Den mest bortkastade utbildningen... (spinn-off på tråden om ASAP Rocky)

Men ja!

Jag jobbar i politisk organisation och många gånger tar man sig för pannan om de okunniga politikerna som inte fattar nånting och hänger upp sig på oväsentligheter ;) När beslut också blir så uppenbart ”politik” och maktspel är det också mer än tröttsamt.

Men egentligen har det här jobbet bara fått mig att få respekt för politiker i allmänhet och fritidspolitiker i synnerhet. Folk som yrar om maktgalna politiker kan ju börja med att ta nått uppdrag som ersättare i någon nämnd och tillbringa oavlönad fritid med timslånga kvällsmöten med att inte få fatta beslut i frågor som enbart berör närmast sörjande...
Ja, precis så! Av det jag ser av fritidspolitiker är att de är besjälade människor som oftast sliter arslena av sig på tider då vi andra ägnar oss åt våra hobbyer.

Sedan finns det naturligtvis kunnigare och okunnigare utövare även bland politiker, det gäller ju alla yrkesgrupper. Men jag förstår att man gnisslar tänder som tjänsteman ibland, just när politiken blir viktigare än sakinnehållet.
 
Alltså, jag är van.. Alla vet vad konst är och alla har åsikter. Speciellt har de åsikter om modern konst och konsthantverk. Många anser att de efter de gått på en utställning med modern konst att det är trams och att de skulle kunna göra det bättre själva..
Det är så tröttsamt att så många verkar tro att man faktiskt vill höra deras åsikter också. Man berättar vad man jobbar med och får vips en lång harang om hur yrket utövas, gärna toppat med ett exempel på en påstådd felaktighet som någon i en annan ände av branschen gjorde 2003.
 
Ja. Ofta verkar hur fackspråk används vara rätt avslöjande.

(Jag blir smågalen på folk som tror att deras inlägg får mer tyngd om de t ex använder korrelation och kontext i stället för samband och sammanhang. Utanför ett vetenskaplig sammanhang (!) funkar de senare orden utmärkt)
Ja! Jag kämpar som fan med att hålla min fackterminologi utanför mitt vardagspråk. Särskilt på sociala media, där man ju pratar med så många samtidigt och folk har olika kunskaper och språkbruk.

Men den rättshaveristiska kvasiprosan är verkligen en egen genre. (Oavsett om rättshaveristen är psykotisk eller inte.) I de rättspsykiatriska undersökningsprotokollen kan den diskret benämnas som "inadekvat formell kontakt" och "bristfällig emotionell kontakt".

Sen försöker den stackars psykiatern ibland följa och återge resonemanget, för att få kläm på vad som är besvärligt för patienten, men typiskt är faktiskt att det till sist är en enda röra, om vilken förslagsvis USAs ptesident, påven eller FNs ordförande påstås ha sagt sitt och givit den undersökta rätt.

Det finns inget i det sociala livet som jag är så rädd för som för att framstå som rättshaverist genom överpedantiskt språkbruk.
 
Alltså, jag är van.. Alla vet vad konst är och alla har åsikter. Speciellt har de åsikter om modern konst och konsthantverk. Många anser att de efter de gått på en utställning med modern konst att det är trams och att de skulle kunna göra det bättre själva..
Det där hör jag också ofta. Det räcker att vara det minsta intresserad av konst, för att höra det.

Men jag fattar det tröttsamma. Det är också typiskt svårt att förklara det där med konst och utbildning för någon som är helt främmande för det.
 
Kan det vara ett tag sedan de examinerades? Det jag hör på temat från lärarutbildningarna, är det motsatta.
Det är 50 respektive 5 år sedan för mor och sambo, de flesta av mina övriga lärarvänner utbildades under 90-talet. Jag antar att det kan skilja mellan olika högskolor, och säkert också över tid, men mitt intryck utifrån det som beskrivits för mig är att den pedagogiska/didaktiska verktygslådan till stor del lämnats till studenten själv att fylla utifrån eget huvud, trial and error, och mentorskap på arbetsplatsen.

Om du får andra signaler är det ju bara glädjande. :)
 
Det där hör jag också ofta. Det räcker att vara det minsta intresserad av konst, för att höra det.

Men jag fattar det tröttsamma. Det är också typiskt svårt att förklara det där med konst och utbildning för någon som är helt främmande för det.
Ännu svårare är det att förklara konstnärlig forskning, till och med andra forskare på universitetet har svårt att förstå att vi har forskare på den konstnärliga fakulteten..
 
Många tror att konstnärer bara behöver talang och hårt arbete, inte en utbildning. Och visst, det kan vara så ibland, men oftast behövs någon form av utbildning oavsett om det är universitet eller att gå som lärling.
Det är en stor fördel att få andra ögon på sig och se saker ur andras perspektiv, få handledning, oavsett hur mycket talang du än må ha.

Men visst, alla kan måla och göra skulpturer, en del till och med bra. Men det är sällan bra konst.
:rofl:
Det här har jag funderat en hel del på. För ett tag sedan var jag på en middag där en bekants släkting berättade om en konstutställning. Eller rättare sagt hen förklarade att den utställningen visade varför konst var idiotiskt och konstnären typ "var dum i huvudet." Jag kunde inte låta bli att ställa lite frågor..
När jag tex sa att har du tänkt på att detta kanske inte är konstnärens egna åsikter utan hen kanske vill få en reaktion eller att du som besökare tänker till kring dessa frågor så satt personen som ett frågetecken. Jag får känslan av att en hel del förväntar sig att konst är att någon "målar vackra tavlor på fina landskap." Jag har musik som hobby och kan även där märka att folk tar för givet att allt folk skriver är självbiografiskt. Jag kan tänka att den som har mer kunskap/ utbildning har en bredare syn/ större verktygslåda både när man skapar själv men också när man tar del av andras.
 
Ja, många vet bättre än mig när det handlar om juridik. :D I och för sig svarar jag ofta att jag inte vet när folk kommer med väldigt specifika frågor, eller så svarar jag det klassiska "Det beror på.". Då är det inte helt ovanligt att någon icke-jurist kommer in med "Men jag har hört/läst/sett...", eller att någon lite putslustigt säger "Men vad lärde du dig på universitetet då?". Vad jag tror många inte inser är att vad en juristutbildning ger en mer än något annat är en metod för problemlösning. Det handlar inte alls lika mycket om att kunna saker utantill som om att kunna identifiera rättsliga frågor och söka svar på dem (och då måste man förstås ha kunskap om hur det rättsliga systemet är uppbyggt).
 
Jag tror att man kan behöva skilja mellan ämneskunskap och didaktik. De flesta (grundskole)lärare jag känner, däribland min mor och min sambo, är samstämmiga i att lärarutbildningen brister i just att lära ut hur man lär ut.
Det är klart det är skillnad, men ämneskunskaperna är ju också en del av utbildningen. En lärare utan utbildning har rimligen heller ingen utbildning i det ämne man ska undervisa i. Det blir sällan lyckat.

När det gäller didaktik, så finns det säkert brister i lärarutbildningen, inte minst i termer av vilka personer man har möjlighet att rekrytera.
 
Ja, många vet bättre än mig när det handlar om juridik. :D I och för sig svarar jag ofta att jag inte vet när folk kommer med väldigt specifika frågor, eller så svarar jag det klassiska "Det beror på.". Då är det inte helt ovanligt att någon icke-jurist kommer in med "Men jag har hört/läst/sett...", eller att någon lite putslustigt säger "Men vad lärde du dig på universitetet då?". Vad jag tror många inte inser är att vad en juristutbildning ger en mer än något annat är en metod för problemlösning. Det handlar inte alls lika mycket om att kunna saker utantill som om att kunna identifiera rättsliga frågor och söka svar på dem (och då måste man förstås ha kunskap om hur det rättsliga systemet är uppbyggt).
Bra skrivet och förklarat.

Min erfarenhet är att för att ge ett svar så behövs ofta mer information än vad som ges i en snabb fråga. Jag är inte jurist utan jobbar med frågor som rör arbetsmarknaden. Och när folk vill veta vad som gäller om de vill göra si eller så - ja då behöver man först reda ut en rad andra saker som folk inte ens tänker på tex vilken anställningsform har du, finns det kollektivavtal etc. Dessutom om det är en tvist så beror det ju på vilken bild motparten har av det som hänt, vilka bevis som finns samt om motparten vill driva en tvist och en rad andra frågor. Så när folk vill ha ett enkelt Ja eller Nej på sin fråga, ja då är det mest korrekta svaret som du säger "Det beror på."
 
Ännu svårare är det att förklara konstnärlig forskning, till och med andra forskare på universitetet har svårt att förstå att vi har forskare på den konstnärliga fakulteten..
Ja, det ÄR ju svårt att helt förstå den typen av forskning, vad det är och hur den vetenskapliga metodologin ser ut. Säger jag spontant. :D
 
De där människorna som kan undervisa utan utbildning, var är de någonstans? Min erfarenhet är snarare att det är fruktansvärt svårt att undervisa om något man själv inte kan. Ämneskunskaper är ett måste för att kunna lära ut på ett bra sätt - hur ska man kunna lära andra något man inte kan själv?
Det är din egen tolkning att jag menar att folk inte behöver kunskap i ämnet för att undervisa, det var knappast vad jag syftade på. De flesta har kunskaper nog inom något ämne för att undervisa (sticka, rida, foto, rykta, matte för lågstadiet, bridge, fotboll, sina arbetsuppgifter) - en del har även talang . Formell utbildning är bra men inte den enda vägen till kunskap och formell utbildning utvecklar ofta talangen.

Jag antar de flesta stött på både duktiga personer inom områden som inte har formel utbildning och de som är dåliga trots lång utbildning. Givetvis sammanfaller kunskap och utbildning ofta men inte alltid,
 
Ja. Ofta verkar hur fackspråk används vara rätt avslöjande.

(Jag blir smågalen på folk som tror att deras inlägg får mer tyngd om de t ex använder korrelation och kontext i stället för samband och sammanhang. Utanför ett vetenskaplig sammanhang (!) funkar de senare orden utmärkt)
Fast kontext och korrelation är väl inga konstiga ord? De skulle jag använda utan att blinka, jag tänker att det är vanliga ord. Jag är tveksam till om det är bättre att tänka att ”oj, läsarna fattar nog inte ett så svårt ord som korrelation, jag måste tänka mig för och skriva ett lättare ord istället!”.

För mig betyder samband och korrelation inte riktigt samma sak heller. Korrelation, det tänker jag är ett statistiskt samband, som är uppmätt. Samband är mer en koppling, som inte behöver har en mätning i ryggen. Typ: ”Jag har märkt att det finns ett samband mellan löpning och knäsmärtor för mig”, jfr ”En ny undersökning visar en korrelation mellan narkotikadödlighet och ökad förskrivning av opiater.”
 
Det är 50 respektive 5 år sedan för mor och sambo, de flesta av mina övriga lärarvänner utbildades under 90-talet. Jag antar att det kan skilja mellan olika högskolor, och säkert också över tid, men mitt intryck utifrån det som beskrivits för mig är att den pedagogiska/didaktiska verktygslådan till stor del lämnats till studenten själv att fylla utifrån eget huvud, trial and error, och mentorskap på arbetsplatsen.

Om du får andra signaler är det ju bara glädjande. :)
Det jag hör, som verkligen bara är snack, inga seriösa undersökningar eller så, men ändå från personer som jobbar med eller nära lärarutbildningarna, handlar enbart om bristande ämneskunskaper. Det är också vad jag har mött som förälder, lärare som inte kan sina ämnen tillräckligt bra.
 
Fast kontext och korrelation är väl inga konstiga ord? De skulle jag använda utan att blinka, jag tänker att det är vanliga ord. Jag är tveksam till om det är bättre att tänka att ”oj, läsarna fattar nog inte ett så svårt ord som korrelation, jag måste tänka mig för och skriva ett lättare ord istället!”.

För mig betyder samband och korrelation inte riktigt samma sak heller. Korrelation, det tänker jag är ett statistiskt samband, som är uppmätt. Samband är mer en koppling, som inte behöver har en mätning i ryggen. Typ: ”Jag har märkt att det finns ett samband mellan löpning och knäsmärtor för mig”, jfr ”En ny undersökning visar en korrelation mellan narkotikadödlighet och ökad förskrivning av opiater.”
Men det är ju just det jag menar. Korrelation är ett statistiskt samband men ordet används i andra sammanhang där man vill låta lite viktig.
 
Fast kontext och korrelation är väl inga konstiga ord? De skulle jag använda utan att blinka, jag tänker att det är vanliga ord. Jag är tveksam till om det är bättre att tänka att ”oj, läsarna fattar nog inte ett så svårt ord som korrelation, jag måste tänka mig för och skriva ett lättare ord istället!”.

För mig betyder samband och korrelation inte riktigt samma sak heller. Korrelation, det tänker jag är ett statistiskt samband, som är uppmätt. Samband är mer en koppling, som inte behöver har en mätning i ryggen. Typ: ”Jag har märkt att det finns ett samband mellan löpning och knäsmärtor för mig”, jfr ”En ny undersökning visar en korrelation mellan narkotikadödlighet och ökad förskrivning av opiater.”
Kontext ser jag som ett så överanvänt ord att jag bara använder det när jag sas måste.

Istället för korrelation, säger jag tex statistiskt samband, som normalspråk, i så fall. (Inte korrelation och inte kausalitet. Helst.)

Inte för att jag tänker på att andra inte förstår, utan det handlar om hur jag vill prata.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 994
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 543
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 791
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp