Den biologiska mångfalden

ja jag vet inte...hur många köper naturbeteskött från Sverige då ? Jag tror inte ens alla slakterier "tar tillvara" på den möjligheten .
Jag skulle önska att Sverige stoppade köttimport-faktiskt- jag ser det helt vansinnigt att importera kött från anläggningar med 100 000 djur som står hela livet på betongplattor. Ja det är illa med 10 000 tals också.
Absolut att vi borde stoppa importen, men å andra sidan tycker jag det är fel att utnyttja djur för att vi ska få mat ö.h.t.
 
Finns ganska mycket som pekar på att det är den lägre produktionen i sig som skapar fördelarna och inte de närmast religiösa avståenden av effektivitet i övrigt som är viktigt.

Ja men produktionen blir lägre om gifter och gödning inte används. Och det säger väl sig självt att bekämpningsmedel dödar biologisk mångfald.
 
Vad kan vi göra för att skydda den biologiska mångfalden? Vilka handlingar gör störst skillnad? Det är en lika viktig fråga som klimatet men den verkar inte ha fått riktigt lika stor uppmärksamhet. Vad gör ni för den biologiska mångfalden?
Biologisk mångfald kan vara precis vad som helst och betyder väldigt lite, ett modeord som i många fall används för att legitimera miljöförstöring. Jag har sett ett antal byggprojekt där det heter att biologisk mångfald främjas trots att det i praktiken handlat om ur miljösynpunkt helt betydelselösa åtgärder samtidigt som stora arealer exploateras och förstörs för all överskådlig tid..
 
Absolut att vi borde stoppa importen, men å andra sidan tycker jag det är fel att utnyttja djur för att vi ska få mat ö.h.t.

Jag håller förvisso med dig, men utan kor som betar naturbetesmarker så är det adjöss med de blommor, örter o insekter som hör därtill.
Det funkar inte heller att låta kor gå tomma, de blir sjukligt feta bara på bete när de växt upp ( jodå jag har provat).
 
Biologisk mångfald kan vara precis vad som helst och betyder väldigt lite, ett modeord som i många fall används för att legitimera miljöförstöring. Jag har sett ett antal byggprojekt där det heter att biologisk mångfald främjas trots att det i praktiken handlat om ur miljösynpunkt helt betydelselösa åtgärder samtidigt som stora arealer exploateras och förstörs för all överskådlig tid..

Ja jag håller med , ungefär som sodastream reklamen, där det är miljösmart att göra bubblor hemma i en maskin som är kostsam för miljön att tillverka.:crazy:
Eller som Tinnes o Antonias ridanläggning /ar som hyllas för deras miljösmarta val när anläggningarna suger energi och belastar jordklotet i onödan vad gäller dess resurser.
 
Jag håller förvisso med dig, men utan kor som betar naturbetesmarker så är det adjöss med de blommor, örter o insekter som hör därtill.
Det funkar inte heller att låta kor gå tomma, de blir sjukligt feta bara på bete när de växt upp ( jodå jag har provat).
Jag vet inte vad som är bäst, vet bara att jag inte vill bidra till utnyttjandet av djur, att jag inte får ihop det etiskt.
 
Vi har betande djur på våra marker, håller små ogödslade beteslyckor öppna, har även ängar som lieslåttas, mängder av växter och insikter som lever i dom miljöerna. Har samarbete med en biodlare numera som ställt ut några kupor på dessa ängar.
Äter 95% närproducerat och näruppfött.
 
Biologisk mångfald kan vara precis vad som helst och betyder väldigt lite, ett modeord som i många fall används för att legitimera miljöförstöring. Jag har sett ett antal byggprojekt där det heter att biologisk mångfald främjas trots att det i praktiken handlat om ur miljösynpunkt helt betydelselösa åtgärder samtidigt som stora arealer exploateras och förstörs för all överskådlig tid..
Nja, biologisk mångfald är jätteviktigt och har en definition. Sen kan det ju tyvärr lyftas fram i fel sammanhang ändå.
 
Ja men produktionen blir lägre om gifter och gödning inte används. Och det säger väl sig självt att bekämpningsmedel dödar biologisk mångfald.

Nej, det säger sig inte självt. Farliga bekämpningsmedel är förbjudna för all odling här och väldigt specifikt målinriktade bekämpningsmedel kan istället vara räddningen för biologisk mångfald.

Samtidigt ligger det något i att marken inte kan brukas hur effektivt som helst utan problem.

Det är ett svårt dilemma, ska rika välja att köpa produkter som produceras på ett sätt som gör att svälten ökar för andra?

Jag tycker i allmänhet att vetenskap ska ligga till grund för de beslut som tas och inte idéer med mer eller mindre grund i kunskap. Det där uttrycket ”säger sig självt” ger jag inte så mycket för.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 045
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 096
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag vet att frågeställningen är enorm. Ju äldre jag har blivit ju bättre har jag blivit på att inte döma lika hårt. Vet hur hemskt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 085
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp