Den mest bortkastade utbildningen... (spinn-off på tråden om ASAP Rocky)

Jomen jag har sett det där argumentet så himla ofta. Att språkutveckling är att jämföra med att folk skriver ”urs”. Eller tvärtom - att det är ok att skriva ”urs” eftersom ”språket utvecklas”. Båda grejerna gör mig matt, lika matt som när femtioplussare ska sucka över att ungdomen idag använder slanguttryck :p.
Det där tvärtomet ser jag också, alltså att gräsliga felstavningar förklaras med språkutveckling.

Men det jag skrev var verkligen inte allvarligt menat, jag tog mest tillfället i akt att spy ur mig just imån.
 
Jag kunde inte låta bli att språkpolisa för jag verkligen hatar uttrycket att folk använder ordet grymt om nånting bra. I ditt exempel blev det extra knasigt tycker jag
Var inte du lärare sa du? Kanske inte språklärare kanske? Men här är en gammal tråd jag skapade och tror många kan lära sig en hel del av, buke är intressant och lärorikt. Kontradiktoriska negationer heter det när man uttrycker sig så som du gjorde:
https://www.bukefalos.se/threads/kontradiktoriska-negationer.1205565/

Ja, och som lärare är en ju fullutbildad och vet allt om allt om världsalltet! Finns inget jag inte har full kunskap om, och alla andra yrken blir därigenom överflödiga! lärarutbildningen är den enda utbildningen som behövs! :up:
 
jag tog mest tillfället i akt att spy ur mig just imån.
giphy.gif
 
Politiker gruppen är ganska unik då det är folk med mycket makt och inga krav på utbildning (även om vissa partier utbildar sina medlemmar), vissa partier har tagit i stort sett vem som helst som varit villig då det saknats folk. I synnerhet gäller det kommunpolitik.
Oh ja, jag har en nära bekant som jag ansåg som lite småkorkad redan som barn, men med rätt parti så kom man in i riksdagen. Rätt familj också.
 
Ja, många vet bättre än mig när det handlar om juridik. :D I och för sig svarar jag ofta att jag inte vet när folk kommer med väldigt specifika frågor, eller så svarar jag det klassiska "Det beror på.". Då är det inte helt ovanligt att någon icke-jurist kommer in med "Men jag har hört/läst/sett...", eller att någon lite putslustigt säger "Men vad lärde du dig på universitetet då?". Vad jag tror många inte inser är att vad en juristutbildning ger en mer än något annat är en metod för problemlösning. Det handlar inte alls lika mycket om att kunna saker utantill som om att kunna identifiera rättsliga frågor och söka svar på dem (och då måste man förstås ha kunskap om hur det rättsliga systemet är uppbyggt).

_Delvis OT

Jag gick ju aldrig klart juristlinjen, hade kanske totalt 1 år kvar när livet tog en oväntad vändning. Men jag svarar folk som ber om input i den mån jag kan förutom det klassiska "det beror på" så verkar folk ofta tycka det är konstigt att jag relativt ofta rekommenderar att de försöker lösa små tvister UTAN att dra varandra inför skranket. Tiden, pengarna och nattron man kan vinna verkar vara sekundär till chansen att få RÄTT in a court of law a la valfri amerikansk advokatserie.
 
_Delvis OT

Jag gick ju aldrig klart juristlinjen, hade kanske totalt 1 år kvar när livet tog en oväntad vändning. Men jag svarar folk som ber om input i den mån jag kan förutom det klassiska "det beror på" så verkar folk ofta tycka det är konstigt att jag relativt ofta rekommenderar att de försöker lösa små tvister UTAN att dra varandra inför skranket. Tiden, pengarna och nattron man kan vinna verkar vara sekundär till chansen att få RÄTT in a court of law a la valfri amerikansk advokatserie.
Så säger väl i princip alla svenska jurister när det inte handlar om enorma belopp el dyl?
 
Det förutsätter jag.

(Jag tror inte att man lärde sig något helt annat på Skatterätten, vilket var den enda större kurs jag inte tog :D )
Jag har mest tänkt på det när tex folk blir osams runt försäljning och köp av någon häst, för tex 25 000 kr. Och att de då på fullt allvar tänker sig att dra in jurister. Vilket ju snabbt kostar mer än de där 25 000.
 
Jag har mest tänkt på det när tex folk blir osams runt försäljning och köp av någon häst, för tex 25 000 kr. Och att de då på fullt allvar tänker sig att dra in jurister. Vilket ju snabbt kostar mer än de där 25 000.

Jag ser det ofta i hundvärlden, där det gäller ännu mindre summor. Det första folk verkar tänka på, alternativt tipsa om, är att koppla in jurist. Inte att t ex höra av sig till motparten och be att få köpa loss(om det är den typen av konflikt).
 
_Delvis OT

Jag gick ju aldrig klart juristlinjen, hade kanske totalt 1 år kvar när livet tog en oväntad vändning. Men jag svarar folk som ber om input i den mån jag kan förutom det klassiska "det beror på" så verkar folk ofta tycka det är konstigt att jag relativt ofta rekommenderar att de försöker lösa små tvister UTAN att dra varandra inför skranket. Tiden, pengarna och nattron man kan vinna verkar vara sekundär till chansen att få RÄTT in a court of law a la valfri amerikansk advokatserie.

Få rätt är mkt viktigt. Även om det kostar 250.00kr till advokaten och man får 100.000 i förlikning 🙄
 
Jag jobbar med mjukvarutest inom spelbranchen och utbildning är helt onödig. Man kan ta in vilken 13-åring som helst från gatan som kan testa spelen 😏

Berätta gärna vilken utbildning/bakgrund man behöver för ditt jobb, så ska jag vidareförmedla det till mina barn så att de slipper tro/hoppas att de magiskt kommer att bli direktkvalificerade på sina (rätt avlägsna) 13-årsdagar :D
 
Ännu svårare är det att förklara konstnärlig forskning, till och med andra forskare på universitetet har svårt att förstå att vi har forskare på den konstnärliga fakulteten..
När Bologna infördes och DI skulle börja forskarutbilda, så vill jag minnas att de också var rätt villrådiga. Forska i skådespeleri? Vad gör man då? Hur bör konstnärlig forskning gå till?

Om de inte riktigt visste, så kan jag gott förstå att personal på andra fakulteter inte har klart för sig vad konstnärlig forskning är! Teatervetenskap är ju något annat, det vet man hur det går till, men det var ju inte det de ville göra på DI.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 998
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 555
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 804
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp