Bukefalos 28 år!

Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens pyssel, eftersom jag insåg att Ebrahs halsband är 12 år gammalt, väldigt slitet och det finns material hemma till ett nytt halsband.
20191224_180058.jpg
 
Har trött hund efter två dagar hos föräldrarna tillsammans med systers familj. Och på julafton kom en familj till under ett par timmar, och tomten blev lite utskälld, men godkändes när hon mutades med ett grisöra.
Även om det varit lugna stunder så har hon hållt sig vaken hela dagarna då hon inte är van vid att hålla koll på så många människor.

Ett stort plus är att min systerson som varit rädd för hunden plötsligt ville klappa henne. Några minuter senare sitter han mitt på golvet och låter henne slicka på händerna. Så nu är han ok med henne och vi slapp krångla med att hålla dem åtskilda.
 
Jaha då var det dags att åka till veterinären igen, sticksår i ögat på Tripp :( Jag börjar verkligen känna mig som en dålig matte då hundarna skadar sig hela tid fast i själva verket är jag ju en hönsmamma och väldigt petig med hundarna men det är så jobbigt att se dem skadade/sjuka. Sen blir det ju lite av en ond cirkel när de måste vila, det blir ju lätt att de istället exploderar och gör dumma saker pga överskottsenergi men jag tycket att nu får det vara nog!
80233744_2882160811834138_7205974804992622592_o.jpg

Tripp var blixtsnabb upp i fåtöljen i väntrummet och han ville inte gå ner. Han vill alltid hoppa upp i väntrum för att gömma sig när han har ont och han blir så envis men han fick allt gå ner iaf men då kom det lite nya besökare som han kunde hälsa på istället så då glömde han bort att han prompt måste upp :heart
 
Härom dagen pratade jag och en vän om vilka hundar det finns i samhället (1500 personer) och kom fram till att det nästan uteslutande går runt muskelhundar och hundar ur grupp nio på gatorna. Representationen av speciellt muskelhundar är anmärkningsvärd, jag känner till minst åtta staffar, tre amstaff och två bullys. Men uppenbarligen ser ögat bara det ögat vill se för jag hävdade i samtalet att jag aldrig sett varken labbe, golden eller schäfer i samhället och någon labbe eller golden har jag fortfarande inte sett men väl tre olika schäferhundar på bara några dagar 😁🙄🤷‍♀️

(Är helt säker på att det finns betydligt större variation, speciellt om man räknar med alla hundar som bor på landsbygden utanför byn”)
 
Jaha då var det dags att åka till veterinären igen, sticksår i ögat på Tripp :( Jag börjar verkligen känna mig som en dålig matte då hundarna skadar sig hela tid fast i själva verket är jag ju en hönsmamma och väldigt petig med hundarna men det är så jobbigt att se dem skadade/sjuka. Sen blir det ju lite av en ond cirkel när de måste vila, det blir ju lätt att de istället exploderar och gör dumma saker pga överskottsenergi men jag tycket att nu får det vara nog!
80233744_2882160811834138_7205974804992622592_o.jpg

Tripp var blixtsnabb upp i fåtöljen i väntrummet och han ville inte gå ner. Han vill alltid hoppa upp i väntrum för att gömma sig när han har ont och han blir så envis men han fick allt gå ner iaf men då kom det lite nya besökare som han kunde hälsa på istället så då glömde han bort att han prompt måste upp :heart
Fy så trist :( Men det kommer inte bli några problem för honom med synen eller så pga det här iaf? Ungefär varje gång mina skadar sig (eller ja, Aysu då, Ebrah skadar sig aldrig) så tänker jag att det vore bättre att ha gosedjurshundar istället, just för att det känns så eländigt...

Har du någon plan för hur du gör när du sätter igång dem efter vila pga skada? Nu har ju vi väldigt olika hundar, men jag har tex börjat göra så att när Aysu ska få börja springa lös igen efter skada, då tar jag först en rejäl(!) långpromenad i koppel, dagen efter tar vi en cykeltur och sedan går vi till en tråkig liten rastgård eller liknande där hon inte vill springa så mycket. Då har hon gjort av med den värsta energin och springer inte mer än nödvändigt första gången hon är lös. Det känns som om det minskar skaderisken i alla fall lite. Likadant så är jag ganska snabb på att utöka promenaderna även när de är skadade, åtminstone med livliga hundar, just för att det är bättre för dem att gå kontrollerade koppelpromenader än att härja runt som galningar inomhus pga överskottsenergi.
 
Härom dagen pratade jag och en vän om vilka hundar det finns i samhället (1500 personer) och kom fram till att det nästan uteslutande går runt muskelhundar och hundar ur grupp nio på gatorna. Representationen av speciellt muskelhundar är anmärkningsvärd, jag känner till minst åtta staffar, tre amstaff och två bullys. Men uppenbarligen ser ögat bara det ögat vill se för jag hävdade i samtalet att jag aldrig sett varken labbe, golden eller schäfer i samhället och någon labbe eller golden har jag fortfarande inte sett men väl tre olika schäferhundar på bara några dagar 😁🙄🤷‍♀️

(Är helt säker på att det finns betydligt större variation, speciellt om man räknar med alla hundar som bor på landsbygden utanför byn”)
Haha! Här finns det ganska bra variation på hundarna, men utan tvekan en enorm mängd amstaffkorsningar och liknande. Mest pga förort med stort antal unga män som ska ha en "tuff" hund... Sedan finns det stort antal ur grupp 9 också, och blandraser med dessa, samt ett gäng retrievers. Hundar av brukshundras ser jag dock mycket sällan annat än vid just brukshundklubben. Tur är nog det ändå. (De vinthundar som finns i området har jag stenkoll på, även om alla ägarna tyvärr inte är speciellt sociala av sig :angel: )
 
Fy så trist :( Men det kommer inte bli några problem för honom med synen eller så pga det här iaf? Ungefär varje gång mina skadar sig (eller ja, Aysu då, Ebrah skadar sig aldrig) så tänker jag att det vore bättre att ha gosedjurshundar istället, just för att det känns så eländigt...

Har du någon plan för hur du gör när du sätter igång dem efter vila pga skada? Nu har ju vi väldigt olika hundar, men jag har tex börjat göra så att när Aysu ska få börja springa lös igen efter skada, då tar jag först en rejäl(!) långpromenad i koppel, dagen efter tar vi en cykeltur och sedan går vi till en tråkig liten rastgård eller liknande där hon inte vill springa så mycket. Då har hon gjort av med den värsta energin och springer inte mer än nödvändigt första gången hon är lös. Det känns som om det minskar skaderisken i alla fall lite. Likadant så är jag ganska snabb på att utöka promenaderna även när de är skadade, åtminstone med livliga hundar, just för att det är bättre för dem att gå kontrollerade koppelpromenader än att härja runt som galningar inomhus pga överskottsenergi.
När jag släpper efter koppelvila så värmer jag upp ordentligt och släpper när vi kommer ut på öppna ytor. Då har flocken bränt av sig det värsta och jag har uppsikt över hur rehabdjuret beter sig... 🙄
 
Fy så trist :( Men det kommer inte bli några problem för honom med synen eller så pga det här iaf? Ungefär varje gång mina skadar sig (eller ja, Aysu då, Ebrah skadar sig aldrig) så tänker jag att det vore bättre att ha gosedjurshundar istället, just för att det känns så eländigt...

Har du någon plan för hur du gör när du sätter igång dem efter vila pga skada? Nu har ju vi väldigt olika hundar, men jag har tex börjat göra så att när Aysu ska få börja springa lös igen efter skada, då tar jag först en rejäl(!) långpromenad i koppel, dagen efter tar vi en cykeltur och sedan går vi till en tråkig liten rastgård eller liknande där hon inte vill springa så mycket. Då har hon gjort av med den värsta energin och springer inte mer än nödvändigt första gången hon är lös. Det känns som om det minskar skaderisken i alla fall lite. Likadant så är jag ganska snabb på att utöka promenaderna även när de är skadade, åtminstone med livliga hundar, just för att det är bättre för dem att gå kontrollerade koppelpromenader än att härja runt som galningar inomhus pga överskottsenergi.
Nej jag tror inte synen kommer påverkas, veterinären pratade inget om det iaf. Men sen vet man ju aldrig... Ja jag tänker ofta att det vore nog skönt att inte ha djur att oroa sig för samtidigt som jag drömmer om en till hund :cautious:

Jo jag gör nog ungefär samma med igångsättning låter det som. Jag är också väldigt snabb med att utöka koppelpromenaderna, tror absolut att det är bättre då aktiviteten blir mer kontrollerad istället för det där tokspringandet inne. I det här fallet har Tripp inte haft någon riktig vila mer än jag gått lite mindre då han mår dåligt fram och tillbaka pga vad det nu är för fel på honom plus att det varit för isigt för att kunna valla men det är det nog mest Fred som lider av då det inte går att trötta ut honom på ngt annat sätt. Jag vet egentligen inte vad som hände då Tripp och Fred var ute själva i mammas trädgård men de brukar inte springa och leka bara de två så lite konstigt är det.
 
Suck. Det har smällts fyrverkerier här hela kvällen. Jag sitter hos morsan. Jag vill gå hem. Jag vill INTE få fyrverkerier i skallen. Och visst, förbud mot fyrverkerier på pinne nu som ju annars skjuts rakt mot folk, men det betyder ju inte att sådana fyrverkerier slutat existera... Ska nog koppla hundarna och smita hem den minst farliga vägen nu i alla fall :meh:
 
Suck. Det har smällts fyrverkerier här hela kvällen. Jag sitter hos morsan. Jag vill gå hem. Jag vill INTE få fyrverkerier i skallen. Och visst, förbud mot fyrverkerier på pinne nu som ju annars skjuts rakt mot folk, men det betyder ju inte att sådana fyrverkerier slutat existera... Ska nog koppla hundarna och smita hem den minst farliga vägen nu i alla fall :meh:

Det small i Borlänge vid 17-tiden igår :( Raket, inte tårta så det är väl någon som har ett gammalt lager... eller fulimport :grin:
 
Gripa gick ett så fint spår idag :love:

Jag brukar tycka att det är sådär kul med spår. Tråkigt att lägga och okej - kul att gå. Och därför spårar vi alldeles för sällan. Men idag gick det så bra att det var skitkul att se henne spåra :D Det var lite extra svårt mot hur jag brukar lägga det. 500 m med framförallt hårda underlag så som asfalt, grus och frusen sand men också lite gräs. Dessutom hade det gått folk och kört bil på vissa ställen i spåret.

Film från dryga halva spåret:

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 433
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 721
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 834
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 499
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp