Den lilla buke-netto-opinions-undersökningen inför valet 2026

Bukefalos 30 år!

Vilket nuvarande riksdagsparti skulle du ge din negativa röst till?

• Moderaterna

Röster: 3 1,5%
  • Socialdemokraterna

Röster: 0 0,0%
  • Centerpartiet

Röster: 1 0,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 147 74,6%
  • Miljöpartiet

Röster: 11 5,6%
  • Liberalerna

Röster: 4 2,0%
  • Vänsterpartiet

Röster: 28 14,2%
  • Kristdemokraterna

Röster: 3 1,5%
  • Blankröst

Röster: 0 0,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    197
Jag upplever att Centern har en del ekonomisk politk som kräver en samarbetspartner till vänster för att inte spåra.
Jo. Men c som det parti som får ens negativa röst? Jag skulle nog aldrig rösta c, men jag röstar inte heller negativt på c. För personer som absolut vill rösta borgerligt, men är anständiga människor vad gäller människovärde och demokrati, är c det parti jag skulle rekommendera. Givet de förutsättningarna. (Sen trivs just jag med folkrörelsearvet, men det fattar jag att inte alla gör.)

Efter ett drygt dygns minusröstande och kombinerat med "Det stora bukevalet"-tråden kommer här minutfärska resultat.
(Fördelningsprincipen i ett sånt här val är att partiröster = MAX(positiva-negativa, 0) och sedan fördelar man de 100 procenten på de som ligger över noll röster. Kategorin "Övriga" blir fel i den här räkningen, får ses som felmarginal...

I bukevalet ser det ut så här
1788937706867.webp

Efter ett drygt dygns minusröstande och kombinerat med "Det stora bukevalet"-tråden kommer här minutfärska resultat.
(Fördelningsprincipen i ett sånt här val är att partiröster = MAX(positiva-negativa, 0) och sedan fördelar man de 100 procenten på de som ligger över noll röster. Kategorin "Övriga" blir fel i den här räkningen, får ses som felmarginal...

Visa bifogad fil 190651
Det där resultatet kan jag leva med.

Visa bifogad fil 190651
Sverigedemokraterna som har 12 positiva röster och 106 negativa har det som förväntat väldigt svårt på buke, och behöver 10-dubbla sina positiva röster för att ens krypa över noll-nivån. I studien som gjordes för 10 år sedan hade det också tufft, men inte riktigt lika tufft. Där var det runt 49% som höll sin negativa röst på SD (och inte 75% som här på buke). Med tanke på senare årens samarbeten tänker jag att den minskat en del. Och där hade vänsterpartiet och miljöpartiet betydligt tuffare än på buke, lika förväntat.

(Sverigedemokraterna skulle alltså på bukefalos behöva komma upp i runt 75% av de positiva rösterna för att ens passera nollnivån och det blir lite does not compute, dvs funkar inte med samma röstare involverade.)

På ett annat sätt.

SD är väldigt noga med att rensa ut personer som blir en belastning för partiet.
Och de är påpassade av media intill förföljelse.
Medan V precis nu har fått media på sig och därför har kvar ett okänt antal tokstollar som de inte har kontroll på.

Det är tillfälligt, V kommer att rensa upp i leden och då blir SD värst igen.
SD har väl fullt med väldigt belastande personer kvar?
Eller, det beror kanske på vad man menar med belastande. Det verkar inte störa SDs väljare, men de har många kvar som nog anses gravt belastande från folk som inte röstar SD.

SD har väl fullt med väldigt belastande personer kvar?
Eller, det beror kanske på vad man menar med belastande. Det verkar inte störa SDs väljare, men de har många kvar som nog anses gravt belastande från folk som inte röstar SD.
Jo, men de är mer under lupp.
Och vad man anser som farligast.

Just nu ser jag V som farligast, eftersom att de inte har granskats ordentligt och kan ha människor som är farliga för riket som förtroendevalda utan att själva veta om det.

SD har media efter sig hela tiden så de kan inte ställa till det för mycket just nu. Dessutom så måste de hålla sig "rena" om de skall kunna släppas in i en Regering, och det vet de om.

V har varit alldeles för naiva med att hålla undan riskabla människor ur sina valsedlar.
De reder nog ut det där så småningom och då blir SD åter den största säkerhetsrisken.
Men just precis nu så har V tappat kontrollen och det ser jag som farligt på riktigt.

Normalt sett så betraktar jag V som gulligt och välvilligt men förtvivlat naivt.
De vill fina saker som inte går att genomföra utan att det blir katastrof.

Nej, jag är med. Men om vi alls har något mittenparti i landet, så är det väl ändå c. Jag hade kunnat säga ungefär detsamma om s, och fram tills förhållandevis nyligen även om ytterligare något parti.

Hade inte c sin värsta nyliberala fas när Annie Lööf plötsligt upptäckte Ayn Rand? Det har väl runnit av både henne och partiet sedan dess?

Det är ju relativt mot övriga partier, tänker jag. Inte relativt min egen ideologi.
Jag uppfattade det som att Demirok försökte ta partiet i en lite mindre nyliberal riktning, men det verkar inte riktigt ha gått hem?

Jo, men de är mer under lupp.
Och vad man anser som farligast.

Just nu ser jag V som farligast, eftersom att de inte har granskats ordentligt och kan ha människor som är farliga för riket som förtroendevalda utan att själva veta om det.

SD har media efter sig hela tiden så de kan inte ställa till det för mycket just nu. Dessutom så måste de hålla sig "rena" om de skall kunna släppas in i en Regering, och det vet de om.

V har varit alldeles för naiva med att hålla undan riskabla människor ur sina valsedlar.
De reder nog ut det där så småningom och då blir SD åter den största säkerhetsrisken.
Men just precis nu så har V tappat kontrollen och det ser jag som farligt på riktigt.

Normalt sett så betraktar jag V som gulligt och välvilligt men förtvivlat naivt.
De vill fina saker som inte går att genomföra utan att det blir katastrof.
Jag håller inte med. SD verkar få ha hur mkt idioter som helst i partiet utan att någon kräver att de ska rensa. Inte ens statsministern uttalar sig om den typen av krav när det gäller SD.

Jag upplever nog att V granskas hårdare just nu.

Jag håller inte med. SD verkar få ha hur mkt idioter som helst i partiet utan att någon kräver att de ska rensa. Inte ens statsministern uttalar sig om den typen av krav när det gäller SD.

Fast det där stämmer ju inte. Han har ju uttalat sig om att SD måste se till att tjänstepersonen ska sparkas. Sedan tycker jag det blir märkligt att ha SD som en måttstock när alla vet att dom har och har haft mest stolpskott i sina led. Det är väl inte det som ska vara det nya normala? V granskas inte hårdast på något sätt. Hade V verkligen granskats hade säkert 100 till fått strykas från de där listorna.

Fast det där stämmer ju inte. Han har ju uttalat sig om att SD måste se till att tjänstepersonen ska sparkas. Sedan tycker jag det blir märkligt att ha SD som en måttstock när alla vet att dom har och har haft mest stolpskott i sina led. Det är väl inte det som ska vara det nya normala? V granskas inte hårdast på något sätt. Hade V verkligen granskats hade säkert 100 till fått strykas från de där listorna.
Jag håller med, men att det används som måttstock just nu handlar om att SD ses som regeringsfähiga men inte V och tvärtom. Jag tycker vi kan ha högre krav, helt klart, men det här att bjuda in SD till Rosenbad är hårresande, och då kanske man ska vara lite ödmjuk inför att kritisera andra partiers eventuella inträde där.

På högersidan är det unisont budskap att halva regeringen kan och bör utgöras av rasister från SD.

I oppositionen är det bara V själva och MP som tycker V kvalificerar sig för Rosenbad.

Det är skillnad på idioter och säkerhetsrisker.

SD har just nu skickat hem de senaste som hittades.
V har precis vaknat upp och insett att de har säkerhetsrisker på sina valsedlar.

Jag ser själva naiviteten som farlig.
V kommer att reda upp sin situation och sluta vara naivt.
SD kommer att fortsätta som förut.
Och då kommer SD återigen att bli den största risken.

Jag tycker vi kan ha högre krav, helt klart, men det här att bjuda in SD till Rosenbad är hårresande, och då kanske man ska vara lite ödmjuk inför att kritisera andra partiers eventuella inträde där.
Det kan nog falla nu i.o.m. tjänstemännen med kopplingar till Ryssland.
Vissa grundläggande krav finnns för att få vara med.

På högersidan är det unisont budskap att halva regeringen kan och bör utgöras av rasister från SD.
Har du också gått på den skrönan?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kristerssons-besked-det-blir-inte-12-sd-ministrar

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=df98f506a57d5d11328065a75199dbc2

Det är bara S och Magdalena Andersson som använder det för att skrämmas.

Det är skillnad på idioter och säkerhetsrisker.
Absolut, men när du avfärdar SD:s politiker som "idioter" så utgår du ju från dig själv och din egen säkerhet. För andra är de lika mycket säkerhetsrisker som du upplever politikerna hos V.

Det är extremt privilegierat att kunna avfärda såna personer som idioter. Många gör detsamma med exempelvis Trump, men de som faktiskt drabbas av politiken riskerar att dö.

Visa bifogad fil 190651
Nu vill jag införa nettodemokrati 😅

Jag röstade L. Egentligen vill jag främst få bort SD men tanken är att L är nära spärren och kan påverka resultatet mycket.
I verkligheten hade jag nog funderat i mer än en sekund dock så vem vet, men någon av de två hade det blivit.

För mig står det mellan V och SD, fick bli V då jag upplever fler hatar SD både här och i samhället så min röst går till V.

För mig står det mellan V och SD, fick bli V då jag upplever fler hatar SD både här och i samhället så min röst går till V.
Så må det vara men omröstningen handlar exakt noll om hat. Jag hatar inte det parti jag röstade på alls, nyckeln är att jag vill att deras politik och ideologi ska få så litet inflytande det går över beslut, för landet och för mina medmänniskors bästa. Jag tycker det är rätt av de som gillar deras politik att engagera sig och rösta för dem, det är helt nödvändigt för demokratin.

Det är extremt privilegierat att kunna avfärda såna personer som idioter. Många gör detsamma med exempelvis Trump, men de som faktiskt drabbas av politiken riskerar att dö.
Det finns stora och det finns små risker.

Om hela Sverige går åt skogen åt främmande makt, så har vi inget och alla riskerar precis allt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka