (eller skriker) så blir det bara något för dem att svara emot. Hur mycket man än hotar deras hund, hotar med polisanmälan, allt möjligt, de ska bara berätta varför man har fel. (Och under tiden dräller deras hund omkring fortfarande lös. :rage:) Det finns inget man kan säga som inte bara blir ännu en sak för dem att vara ett pucko med...

Tänk att jag hade på känn att du skulle svara.

Ja, det var dumt uttryckt av mig. Jag borde ha skrivit att han visade lite aggressiva signaler.

Det jag såg i övrigt med mina ögon var annars en tydligt rädd hund, men jag har på gott och ont en tendens att tro på det som folk säger när jag bedömer dem vara kunnigare än mig. Det är lite synd för jag har verkligen gillat den här veterinären. (Även om vi är rätt nöjda med att slippa träffa veterinärer alls för det mesta.)

Har googlat för rätt längesedan på frivillig hantering, även funderat över kurser, samt sett något av dina videoklipp där du jobbar med Totoro. Vi har av ett par olika anledningar inte kommit så långt. Men visst vore det trevligt för både Frej och mig om han inte bara "stod ut" med t.ex. tasstorkning som är det han ogillar allra mest.

Visa bifogad fil 40133

För att vara tydlig, det var veterinären i fråga som jag blev irriterad på! Ledsen om jag var otydlig där.

Frivillig hantering är både roligt och trevligt, men som allting annat måste det ju tränas - och det oftast i en lång lista med saker som måste tränas. Vissa(!) veterinärer är dock inte riktigt kloka, och kommer med träningsråd/beteendetolkningar de inte har kompetensen för men gör det ur en auktoritetsposition.

Jag ger inte folk råd om veterinärmedicinska frågor (utöver typ "du borde nog ta din hund till veterinär pga x"), de borde låta bli att agera tränare när de inte har kompetensen för det. Blir så jäkla less när folk kommer till mig efter att ha totalsabbat sin hunds upplevelse hos veterinären - och många gånger även i andra situationer - pga vad en veterinär har påstått för nonsens.
 
@snorp Meh.. Jag missade ju genomgången av positionerna då jag var ute och mötte upp en bekant som både var sen och inte hittade vart hon skulle :meh:... Typiskt.. Vi höll på en del med fronter så jag bara antog att det var en av positionerna, nu måste jag träna in nåt annat då.
Försökte mig på ett "trick" vet inte hur trick räknas men hundan snurrar runt mig samtidigt som jag snurrar åt andra varvet. Kändes som om Nessie fattade rätt bra men jag blev yr av det så kanske nåt annat är lämpligare :p.
 
@snorp Meh.. Jag missade ju genomgången av positionerna då jag var ute och mötte upp en bekant som både var sen och inte hittade vart hon skulle :meh:... Typiskt.. Vi höll på en del med fronter så jag bara antog att det var en av positionerna, nu måste jag träna in nåt annat då.
Försökte mig på ett "trick" vet inte hur trick räknas men hundan snurrar runt mig samtidigt som jag snurrar åt andra varvet. Kändes som om Nessie fattade rätt bra men jag blev yr av det så kanske nåt annat är lämpligare :p.

I htm får man ha max 25% freestyle ifall man ska tävla. Trick och olika övergångar mellan positionerna är freestyle. Man behöver dock ha lite freestyle i sitt htm-program för att få ihop det på ett bra sätt. Det är absolut ett trick du beskriver och det kan användas som övergång mellan positioner.
 
Har haft en riktigt bra träning med hunden idag.

Håller på att träna in ett klass-2-program i heelwork och då det är dubbelt så långt som det vi hade i klass 1 så har jag trott att det skulle bli svårt att få henne att koncentrera sig så länge. Men det märks verkligen att hon är vuxen nu. Mycket detaljer kvar att slipa på, men längden kommer inte bli något stort problem.
 
Haha, fick precis ett meddelande från en tysk som hade fått höra genom bekanta om mig och min rallylydnadsträning och -tävling med damerna. Hon var jätteimponerad och vill tydligen skriva om mig i någon tidning nu :D Det hade jag verkligen inte väntat mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
741
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
857
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 089
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp