Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Humla är så himla glad idag :love: Jag har legat hemma sjuk ett par dagar, och då hennes intresse för promenade varit rätt minimalt det senaste med väder och hormoner, så har vi mest gått runt huset.
Idag kände jag mig lite piggare och vi promenerade bort till galoppslingan en kort bit bort. Väl där insåg jag att det var helt folktomt, jag hade sjukt bra sikt, så jag vågade ha henne lös en kort stund (hade henne jämt lös förr, men ett par veckor innan löpet blev hon skrämd av en hund och det har gjort det lite svårare). Va glad hon blev :D
 
När man upptäcker att damerna har smugit igång löp 1 månad innan det är beräknat och att den notoriskt svårupptäckta terriern mest troligt haft ett "osynligt" löp igen och förmodligen är på väg ur löpet :meh:

Nåja herr terrier kommer hit lite senare idag och förhoppningsvis så har jag fel och att hon är på väg in i löpet och inte på väg ut ur det och fransosen blir hämtad i morgon, för då funkar det med tågtider och sen är det bara att vänta och se om det blir några pirater och terrorister under senvintern som tänkt eller om någon ska paras på sommarlöpet.
 
Skruttar blir det i af :D

78925869_2575055039281751_4843448135961280512_o.jpg
 
Har nu panikshoppat ett tikskydd eftersom Aysu var duktig nog att börja löpa precis innan vi ska sitta i rasmonter. Tillsammans med hanhund. Kul tajming :meh: Men ja, tur att salukis för det mesta är enkla osv.
 
Hunden är snabb på att lära sig en ny rutin. Det har varit regn och blött i över en vecka, så efter varje promenad har det blivit antingen dusch eller torka med handduk. Nu var vi precis ute en mycket kort runda runt kvarteret och hon blev knappt blöt om tassarna så jag kopplade loss utan att be henne stanna i hallen. Hon står ändå kvar, viftar på svansen och tittar på mig. När inget händer puttar hon med nosen på handduken som hänger på en krok för att tala om att jag glömt något :). Då var jag ju tvungen att torka lite.
 
Friskvårdskontroll för Asni idag och fysion var ärligt förvånad över hon fint hon rör sig och hur välmusklad hon är för sin ålder, helt utan spänningar eller andra problem. Fick rådet att fortsätta som vi alltid gjort för det verkar funka fint :D
 
Impa kom in i torsdagskväll och ville inte stötta på vänster fram ordentligt, visade tydligt att hon hade ont och var ledsen. Jag lokaliserade det till att sitta högt upp och troligtvis runt bogen. Eftersom hon är väldigt smärttålig och normalt sett alltid positiv åkte jag in till veterinär med henne igår och de konstaterade en ordentlig muskelsträckning vid bogen på henne. Så nu är det koppelpromenader och inget bus som gäller till efter nyår nån gång för henne.
 
Pappas hund sprang bort runt 01 inatt..att han drar iväg längre än han borde är ingen nyhet, men han brukar alltid komma tillbaka. Det gjorde han inte. Vi skulle till pappa av annan anledning idag så hjälpte såklart till att leta, vi såg lite spår i snön men vi lyckades inte följa dom. Sen ringer en granne som hade jobbat nattskift, sovit och inte sett pappas inlägg på fb. Han hade spår på sin tomt så pappa åkte över och de följde spåren. Som tyvärr gick ut på isen och det såg ut som att han troligen gått igenom isen :cry: de hittade ju ingen hund men de kunde inte tänka sig något annat med tanke på hur det såg ut. Kändes riktigt tungt att behöva lämna pappa ensam och åka hem. Hunden skulle fylla 8 i mars. Så himla himla ledsamt :(
 
Pappas hund sprang bort runt 01 inatt..att han drar iväg längre än han borde är ingen nyhet, men han brukar alltid komma tillbaka. Det gjorde han inte. Vi skulle till pappa av annan anledning idag så hjälpte såklart till att leta, vi såg lite spår i snön men vi lyckades inte följa dom. Sen ringer en granne som hade jobbat nattskift, sovit och inte sett pappas inlägg på fb. Han hade spår på sin tomt så pappa åkte över och de följde spåren. Som tyvärr gick ut på isen och det såg ut som att han troligen gått igenom isen :cry: de hittade ju ingen hund men de kunde inte tänka sig något annat med tanke på hur det såg ut. Kändes riktigt tungt att behöva lämna pappa ensam och åka hem. Hunden skulle fylla 8 i mars. Så himla himla ledsamt :(
Usch så fruktansvärt sorgligt :(
 
Jag tänkte också ventilera - en bekant delade ikväll på FB att hen valt att avliva sin unga hund för att hon "visat aggression" alltså morrat åt en människa. Hunden var just över året gammal, en rescue.
Saken är att den här bekanta har fruktansvärt jobbig historik bakom sig där barnbarnet bara några månader gammal blev anfallen av familjens hund och sedan dess kämpat på sjukhus. Nästan ett år nu. Barnet har förlorat ett öga och gått igenom jag vet inte hur många operationer - situationen var och är givetvis fruktansvärd.
I somras förlorade bekanta sin egen kära gamla hund. En jättefin, klok tant.
Och så i höst, för kanske tre månader sedan kom den här nya lilla tiken in i familjen, och nu är hon död.
Jag kan inte ens inbilla mig att jag förstår traumat, men stackars lilla hund.... Varför blev hon ens inblandad känner jag.
Jag hoppas att de inte låter min bekant adoptera någon mer hund.
 
Jag tänkte också ventilera - en bekant delade ikväll på FB att hen valt att avliva sin unga hund för att hon "visat aggression" alltså morrat åt en människa. Hunden var just över året gammal, en rescue.
Saken är att den här bekanta har fruktansvärt jobbig historik bakom sig där barnbarnet bara några månader gammal blev anfallen av familjens hund och sedan dess kämpat på sjukhus. Nästan ett år nu. Barnet har förlorat ett öga och gått igenom jag vet inte hur många operationer - situationen var och är givetvis fruktansvärd.
I somras förlorade bekanta sin egen kära gamla hund. En jättefin, klok tant.
Och så i höst, för kanske tre månader sedan kom den här nya lilla tiken in i familjen, och nu är hon död.
Jag kan inte ens inbilla mig att jag förstår traumat, men stackars lilla hund.... Varför blev hon ens inblandad känner jag.
Jag hoppas att de inte låter min bekant adoptera någon mer hund.

Naturligtvis väldigt tragiskt men hur sjutton tänker man när man tar en rescue i den situationen efter en stabil, äldre familjehund?! De har ju som sagt ofta bagage... en ren omplacering av en äldre hund som man visste var stabil hade ju varit bättre.

Jag håller med dig, hoppas de har bättre koll än att låter henne få adoptera igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 808
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 663
Senast: Tuggben
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 984
Senast: Nox
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 707
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp