Bukefalos 28 år!

Den galna bostadsmarknaden

Om man ska sova 2 personer i en 140 cm säng så bör man nog trivas väldigt bra ihop. Annonsupplägget tycks ju tänka sig två par som bor ihop. Eller då en familj där barnen måste dela säng.
 
Alltså när jag läser i den hör tråden inser jag att jag ska sluta gnälla över bostadspriserna här i Linköping :eek::crazy:
Jag har ärligt talat svårt att förstå hur det kan vara värt så mkt pengar att bo i stockholms innerstad..

För att det är många som tycker det är värt att bo där?
Jag förstår inte hur man kan vilja betala för att bo i Linköping av samma anledning.
 
Det är väl ganska stor skillnad på de 2 områdena?

Geografiskt ligger de vägg i vägg sas. Eller ännu närmre Liljeholmen. Att man måste bo i Hornstull pga att man har sitt nätverk och vänner där istället för kransen/liljeholmen är imo långsökt. Visst att man vill bo kvar i Stockholmstrakten men att hävda att man måste bo inom tullarna pga att man växt upp där verkar onödigt. Det är ju inte så att Stockholmare inte flyttar inom Stockholmsregionen. Och har kvar både vänner och nätverk.

Då kan en Stockholmare alltså inte växa upp på Södermalm, köpa villa i Saltis och när barnen flyttat hemifrån flytta till Danderyd? Eller är det så att de områdena har liknande kultur som det inte är något problem?
 
Rent allmänt sitter fler än man tror på tomma rum i stora lägenheter. Främst äldre personer som har hyresrätter från den tid då dessa var lättare att komma över eller bostadsrätter de köpt till en helt annan prisnivå än dagens. Om dessa hyrde ut de rum som står tomma skulle många studenter kunna få bostad!
När menar du att hyreslägenheter i Stockholms innerstad var lätta att komma över?

Även innan dessa vansinnigt många ombildningar till bostadsrätter, så var kötiderna till hyresrätter i attraktiva områden i innerstaden 15-20 år...

När jag var ung, och ville flytta hemifrån, så fanns det inga hyresrätter ens i närförort att få annat än med långa kötider. Och det är 40 år sedan...
Möjligen kunde man få en lägenhet i Brandbergen eller Tensta med kortare kötid...

Efter att man "sanerat" de flesta husen i innerstaden (det fanns alltså hus där lägenheterna saknade eget badrum och i värsta fall toalett) på 1970 ungefär, och efter att de stora miljonprogramsområdena byggts färdigt och blivit inflyttade i, så har det bara blivit svårare, svårare och dyrare med boende i Stockholm.

Utan första lägenhet med förstahandskontrakt, för sedan byta upp sig, har det länge varit en näst intill ouppnåelig dröm att få en hyreslägenhet i attraktivt läge i Stockholm.

Min mamma (92 år) säger ungefär samma sak om när hon var ung...
 
Varför folk vill betala för att bo i sthlms innerstad är väl samma som varför någon vill betala för att köpa en hästgård, med sjöutsikt etc. Svaret är att "man vill".

Sen om det gäller sthlm har denna diskussion varit uppe förut. Vissa tycker det är jobbigt med mkt folk och försrår inte varför storstaden lockar. Andra älskar att det är mkt folk och mkt folkliv!
Stora städer och den livsstilen lockar många helt enkelt.
 
Nu syftade jag ju mer på prislappen i sig. Att betala över 8 miljoner för sitt boende - vem har liksom råd med det? Hur kan man ens berättiga en sån boendekostnad om man inte är stenrik?
Hur menar du med berättiga?
Att man ska vilja betala mindre även om man har råd och vill prioritera sitt boende?
 
Berättiga som i att prioritera sin ekonomi så att det ryms. Berättiga för sig själv.
Det måste landa i enorma månadskostnader.
Jo. Men då kanske man inte lägger lika mkt som andra gör på andra saker? Dvs man tycker det är värt att prioritera sitt boende.

Man kanske inte kör lika mkt bil? Har inte stor gård med stort underhåll för byggnader och mark? Har inte många djur? Etc etc.
Många som tex har hus behöver ju ha en stor budget och lägga stora summor för att hålla det i bra skick på ett sätt man inte behöver med lägenhet.
 
Alltså när jag läser i den hör tråden inser jag att jag ska sluta gnälla över bostadspriserna här i Linköping :eek::crazy:
Jag har ärligt talat svårt att förstå hur det kan vara värt så mkt pengar att bo i stockholms innerstad..
För att det är nära till allt. För att det är vackert. För att man tycker om känslan att gå hem längs gator kantade av människor, liv och rörelse, nya caféer, restauranger och butiker som dyker upp och försvinner. För att man är fri, inte bunden av bil för att ta sig vart man vill. För att det finns ett så stort utbud av saker man kan göra på gångavstånd. För att man kan ha ett roligt jobb, och kunna cykla till jobbet. För att det är lätt att resa utomlands. För att Stockholm håller på att bli hyfsat internationellt, med människor från olika delar av världen. För att det är nära till skola och förskola. För att barnen inte är beroende av föräldrar som skjutsar för aktiviteter och kompisar. För att vissa typer av hus och lägenheter i princip bara finns i innerstaden.
 
Jo. Men då kanske man inte lägger lika mkt som andra gör på andra saker? Dvs man tycker det är värt att prioritera sitt boende.

Man kanske inte kör lika mkt bil? Har inte stor gård med stort underhåll för byggnader och mark? Har inte många djur? Etc etc.
Många som tex har hus behöver ju ha en stor budget och lägga stora summor för att hålla det i bra skick på ett sätt man inte behöver med lägenhet.
Jag tror inte jag skulle ha råd hur mkt jag än prioriterade bort annat..
 
För att det är nära till allt. För att det är vackert. För att man tycker om känslan att gå hem längs gator kantade av människor, liv och rörelse, nya caféer, restauranger och butiker som dyker upp och försvinner. För att man är fri, inte bunden av bil för att ta sig vart man vill. För att det finns ett så stort utbud av saker man kan göra på gångavstånd. För att man kan ha ett roligt jobb, och kunna cykla till jobbet. För att det är lätt att resa utomlands. För att Stockholm håller på att bli hyfsat internationellt, med människor från olika delar av världen. För att det är nära till skola och förskola. För att barnen inte är beroende av föräldrar som skjutsar för aktiviteter och kompisar. För att vissa typer av hus och lägenheter i princip bara finns i innerstaden.
Ja alltså jag förstår vad som lockar med storstad! Men pengarna är ju helt sjuka!
Jag har svårt att se framför mig hur "vanliga människor" har råd om de inte har extremt mkt pengar alternativt har gjort bostadskarriär delux.
 
Berättiga som i att prioritera sin ekonomi så att det ryms. Berättiga för sig själv.
Det måste landa i enorma månadskostnader.
Fast Stockholms bostadsmarknad funkar inte riktigt så. Folk flyttar relativt ofta, så man seglar liksom med värdeökningen. Säg att man bor i en lägenhet värd 8 miljoner. Då har man kanske lån på tre miljoner. Man har kontant lagt in c:a 1-1,5 miljoner sammanlagt, utspritt över 20 år och olika lägenheter. Resterande fyra miljoner är värdeökning på nuvarande och tidigare lägenheter (som man sålt med vinst). Så är det för alla jag känner som har bostad i innerstan.

Månadsavgifterna är ofta inte farligt höga, så den totala månadskostnaden springer inte iväg.

Väldigt få kliver in på tio miljoner på bostadsmarknaden i Stockholm, det är därför man pratar om bostadskarriär.
 
Nu syftade jag ju mer på prislappen i sig. Att betala över 8 miljoner för sitt boende - vem har liksom råd med det? Hur kan man ens berättiga en sån boendekostnad om man inte är stenrik?

Jag betalar strax över 40% av min lön på hyra. Är man 2 som ihop tjänar kanske 60 efter skatt så blir det ganska mycket pengar man kan lägga. De dyraste lägenheterna har oftast en låg månadskostnad också.
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 547
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp