Bukefalos 28 år!

Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag lekte precis lite med apportbocken med Ebrah. Har tidigare haft en tanke om att lära in den lugnt och kontrollerat för att undvika att hon tuggar på den.

Nu gjorde jag tvärt om. Först fick hon leka lite med den själv, sedan tog jag den och började busa runt lite. Därefter höll jag fast henne och kastade apporten, släppte henne samtidigt som jag ropade "apport" och så fort hon tog den rusade jag åt andra hållet så att hon skulle vilja jaga efter mig med apporten :p Väldigt livat, men det tog inte många minuter innan hon i full fart galopperade till den, tog den snabbt med bra grepp, tvärvände och rusade till mig. Med rätt godisbelöning till det här ska det nog vara ganska lätt att få till bra apportering :)
 
Jag lekte precis lite med apportbocken med Ebrah. Har tidigare haft en tanke om att lära in den lugnt och kontrollerat för att undvika att hon tuggar på den.

Nu gjorde jag tvärt om. Först fick hon leka lite med den själv, sedan tog jag den och började busa runt lite. Därefter höll jag fast henne och kastade apporten, släppte henne samtidigt som jag ropade "apport" och så fort hon tog den rusade jag åt andra hållet så att hon skulle vilja jaga efter mig med apporten :p Väldigt livat, men det tog inte många minuter innan hon i full fart galopperade till den, tog den snabbt med bra grepp, tvärvände och rusade till mig. Med rätt godisbelöning till det här ska det nog vara ganska lätt att få till bra apportering :)

Du måste ha väldigt snälla grannar. :p
 
Pysslingens mag-doktor forskar. Kliniken hänvisar tillbaka till dem som hänvisade till henom.

Magen krånglar efter ett foderbyte (trots att jag köpte så lika foder som möjligt och saxade in det nya) - nu dricker han kopiöst, är ständigt hungrig, fiser så man inte kan vara i samma rum och skiter 5-8 gånger om dagen. Det lugnade sig något när jag gav lite pro-biotika och bytte ett mål till ett blötfoder som vi brukar ha som spår-godis. Planen nu är att saxa in ett veterinärfoder för känsliga magar (Det ska vara samma proteinkälla i alla fyra foder). Godis-fodret har OK innehåll, men blir både lite dyrt och meckigt
 
Hunden är snabb på att lära sig en ny rutin. Det har varit regn och blött i över en vecka, så efter varje promenad har det blivit antingen dusch eller torka med handduk. Nu var vi precis ute en mycket kort runda runt kvarteret och hon blev knappt blöt om tassarna så jag kopplade loss utan att be henne stanna i hallen. Hon står ändå kvar, viftar på svansen och tittar på mig. När inget händer puttar hon med nosen på handduken som hänger på en krok för att tala om att jag glömt något :). Då var jag ju tvungen att torka lite.
Jag har haft två stycken som ställde sig i kö till badrummet när det var lerigt ute. :) :)
 
Idag när jag hängde på föris hade jag bundit tösa utanför som jag alltid gör. Hittade inte barnet direkt utan gick runt och letade, varpå barnet hann komma till mig först, och var då helt förskräckt för hen hade sett hunden utanför. Då hade hunden på något sätt lyckats knyta upp en dubbelknut på kopplet, men istället för att dra iväg någonstans hade hon satt sig vid ytterdörren och väntat. Duktig tjej, skäms på matte. Men fattar inte hur sjutton hon lyckades komma loss :confused:
 
Tripps provsvar för SLE var negativt. Tyvärr inget att glädjas åt då det tydligen är vanligt att det visar negativt om de inte är tillräckligt dåliga när provet tas och Tripp började må bättre redan samma kväll efter blodprovet så det var ju lite typiskt. Men det är skönt att han för tillfället mår bra iaf! :heart
 
Är det normalt att en tik får flytningar före löp? Det är en 7 mån tik, har inte löpt tidigare. Har blivit väldigt ”tuttig” sista veckan. Har tvättat sig en del till och från. Ingen feber och inte allmänpåverkad. Hängde en flytning från vulva idag. Den var vit och lite seg och luktfri. Är det normal för löp på G eller bör vi vara oroliga?
 
Jag börjar inse att jag kanske bör kastrera min tik. Det tar emot, men som det är nu mår hon inte bra alls. :(
Hon har kronisk gastrit som håller sig hyfsad i normalläget, men så fort det är dags för löp kraschar magen och nu har hon som grädde på moset blivit skendräktig. Inte supermycket tack och lov, för jag kan ju inte gärna svälta en hund med gastrit och motion får hon redan till max. Skendräktigheten har varit riktigt illa för magen.

Hon luktar alltid "gott" för hanhundar, har snudd på blivit våldtagen ett par gånger. Har lååååånga utdragna löp med ca 9 månaders mellanrum. Så något är ju fel, eller fel och fel, men inte normalt iaf.

Har varit och pratat med vår veterinär idag som i det här läget förespråkar kastrering, främst för magens skull men även för att det är risk för att något är fel iom att löpen är så konstiga. Upplever inte henne som en kastreringsivrare i annat fall.

Jag oroar mig dock, främst för inkontinens men också för beteendeförändring och för själva ingreppet.
Gällande ingreppet är det nog mina egna operationer som spökar, har varit övertygad de två senaste gångerna att jag inte skulle vakna igen när dom sövde mig.

Någon som orkat läsa och känner för att ge input? Det är en goldentik, fem år i vår.
 
Är det normalt att en tik får flytningar före löp? Det är en 7 mån tik, har inte löpt tidigare. Har blivit väldigt ”tuttig” sista veckan. Har tvättat sig en del till och från. Ingen feber och inte allmänpåverkad. Hängde en flytning från vulva idag. Den var vit och lite seg och luktfri. Är det normal för löp på G eller bör vi vara oroliga?
Normalt :) inte heller helt ovanligt att dom kan få lite vaginit (slidkatarr) före löp
 
Äntligen på väg ur löpet :banana: Dom senaste 4 dagarna har känts som 40 dagar med en lätt uppjagad Skalman som inte fattar varför han inte får sätta på ungtiken..... :cautious: Han är fortfarande på och vill övertala, men nu har han ätit igen efter två dagars matvägran och är kontaktbar. Igår var han så i gasen att han fick följa med i bil några timmar vid julshopping för att han skulle få lite lugn och ro och i bilburen fick han även i sig lite käk.
Men julen kommer ändå bli löpfri :p
 
Kan ha råkat ställa mig i kö på valp eller något :p Pratade med en vän som har en ungtik nu, en tik som verkligen imponerat på mig av det lilla jag sett. Sa till vännen att om den tiken går i avel och med någon intressant hane så är jag intresserad av valp. Vännen visade då en hane som hon funderat lite på, en av mina storfavoriter, så eh, ja. Det verkar finnas salukis till mig även om sisådär 4-5 år :D
 
Kan ha råkat ställa mig i kö på valp eller något :p Pratade med en vän som har en ungtik nu, en tik som verkligen imponerat på mig av det lilla jag sett. Sa till vännen att om den tiken går i avel och med någon intressant hane så är jag intresserad av valp. Vännen visade då en hane som hon funderat lite på, en av mina storfavoriter, så eh, ja. Det verkar finnas salukis till mig även om sisådär 4-5 år :D

Spännande! Får man fråga vilken tik? :angel:
 
:crazy: Jakthund med överskottsenergi och två småbarn med leksaker som Ville anser borde tillfalla honom och har lite svårt att förstå skillnaden på pipleksak och pippigt barn. :crazy: Tack och lov så går husse ut och jagar med Ville vilding i morgon, ute på den vattenfyllda mossen. :p Det borde vara en trött Ville som kommer hem och kanske kan koppla trots att barnen låter som pipleksaker. :rofl:
 
I fredags var husse och körde agility med Nessie, Nano och Nike och jag var hemma med Qila då jag var för trött och krasslig. Efter en natt med tre timmars sömn så åkte jag iväg på träningstävling i heelwork/freestyle med Nessie och Nano. Det bara träning men i en tävlingslikt miljö, vi är ju inte ens klara med nåt program än så vi gick bara in och körde lite. Nessie kunde helt plötsligt absolut inte backa, vilket annars är hennes " grej" och var sjukt övertaggad så det var både skall och att hon hamnade före mig. Hade förträngt att våra rallytävlingar går som bäst när jag motionerat henne ordentligt innan och det kan nog vara en bra idé här med 😁. Nano som har varit väldigt störningskänslig skötte sig jättebra, kanske finns hopp om att lyckas starta henne i rallylydnad fortsättningsklass om det fortsätter såhär.
Gick och la mig tidigt då jag var dödstrött men sitter nu här klarvaken igen efter tre timmars sömn 🙄. Känns som jag är i en ond cirkel, har max sovit fyra timmar i sträck de senaste veckorna..

Tänkte anmäla mig och Nessie till en inomhustävling och debutera avancerad klass i rallylydnad efter årsskiftet. Husse pratade om att starta Nike och Nano i nybörjareklassen då, de är ju egentligen klara där men är inte tränade för fortsättning än.
Ska boka in vallning också med Nessie och Nano igen så det inte går så lång tid emellan.
 
:heart Det känns konstigt för en annan som egentligen bara har följt dem på avstånd så jag förstår att det måste vara en konstig känsla för dig. Men bara han får det bra så är allt gott. :heart
Magkänslan angående hemmet är kanonbra, annars hade jag aldrig släppt honom. Han sov helt lugnt med dem i gäststugan inatt, hade noga förklarat för dem att han var kissnödig och hur de skulle klia magen... De kom in på frukost innan de åkte idag och hundskrutten hälsade bara lite kort på mig och ägnade sig sen åt sina egna människor så han verkar nöjd han också.

Det är faktiskt en underbar känsla att leverera en så bra hund till ett hem som känns så rätt. Visst kommer jag sakna honom, men det här var ett bra beslut!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 709
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 811
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 241
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp