Den biologiska mångfalden

Hur gör nytta då?
Genom att beta. Den typen av störning är det som gynnar dessa marker, både genom själva betestrycket och genom att få bort gräs och örter som annars ligger kvar från år till år och både ger en gödslingseffekt och gör det svårt för känsliga arter att gro och växa upp genom förnalagret. Mångfalden i betesmarker kommer genom näringsfattiga förhållanden med störning vilket gör att ingen art tillåts ta över helt och konkurrera ut resten. Tramp kan också skapa sandblottor och liknande miljöer som är bra för insekter att föröka sig i.

Hästar är dock generellt sämre på att ta sly, så har man en mark som tenderar att få slyuppslag får man ofta ta det manuellt. Det är också viktigt med ett lagom betestryck så det inte blir för hårt eftersom hästar betar väldigt kort.
 
Jag gör nog ingenting faktiskt. Bör i lägenhet så kan inte hjälpa bin, är vegan så äter inte naturbeteskött.. Skulle väl typ kunna skänka pengar till att rädda pandor eller liknande, men har inte råd.
...Men du kan äta svenskt!

Köpa svenskodlade bönor istället för importerade, köpa svensk kallpressad ekologisk rapsolja, köpa svenska spannmålsprodukter inklusive "havredryck", svensk kål, svenska frysta ärtor, svensk lök, svenska äpplen o.s.v!

Och så undvika avokado, holländska paprikor, soja produkter (oftast odlade i ett uselt jordbruk), färska tomater utanför säsong m.m.
 
Nej, det säger sig inte självt. Farliga bekämpningsmedel är förbjudna för all odling här och väldigt specifikt målinriktade bekämpningsmedel kan istället vara räddningen för biologisk mångfald.

Samtidigt ligger det något i att marken inte kan brukas hur effektivt som helst utan problem.

Det är ett svårt dilemma, ska rika välja att köpa produkter som produceras på ett sätt som gör att svälten ökar för andra?

Jag tycker i allmänhet att vetenskap ska ligga till grund för de beslut som tas och inte idéer med mer eller mindre grund i kunskap. Det där uttrycket ”säger sig självt” ger jag inte så mycket för.
Marken räcker längre om vi använder skörden klokare. Tex äter vegetabilier istället för att ge skörden till djuren och sen äta djuren. 90% försvinner i ett sånt steg.
 
...Men du kan äta svenskt!

Köpa svenskodlade bönor istället för importerade, köpa svensk kallpressad ekologisk rapsolja, köpa svenska spannmålsprodukter inklusive "havredryck", svensk kål, svenska frysta ärtor, svensk lök, svenska äpplen o.s.v!

Och så undvika avokado, holländska paprikor, soja produkter (oftast odlade i ett uselt jordbruk), färska tomater utanför säsong m.m.
Det försöker jag göra. Äter inget halvfabrikat såsom sojaprodukter (förutom tofu..), äter mycket gula ärtor istället för kikärtor och köper svenskt kraftfoder till hästen.
 
Nej, det säger sig inte självt. Farliga bekämpningsmedel är förbjudna för all odling här och väldigt specifikt målinriktade bekämpningsmedel kan istället vara räddningen för biologisk mångfald.

Gift är gift, det är liksom inte ofarligt eller bra bara för att man inte använder de "farliga" bekämpningsmedlen.
Eller skulle herrn själv vilja ha en liten dusch bara sådär?
 
...Men du kan äta svenskt!

Köpa svenskodlade bönor istället för importerade, köpa svensk kallpressad ekologisk rapsolja, köpa svenska spannmålsprodukter inklusive "havredryck", svensk kål, svenska frysta ärtor, svensk lök, svenska äpplen o.s.v!

Och så undvika avokado, holländska paprikor, soja produkter (oftast odlade i ett uselt jordbruk), färska tomater utanför säsong m.m.
Här vill jag se politiskt styrning, utan det kommer det aldrig bli någon större påverkan, marknadskrafterna som arbetar mot är helt enkelt för starka. Tyvärr sträcker sig deras inflytande in i politiken så jag är inte så optimistisk att det kommer att ske.
 
ja jag vet inte...hur många köper naturbeteskött från Sverige då ? Jag tror inte ens alla slakterier "tar tillvara" på den möjligheten .
Jag skulle önska att Sverige stoppade köttimport-faktiskt- jag ser det helt vansinnigt att importera kött från anläggningar med 100 000 djur som står hela livet på betongplattor. Ja det är illa med 10 000 tals också.
Tyvärr kan vi idag inte i någon större utsträckniing gå in på typ ICA eller COOP, och välja paket med kött som det står "naturbeteskött" på.

Det vi däremot vet, är att i stort sett allt lammkött, som köps färskt (till skillnad från fryst) från ungefär 1:a juni, till januari, kommer från djur som gått ute och betat, och som huvudsakligen fötts upp på gräs.

Det är endast färskt lamm, som slaktas under första kvartalet på året, som fötts upp inne på stall, med varierande mängd tillskottsfoder förutom grovfodret.

Vad avser nötköttet, så är ju en stor andel f.d mjölkkor, som ju då levt som mjölkkor brukar göra, alltså med obligatoriskt bete under sommaren, och numera oftast på lösdrift inomhus.

Men tjurkalvarna till mjölkkorna, blir ju också slaktdjur, och kalvarna kan ju födas upp på naturbeten, eller eventuellt på annat sätt, t.ex. lösdrift på stall.

Och så har vi den stora andelen nöt, som föds upp i betesdrift, eventuellt utomhus året runt, och ofta på enbart grovfoder.

Det står ju tyvärr inte på köttpaketet, vilket sorts uppfödning det varit!

Här kan vi som konsumenter, faktiskt stöta på, och få slakterierna att differentiera priserna, och skriva på "köttpaketet", vilken sorts uppfödning köttet kommer från.
 
Det är ett svårt dilemma, ska rika välja att köpa produkter som produceras på ett sätt som gör att svälten ökar för andra?

Du borde vara så påläst att du känner till detta, men det låter som du inte är det.
Om konstgödning.

Jag står inte bakom exaktheten av siffrorna där är jag inte tillräcklig kunnig, men helt klart har produktion och användning konstgödning en mkt stor negativ påverkan på jordklotets resurser, CO²ekvivalenter, o såklart på sikt av olika anledningar den biologiska mångfalden.
 
Här vill jag se politiskt styrning, utan det kommer det aldrig bli någon större påverkan, marknadskrafterna som arbetar mot är helt enkelt för starka. Tyvärr sträcker sig deras inflytande in i politiken så jag är inte så optimistisk att det kommer att ske.
Håller med o som jag ser det beror det på EU, vi kan inte stänga för importen som Norge som helt sonika förbjöd importen på franska ostar när de inhemskt tillverkade hade dåliga försäljningsresultat.
 
Genom att beta. Den typen av störning är det som gynnar dessa marker, både genom själva betestrycket och genom att få bort gräs och örter som annars ligger kvar från år till år och både ger en gödslingseffekt och gör det svårt för känsliga arter att gro och växa upp genom förnalagret. Mångfalden i betesmarker kommer genom näringsfattiga förhållanden med störning vilket gör att ingen art tillåts ta över helt och konkurrera ut resten. Tramp kan också skapa sandblottor och liknande miljöer som är bra för insekter att föröka sig i.

Hästar är dock generellt sämre på att ta sly, så har man en mark som tenderar att få slyuppslag får man ofta ta det manuellt. Det är också viktigt med ett lagom betestryck så det inte blir för hårt eftersom hästar betar väldigt kort.
För betesmarkens vård, vore det bästa att ha tillgång till både nöt, häst och får, och växelbeta i lagom utsträckning mellan de olika djurslagen. Det kan ske under en och samma betessäsong, eller att det byts djurslag vissa år.

De olika arterna har olika födopreferenser, så om man balanserar deras betande, så att det blir lagom hårt betat av varje djurslag, så kan man få bra effekter.

Tyvärr så är det få markägare/djurägare, som har tillräckliga grupper av fler än ett, eller möjligtvis två djurslag.
 
För betesmarkens vård, vore det bästa att ha tillgång till både nöt, häst och får, och växelbeta i lagom utsträckning mellan de olika djurslagen. Det kan ske under en och samma betessäsong, eller att det byts djurslag vissa år.

De olika arterna har olika födopreferenser, så om man balanserar deras betande, så att det blir lagom hårt betat av varje djurslag, så kan man få bra effekter.

Tyvärr så är det få markägare/djurägare, som har tillräckliga grupper av fler än ett, eller möjligtvis två djurslag.
Ja, absolut! Att jag lyfte fram just hästar var för att Buke i grund och botten är ett hästforum.
 
Genom att beta. Den typen av störning är det som gynnar dessa marker, både genom själva betestrycket och genom att få bort gräs och örter som annars ligger kvar från år till år och både ger en gödslingseffekt och gör det svårt för känsliga arter att gro och växa upp genom förnalagret.

Ja jag håller inte med mer än att jag höll med om att det är bättre än att det växer igen.

Hästar betar kort och intensivt på vissa områden o kan skada rötterna.
Hästar övergödslar andra områden där då ohävdsarter kommer in och tränger ut allt annat.
De trampar till marken hårdare vilket också drabbar vissa känsliga arter.
 
Vad kan vi göra för att skydda den biologiska mångfalden? Vilka handlingar gör störst skillnad? Det är en lika viktig fråga som klimatet men den verkar inte ha fått riktigt lika stor uppmärksamhet. Vad gör ni för den biologiska mångfalden?

Jag är lite förvirrad över vad som avses med biologisk mångfald utifrån din tråd? Vill du förtydliga vad du avser med frågan ?
 
Ja jag håller inte med mer än att jag höll med om att det är bättre än att det växer igen.

Hästar betar kort och intensivt på vissa områden o kan skada rötterna.
Hästar övergödslar andra områden där då ohävdsarter kommer in och tränger ut allt annat.
De trampar till marken hårdare vilket också drabbar vissa känsliga arter.
Det där stämmer faktiskt inte!

Det stämmer bara, om man har väldigt små betesmarker, relaterat till antalet hästar.

Med rejäla ytor, och varierat landskap i hagen så blir även hästbetade naturbetesmarker fantastiskt välhävdade, och lika artrika som de nötbetade eller fårbetade.

Men man måste förstå respektive djurslags betesteknik, så att de inte skadar just den aktuella marken.

Vilket djurslag som helst kan skada vilken sorts betesmark som helst om de går för länge t.ex.

Marker som har en tendens att bli blöta regniga perioder, kan tas sönder av tunga djur som nöt eller häst, medan får inte sliter på samma sätt.

Torra, sandiga marker, blir snabbt förväxta, så där fungerar får dålig under högsommaren, eftersom de inte äter långt gräs m.m.
 
Jo då, hästar passar utmärkt på naturbetesmark!

Ja vad ska de göra? de kan knappast förbjuda hästägare att ha sina hästar på sina ev egna naturbeten- det där är ju ett positivt och glatt häfte hur de ska sköta marker och hästar för att minimera skadorna som blir.

Blev påmind om gnagskador på träd också, vilket jag glömde på min negativa hästbetes lista.
 
Med rejäla ytor, och varierat landskap i hagen så blir även hästbetade naturbetesmarker fantastiskt välhävdade, och lika artrika som de nötbetade eller fårbetade.

Men man måste förstå respektive djurslags betesteknik, så att de inte skadar just den aktuella marken.

Om du har rejäla ytor alltså litet tryck så kommer markerna inte bli välhävdade för de kommer inte betas av tillräckligt.
Och får är finsmakare- inte att rekommendera om det finns orkidéer ex.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 746
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 001
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 049
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag vet att frågeställningen är enorm. Ju äldre jag har blivit ju bättre har jag blivit på att inte döma lika hårt. Vet hur hemskt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 013
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp