Bukefalos 28 år!

Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Suck. Snacka om bergochdalbana. Fick sista delen av provsvaren nu från Albano. Asni kan ändå ha Addisons, hennes kortisol är lågt trots bra elektrolytvärden. Nu gäller det att jag ska observera henne, om hennes mage kraschar igen efter hög aktivitet ska hon testas vidare.

Minns blodprov visade lågt på kortisol och då gjorde vi en ACTH-stimulering för att se om hon hade Addison. De tog blodprov, sen fick Minn en injektion och 1,5 timme senare tog de nytt blodprov. Hoppas fortfarande Asni inte har Addison.
 
Tjoho, det verkar som om vi får en dag den här veckan utan att behöva åka till veterinären. Aysu mår fortsatt bra, vill mest ligga i soffan men verkar ändå pigg. När vi skulle ut på morgonrastning kom hon med viftande svans (så pigg är hon knappt i vanliga fall :p ) och sedan har allt varit bra. Däremot har hon just nu inte så mycket lust att gå runt för att lukta och markera ute på rastningarna. Det i sig blir ett litet problem, för nu är det därför galet svårt att alls få henne att kissa och vi kan såklart inte gå några jättepromenander i dagsläget. Menmen.
 
Minns blodprov visade lågt på kortisol och då gjorde vi en ACTH-stimulering för att se om hon hade Addison. De tog blodprov, sen fick Minn en injektion och 1,5 timme senare tog de nytt blodprov. Hoppas fortfarande Asni inte har Addison.
Bra att veta hur det går till, tack.
Det hoppas jag också att det inte är. Det skulle vara så sjukt tråkigt :(
 
Fyra promenader på 10 min idag, sen tar det ca 20 min efter varje promenad att tvätta rent, torka och packa in benet igen. 🙄 Men det känns som vi kommer framåt, nästa vecka borde vi vara uppe i 15 min och kanske våga låta honom vara utan ortos inne när han är lugn.
 
Bra att veta hur det går till, tack.
Det hoppas jag också att det inte är. Det skulle vara så sjukt tråkigt :(
Men varför inte göra testet bara så du får klarhet? Känns riskfyllt att utsätta henne för liknande situation igen. Risk finns att hon hamnar i en addisonkris och det är ju livshotande.
Testet går snabbt och kostar inte mycket, jag hade gjort det så fort som möjligt.
 
Men varför inte göra testet bara så du får klarhet? Känns riskfyllt att utsätta henne för liknande situation igen. Risk finns att hon hamnar i en addisonkris och det är ju livshotande.
Testet går snabbt och kostar inte mycket, jag hade gjort det så fort som möjligt.
Det är ju inte så att jag hittat på själv att jag ska bevaka, det var rådet från veterinären.
 
Hoppas alla sjuka hundar kryar på sig! :heart

Jag har också Folksam, har haft de på alla mina och med första, tredje och fjärde hunden har det ju varit en hel del veterinärbesök och det har inte varit några problem alls. Har betalt självrisken, resten har de ersatt.
 
Jag har mina i Folksam och aldrig haft bekymmer. Inte ens med Troll när hon diagnostiserades och det klassades som dolt fel och dolda felförsäkringen fanns hos Agria. De var oerhört hjälpsamma. Däremot krånglade Agria galet mycket med att betala ut bland annat livförsäkringen på Troll trots positivt förhandsbesked, alla papper inskickade och en fullmakt att få ut all info från Folksam.
 
De 988 senaste nätterna har jag haft Frej hos mig, men inatt är han hos hundvakt. Det känns inte något vidare, men någon gång måste kanske vara den första :cautious:. Hoppas att han låter alla få sova...

Han lät inte alla få sova 🤦‍♀️. Egentligen borde han få sova där inatt igen. Då kanske han är trött och inte måste ha koll på alla :p. Men katterna vill nog ha sin matte och sina hussar för sig själva nu.
 
IMG_20200315_145259_899.jpg

Fem minuter innan tänkte jag att hon inte blivit så värst smutsig och det räckte nog att duscha mage och tassar lite snabbt...
 
Idag har Roy varit ute på en 50 min lång promenad för första gången sedan operationerna. Han har sovit som en stock hela eftermiddagen och kvällen har varit väldigt lugn :heart Trodde inte han skulle bli riktigt så trött då vi har varit ute i 40 min flera gånger så det kanske blev lite i längsta laget men han verkar inte vara påverkad i övrigt, inte halt och stel. Men imorgon blir det nog lite kortare promenader för att vara på den säkra sidan!
89900992_3061116467271904_2598600392564539392_o.jpg
 
Började dagen med långpromenad tillsammans med Ebrah. Helt galet hur bra hon lyssnar när jag belönar med leksak istället för godis. Idag var hon långt bort på ett fält, verkade hitta ett spår, jag ropade, viftade med en boll och hon kom direkt rakt mot mig i full galopp. Normalt sett tvekar hon innan och kommer i inte allt för hög hastighet. Massor av lek, inkallningsträning och mer lek på schemat idag alltså.

Senare under dagen tränade jag lite lugna tricks med Aysu och lite rallylydnad med Ebrah. Så fort Aysu är bra och Coronaskiten är borta ska jag anmäla mig och Ebrah till någon rallytävling. Herregud så fin hon är!

Nu har jag plåstrat om Aysu igen (kompressen satt uselt och lossnade) och varit glad åt att hon hela dagen haft ett strålande humör, energi och stabil temp. Fotograferade såret när jag gjorde rent det igen och visade en vän som utbildar sig till sjuksköterska. Vännen tyckte att såret såg fint ut och att det inte borde finnas anledning till oro :)

Nu ska jag försöka sova lite. Damerna har redan sagt godnatt.
 
Sitter och kollar lite på utbildningar, återkommer ständigt till en och samma, men tvekar eftersom jag inte vet hur jag ska lösa det med hundarna... När jag väl har utbildat mig och skaffar nytt jobb, då är det ju lättare, då går det att välja arbetsplats lite mer samt finns fler bostadsval med tanke på högre inkomst. Nu ligger skolan som har utbildningen ganska centralt i Sthlm. Jag har inte möjlighet (eller lust) att bo närmare centrala stan än vad jag gör i dagsläget. Samtidigt växer inte bra dagmattar på träd, tvivlar på att nuvarande hundvakten vill binda upp sig för att rasta damerna varje dag i mer än ett år framöver och om jag pluggar har jag inte råd att ha båda hundarna på hunddagis, för det kostar åtminstone 4000kr/hund/månad...

Gah. Går det ens att lösa sådant här på något sätt? Jag funderar på att kontakta skolan för att kolla hur ett ungefärligt schema ser ut, för att se om jag på något sätt kan hitta ett sätt att lösa det hela på. Tvivlar ju starkt på att hundarna får följa med även om de bara skulle ligga och sova under dagarna :meh:
 
Sitter och kollar lite på utbildningar, återkommer ständigt till en och samma, men tvekar eftersom jag inte vet hur jag ska lösa det med hundarna... När jag väl har utbildat mig och skaffar nytt jobb, då är det ju lättare, då går det att välja arbetsplats lite mer samt finns fler bostadsval med tanke på högre inkomst. Nu ligger skolan som har utbildningen ganska centralt i Sthlm. Jag har inte möjlighet (eller lust) att bo närmare centrala stan än vad jag gör i dagsläget. Samtidigt växer inte bra dagmattar på träd, tvivlar på att nuvarande hundvakten vill binda upp sig för att rasta damerna varje dag i mer än ett år framöver och om jag pluggar har jag inte råd att ha båda hundarna på hunddagis, för det kostar åtminstone 4000kr/hund/månad...

Gah. Går det ens att lösa sådant här på något sätt? Jag funderar på att kontakta skolan för att kolla hur ett ungefärligt schema ser ut, för att se om jag på något sätt kan hitta ett sätt att lösa det hela på. Tvivlar ju starkt på att hundarna får följa med även om de bara skulle ligga och sova under dagarna :meh:
Tycker absolut du ska höra av dig till utbildningen! Ställ frågor, förklara varför du behlver informationen. Kraven på närvaro (timmar per vecka) bör de kunna ge tydliga svar på.

Nu vet jag inte vilken utbildning du vill söka men anledningen varför hundar generellt inte är välkomna inom utbildningsväsendet är ju pga av allergi och inte för att hundar ev. kan störta. Tyvärr. Så den är nog svår att komma runt när det gäller lärarled studietid.

När det gäller dagis eller dagmatte så är ju dagis "säkrare" om det funkar på så sätt att dagis inte kommer säga upp hundens plats medan en dagmatte ofta är ett mer tillfälligt jobb. Dagis är dock dyrt men en del dagis har rabatt för fler hundar. Ascots dagis kostar 3600 kr i mån och har man två hundar får man 10% rabatt, 3 hundar 15 % rabatt och 4 hundar 20 % rabatt (sen krävs det såklart att plats finns). Det är fortfarande riktigt dyrt att ha två hundar men lite ger ju rabatten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 709
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 811
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 254
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp