Den galna bostadsmarknaden

Stockholm ligger i lä jämfört med t ex London och New York och det här verkar som en naturlig utveckling. (Sen hade det känts lite konstigt att dela med så många så långt ifrån själva innerstaden. Kanske har jag missat något om just Västerhaninge?)

En av mina nära vänner är från London och har också bott i New York några år. Han säger att Stockholm är första staden han bott i där unga vuxna bor ensamma. I London bor man hemma, tills man bor med vänner, tills man träffar någon och blir sambo och bildar familj. Till och med en del par har en vän som inneboende. Att som vi, ha en egen fin tvåa (om än hyrd i 2:a hand) när man är 25-30 var för honom riktig lyx.
 
Härligt!

Sen när ni blir gamla så sitter folk och hoppas att ni ska trilla av pinn :laugh:

Exakt :D Då får dom vänta länge :devil:

Jag har några vänner som undrar om jag inte ska ge mig in på bostadsmarknaden och köpa. Jag förstår inte varför. För det första skulle jag behöva spara bra mycket pengar som jag nu vill göra annat för, och för det andra skulle boendet bli minst 4-5000 dyrare. Då kan jag i så fall lika gärna spara dom tusenlapparna och på så vis tjäna pengar på mitt boende. Kanske inte lika mycket, men vad gör väl det.
 
Exakt :D Då får dom vänta länge :devil:

Jag har några vänner som undrar om jag inte ska ge mig in på bostadsmarknaden och köpa. Jag förstår inte varför. För det första skulle jag behöva spara bra mycket pengar som jag nu vill göra annat för, och för det andra skulle boendet bli minst 4-5000 dyrare. Då kan jag i så fall lika gärna spara dom tusenlapparna och på så vis tjäna pengar på mitt boende. Kanske inte lika mycket, men vad gör väl det.

Håller med. Du sitter ju säkert och vet vad du har! Det sitter väldigt många på helspänn nu med svinhöga lån, på marginalen vid tex räntehöjning och riskerar att bli kvar i små ettor med stora lån nu när marknaden stannat upp.
 
Jag håller ganska bra koll på hemnet, är det verkligen så vanligt med fyror som slutar på 8 mille?
När jag rekade hemnet fanns endast ett fåtal med utgångspris strax under 8 mille. En enda rätt mycket under men då var den bara 70 kvm. De flesta låg runt 10 mille, som högst 20 mille acceptpris.

Jag har flera kompisar som bor på Kungsholmen, min kompis som sålde sin femma det var också på Kungsholmen. Har ett flertal kompisar på Söder också. Min uppfattning är att populära områden på Söder blivit mycket dyrare på sista tiden. Jag såg en fin trea på Mosebacke som drog iväg nåt galet i pris. Sen förstår jag att typ komplex från 60-80-tal i områden som Södra Station, Skanstull, Ringvägen även kanske runt St Göran/Fridhemsplan kan ligga lägre i pris.

Området runt Hornstull tycker jag är fint! Typ de små gatorna när man kommer bort från själva Hornshus-området. Men man borde köpt där för 10 år sedan. Nu har det peakat både popularitets och prismässigt.

Det smartaste nu vore att köpa lite utanför i trevliga områden där staden kommer expandera och där det förhoppningsvis kommer bli populärt att bo i framtiden.
Men det låter ju som att du tittar efter det mest exklusiva man kan hitta? Det finns ju mellanting mellan Mosebacke och 60-80-talskomplex... I området kring Katarina Bangata, Södermannagatan etc finns många fina gamla hus och trevliga lägenheter. Ringvägen öster om Götgatan. Reimers. Mariatorget. Området runt Blecktornet. Osv. Osv.

Men visst, sekelskifte på Mosebacke, där får man nog ta fram den stora plånboken, eller de riktigt bra kontakterna. Lite som villorna med fruktträdgårdar i Vita Bergen, jag gissar att de knappt går att köpa för pengar.
 
Men det låter ju som att du tittar efter det mest exklusiva man kan hitta? Det finns ju mellanting mellan Mosebacke och 60-80-talskomplex... I området kring Katarina Bangata, Södermannagatan etc finns många fina gamla hus och trevliga lägenheter. Ringvägen öster om Götgatan. Reimers. Mariatorget. Området runt Blecktornet. Osv. Osv.

Men visst, sekelskifte på Mosebacke, där får man nog ta fram den stora plånboken, eller de riktigt bra kontakterna. Lite som villorna med fruktträdgårdar i Vita Bergen, jag gissar att de knappt går att köpa för pengar.

Jag kollade allt inom tullarna på hemnet, inga specifika områden :)

Runt blecktornet bor en kompis. Det var inte speciellt billigt när hon köpte förra året. Mariatorget samma lika. Ligger fyrorna på 8 mille där menar du?
 
En av mina nära vänner är från London och har också bott i New York några år. Han säger att Stockholm är första staden han bott i där unga vuxna bor ensamma. I London bor man hemma, tills man bor med vänner, tills man träffar någon och blir sambo och bildar familj. Till och med en del par har en vän som inneboende. Att som vi, ha en egen fin tvåa (om än hyrd i 2:a hand) när man är 25-30 var för honom riktig lyx.
Det är en riktig lyx i Stockholm också. Snarare att man delar en tvåa hyrd i tredje hand med tveksam laglighet med en kompis, för att råd med hyran. Få 25-åringar har det kontaktnät och de inkomster som krävs för att ha råd och möjlighet till en andrahandstvåa själva.
 
Jag kollade allt inom tullarna på hemnet, inga specifika områden :)

Runt blecktornet bor en kompis. Det var inte speciellt billigt när hon köpte förra året. Mariatorget samma lika. Ligger fyrorna på 8 mille där menar du?
Jag gick precis igenom alla treor som sålts på söder de senaste tre månaderna, det var 99 stycken. Priserna låg mellan 4,4 och 9,2. 9,2 var en vindsvåning på Nytorget, 4,4 södra stationsområdet. Allt annat ligger däremellan.

Senast sålda fyran vid Blecktornet kostade 8,3. Och, som du påpekar, det är inte det billigaste området på Söder.
 
Det är en riktig lyx i Stockholm också. Snarare att man delar en tvåa hyrd i tredje hand med tveksam laglighet med en kompis, för att råd med hyran. Få 25-åringar har det kontaktnät och de inkomster som krävs för att ha råd och möjlighet till en andrahandstvåa själva.

Ja, så är det. Jag menade bara att det är ytterligare skillnad mot NY och London där inte ens de som har det väl ställt kan bo ensamma.

Sen tror jag också i den här diskussionen att man bör definiera vad man menar med Stockholm. Det är ju stor skillnad på innerstan och innserstan + kranskommuner. Själv är jag förvånad över hur få som överväger kranskommunerna. En vän till mig kämpar med att köpa lägenhet och är så ledsen när budgivningarna går upp och hon inte har råd. Men hon kollar också bara i innerstan. Det ÄR dyrt i innerstan. Jag själv är uppväxt i söderort och mina föräldrar lärde mig att man måste ha mycket pengar för att kunna bo inne i stan, och att de allra flesta inte kan det. När jag tjatade om att jag ville bo i stan så var dom tydliga med att det är inget jag borde räkna med, även om jag kan sträva emot det såklart. Samtidigt som jag har vänner som inte kan tänka sig att bosätta sig utanför tull, och samtidigt gnäller på priserna.

Så, min poäng är bara att det skiljer sig om man pratar innerstad eller exempelvis Bagarmossen. Nu verkar det ju dock som att krisen växt sig även utanför innerstan. Vilket inte riktigt var fallet när jag själv var 20.
 
Jag gick precis igenom alla treor som sålts på söder de senaste tre månaderna, det var 99 stycken. Priserna låg mellan 4,4 och 9,2. 9,2 var en vindsvåning på Nytorget, 4,4 södra stationsområdet. Allt annat ligger däremellan.

Senast sålda fyran vid Blecktornet kostade 8,3. Och, som du påpekar, det är inte det billigaste området på Söder.

Jag trodde vi pratade om fyror, det var det jag sökte på. Sorry, my bad! :)
Har man råd är det ju 100 ggr smartare att köpa en trea än en etta, det blir mkt mer för pengarna! En etta är det dyraste du kan köpa!

Jag tycker att det ska bli intressant att se hur marknaden utvecklas nu. En kompis köpte en etta på Kungsholmen på bra läge för ett år sedan, har renoverat osv och tänkte nu ”köpa upp sig” till en tvåa på söder. Som läget är nu är det inte självklart att hon får tillbaka det hon gav för ettan förra året. Hon verkar tom kunna gå back ett par 100 k. Så nu avvaktar hon.
 
Jag gick precis igenom alla treor som sålts på söder de senaste tre månaderna, det var 99 stycken. Priserna låg mellan 4,4 och 9,2. 9,2 var en vindsvåning på Nytorget, 4,4 södra stationsområdet. Allt annat ligger däremellan.

Senast sålda fyran vid Blecktornet kostade 8,3. Och, som du påpekar, det är inte det billigaste området på Söder.

3or eller 4or? Du skriver om båda nu.
 
Jag tror att det hänger mkt på amorteringskravet nu. När det hänger i luften märker man att folk börjar skruva på sig. Speciellt de som inom snar framtid tänkt byta bostad. Tror det är därför det ligger rekordmånga lägenheter ute nu, speciellt ettor.
Kanske kommer marknaden kylas ner ngt på små lägenheter framöver?

Ska man bo i en storstad där det fortfarande är möjligt att gå in på bostadsmarknaden och göra en bra affär bör man nog titta österut nu och slå till innan det är försent.
 
Om jag inte haft så stort behov av egentid så hade jag lätt övervägt att skaffa en femma-sexa i min lilla förort. De är inte särskilt mycket dyrare än trean vi har nu och det verkar både som en bra business för ägaren och bra för de bostadssökande om stora lägenheter ägs av folk som vill öppna upp för ett gäng inneboende.
 
Om jag inte haft så stort behov av egentid så hade jag lätt övervägt att skaffa en femma-sexa i min lilla förort. De är inte särskilt mycket dyrare än trean vi har nu och det verkar både som en bra business för ägaren och bra för de bostadssökande om stora lägenheter ägs av folk som vill öppna upp för ett gäng inneboende.

Rent allmänt sitter fler än man tror på tomma rum i stora lägenheter. Främst äldre personer som har hyresrätter från den tid då dessa var lättare att komma över eller bostadsrätter de köpt till en helt annan prisnivå än dagens. Om dessa hyrde ut de rum som står tomma skulle många studenter kunna få bostad!
 
Rent allmänt sitter fler än man tror på tomma rum i stora lägenheter. Främst äldre personer som har hyresrätter från den tid då dessa var lättare att komma över eller bostadsrätter de köpt till en helt annan prisnivå än dagens. Om dessa hyrde ut de rum som står tomma skulle många studenter kunna få bostad!
Ja, t ex våra grannar är ett äldre par med utflugna barn i en sexa. Känns inte så effektivt.
 
Tror du läste lite fel?

Klart man bor där man trivs och vill bo - om det är möjligt.

Men ATT det är så himla dyrt är lite svårt att ta in. Tillgång och efterfrågan styr förstås pris. Men att det är så väldigt dyrt känns .... skrämmande?

Man tycker att det är värt så mycket pengar för att få bo i sin hembygd. Där man vuxit upp och har sitt nätverk.
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 489
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Tjockistråden 3
  • Willes bilköpstråd

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp