Den mest bortkastade utbildningen... (spinn-off på tråden om ASAP Rocky)

Jag har hört samma kommentar från en gentleman i säkerhetskontrollen på flygplatsen. Han hade ingen förståelse för varför han skulle behöva bli visiterad och var höggradigt förbannad. Såg han ut som en terrorist verkligen? Och hade det inte här jobbet blivit mycket enklare om man bara kontrollerade terroristerna?
Haha, spännande tänk ändå. Denna man tyckte nog att ni borde kunna se vilka som är terrorister. Hade inte förvånat mig om det fanns en rasistisk fundering bakom hans resonemang dessutom. :banghead:
 
Fast, ursäkta mig, det här är sånt bullshit! Jag är (förskol)lärare, och det finns inget värre än när det kommer någon och ska säga att det minsann finns utbildade förskollärare som är ur-dåliga med barn och bara bra teoretiskt, medan det finns outbildade som är fantastiska med barngruppen. Ja, det finns kanske en på hundra outbildade som är utmärkta pedagoger, och ja det finns absolut utbildade förskollärare som inte alls är bra. Men som utbildad har en en teoretisk bakgrund att falla tillbaka på. När jag planerar min verksamhet gör jag det utifrån en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och om det inte blir som jag tänkt mig kan jag falla tillbaka på teorier, analysera situationen och hitta andra vägar. En som är outbildad chansar. Går det bra är det bra, annars blir det ofta svårt att hitta andra lösningar. Min erfarenhet är att outbildad personal är jättebra med de barnen som följer normen, som är med på allt som erbjuds, som inte bråkar. Barn som utmanar lite mer är det få outbildade som undervisar lika bra.

Blev att jag citerade hela texten nu, kanske lite onödigt.

Jag som själv jobbar som förskollärare kan verkligen känna att jag saknar verktygen ibland. Precis som du säger är det de "normbrytande" barnen som jag känner att jag går helt bet med ibland. Som tur är så hjälps vi ju åt i arbetslaget. Men jag kan verkligen sakna att vara utbildad ibland. Kommer nog byta jobb så småningom.
 
Blev att jag citerade hela texten nu, kanske lite onödigt.

Jag som själv jobbar som förskollärare kan verkligen känna att jag saknar verktygen ibland. Precis som du säger är det de "normbrytande" barnen som jag känner att jag går helt bet med ibland. Som tur är så hjälps vi ju åt i arbetslaget. Men jag kan verkligen sakna att vara utbildad ibland. Kommer nog byta jobb så småningom.

Det kan förstås betyda att jag bara är väldigt dålig, men jag tror inte det.
 
Blev att jag citerade hela texten nu, kanske lite onödigt.

Jag som själv jobbar som förskollärare kan verkligen känna att jag saknar verktygen ibland. Precis som du säger är det de "normbrytande" barnen som jag känner att jag går helt bet med ibland. Som tur är så hjälps vi ju åt i arbetslaget. Men jag kan verkligen sakna att vara utbildad ibland. Kommer nog byta jobb så småningom.

Om du inte är utbildad är du inte förskollärare, det är en skyddad titel med yrkeslegitimation ;) Men tack för medhåll om att utbildning behövs!
 
Jag är examinerad språkkonsult i svenska. Det innebär att jag har en kandidatexamen i svenska med inriktning på språkkonsultverksamhet.

Fruktansvärt onödigt med tanke på att både jag och majoriteten av alla andra i Sverige redan KAN svenska.
Är det ett roligt jobb annars? Jag har läst om det och tänkt så många gånger att jag vill jobba som just det! Varje gång jag ser det så hugger det liksom till i hjärtat, så HÄFTIGT och intressant det låter att vara språkkonsult! :love:

Men jag kan tyvärr inte utbilda mig mer, en ofantlig stor sorg att bära för någon som mig! :arghh::cry:

kl

Medicinsk sekreterare. Det är mitt förslag. Vem som helst kan väl skriva journaler? Varför behövs en tvåårig utbildning när kanslister utan utbildning sitter och skriver? :meh: Varför behövs en tvåårig utbildning när läkarkandidater på somrarna sitter och skriver? :meh: Vem behöver bry sig om utbildning i lagar och regler när det bara går ut på att skriva vad läkaren säger liksom?

Om det nu är så lätt, varför sköts det från och till så dåligt då? Varför kan sjukvårdspersonal inte ens skriva vettiga svenska anteckningar i journalerna? :meh:
 
Lite som när man äker in i USA och får fylla i om man tänker begå terrorbrott under vistelsen.

Eller deltagit i nazistiska aktiviteter under andra världskriget. Jag ville så gärna fylla i JA! men insåg hur lite det skulle uppskattas av dem jag skulle besöka och min chef.

“How did you manage to help Hitler 35 years before your birth? Witchcraft is the least we can charge you for.”
 
Senast ändrad:
Eller deltagit i nazistiska aktiviteter under andra världskriget. Jag ville så gärna fylla i JA! men insåg hur lite det skulle uppskattas av dem jag skulle besöka och min chef.

“How did you manage to help Hitler 35 years before your birth? Witchcraft is the least we can charge you for.”
Sist varnade de i högtalaren för att felaktigt ifyllda formulär skulle göra att man blev förhörd i flera timmar (och sen skickas hem, antar jag).

Men om jag nu kryssar att jag inte ska begå terrorbrott, och sen ändå gör det. Blir straffet hårdare för att jag ljög i formuläret då?
 
Sist varnade de i högtalaren för att felaktigt ifyllda formulär skulle göra att man blev förhörd i flera timmar (och sen skickas hem, antar jag).

Men om jag nu kryssar att jag inte ska begå terrorbrott, och sen ändå gör det. Blir straffet hårdare för att jag ljög i formuläret då?

En kollega blev förbannad på alla formulär och när de bad om passet slog han det hårt i disken. Ett dygns detention tillsammans med mexikanska immigranter senare fick han fortsätta resan. Vet inte varför misshandel av pass är ungefär lika illa som misshandel av människa over there. Minns inte att Persson ringde Bush heller.
 
En kollega blev förbannad på alla formulär och när de bad om passet slog han det hårt i disken. Ett dygns detention tillsammans med mexikanska immigranter senare fick han fortsätta resan. Vet inte varför misshandel av pass är ungefär lika illa som misshandel av människa over there. Minns inte att Persson ringde Bush heller.

Samma kollega som blev arresterad i Texas och fick sitta i cell för att ha stannat på rastplats efter motorvägen och kissat i nödläge. Vissa har lite otur med sina USA-besök. Fast då gick det fortare att bli utsläppt. (Kära kollega, läser du det här hoppas jag du har förlikat dig med din otur i det förgångna). Enligt gärningsmannauppgift (och hens sällskap) kom polisbil i motsatt riktning, slog på blårödljusen, gjorde en en usväng på motorvägen över och kom springande fram med handklovarna. Jag kan inte minnas att Persson hann ringa Bush den gången heller, för övrigt-
 
Senast ändrad:
IT-arkitekt är nog den mest onödiga utbildningen av alla...
För alla, som någonsin har använt en dator/surfplatta/smarttelefon kan naturligtvis allt om utveckling och uppbyggnad av komplexa IT-tjänster...

Spännande! Jag trodde kanske att åsikterna där skulle handla om vad som INTE får förekomma i system. Jag dömer uppenbarligen andra efter mig själv :p
 
När jag kommer och besiktar deras enskilda avloppsanläggning är de inte lika glada. "Vi byggde det här avloppet -64, och vi har inte haft stopp i avloppet en enda gång sedan dess. Avloppet fungerar utmärkt!". Inte så konstigt att du tycker det, tänker jag. Avloppet rinner rakt ut i diket där borta, så det är liksom svårt att få stopp när det inte finns något som kan stoppa upp det :banghead: 😄.

Dagens skildring! :rofl:
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 000
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 587
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 850
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 947
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp