Bukefalos 28 år!

Den ljugande patienten

Sv: Den ljugande patienten

Jag tittar fortfarande tillbaka på mina år med extrema menssmärtor som avfärdades som att "du är så ung, det blir bättre när du fött barn":cautious:

Ja suck! Det sa de åt mig också! Precis som om man som 14-åring tänker "jippi det blir bättre om 15+ år". :arghh:

Precis som om alla vill ha barn också.
 
Sv: Den ljugande patienten

Det är klart hon kan få.
Man tar med sig lista på olika medidiciner man inte testat och låter bli med det narkotikaklassade som oftast fungerar bäst om de bara är insomning.
Vissa antidepressiva kan ge sömngivande egenskaper, du har neuroleptikum som kan fungera. Man kan testa cirkadin och ibland kräva det snabbre insärtning och så kan man få melotonin på licens.
Ibland kan det vara lättare om du bara ha få dagar i veckan för då är risken minst för tillvänjning. Envis som en röd gris om det krävs.

Sömnutredning görs hemma. Man åker bara upp för arr sätta uppden fina hatten med sladdarna i och klockan utan urtavla. Sedav åker man in och tömmer i fot en gån.g om dagen. Detta i tre dygn. På så vis vet jag att minsömn alltid har rätt cykel när jag sover och vaknar bara i den lätta sömnen.
Man blir lätt uttittad för man ser ut som ett trafikskadeoffer :D
 
Sv: Den ljugande patienten

Men det förstår du väl!!!
Alla med två hål mellan benen är programmetade att vilja ha barn och ser det som en trevlig uppoffring :meh:
Själv tar jag p-piller trots att jag är steriliserad för mensvärken höll på att ta livet av mig. I ben, rygg och mage :(
Om män hade haft mens u dra om inte bättre åtgärder hade funnits idag?
 
Sv: Den ljugande patienten

Vissa antidepressiva kan ge sömngivande egenskaper, du har neuroleptikum som kan fungera.

Jag tar atypisk neuroleptika för att kunna varva ner och sova på kvällen; Seroquel. Det är väl visserligen antihistamineffekten som gör att den fungerar för det ändamålet också men oavsett så fungerar det bättre för mig än några andra preparat någonsin gjort.
 
Sv: Den ljugande patienten

KL
Ang. sömnproblem.
Har som ramona haft sömnproblem sedan tidiga tonår. Har fungerat såpass att jag klarat av att göra det jag vill, karriär osv. Men det har varit rätt kämpigt i perioder. Ingen läkare ville ge mig sömnmedel heller, trots det kulminerade i att jag sov en bråkdel av vad hon beskriver att hon sover, och det under flera år. Hur jag klarade det vet jag inte, men det tog hårt på mig att upprätthålla någonslags ok standard. Så jag har jag gått på KBT, sömnutredning, osv. Och med de redskap som jag fått där, och de redskap jag själv hittat, och ganska stora livstilsförändingar klarar jag mig rätt bra. Numera efter att ha jobbat hårt på min sömn och livet i övrigt, har jag sömntabletter att ta till då och då. Men det kan ju bero på att läkarna ser min egen insats, och nu också ser att allt som går att göra är gjort och görs sedan år tillbaka, och att jag hanterar sömnmedlen sparsamt, gör att det inte är några problem att få lite sådana.
Men det kostar mig mycket tid och ansträngning att få till sömn. Jag kan inte fylla alla dagar till bristningsgränsen längre, jag måste definitivt trappa ner ju längre dagen har gått, och efter åtta på kvällen sådär, behöver jag ta det lugnt.
Och jag har träffat många som inte är intresserade av att göra förändringar i sitt liv. Tja, och då får man fortsätta på sitt spår. Och då ser jag det som bara en korttidslösning att få sömnmedel. Det kommer inte hjälpa på lång sikt. Men visst, det kan behövas kortsiktigt för att inte gå under...
Nu förstor jag det på ramona, att hon får sina sömntabletter från någon annan, och så kan hon fortsätta snurra på.
Angående atarax, så fungerar det för en del, och för andra inte. För mig fungerar det ok de få gånger jag använder det, medan andra sömntabletter inte gör ett iota för mig (zoplikon tex.).
 
Sv: Den ljugande patienten

Men man blir ju trög och luddig av morfin också?? Åtminstone blir jag det. De ggr jag fått morfin IV så känns det verkligen för varje ml hur jag blir helt svag och tung i kroppen, som om någon puttar mig ner i sängen.

Är tvungen att ta Oxynorm och Dolcontin pga svår smärta, men tar dem inte förrän det blir helt outhärdligt. Hatar den där konstiga känslan man får, fattar inte att någon vill missbruka det. Tar jag mer än 5 mg så kräks jag, verkligen inga lyckokänslar här...... :crazy:
 
Sv: Den ljugande patienten

Jag mår illa, kräks och sen mår jag jättebra av morfin.

Citodon blir jag lite snurrig av sen mår jag toppen :D
 
Sv: Den ljugande patienten

Det är kanske olika beroende på vad man får, men jag blir inte trög och luddig på morfin. Jag blir lyckligt bekymmersfri, ingen tyngdkänsla eller trötthet, utan kroppen känns precis som vanligt. Intravenös morfin har jag bara fått vid akut, stark smärta, och då blev jag inte lycklig, bara smärtfri (vilket iofs är en lycka i sig när man haft väldigt ont länge). Så det är möjligt att det blir lite olika effekt beroende på hur man får morfinet.

Man kanske reagerar olika? Jag påverkas inte fysiskt, utan blir lycklig och glad, som att alla bekymmer och oro man kanske hade helt plötsligt försvunnit, och livet är så underbart det bara kan vara. Och den känslan går ju att förstå att folk vill uppleva igen.
 
Sv: Den ljugande patienten

Alla reagerar olika på opioider (morfin och liknande). Och olika på olika varianter av opioid. En del blir bara illamående, får varken lyckokänslor eller smärtlindrande effekt, andra olika kombinationer av ovanstående, och det kan vara milsvid skillnad på olika preparat på samma patient. Jag är narkosläkare, och ser detta dagligdags. Det är otroligt intressant att se hur olika folk reagerar på samma läkemedel, och man får verkligen insikt i att en del preparat verkligen inte fungerar på en del personer, medan det är perfekt för andra.
 
Sv: Den ljugande patienten

Jag har fått morfin och morfinliknande på alla sätt man kan förutom plåster, och jag tycker det är samma verkan. Men det går såklart snabbare om det kommer genom ett cvk än om man sväljer en tablett.

För mig så fungerar det som smärtlindring men det ger en feelbad känsla istället för feelgood, vilket är hur jag uppfattar din reaktion.

Enda jag fått som jag kände att wohoo nu mår jag bra är propofol. Men det varar ju bara några sekunder, sen är man sövd. :p
 
Sv: Den ljugande patienten

Jag blir bara på min höjd dåsig första dagarna på starkare opioider och blir illamående men inget händer om jag ligger stilla. Bensodiazepiner blir jag på min höjd dåsig vid lite större dos och får ont i huvudet efteråt av vissa.
Skall jag känna lyckorus får jag sätta på Doctor Who och titta på tv ;)
 
Sv: Den ljugande patienten

Be att få t.ex. primperan utskrivet mot illamåendet för du ska ju kunna ta din medicin utan att må illa. Jag hade inte kunnat ta de doser oxycontin jag måste ta utan primperan.
 
Sv: Den ljugande patienten

Du har väl klarat dig genom att gå runt med ständig sömnbrist, som alla andra som inte sover tillräckligt? Eller hur menar du?
Nej, jag tillåter inte mig till att gå omkring som en zombie. Mitt liv ska ha högre kvalitet än så. Därför har jag gjort val i livet som inte varit beroende av när på dygnet jag sover. Tex har jag jobbat på krogen i massor med år, just för att det är ändå på kvällen jag är vaken. Där har alla andra ungefär samma dygnsrytm, så man har ju inte problem med vänner heller. ;)

Innan dess var jag egenföretagare med stor frihet vad gäller tider.

Du skrev själv att de läkare du konsulterat gjort analysen att lösningen på ditt problem inte är sömnmedel, utan livsstilsomläggning. Jag sammanfattar bara vad du själv har skrivit, är sammanfattningen patetisk så speglar det i så fall din egen beskrivning av din situation. Sen har jag förstått att du inte håller med läkarna utan vill ha piller istället, men det är ju inte samma sak som att läkarnas analys är fel. Det vet väl inte du heller, om jag fattat saken rätt, eller har du testat att lägga om livsstil en längre period?
Alltså, jag har ju levt på väldigt olika sätt under mitt vuxna liv. Det har varit perioder där jag inte haft någonting att stressa över och där jag har mått mentalt superbra, men ändå haft sömnproblem. Och det har varit perioder där jag stressat och mått dåligt, där mina sömnproblem inte varit lika illa, för att i perioder blomma upp igen.

Nu har jag en period i livet där jag jobbat väldigt bestämt. Det fungerar inte. Och det har inte fungerat under terminer med lärare som schemalägger tentor kl 08.00 på morgonen heller.

Nu har jag skaffat mig min egna "langare" som ger mig vad sjukvården inte gav, dvs sömntabletter på svarta marknaden. Då klarar jag av mitt låsta jobb hur bra som helst. Jag somnar på nätterna och är utvilad på dagarna. Klarar att leva. Och givetvis ska mitt fortsatta liv inte se ut såhär, men jag har en tenta kvar och en inlämningsuppgift sen blir det ändring på den saken också.

Jag har gjort val i livet och prioriterat i livet så att jag så långt det går inte behöver leva ett liv där jag går upp tidigt på morgonen. På så vis har jag klarat mig bra.
 
Sv: Den ljugande patienten

Knapplån

En god vän dog i cancer och fick rejäla doser morfin för att döva smärtorna - en enligt sjukvårdspersonalen ganska vanlig biverkning av opiater är ångest.

Ja det förekommer, speciellt vid höga initialdoser till patienter som tidigare aldrig fått opiater, det går i regel över ganska snabbt, eller om man successivt höjer doserna från ganska små.
 
Sv: Den ljugande patienten

Jo jag har såna också. :)

Går bra så länge jag inte får i mig mer än 5 mg, och inte tar mer innan den förra slutat verka. Det är inte alltid tillräckligt men jag har heller ont än att kräkas.
 
Sv: Den ljugande patienten

Usch vad hemskt :( Jag lider verkligen med dig. Jag vet ärligt inte vad jag hade gjort om jag inte hade kunnat hålla en jämn koncentration i kroppen av oxycontin.
Jag antar att du har provat dig igenom alla olika sorter också och att alla är lika illa?
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 865
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp