Bukefalos 28 år!

Den ljugande patienten

Sv: Den ljugande patienten

Usch, jag tycker riktigt synd om dig :( Jag menar, självklart ska man gå till botten med sina sömnproblem, och det vill ju du göra, men ibland behöver man extra hjälp. Sen tycker jag det är skitkonstigt att läkaren inte ens vill byta sort på antihistaminet, inget av dem är ju beroendeframkallande.

Är dina läkare lika griniga med remisser också? ;) Tänkte om du kunde få remiss till psykiatrin, för jag tycker de har bättre koll på det där med sömnproblem. Man måste inte vara deprimerad eller liknande för att söka sig till psyk. Eller så söker du själv bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Den ljugande patienten

Alltså, på riktigt, du av någon människa ska inte komma och berätta för mig hur jag ska leva mitt liv för att må bra. Jag klarar mig rätt så bra på egen hand tack.

Men då så.
Då så kan du ju inte behöva några sömnmedel heller.

Om allt är bra menar jag.
 
Sv: Den ljugande patienten

Du det är svårt för en läkare, eller någon annan med för den delen, att hjälpa någon som hela tiden anser att den redan vet bäst.
Det är det rejset som du kör och då så blir det så att de låter dig klarar dig själv.
Att skriva ut div. piller är inte lösningen på livets alla problem.
 
Sv: Den ljugande patienten

Fast har du fått göra en riktig sömnutredning någon gång?

Jag tycker du ska söka dig till VC och kräva att få en sån utredning, då får du ju veta varför du sover så dåligt...
Jag kan ju tycka att det är bra att de inte skriver ut sömnmedel hur som helst men de måste ju ta reda på varför du inte kan sova tycker jag..
 
Sv: Den ljugande patienten

Fast har du fått göra en riktig sömnutredning någon gång?

Jag tycker du ska söka dig till VC och kräva att få en sån utredning, då får du ju veta varför du sover så dåligt...
Jag kan ju tycka att det är bra att de inte skriver ut sömnmedel hur som helst men de måste ju ta reda på varför du inte kan sova tycker jag..

Jag måste fråga.
Vad är en riktig sömnutredning för något?
 
Sv: Den ljugande patienten

Det skulle ju vara intressant att veta.
För egen del så skall jag få en snarkutredning för att jag sover så mycket.

Men jag brukar sova som lösning på det mesta.
Så det kan vara en flykt också.
Jag kan suggerera mig till sömns i de flesta lägen.
Och det kan nog många lära sig med träning, tålamod och avslappning.
Som en fakir, sänka pulsen och gå in i sig själv.
 
Sv: Den ljugande patienten

Jag måste fråga.
Vad är en riktig sömnutredning för något?

Jadu min doktor på VC gav mig en remiss till någon sömnutredning på KS. Då fick jag sova på sjukhuset 3 nätter å de kollade hur jag sov, hur jag vaknade, andades osv osv osv för att konstatera hur jag sov eller rättare sagt inte sov och har nu åtgärdat problemen.
Mer exakt än så kommer jag inte ihåg vad de gjorde.
Var typ 8 år sen jag blev ivägskickad på det och jag brukar inte engagera mig mer än att göra det doktorn vill att jag ska göra.
Brukar inte ifrågasätta alla undersökningar utan de får göra som de vill å så är det inte så mkt mer med det.
Jag vill bara ha reda på vad lösningen för mina problem är och behöver inte veta exakt hur de kommer fram till det ena eller andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Den ljugande patienten

Det kan säkert vara så! Bensomissbrukare pratar om en varm, euforisk känsla som ger omedelbar belöning
Oh ja, det är en helt fantastisk känsla...saknar det ibland.

Jag tycker det är bra att läkarna är restrektiva med sömnmedicin. Jag önskar bara att min gamla psykiater inte började ge mig benso, i allt högre doser eftersom kroppen krävde mer, mer och ännu mer....

/Jen, fd tablettmissbrukare
 
Sv: Den ljugande patienten

Jag tycker att det är ett underligt resonemang från läkarnas sida.
Tänker jämfört med depressioner osv när man dels får gå KBT (eller annan terapi) men också får antidepp-medicin.
Någonstans måste man ju bryta mönstret och tills terapin ger resultat så torde ju tabletter vara en hjälp på vägen.
 
Sv: Den ljugande patienten

Jadu min doktor på VC gav mig en remiss till någon sömnutredning på KS. Då fick jag sova på sjukhuset 3 nätter å de kollade hur jag sov, hur jag vaknade, andades osv osv osv för att konstatera hur jag sov eller rättare sagt inte sov och har nu åtgärdat problemen.
Mer exakt än så kommer jag inte ihåg vad de gjorde.
Var typ 8 år sen jag blev ivägskickad på det och jag brukar inte engagera mig mer än att göra det doktorn vill att jag ska göra.
Brukar inte ifrågasätta alla undersökningar utan de får göra som de vill å så är det inte så mkt mer med det.
Jag vill bara ha reda på vad lösningen för mina problem är och behöver inte veta exakt hur de kommer fram till det ena eller andra.

Ah.
Kan ju berätta att sådan sömnutredning inte tillhör standardutbudet på de flesta orter i Sverige.
Fanns mig veterligen inte på universitetssjukhuset i Umeå heller när jag var där för 15-20 år sedan.

Utbudet skiljer.
 
Sv: Den ljugande patienten

Knapplån

En god vän dog i cancer och fick rejäla doser morfin för att döva smärtorna - en enligt sjukvårdspersonalen ganska vanlig biverkning av opiater är ångest.
 
Sv: Den ljugande patienten

Jag klarar mig rätt så bra på egen hand tack.
Det är det som är problemet. Du kommer inte att få hjälp förrän du stupar - och då blir vägen upp igen väldigt lång, om ens möjlig.

Om du vill ha ett råd, så sök dig till en privat psykiater nästa gång. Prova dig fram tills du hittar nån som du känner förtroende för och som "ser dig". Att vara en ambitiös kämpe som vägrar ge upp men som ändå skulle önska lite hjälp är inte lätt. Men den där läkaren som ser och förstår och som vet hur man hjälper en sån person finns.

Sömn är så viktigt.
 
Sv: Den ljugande patienten

Hur menar du att jag klarat mig såhär länge??

Jag har lärt mig att jag inte kan förlita mig på sjukvården för att hjälpa mig med mina sömnproblem. Det är allt jag skrivit i denna tråden. Att du sedan försöker komma med någon analys av varför jag har sömnproblem är bara patetiskt. Du har ingen aning om varför jag har sömnproblem, du bara antar att eftersom jag jobbar och pluggar så är jag stressad, precis som ett par läkare också menade.

Jag har försökt få sömntabletter kanske 4-5 ggr. Sista gången fick jag atarax utskrivet. Jag skiter i sjukvården nu liksom. Det är ju ingen idé.

Du har väl klarat dig genom att gå runt med ständig sömnbrist, som alla andra som inte sover tillräckligt? Eller hur menar du? Man kan oftast klara sig trots sömnbrist, även om man såklart blir påverkad.

Du skrev själv att de läkare du konsulterat gjort analysen att lösningen på ditt problem inte är sömnmedel, utan livsstilsomläggning. Jag sammanfattar bara vad du själv har skrivit, är sammanfattningen patetisk så speglar det i så fall din egen beskrivning av din situation. Sen har jag förstått att du inte håller med läkarna utan vill ha piller istället, men det är ju inte samma sak som att läkarnas analys är fel. Det vet väl inte du heller, om jag fattat saken rätt, eller har du testat att lägga om livsstil en längre period?

Om jag ska tro vänner som jobbar inom vården, så tror jag att just detta att du verkar väldigt inriktad på att läkaren ska skriva ut den medicin du bestämt dig för, kan vara en bidragande orsak till varför du upplever att läkare är snåla med att skriva ut starka mediciner till dig. Läkare brukar dra öronen åt sig om de uppfattar att de betraktas som pillerautomater, förmodligen delvis pga den möjliga missbruksproblematik som tråden handlar om.
 
Sv: Den ljugande patienten

Alltså, jag får inte någon medicin utskriven. Jag har försökt. Spelar ingen roll vad jag kommer med, de läkarna jag pratat med vill inte skriva ut mediciner till mig. Punkt.

Jag har till och med svårt att få pencillin vid urinvägsinfektion som varat i mer än en vecka!!

Någonting med mig gör uppenbarligen att jag inte ser ut som att jag behöver medicin.

Vad märkligt att du inte kan få testa nån annan medicin än Atarax. Ibland kan det ju vara så att man bara behöver det en period för att få in en bra rutin. I perioder kan jag vara utan sömnmedicin men sen när sömnproblemen blir för jävliga måste jag ta igen för att få ordning på sömnen.

Jag har också jättesvårt att få penicillin! Vårdcentralen vägrar skriva ut, har fått söka andra läkare (t.ex. öronläkare) som bara suckat åt vårdcentralen och gett mig penicillin. Det är liksom svårare att få ut penicillin än att få ut benzo...
 
Senast ändrad:
Sv: Den ljugande patienten

Oh ja, det är en helt fantastisk känsla...saknar det ibland.

Jag tycker det är bra att läkarna är restrektiva med sömnmedicin. Jag önskar bara att min gamla psykiater inte började ge mig benso, i allt högre doser eftersom kroppen krävde mer, mer och ännu mer....

/Jen, fd tablettmissbrukare

Nu är det här ganska OT trådstarten men jag måste fråga. För det första, jag har läst dina trådar då och då och är väldigt glad över att du lyckats sluta missbruka tabletter. Verkligen grattis!

Nu till frågan. Angående den sköna känslan somliga får på benso. Är det det som kallas flura? Jag får Xanor utskrivet mot ångest som kommer och går. Ångesten är en del av min sjukdom. Jag har aldrig känt någon skön, euforisk känsla. Varken på stesolid eller xanor. I bästa fall dämpas ångesten i andra fall blir jag trött. För tillfället har jag accepterat medicineringen som en livsuppehållande åtgärd. Jag har slutat helt periodvis för att jag velat det. Det har funkat bra med nedtrappning i någon vecka sedan har jag klarat mig utan.

Vet du om man har olika förutsättningar för att fastna i beroende och/eller missbruk? Kan det handla om hur man upplever känslan av att ta tabletterna? Jag tar aldrig någonsin mina för att "flumma".

Min läkare är inte ett dugg orolig med att ha skrivit ut xanor. Hon påstår att jag inte är missbrukartypen. Hur kan hon veta det?

Svara om du vill, Jen :) Du ska inte gräva ner dig i det här om du inte vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Den ljugande patienten

Ah.
Kan ju berätta att sådan sömnutredning inte tillhör standardutbudet på de flesta orter i Sverige.
Fanns mig veterligen inte på universitetssjukhuset i Umeå heller när jag var där för 15-20 år sedan.

Utbudet skiljer.

Nehe, vad synd.
Känns ju som att en sån utredning borde vara ganska självklar att göra om man har sömnproblem?
Iaf om man redan provat allt som man kan testa själv genom att lägga om vanor osv.
 
Sv: Den ljugande patienten

Vad säger du om min situation.
Jag har jagat smärtrehab för bättre behandling pga stark värk. Så stark att jag fått vara glad över att kunna stå i 5 minuter då och då så toabesök har gått bra men inte duscha tex.
Så jag har stått på tramadol. Fick kramp av 300 mg/dag och akuten löste det genom att sätta in iktorivil. Något jag tar mot min ME/CFS eftersom de lndrar symtom och i dos av 1 mg/dag.
Efter mycket om och men så hamnar remissen till neurologen. Jag tar också upp att jag upplever att jag behöver 2 mg/dag med iktorivil för att symtomen av den antidepressiva delen i tramadol fortvarande var lite för mycket även om jag i t fick kramp. Problemet med så låg kramptröskel gör att det räcker med influensa, för lite sömn osv för att det skall gå från muskelsvagheten och rykningar till kramp. Därav lite högre dos men ändå inte i närheten av den dos som står som normalt i fass.
So well so far men när jag skulle förnya så var min neurolog på semester och den som fanns där vägrade förnya receptet. Ansåg att det skulle den läkare som skrev ut medicin som gav krampen göra. Fick tag på läkaren på smärtrehab dagen efter som säger att neurologen skall skriva ut iktorivil. En timma senare kom ambulansen och hämtade mig. Jag hade fått nytt krampanfall och det på en dagsdos av 50 mg fyra gånger om dagen dvs totaldos 200 mg.
Snälla neurologen skrev ut iktorivil på akuten så nu klarar jag mig.
Nästa steg är att att utreda smärta och ev. byta smärtlindring.
 
Sv: Den ljugande patienten

Vad säger du om min situation.
Jag har jagat smärtrehab för bättre behandling pga stark värk. Så stark att jag fått vara glad över att kunna stå i 5 minuter då och då så toabesök har gått bra men inte duscha tex.
Så jag har stått på tramadol. Fick kramp av 300 mg/dag och akuten löste det genom att sätta in iktorivil. Något jag tar mot min ME/CFS eftersom de lndrar symtom och i dos av 1 mg/dag.
Efter mycket om och men så hamnar remissen till neurologen. Jag tar också upp att jag upplever att jag behöver 2 mg/dag med iktorivil för att symtomen av den antidepressiva delen i tramadol fortvarande var lite för mycket även om jag i t fick kramp. Problemet med så låg kramptröskel gör att det räcker med influensa, för lite sömn osv för att det skall gå från muskelsvagheten och rykningar till kramp. Därav lite högre dos men ändå inte i närheten av den dos som står som normalt i fass.
So well so far men när jag skulle förnya så var min neurolog på semester och den som fanns där vägrade förnya receptet. Ansåg att det skulle den läkare som skrev ut medicin som gav krampen göra. Fick tag på läkaren på smärtrehab dagen efter som säger att neurologen skall skriva ut iktorivil. En timma senare kom ambulansen och hämtade mig. Jag hade fått nytt krampanfall och det på en dagsdos av 50 mg fyra gånger om dagen dvs totaldos 200 mg.
Snälla neurologen skrev ut iktorivil på akuten så nu klarar jag mig.
Nästa steg är att att utreda smärta och ev. byta smärtlindring.

Gosh, vilken pärs O_o

Jag tittar fortfarande tillbaka på mina år med extrema menssmärtor som avfärdades som att "du är så ung, det blir bättre när du fött barn":cautious:

Visst fick jag smärtstillande, men man kan ju inte gå hela livet konstant drogad, och jag var alltid rädd för vad som egentligen var fel. Det kan ju liksom inte vara normalt att ha så stor smärta hela tiden. Jag gick omkring och var övertygad om att jag hade cancer en period :o

Efter 6 år (!) hamnade jag hos en gynekolog som introducerade begreppet "endometrios" för mig. Och visst stämde det. Efter en liten titthålsoperation, lite brännande och insättning på hormonspiral så fick jag livet åter.

Tänk att det var så enkelt och att det tog mig 6 år att få rätt diagnos. Det är inte lätt. Jag skyller inte på läkarna, det kan ju inte vara lätt. Men det är sannerligen inte lätt som patient heller.

Mina smärtor är verkligen inte nollade, men det är på en så pass acceptabel nivå att det fungerar med NSAID. Har varit hela vägen upp till smärtrehabmottagning, som säger till mig att det helt enkelt är så att jag inte kan leva helt smärtfri. Så jag har fått lära mig att uppleva själva känslan av smärta och fundera kring hur det påverkar mig. Och jobba med att acceptera smärtan.

Men som sagt - den smärtan jag jobbar med att lära mig att leva med är inte samma smärta som jag fick morfin för. Det finns grader i helvetet...
 
Senast ändrad:
Sv: Den ljugande patienten

Det skulle inte fungera. Hon behöver Tramadol väldigt infrekvent, ibland flera dagar i veckan, ibland inte alls på ett halvår. Och när hon behöver det behöver hon det NU, omedelbums... annars är det liksom "för sent" och hon får tokont trots maxdos. Att behöva sitta i en skumpig bil till vårdcentralen skulle ta bort hela effekten av medicinen. :(

Vet inte vart ni bor men det går att kolla med hemvården, vi har flera som larmar varje gång delägare i behov av "vid behovs medicin" och då är vi ju på plats inom 5-10 min normalt.
 
Sv: Den ljugande patienten

Alla andra verkar ju få hur mycket sömntabletter som helst.
Inte jag iallafall, de räknar ut hur länge ett recept ska räcka t.ex har jag fått recept på ett uttag den 1:a så får jag inget nytt recept förrän den 1:a nästa månad. Men den är narkotikaklassad.
Har du provat be om Propavan eller Theralen? De är inte narkotikaklassade så borde vara lättare att få recept på dem.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 865
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp