Den mest bortkastade utbildningen... (spinn-off på tråden om ASAP Rocky)

När Bologna infördes och DI skulle börja forskarutbilda, så vill jag minnas att de också var rätt villrådiga. Forska i skådespeleri? Vad gör man då? Hur bör konstnärlig forskning gå till?

Om de inte riktigt visste, så kan jag gott förstå att personal på andra fakulteter inte har klart för sig vad konstnärlig forskning är! Teatervetenskap är ju något annat, det vet man hur det går till, men det var ju inte det de ville göra på DI.
Jag tycker det är spännande!
Inte bara expandera det konstnärliga fältet, utan även synen på vad forskning kan vara. Pågår hela tiden konstnärlig forskning på konshögskolorna och det publiceras artiklar och dokumentation i form av utställningar, känns roligt att det utvecklas. :)
 
Jag har mest tänkt på det när tex folk blir osams runt försäljning och köp av någon häst, för tex 25 000 kr. Och att de då på fullt allvar tänker sig att dra in jurister. Vilket ju snabbt kostar mer än de där 25 000.

Och börjar ljuga, manipulera bevis och bete sig som idioter och gå över lik för att få ”sin rätt”. Fast det kanske de gjorde redan innan och bara dolde det bra.
 
Eller så skriver man om det på facebook och/eller kontaktar AFTONBLADET!!

Samtidigt som man raderar inlägg för glatta livet på både Facebook och Instagram som antyder något om motsatsen till det man hävdar. Och lämnar stora hål i en annars fläckfri dagligen uppdaterad profil och missar detaljen att någon kan ha information om att det fanns och en kopia - särskilt sån som man själv aktivt skickat till mottagaren i glädjerus.

Det där med att upplevd egen rätt går före sanning, till varje pris, är en stor gåta för mig.
 
Jag tycker det är spännande!
Inte bara expandera det konstnärliga fältet, utan även synen på vad forskning kan vara. Pågår hela tiden konstnärlig forskning på konshögskolorna och det publiceras artiklar och dokumentation i form av utställningar, känns roligt att det utvecklas. :)
Säkert! Min poäng var att om de konstnärliga högskolorna inte själva vet hur konstnärlig forskning ska eller bör gå till, så kan man ha förståelse för att forskare på andra fakulteter inte heller vet.
 
Säkert! Min poäng var att om de konstnärliga högskolorna inte själva vet hur konstnärlig forskning ska eller bör gå till, så kan man ha förståelse för att forskare på andra fakulteter inte heller vet.
Nu vet jag bara hur det ser ut på vår fakultet, men där har de bra koll. Men absolut, i början var det säkert svårt.
 
Förskollärare verkar så spännande utifrån alla-kan-perspektiv tycker jag - samtidigt som jag känner igen det ni beskriver så tycker jag också att det finns en strömning med en stark tro på att förskolan är en så fantastisk plats för stimulans att barn riskerar att Komma Efter om de inte får tillräckligt med förskoletid.


En del föräldrar skulle behöva ha tron på sig själva och vara med sina barn. Förskolan är inte så fantastisk i dagsläget inte överallt i alla fall. (Japp jag är ensam förskollärare till hösten igen på 24 barn) Och jo jag har barnskötarkollegor och outbildad vikarie.
 
Fast, ursäkta mig, det här är sånt bullshit! Jag är (förskol)lärare, och det finns inget värre än när det kommer någon och ska säga att det minsann finns utbildade förskollärare som är ur-dåliga med barn och bara bra teoretiskt, medan det finns outbildade som är fantastiska med barngruppen. Ja, det finns kanske en på hundra outbildade som är utmärkta pedagoger, och ja det finns absolut utbildade förskollärare som inte alls är bra. Men som utbildad har en en teoretisk bakgrund att falla tillbaka på. När jag planerar min verksamhet gör jag det utifrån en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och om det inte blir som jag tänkt mig kan jag falla tillbaka på teorier, analysera situationen och hitta andra vägar. En som är outbildad chansar. Går det bra är det bra, annars blir det ofta svårt att hitta andra lösningar. Min erfarenhet är att outbildad personal är jättebra med de barnen som följer normen, som är med på allt som erbjuds, som inte bråkar. Barn som utmanar lite mer är det få outbildade som undervisar lika bra.
Ett litet sidospår - en kollega till mig avskydde en av sina barns förskollärare. Orsaken var att förskolläraren hade inga egna barn och visste därför inte ett skit om barn och hur de fungerar! Jag frågade om hon inte trodde att förskollärarens utbildning, erfarenhet och intresse betydde någonting? Nej, hon är inte mamma så hon vet inte ett skit! :banghead:
 
På min fotografiutbildning lärde vi oss att jobba med storformat och mellanformat. Även mycket labbarbete för att kunna den delen av hantverket. Det handlar inte om att "knäppa bilder"😁
Just inom foto finns det många som tagit sig fram andra vägar än att traditionella utbildningar och klarar sig bra samtidigt finns det hur många som helst som har foto som alltifrån hobby till professionellt som inte kan leva på det även om de får vissa inkomster.

Det finns också en uppsjö av mer eller mindre lyckade utbildningar i alla de former alltifrån fotoresor/workshops internetkurser folkhögskola/gymnasie/högskoleutbildningar till privata utbildningar såsom fotografiska.

Har man inte ambitioner att jobba med analoga bilder eller stor/mellanformat så behöver man givetvis utbildning i det men för de flesta är det irrelevan däremot håller jag med om att det inte bara handlar om att titta och trycka.
 
Jobbar som Miljöinspektör på kommunen. Enligt många ett väldigt onödigt yrke som bara behövs för att kontrollera typ restauranger. Allt annat bör vi hålla oss ifrån. När jag kommer och besiktar deras enskilda avloppsanläggning är de inte lika glada. "Vi byggde det här avloppet -64, och vi har inte haft stopp i avloppet en enda gång sedan dess. Avloppet fungerar utmärkt!". Inte så konstigt att du tycker det, tänker jag. Avloppet rinner rakt ut i diket där borta, så det är liksom svårt att få stopp när det inte finns något som kan stoppa upp det :banghead: 😄.

Jag får ofta höra att vi borde lägga tiden på att kontrollera de som "verkligen är miljöbovar" och inte jaga på deras avlopp som minsann fungerar bäst i byn. Senast igår fick jag höra att jag inte kunde något om mitt arbetsområde, bara för att jag inte kunde bötfälla den förra ägaren till huset för att avloppsanläggningen var dålig.
 
Jag får ofta höra att vi borde lägga tiden på att kontrollera de som "verkligen är miljöbovar" och inte jaga på deras avlopp som minsann fungerar bäst i byn.

Haha, så där har polisen det också. Jag hängde en kväll med poliser på fylle-avenyn och de förklarade att Nu kommer du snart att få höra vår favoritkommentar. Och den var förstås Har ni inget bättre för än det här? av en dyngrak person som blev åthutad när han stod och pinkade mot Pressbyrån (eller nåt)
 
Min bror menar att han kan mer om psykiska sjukdomar än läkarna på psyket. Enligt honom kan läkarna bara det medicinska medan han som jobbat i 10 år på olika gruppboenden som undersköterska faktiskt "vet hur det ser ut i verkligheten". Han hävdar också att han kan mer om bipolär sjukdom och hur den ser ut för mig trots att jag knappt pratat med honom om det. Jag har haft diagnosen i 15 år. Enligt min bror kan han "se objektivt på sjukdomen" vilket jag tydligen är oförmögen att göra. Psykiatrikernas utbildning och mina erfarenheter ses inte som lika bra källor till kunskap om psykiska sjukdomar (och i mitt fall bipolär sjukdom) som hans egna erfarenheter från sitt jobb.

Och då menar han inte att han kanske kan mycket om hur stödboenden/gruppboenden för människor med psykiska fungerar/borde fungera utan att han faktiskt vet mer än psykiatriker och dem som har någon diagnos om psykiska sjukdomar.
 
Jag är examinerad språkkonsult i svenska. Det innebär att jag har en kandidatexamen i svenska med inriktning på språkkonsultverksamhet.

Fruktansvärt onödigt med tanke på att både jag och majoriteten av alla andra i Sverige redan KAN svenska.
 
Jobbar som Miljöinspektör på kommunen. Enligt många ett väldigt onödigt yrke som bara behövs för att kontrollera typ restauranger. Allt annat bör vi hålla oss ifrån. När jag kommer och besiktar deras enskilda avloppsanläggning är de inte lika glada. "Vi byggde det här avloppet -64, och vi har inte haft stopp i avloppet en enda gång sedan dess. Avloppet fungerar utmärkt!". Inte så konstigt att du tycker det, tänker jag. Avloppet rinner rakt ut i diket där borta, så det är liksom svårt att få stopp när det inte finns något som kan stoppa upp det :banghead: 😄.

Jag får ofta höra att vi borde lägga tiden på att kontrollera de som "verkligen är miljöbovar" och inte jaga på deras avlopp som minsann fungerar bäst i byn. Senast igår fick jag höra att jag inte kunde något om mitt arbetsområde, bara för att jag inte kunde bötfälla den förra ägaren till huset för att avloppsanläggningen var dålig.

Jag har hört samma kommentar från en gentleman i säkerhetskontrollen på flygplatsen. Han hade ingen förståelse för varför han skulle behöva bli visiterad och var höggradigt förbannad. Såg han ut som en terrorist verkligen? Och hade det inte här jobbet blivit mycket enklare om man bara kontrollerade terroristerna?
 
Jag har hört samma kommentar från en gentleman i säkerhetskontrollen på flygplatsen. Han hade ingen förståelse för varför han skulle behöva bli visiterad och var höggradigt förbannad. Såg han ut som en terrorist verkligen? Och hade det inte här jobbet blivit mycket enklare om man bara kontrollerade terroristerna?

Jo, de brukar ju ha "Terrorist" tatuerat i pannan... :rofl:
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 000
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 587
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 850
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 951
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp