Den galna bostadsmarknaden

Rent krasst är ju det dyraste man kan göra att köpa små lägenheter idag. Iallafall om man planerat att bo där själv. Iofs märkte jag när jag följde en kompis på visningar (hon skulle köpa en liten central övernattningslägenhet) att det ofta var par som var spekulanter på dessa ettor på typ 25-30 kvm. Dessa konkurrerade ut jämnåriga unga singlar i budgivningarna då de hade två inkomster.

Smartast vore att gå ihop ett gäng kompisar och köpa en större lägenhet, då får man mer kvm för pengarna!
vad ger du ca i månaden, vad ingår och hur stort har du??
Det har dragit iväg rejält med alla priser nu.
Gubben köpte häromdagen en liten gård. Ca 2 ha mark, ladugård, gäststuga, garage, verkstad, boningshus på 4 rum. 830,000 gick det loss på.
 
vad ger du ca i månaden, vad ingår och hur stort har du??
Det har dragit iväg rejält med alla priser nu.
Gubben köpte häromdagen en liten gård. Ca 2 ha mark, ladugård, gäststuga, garage, verkstad, boningshus på 4 rum. 830,000 gick det loss på.

Det känns lite OT i tråden tycker jag ;)

Allt handlar ju om att folk vill bo på samma ställe. Då blir det dyrt och trångt. Samtidigt som hus i glesbygd/där ingen vill bo nästan skänks bort.

Samtidigt kan ju inte alla rent krasst välja, många måste ju bo där de får jobb eller kommer in på utbildningar (dvs oftast i anslutning till större städer) med resultatet att marknaden trissas upp, det blir en marknad för att köpa hyreskontrakt och folk blir trångbodda.

Det är knepigt att som ung ta sig in på bostadsmarknaden idag. De som har tur har ärvt bostadsrätter med låg avgift men det är ju långt ifrån många som har den turen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Det känns lite OT i tråden tycker jag ;)

Allt handlar ju om att folk vill bo på samma ställe. Då blir det dyrt och trångt. Samtidigt som hus i glesbygd/där ingen vill bo nästan skänks bort.

Samtidigt kan ju inte alla rent krasst välja, många måste ju bo där de får jobb eller kommer in på utbildningar (dvs oftast i anslutning till större städer) med resultatet att marknaden trissas upp, det blir en marknad för att köpa hyreskontrakt och folk blir trångbodda.

Det är knepigt att som ung ta sig in på bostadsmarknaden idag. De som har tur har ärvt bostadsrätter med låg avgift men det är ju långt ifrån många som har den turen!
Det var lite det jag menade. Hur tusan ska unga ha en chans till bostad i stora städer. Du har ju ett jobb. Men dom unga då? Alla kan ju inte bo på landet heller.
 
Det var lite det jag menade. Hur tusan ska unga ha en chans till bostad i stora städer. Du har ju ett jobb. Men dom unga då? Alla kan ju inte bo på landet heller.

Ja det är problematiskt! Det finns för få studentlägenheter och då blir det att bo kollektivt kanske med svarta kontrakt? På så sätt lät ju annonsen i trådstarten ändå seriös.
Under min studietid bodde tre kompisar i en etta med sovalkov på Kungsholmen. Ägaren till lägenheten kom och hämtade posten och fick hyran kontant varje månad och de fick typ inte visa sig i trapphuset än mindre skriva sig på lägenheten.
 
Ja det är problematiskt! Det finns för få studentlägenheter och då blir det att bo kollektivt kanske med svarta kontrakt?
I min ungdom bodde tre kompisar i en etta med sovalkov på Kungsholmen. Ägaren till lägenheten kom och hämtade posten och fick hyran kontant varje månad och de fick typ inte visa sig i trapphuset än mindre skriva sig på lägenheten.
Det blir ju helt galet. Här nere får man vänta ca 6 månader på en trea.
 
Det blir ju helt galet. Här nere får man vänta ca 6 månader på en trea.

I många större städer hinner du nog flytta in på hemmet innan det blir aktuellt :laugh: Nyproduktion är det kanske ngt kortare väntetid på men då är ju hyrorna så höga att inga unga/studenter har råd med det ändå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det såldes nyligen en 22 kvm liten etta för nära 3,9 miljoner i mitt kvarter. Som ngn påpekat är det betydligt dyrare i tex NY. Jag tror folk tränger ihop sig allt mer. Det är dyrt att hyra i andra hand också, även en bit utanför stan och folk prioriterar nog att kunna ha ett liv och lite marginal utanför boendet också tänker jag.
Jag tror definitivt att det kommer bli allt mer kvadratsmarta boenden och folk som bor tillsammans! Tror dessutom att den sk ”kärnfamiljen” kommer luckras upp allt mer och då kan ju folk lika gärna bo tillsammans ett gäng och prioritera läget framför kvadratmeter.

Det ar otroliga priser pa hus har i Oregon ocksa. Hit flyttar, och har flyttat in de senaste 10 aren, alla de stora tech foretagen och sa en del andra ocksa. Vi har allt fran Intel till Amazon och allt daremellan. Det flyttar in mer folk i Oregon an i nagon annan stat i USA ... och husmarknaden hinner inte med.
Da vi ocksa ar en jordbruksstat har vi stranga restiktioner dar det ar "zonat" jordbruks mark och det gor det lite tricksit att bygga nytt.

ALLT ar dyrt, bade nara Portland och inne i Portland ... och langt utanfor Portland. Vi bor i en liten stad i vindistriktet, ungefar pa samma avstand som Taby fran Stockholm ... och det ar DYRT. Aven har kostar ett relativt litet 3 sovrums hus runt 3-4 millioner SEK. Det ar rent lojligt.

Ang lägenheten TS skrev om så tycker jag 13 000 i månaden inkl el för 55 kvm låter som ett ganska bra pris sett till hur andrahandsmarknaden ser ut. Känner inte till området som sådant men det är säkert många som nappar på det om det är nära till pendeln. Ett par kommer ju undan med 6 lax var i månadshyra!

Yngste sonen hyr lagenhet ungefar sa langt fran centrala Portland som Huddinge utanfor Stockholm. De har en mycket liten tva ... och i tva plan sa den ar som en skokartong man klamt in allt for mycket i. Koket ar i det narmaste obefintligt.
De betalar 13494 SEK per manad och har en aviserad hyreshojning av flera tusen SEK infor nasta ar.
De flyttar nu in i var husvagn bakom huset i nagra manader sa de kan spara pengar till "downpayment" for ett hus.
CRAZY ar vad det ar ...
 
Jag håller med, med tanke på att du får en fyra för åtta miljoner, så tycker jag fyra miljoner för en etta är galet.

Ja det är ju det, det blir dyrare kvm-pris på mindre lägenheter. Sen får du nog inte en fyra för 8 m inne i stan. En snabb koll på hemmet inom tull ger utgångspriser i spannet ungefär 8-15 miljoner för fyror. Alltså som budstart. En bekant sålde nyss sin femma för 15 mille men den var i behov av omfattande renovering (samtliga ytskick, nytt kök osv) dock med fina originaldetaljer.
 
Ja det är ju det, det blir dyrare kvm-pris på mindre lägenheter. Sen får du nog inte en fyra för 8 m inne i stan. En snabb koll på hemmet inom tull ger utgångspriser i spannet ungefär 8-15 miljoner för fyror. Alltså som budstart. En bekant sålde nyss sin femma för 15 mille men den var i behov av omfattande renovering (samtliga ytskick, nytt kök osv) dock med fina originaldetaljer.
Jo, det får du. Flera fyror där jag bor har sålts för runt 8 miljoner. Tittar du t ex bortåt Danvikstull eller jättekomplexet vid Södra station (Sveriges största bostadsrättsförening) kommer du ner i pris ytterligare. Innanför tullarna, då.
 
Jo, det får du. Flera fyror där jag bor har sålts för runt 8 miljoner. Tittar du t ex bortåt Danvikstull eller jättekomplexet vid Södra station (Sveriges största bostadsrättsförening) kommer du ner i pris ytterligare. Innanför tullarna, då.

Ah det var mer än jag visste. Men jag gissar dock att även ettorna i dessa områdena är billigare? Jag hade nog hellre valt att flytta utanför, mot Essingen, Liljeholmen eller likn än bo i ett komplex vid Södra station, men alla är ju olika :) Som sagts i tråden kan man ju även få ett par hästgårdar och säkert resa jorden runt ett par ggr också för samma peng ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Ah det var mer än jag visste. Men jag gissar dock att även ettorna i dessa områdena är billigare? Jag hade nog hellre valt att flytta utanför, mot Essingen, Liljeholmen eller likn än bo i ett komplex vid Södra station, men alla är ju olika :) Som sagts i tråden kan man ju även få ett par hästgårdar och säkert resa jorden runt ett par ggr också för samma peng ;)

Så kan man ju tycka, men hur det nu är ligger Södra station tydligt inom tullarna. Söder är ju inte helt oattraktivt att bo på, men på hela söder har det inte sålts en enda etta för fyra miljoner det senaste året, och många fyror i olika områden har gått för mindre än åtta. På Kungsholmen finns också många lägenheter i samma prisklass.

Så jag skulle säga att antingen menar du något annat med inom tullarna (typ enbart Östermalm, Norrmalm och sekelskifte i Vasastan), eller så räknar du bort allt som inte är sekelskifte.
 
Så kan man ju tycka, men hur det nu är ligger Södra station tydligt inom tullarna. Söder är ju inte helt oattraktivt att bo på, men på hela söder har det inte sålts en enda etta för fyra miljoner det senaste året, och många fyror i olika områden har gått för mindre än åtta. På Kungsholmen finns också många lägenheter i samma prisklass.

Så jag skulle säga att antingen menar du något annat med inom tullarna (typ enbart Östermalm, Norrmalm och sekelskifte i Vasastan), eller så räknar du bort allt som inte är sekelskifte.

Jag håller ganska bra koll på hemnet, är det verkligen så vanligt med fyror som slutar på 8 mille?
När jag rekade hemnet fanns endast ett fåtal med utgångspris strax under 8 mille. En enda rätt mycket under men då var den bara 70 kvm. De flesta låg runt 10 mille, som högst 20 mille acceptpris.

Jag har flera kompisar som bor på Kungsholmen, min kompis som sålde sin femma det var också på Kungsholmen. Har ett flertal kompisar på Söder också. Min uppfattning är att populära områden på Söder blivit mycket dyrare på sista tiden. Jag såg en fin trea på Mosebacke som drog iväg nåt galet i pris. Sen förstår jag att typ komplex från 60-80-tal i områden som Södra Station, Skanstull, Ringvägen även kanske runt St Göran/Fridhemsplan kan ligga lägre i pris.

Området runt Hornstull tycker jag är fint! Typ de små gatorna när man kommer bort från själva Hornshus-området. Men man borde köpt där för 10 år sedan. Nu har det peakat både popularitets och prismässigt.

Det smartaste nu vore att köpa lite utanför i trevliga områden där staden kommer expandera och där det förhoppningsvis kommer bli populärt att bo i framtiden.
 
Senast ändrad av en moderator:
I många större städer hinner du nog flytta in på hemmet innan det blir aktuellt :laugh: Nyproduktion är det kanske ngt kortare väntetid på men då är ju hyrorna så höga att inga unga/studenter har råd med det ändå.

Äh, jag väntade 9,5 år för att få en tvåa på Lidingö. Som jag sen bytte till en etta i stan :p Jag har många vänner som är födda i Stockholm och som ställde sig i kön direkt när vi fyllde 18, och nu kring 30 kan vi få rätt schyssta hyresrätter. Men andra av mina vänner är inte födda här och ställde sig då inte i kön, och har det idag svårare. Problemet för ungdomar/yngre vuxna kvarstår ju dock.
 
Äh, jag väntade 9,5 år för att få en tvåa på Lidingö. Som jag sen bytte till en etta i stan :p Jag har många vänner som är födda i Stockholm och som ställde sig i kön direkt när vi fyllde 18, och nu kring 30 kan vi få rätt schyssta hyresrätter. Men andra av mina vänner är inte födda här och ställde sig då inte i kön, och har det idag svårare. Problemet för ungdomar/yngre vuxna kvarstår ju dock.

Härligt!

Sen när ni blir gamla så sitter folk och hoppas att ni ska trilla av pinn :laugh:
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 486
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp