Sv: Den ljugande patienten
KL
Ang. sömnproblem.
Har som ramona haft sömnproblem sedan tidiga tonår. Har fungerat såpass att jag klarat av att göra det jag vill, karriär osv. Men det har varit rätt kämpigt i perioder. Ingen läkare ville ge mig sömnmedel heller, trots det kulminerade i att jag sov en bråkdel av vad hon beskriver att hon sover, och det under flera år. Hur jag klarade det vet jag inte, men det tog hårt på mig att upprätthålla någonslags ok standard. Så jag har jag gått på KBT, sömnutredning, osv. Och med de redskap som jag fått där, och de redskap jag själv hittat, och ganska stora livstilsförändingar klarar jag mig rätt bra. Numera efter att ha jobbat hårt på min sömn och livet i övrigt, har jag sömntabletter att ta till då och då. Men det kan ju bero på att läkarna ser min egen insats, och nu också ser att allt som går att göra är gjort och görs sedan år tillbaka, och att jag hanterar sömnmedlen sparsamt, gör att det inte är några problem att få lite sådana.
Men det kostar mig mycket tid och ansträngning att få till sömn. Jag kan inte fylla alla dagar till bristningsgränsen längre, jag måste definitivt trappa ner ju längre dagen har gått, och efter åtta på kvällen sådär, behöver jag ta det lugnt.
Och jag har träffat många som inte är intresserade av att göra förändringar i sitt liv. Tja, och då får man fortsätta på sitt spår. Och då ser jag det som bara en korttidslösning att få sömnmedel. Det kommer inte hjälpa på lång sikt. Men visst, det kan behövas kortsiktigt för att inte gå under...
Nu förstor jag det på ramona, att hon får sina sömntabletter från någon annan, och så kan hon fortsätta snurra på.
Angående atarax, så fungerar det för en del, och för andra inte. För mig fungerar det ok de få gånger jag använder det, medan andra sömntabletter inte gör ett iota för mig (zoplikon tex.).