Den kvinnliga delen av min kropp beter sig inte som vanligt

Jag har faktiskt ingen aning.
Ok. Nåja, oavsett kommer de nog att ultraljuda dig för det, det är rätt vanligt.

Min mormor, mamma, moster och syster fick alla ta bort livmodern pga myom (muskelknutor), jag är den enda som klarat mig. När de kollade efter det senast tror jag att jag var 46-48 nånting, då fick jag beskedet att jag hade myom i normal omfattning för min ålder.
 
Jag har googlat nu och tydligen är det supervanligt och hur man behandlar varierar beroende på hur besvärligt det är.

Ja, själv fick jag ha kvar livmodern (kom aldrig på tal att ta bort den) men myomet skars ut. Blev sjukskriven en dag efteråt men skulle nog fint kunnat gå på jobb, det gjorde knapt ont.
 
Ja, själv fick jag ha kvar livmodern (kom aldrig på tal att ta bort den) men myomet skars ut. Blev sjukskriven en dag efteråt men skulle nog fint kunnat gå på jobb, det gjorde knapt ont.
Jag är verkligen livrädd för att lägga mig under kniven så går det att undvika är det bra.
 
Jag är verkligen livrädd för att lägga mig under kniven så går det att undvika är det bra.

Jag fick iofs välja mellan att ha kvar den och fortsatt ha ont vid mens, eller ta bort den... :) Gynekologen menade på att om jag varit äldre och haft endast några år kvar tills klimakteriet så vore det inte så nödvändigt att ta bort den.

Men det varierar nog som du säger från fall till fall.
 
Jag fick iofs välja mellan att ha kvar den och fortsatt ha ont vid mens, eller ta bort den... :) Gynekologen menade på att om jag varit äldre och haft endast några år kvar tills klimakteriet så vore det inte så nödvändigt att ta bort den.

Men det varierar nog som du säger från fall till fall.
Jag skulle inte sakna min livmoder men enligt morsan var operationen överjävlig.

Myom går ju annars att medicinera, vid mindre jobbiga fall.

Men det återstår att se om det är det jag har.
 
Jag skulle inte sakna min livmoder men enligt morsan var operationen överjävlig.

Myom går ju annars att medicinera, vid mindre jobbiga fall.

Men det återstår att se om det är det jag har.
Mina anhöriga har tyckt att det var jävligare innan. Men de hade många och/eller stora myom. Har för mig att syrran pratade om en apelsin och jag minns att hennes mage blev synbart mindre efteråt.

Men helt rätt, vi vet ju varken om det är myom du har eller om det är något som isåfall behöver opereras.
 
Då var det dags igen och det är två dagar kvar innan jag ska till gyn. Jag vaknade vid ett-tiden i natt av att jag hade ont. Jag tog en panodil brus och en halvtimme senare en ibuprofen. Ångesten som det här skapar är något helt överjävlig, men går lite i vågor i takt med illamående. I natt var jag nästan beredd att åka in till akuten och be dem släcka mig. F-n att jag ska reagera så här starkt. Det är inte roligt nånstans och jag vet inte riktigt hur jag ska stå ut när det blir så här :cry:.

Nu är det ju bara ägglossning på G och jag lär ju liksom inte slippa nästa mens oavsett hur jag gör. Det är så vidrigt att vara ensam också när det här inträffar. Jag hade tänkt ringa kvinnokliniken idag och be om råd, men varannan onsdag har de ingen telefontid och givetvis är det en sådan onsdag idag.

I natt blev det ju inte mycket sömn. Jag slumrade en kort stund vid 4 när jag fått full effekt av det smärtstillande. Och så hann jag vila lite till innan det blev morgon.
 
Då var det dags igen och det är två dagar kvar innan jag ska till gyn. Jag vaknade vid ett-tiden i natt av att jag hade ont. Jag tog en panodil brus och en halvtimme senare en ibuprofen. Ångesten som det här skapar är något helt överjävlig, men går lite i vågor i takt med illamående. I natt var jag nästan beredd att åka in till akuten och be dem släcka mig. F-n att jag ska reagera så här starkt. Det är inte roligt nånstans och jag vet inte riktigt hur jag ska stå ut när det blir så här :cry:.

Nu är det ju bara ägglossning på G och jag lär ju liksom inte slippa nästa mens oavsett hur jag gör. Det är så vidrigt att vara ensam också när det här inträffar. Jag hade tänkt ringa kvinnokliniken idag och be om råd, men varannan onsdag har de ingen telefontid och givetvis är det en sådan onsdag idag.

I natt blev det ju inte mycket sömn. Jag slumrade en kort stund vid 4 när jag fått full effekt av det smärtstillande. Och så hann jag vila lite till innan det blev morgon.
Vad jobbigt.
Det är viktigt att du verkligen talar om hur jobbigt det är så att du kan få hjälp.
 
Vad jobbigt.
Det är viktigt att du verkligen talar om hur jobbigt det är så att du kan få hjälp.
Jo, jag ska tala om precis hur det här påverkar mig. När jag ringde dit tidigare så höll jag först på att bli avfärdad med att "det är normalt att menstruationerna blir längre i din ålder" och hade det bara varit det så hade jag kunnat stå ut. Men riktigt så enkelt är det inte så jag påpekade att smärtan är ett större problem och den kommer ju inte bara vid mens och det påverkar mig en hel del. Då fick jag en tid direkt utan vidare diskussioner.
 
Jag skulle inte sakna min livmoder men enligt morsan var operationen överjävlig.

Myom går ju annars att medicinera, vid mindre jobbiga fall.

Men det återstår att se om det är det jag har.
Men det där är ju olika för olika människor. Jag upplevde det väl besvärligt efteråt då jag råkade få först en ytlig blödning (ett rejält blåmärke alltså) och fick bo i mjukisar ett par veckor och sen ett blåmärke på insidan som tryckte. Sånt kan hända men det ska inte vara någon standard. Det var väl inte skitkul men jag tror att det är värt det. Åtminstone än så länge. De veckor jag hade besvär var så få jämfört med de veckor jag innan hade haft problem.
 
Då var det dags igen och det är två dagar kvar innan jag ska till gyn. Jag vaknade vid ett-tiden i natt av att jag hade ont. Jag tog en panodil brus och en halvtimme senare en ibuprofen. Ångesten som det här skapar är något helt överjävlig, men går lite i vågor i takt med illamående. I natt var jag nästan beredd att åka in till akuten och be dem släcka mig. F-n att jag ska reagera så här starkt. Det är inte roligt nånstans och jag vet inte riktigt hur jag ska stå ut när det blir så här :cry:.

Nu är det ju bara ägglossning på G och jag lär ju liksom inte slippa nästa mens oavsett hur jag gör. Det är så vidrigt att vara ensam också när det här inträffar. Jag hade tänkt ringa kvinnokliniken idag och be om råd, men varannan onsdag har de ingen telefontid och givetvis är det en sådan onsdag idag.

I natt blev det ju inte mycket sömn. Jag slumrade en kort stund vid 4 när jag fått full effekt av det smärtstillande. Och så hann jag vila lite till innan det blev morgon.
Tyvärr är det här lite "vardagsmat" för mig. Vaknade vid midnatt av mensvärk pga mens som startade. Upp och tog smärtstillande. Somnade om. Vaknade igen vid ca kl 4. Dags för ny tablett. Och sedan steg jag upp som vanligt kl 4:45. Och då har det ändå blivit SÅ mycket bättre genom åren. När jag var yngre hade jag MÅNGA sömnlösa nätter....
 
Tyvärr är det här lite "vardagsmat" för mig. Vaknade vid midnatt av mensvärk pga mens som startade. Upp och tog smärtstillande. Somnade om. Vaknade igen vid ca kl 4. Dags för ny tablett. Och sedan steg jag upp som vanligt kl 4:45. Och då har det ändå blivit SÅ mycket bättre genom åren. När jag var yngre hade jag MÅNGA sömnlösa nätter....
Tidigare har det hänt att jag svimmat av min mens men det blev betydligt lindrigare när jag började med en viss yogaövning.

Och även om mensen var jobbig förut (med värk, frossa, matthet) så har jag tidigare inte haft den här enorma ångesten.

Och att du har sömnlösa nätter är ju ingen anledning för mig att bita ihop och stå ut.
 
Min hormoner leker hela havet stormar med mig just nu. Har fått tillbaka mensmärtorna och blödningarna från när jag var yngre, efter att haft det hyfsat lugnt ganska många år.
UVI, förkylningsymptom + inkontinens vid ägglossning och sen blödningar från helvetet.
Det enda "positiva" är att vid ägglossning och fram till mensen slipper jag vallningarna :cool:

#fuckklimakteriet
 
Då var det dags igen och det är två dagar kvar innan jag ska till gyn. Jag vaknade vid ett-tiden i natt av att jag hade ont. Jag tog en panodil brus och en halvtimme senare en ibuprofen. Ångesten som det här skapar är något helt överjävlig, men går lite i vågor i takt med illamående. I natt var jag nästan beredd att åka in till akuten och be dem släcka mig. F-n att jag ska reagera så här starkt. Det är inte roligt nånstans och jag vet inte riktigt hur jag ska stå ut när det blir så här :cry:.

Nu är det ju bara ägglossning på G och jag lär ju liksom inte slippa nästa mens oavsett hur jag gör. Det är så vidrigt att vara ensam också när det här inträffar. Jag hade tänkt ringa kvinnokliniken idag och be om råd, men varannan onsdag har de ingen telefontid och givetvis är det en sådan onsdag idag.

I natt blev det ju inte mycket sömn. Jag slumrade en kort stund vid 4 när jag fått full effekt av det smärtstillande. Och så hann jag vila lite till innan det blev morgon.
Hemskt :( Nästa gång är ett tips att ta panodil och ibuprofen samtidigt. Paracetamol är ganska svag själv men en jäkel till att få upp effekten på t ex ibuprofen men även på andra mediciner som man kan kombinera med paracetamol. Du får då både en bättre och snabbare smärtlindring än av att ta dem var för sig med tid emellan. Det är också bra att påbörja smärtlindringen vid minsta känning och sedan hålla den intervall som står på förpackningen i några dagar. På så sätt blir smärtlindringen enormt mycket bättre än om man väntar tills man får ont igen.

Skönt att du har fått tid iallafall och jag hoppas att du får bra hjälp ❤
 
Hemskt :( Nästa gång är ett tips att ta panodil och ibuprofen samtidigt. Paracetamol är ganska svag själv men en jäkel till att få upp effekten på t ex ibuprofen men även på andra mediciner som man kan kombinera med paracetamol. Du får då både en bättre och snabbare smärtlindring än av att ta dem var för sig med tid emellan. Det är också bra att påbörja smärtlindringen vid minsta känning och sedan hålla den intervall som står på förpackningen i några dagar. På så sätt blir smärtlindringen enormt mycket bättre än om man väntar tills man får ont igen.

Skönt att du har fått tid iallafall och jag hoppas att du får bra hjälp ❤
Jag har gjort så tidigare när jag haft mens, men nu var det ju "bara" ägglossning så jag tänkte det skulle räcka med panodil. (Fast för bara ett halvår sedan visste jag inte att man kunde kombinera dem.) Panodilen är ju kvick och ger effekt inom en halvtimme. Ibuprofen tar över 2 timmar innan jag har full effekt av den.

Jag brukar ta vid minsta känning vid mens, men värken kommer så oregelbundet och jag vet aldrig hur länge det håller på. Vid senaste mensen hade jag ont till och från i åtskilliga dagar innan mensen kom igång. I och med att värken kommer så oregelbundet så är jag lite tveksam till att medicinera rutinmässigt i en vecka. Men jag borde kanske ta smärtstillande till natten i alla fall. Jag vet bara inte hur många dagar jag kommer ha ont. Vid senaste ägglossningen var det ett flertal dagar, men jag reagerade inte så här kraftigt då.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 410
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
799
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Hej! Jag har lite diffusa symtom som ingen tycks hitta varför. Har haft kontakt med VC, tagit olika prover och varit hos sjukgymnast men...
Svar
7
· Visningar
868
Senast: Coop
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
74 443
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp