Den fantastiska Gracie (bok)

Bukefalos 30 år!

Rosett

Trådstartare
Började läsa denna bok för ett tag sen, den handlar om en döv hund som är kräsen i maten, så ägaren börjar baka kakor och till slut bildas ett företag.

Det jag reagerade på var att i boken sägs att hundar gillar vitlök, så de har det i kakorna. Även russin har de i.
Men vitlök och russin/vindruvor är ju farligt för hundar?

Boken ska vara en sann historia, men detta med vitlöken och russinen får mig att bli skeptisk. Den utspelar sig i USA.

Vad säger ni?

Senast ändrad:
Började läsa denna bok för ett tag sen, den handlar om en döv hund som är kräsen i maten, så ägaren börjar baka kakor och till slut bildas ett företag.

Det jag reagerade på var att i boken sägs att hundar gillar vitlök, så de har det i kakorna. Även russin har de i.
Men vitlök och russin/vindruvor är ju farligt för hundar?

Boken ska vara en sann historia, men detta med vitlöken och russinen får mig att bli skeptisk. Den utspelar sig i USA.

Vad säger ni?
Människor gör de konstigaste saker.
En del tar hand o sjuka skadade djur, andra ger olämplig mat. Och ytterligare några trollar ihop en hjärteknipande bok.

Spelar det nån roll om det är (delvis) sant?

Människor gör de konstigaste saker.
En del tar hand o sjuka skadade djur, andra ger olämplig mat. Och ytterligare några trollar ihop en hjärteknipande bok.

Spelar det nån roll om det är (delvis) sant?
Ja, när man förväntar sig en sann berättelse så känns det som slöseri med tid att läsa den när man upptäcker att det är påhitt.
Här är företaget som bildades i boken https://threedog.com/our-story/

Senast ändrad:
Ja, när man förväntar sig en sann berättelse så känns det som slöseri med tid att läsa den när man upptäcker att det är påhitt.
Utger den sig verkligen för att vara helt sann? Eller baserat på en sann historia?
Tror knappt jag stött på en roman som är fullständigt sanningsenlig.

Ja men det innehåller inte choklad? men vissa sorter kanske gör det?
Den hundchoklad som fanns på 70-80 talet var definitivt choklad. Lite mindre söt än livmedelschoklad. Såg ut som Nonstop utan färg. Smakade definitivt choklad.

Det var på den tiden man gav sockerbitar som godis också. Både till hund och häst.

För ett antal år sedan så gav ”alla” vitlök till sina hundar häromkring för det skulle skrämma bort fästingar

Den hundchoklad som fanns på 70-80 talet var definitivt choklad. Lite mindre söt än livmedelschoklad. Såg ut som Nonstop utan färg. Smakade definitivt choklad.

Det var på den tiden man gav sockerbitar som godis också. Både till hund och häst.
Nej det var det inte, den var gjord på johannesbröd. Jag minns den väl eftersom den fanns även på 90-talet i de flesta matbutiker och vi ibland köpte till hunden. De var formade som små droppar eller pastiller. Smakade även själv och det smakade absolut inte choklad 😄
Jag tror den finns fortfarande, har för mig att jag sett förpackning från Dogman.

Nej det var det inte, den var gjord på johannesbröd. Jag minns den väl eftersom den fanns även på 90-talet i de flesta matbutiker och vi ibland köpte till hunden. De var formade som små droppar eller pastiller. Smakade även själv och det smakade absolut inte choklad 😄
Jag tror den finns fortfarande, har för mig att jag sett förpackning från Dogman.
Vi snackade på den chokladen. Smakade vanlig choklad men inte så söt.
Men tror inte den fanns så länge? Har inte sett den sen slutet av 70-talet?

Choklad är väl iofs bara farligt i lite högre doser (teobrominet utsöndras långsammare på hund än på människa så de har mycket lättare att komma upp i farliga nivåer) och jag gissar att "hundchoklad" knappast har kakaohalt nog att leva upp till namnet choklad ändå. Däremot är det ju olämpligt om djurägare tror att det är fritt fram att stoppa i djuren choklad okontrollerat.
Vitlök ska däremot kunna ackumuleras över tid har jag för mig, medan russin/vindruvor inte har någon "säker" dos alls. Men det hade man väl ingen koll på förr, och oftast gick det säkert bra ändå trots att man stoppade i dem lite av varje. Folk käkade ju murklor och byggde med asbest också :angel:

Johannesbröd (carob) smakar chokladigt. Har med smakat den, borde varit 90tal
Jaha så det är därifrån marsvinsfärgen carob har fått sitt namn! Jag har faktiskt aldrig reflekterat över det utan bara konstaterat att de heter så, men färgen carob är på sätt och vis en ”fuskchoklad” för de har gener som bleker den vanliga chokladfärgen ett snäpp (bleks de två snäpp så heter färgen beige vilket är mycket lättare att fatta vad för färg som menas!). Jag försökte avla fram dem på mina djur i flera år, men den enda jag lyckades få var också recessivt röd så det syntes bara på hudfärgen på hans ena öra och att hans ögon var ljusare 😅
2017-08-08%20(1).webp

Ursäkta off topic 🙈

Ja gott var det ju inte 😁
Jag åt den på åttiotalet. Smakade som lite chokladaktigt sågspån typ. :D
Sågspåns choklad ja! Smaken ska jag nog inte uttala mig om, åt även torrfoder till katt så (mina föräldrar fick börja låsa in den, var plus tecken minns jag) :angel: :bag:

Hade hamsterkex som med smakade nått liknande… där kan man verkligen snacka sågspån däremot

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat