Den lilla buke-netto-opinions-undersökningen inför valet 2026

Bukefalos 30 år!

Vilket nuvarande riksdagsparti skulle du ge din negativa röst till?

• Moderaterna

Röster: 3 1,5%
  • Socialdemokraterna

Röster: 0 0,0%
  • Centerpartiet

Röster: 1 0,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 147 74,6%
  • Miljöpartiet

Röster: 11 5,6%
  • Liberalerna

Röster: 4 2,0%
  • Vänsterpartiet

Röster: 28 14,2%
  • Kristdemokraterna

Röster: 3 1,5%
  • Blankröst

Röster: 0 0,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    197
Jag är väldigt nyfiken på rösten på C. Med tanke på att jag antar att en del här bor på landsbygden så undrar jag om det har något med saken att göra?
Hur kan det vara värre än MP och V isåfall. Jag kanske har fattat den här undersökningen fel 🙄

Jag röstar höger normalt och velar kring vart jag ska rösta i detta val (lutar just för stunden åt C, men det är några dagar kvar att vela på). Skulle aldrig nånsin rösta V men eftersom man bara fick välja ett parti att rösta negativt på så blir det SD. Inte så mycket för min egen skull (där gör nog V mer skada), men för alla mina medmänniskor som har utländsk bakgrund eller är hbtq.

Jag är ungefär lika mycket emot både SD och V. Röstade V här eftersom att jag tror att fler är aktivt emot SD (även ute i samhället), och därmed tordes en röst på V göra större skillnad. Kan inte garantera att det hade varit samma om man faktiskt skulle rösta negativt, då hade jag nog tittat mer på beräknad statistik och annat.

Jag är ungefär lika mycket emot både SD och V. Röstade V här eftersom att jag tror att fler är aktivt emot SD (även ute i samhället), och därmed tordes en röst på V göra större skillnad. Kan inte garantera att det hade varit samma om man faktiskt skulle rösta negativt, då hade jag nog tittat mer på beräknad statistik och annat.
Du strategiröstade i ett fiktivt val?

Haha jag röstade också "strategiskt" , iom att V gör bort sej själva hela tiden (förvisso har ett för stort stöd ändå) så valde jag Mp då de har förstört Stockholms kommun där de har alldeles för stort inflytande. UTAN att det blir någon som helst fördel som gratis kollektivtrafik eller nåt annat som skulle kunna väga upp deras bilhatande...
Om de dock BARA hållt sej till Sthlm hade det vait lätt att "skita i dom" som nu när man flyttat till landet...
Men nope...

Så det blev Mp...

Det är ju inte konstigt att det mest är ytterkantspartierna som är folks negativa val. På den gamla goda tiden, innan Sd var ett riksdagsparti, hade jag röstat negativt på Kd. (Politiken har verkligen gått åt höger sedan dess, herregud.)
Det borde bara vara röster på V och SD om man ska se det så, men det är det ju inte. Det är intressant tycker jag. Hade partiet Nyans varit med här som i dom övriga omröstningarna så hade jag lagt min röst där. Alltså jag minns inte ens KD knappt innan Ebba. Tyckte nästan dom var radikala galna kristna men jag minns ändå Alf Svenssons värme och så är det ju inte nu.

Det borde bara vara röster på V och SD om man ska se det så, men det är det ju inte. Det är intressant tycker jag. Hade partiet Nyans varit med här som i dom övriga omröstningarna så hade jag lagt min röst där. Alltså jag minns inte ens KD knappt innan Ebba. Tyckte nästan dom var radikala galna kristna men jag minns ändå Alf Svenssons värme och så är det ju inte nu.
Ja, jag försökte väl inkludera en viss förvåning över att c, som jag uppfattar som förhållandevis harmlöst hur man än ser på saken, kan vara någons negativa val.

När det gäller L tänkte jag mig att man kan vara lite vansinnig på att ett parti kallar sig liberalt utan att vara det, och rösta negativt av den anledningen.

Mp är ju ett parti som en del verkar uppfatta som ytterkantsparti, och det har fått negativa röster här.

Nej, Kd framstår helt annorlunda med Busch i spetsen än med frikyrkopastorsnälle (men för mig även skrämmande) Svensson vid rodret.

SÅ intressant. Varför? Om du vill utveckla. Varför är L värre än SD?
L är inte värre än SD, men utan L får nog tidögänget svårt att få majoritet. Och så stör det mig att L låtsas vara nåt de inte längre är.

Hade det varit på riktigt hade jag väl röstat på SD om det hade varit realistiskt att de kunde röstas bort. Hade det krävts taktikröstande och det hade varit möjligt att få bort L hade jag glatt lagt rösten där (och fått bort en eventuell majoritet för tidö).

Jag tänker att jag inte minusröstar på det som är värst på hela skalan, utan det där det faktiskt skulle spela roll för landet om inflytandet minskade, dvs där inflytandet ”annars” finns i betydande beslutande församlingar. Jag tycker AfS är många resor värre än SD om man tittar på föreslagen politik, men de är så långt utanför riksdagen att en negativ röst inte behövs. För SD däremot är landet i starkt behov av lägre inflytande och motkrafter.

Fler än i SD?
På ett annat sätt.

SD är väldigt noga med att rensa ut personer som blir en belastning för partiet.
Och de är påpassade av media intill förföljelse.
Medan V precis nu har fått media på sig och därför har kvar ett okänt antal tokstollar som de inte har kontroll på.

Det är tillfälligt, V kommer att rensa upp i leden och då blir SD värst igen.

Ja, jag försökte väl inkludera en viss förvåning över att c, som jag uppfattar som förhållandevis harmlöst hur man än ser på saken, kan vara någons negativa val.

När det gäller L tänkte jag mig att man kan vara lite vansinnig på att ett parti kallar sig liberalt utan att vara det, och rösta negativt av den anledningen.

Mp är ju ett parti som en del verkar uppfatta som ytterkantsparti, och det har fått negativa röster här.

Nej, Kd framstår helt annorlunda med Busch i spetsen än med frikyrkopastorsnälle (men för mig även skrämmande) Svensson vid rodret.
Inte för att jag valde c, men att kalla centern för harmlöst är nog att förringa deras politik, de driver ju en rätt neoliberal politik, även om de verkar ha tonat ner det en del. Att sälja ut allt det allmänna kan nog inte ses som helt harmlöst.

Inte för att jag valde c, men att kalla centern för harmlöst är nog att förringa deras politik, de driver ju en rätt neoliberal politik, även om de verkar ha tonat ner det en del. Att sälja ut allt det allmänna kan nog inte ses som helt harmlöst.
Nej, jag är med. Men om vi alls har något mittenparti i landet, så är det väl ändå c. Jag hade kunnat säga ungefär detsamma om s, och fram tills förhållandevis nyligen även om ytterligare något parti.

Hade inte c sin värsta nyliberala fas när Annie Lööf plötsligt upptäckte Ayn Rand? Det har väl runnit av både henne och partiet sedan dess?

Det är ju relativt mot övriga partier, tänker jag. Inte relativt min egen ideologi.

Nej, jag är med. Men om vi alls har något mittenparti i landet, så är det väl ändå c. Jag hade kunnat säga ungefär detsamma om s, och fram tills förhållandevis nyligen även om ytterligare något parti.

Hade inte c sin värsta nyliberala fas när Annie Lööf plötsligt upptäckte Ayn Rand? Det har väl runnit av både henne och partiet sedan dess?

Det är ju relativt mot övriga partier, tänker jag. Inte relativt min egen ideologi.
Jag upplever att Centern har en del ekonomisk politk som kräver en samarbetspartner till vänster för att inte spåra.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka