Den mest bortkastade utbildningen... (spinn-off på tråden om ASAP Rocky)

De där människorna som kan undervisa utan utbildning, var är de någonstans? Min erfarenhet är snarare att det är fruktansvärt svårt att undervisa om något man själv inte kan. Ämneskunskaper är ett måste för att kunna lära ut på ett bra sätt - hur ska man kunna lära andra något man inte kan själv?
Precis, och på samma sätt är ju verkligen inte enbart ämneskunskaper en garanti för att någon är duktig på att lära ut de kunskaperna till andra!

Lärare måsta ju vara den onödigaste utbildningen som finns, säger jag som icke-lärare. Har jobbat inom både skola och sjukvård, och är såå tacksam att jag är tillbaka inom vården igen. Precis alla som själva gått i grundskola vet minsann bäst hur skolan borde arbeta. Att läroplanen kan ha ändrats både en och två gånger sen dess, och att skolan och samhället ser helt annorlunda ut idag tas ingen hänsyn till :meh: Politiker verkar älska diverse populistiska utspel/förändringar som sällan är grundade i forskning om pedagogik. Inom vården upplever jag inte att politiker tror att de kan gå in och styra på detaljnivå på samma sätt som i skolan, det finns (än så länge) mer respekt för att de som jobbar faktiskt vet vad de gör.
 
Däremot kan det ju vara klädsamt att då och då tänka på att man som lekman kanske inte ens vet vad man inte vet :p

Exakt det. Största vinsten med utbildning är man (i bästa fall!) lär sig hur lite man vet om det man studerar. Man förstår (i bästa fall!) när man inte förstår. Man blir försiktigare och försiktigare. Jurist är ett jättetydligt exempel på det. Här på buke uttalar sig folk tvärsäkert i juridiska frågor, medan om man faktiskt frågar en jurist så börjar svaret i nio fall av tio med ”det beror på”.

KL

Det är tidvis rätt tröttsamt att ha ett yrke där alla andra vet mer om a) hur det utövas, b) hur det borde utövas. (A och b sammanfaller inte alltid enligt dessa experter). Men det får man väl räkna med, antar jag.
 
Kostrådgivare/dietist/nutritionist. Det inte min utbildning, men jag jobbar inom området och har kollegor med den utbildningen. Det måste vara hemskt frustrerande att behöva övertyga var och varannan människa om att det de läste i senaste numret av MåBra inte stämmer och att de inte kommer att bli en ny, bättre människa av att gå hem och äta alger samtidigt som de står på ett ben och sjunger Blinka lilla stjärna i en vecka.
 
Men sedan tycker jag att @Lobelia pekar bra på att utbildning inte är en garanti. Och många ämnen är för viktiga för att lämnas till att bara hanteras av experter! Däremot kan det ju vara klädsamt att då och då tänka på att man som lekman kanske inte ens vet vad man inte vet :p

I mitt yrke är utbildning inte heller en garanti, men en absolut förutsättning för att kunna göra någon nytta alls.
 
Fast det har jag fått reda på att de faktiskt utbildas innan de får ta beslut. Hela 10 veckors lång utbildning. Så den stora frågan här är vad man slösar bort 5 och 1/2 år på läkarutbildningen till, när man kan göra det på 10 veckor?
Detta har det varit diskussion om i media. Läkaren bedömer hälsan. FK bedömer aretsförmågan. Enligt båda sidors argument är det två helt olika saker.
Man kan vara sjuk och ändå klara av att utföra visst arbete.
 
Exakt det. Största vinsten med utbildning är man (i bästa fall!) lär sig hur lite man vet om det man studerar. Man blir försiktigare och försiktigare. Jurist är ett jättetydligt exempel på det. Här på buke uttalar sig folk tvärsäkert i juridiska frågor, medan om man faktiskt frågar en jurist så börjar svaret i nio fall av tio med ”det beror på”.

KL

Det är tidvis rätt tröttsamt att ha ett yrke där alla andra vet mer om a) hur det utövas, b) hur det borde utövas. (A och b sammanfaller inte alltid enligt dessa experter). Men det får man väl räkna med, antar jag.
Jag har lärt mig jättemycket juridik av Bukefalister som @Tassetass.

Tack vare Buke är jag snabbare på att rådgöra med våra jurister i verksamheten och jag har lättare att förstå dem (ibland blir jag tokig då grodyngel och mycel i juristvärlden inte är grodor och svampar)

På myndigheter blir det lätt att man följer de paragrafer som rör det egna arbetet ungefär som ett kakrecept.
 
Många tror att konstnärer bara behöver talang och hårt arbete, inte en utbildning. Och visst, det kan vara så ibland, men oftast behövs någon form av utbildning oavsett om det är universitet eller att gå som lärling.
Det är en stor fördel att få andra ögon på sig och se saker ur andras perspektiv, få handledning, oavsett hur mycket talang du än må ha.

Men visst, alla kan måla och göra skulpturer, en del till och med bra. Men det är sällan bra konst.
Jag minns när du blev mansplainad om vad konst är. Det var så pinsamt! Samma person startade en gång en harmsen tråd om huruvida domstolar inte gillade folk som var alltför pålästa, efter att han fått en överklagan avslagen. 🙈
 
Jag har lärt mig jättemycket juridik av Bukefalister som @Tassetass.

Tack vare Buke är jag snabbare på att rådgöra med våra jurister i verksamheten och jag har lättare att förstå dem (ibland blir jag tokig då grodyngel och mycel i juristvärlden inte är grodor och svampar)

På myndigheter blir det lätt att man följer de paragrafer som rör det egna arbetet ungefär som ett kakrecept.
Jag tycker att det enda jag lär mig av jurister är att jag behöver dem. :D Det enda man kan säga som lekman är att ”jag har varit med om liknande och i mitt fall gick det såhär”. Juridik och medicin är två områden som definitivt kräver experter som uttolkare.
 
Detta har det varit diskussion om i media. Läkaren bedömer hälsan. FK bedömer aretsförmågan. Enligt båda sidors argument är det två helt olika saker.
Man kan vara sjuk och ändå klara av att utföra visst arbete.
Fast det finns en gråzon där ändå. Läkaren tar ju upp de symtom som hen anser påverkar arbetsförmågan och riskerar ändå få underkänt av FK.

(Ja, jag är bitter just nu :D)
 
Jag tycker att det enda jag lär mig av jurister är att jag behöver dem. :D Det enda man kan säga som lekman är att ”jag har varit med om liknande och i mitt fall gick det såhär”. Juridik och medicin är två områden som definitivt kräver experter som uttolkare.
Jag har experter i min närhet som aldrig sett insidan av en högskola/universitet, men som ändå är dem vi alla (jurister och lekmän) lyssnar till inom deras respektive fält. Men då handlar det om människor vars tolkningar faktiskt klarat att granskas av både våra egna och andras jurister.
 
Jag har experter i min närhet som aldrig sett insidan av en högskola/universitet, men som ändå är dem vi alla (jurister och lekmän) lyssnar till inom deras respektive fält. Men då handlar det om människor vars tolkningar faktiskt klarat att granskas av både våra egna och andras jurister.
Ja, erfarenhet är ju också utbildande.
 
Jag jobbar med strategisk samhälls/stadsplanering. Heeelt onödigt att lägga 5 år på universitetet, eftersom alla andra såklart vet bättre när det kommer till frågor om tex trafik och bebyggelseutveckling. Lägg sen till att jag och mina kollegor såklart har det hemliga uppdraget att göra allting lite sämre för alla (och som kommunanställda sannolikt bara fikar hela dagarna!) , så vore det naturligtvis bättre om vi lät allmänheten bestämma allt själva ;) :idea:

Glöm inte att vi fattar de beslut vi gör enbart för att vi då får en chans att låtsas som att vi har någon form av makt i vår obetydliga kommunalgrå fikaverksamhet ;)
 
Det som irriterar mig nästan ännu mer än skitkastandet på mitt eget yrke är skitkastandet på politiker, slår det mig. Allt är politikernas fel, det är liksom riskfritt att slå på dem. En lång upprörd diskussion om t ex FK eller vården kan vända när någon kommer in och skriver ”men jag är handläggare/läkare och...” - och då enas alla i stället om att det är politikernas fel. Politikerna som dels är dumma i huvudet, dels bara valt uppdraget för egen vinnings skull.

Det där onyanserade politikerföraktet ger åtminstone mig ett rätt obildat intryck.
 
Sen håller jag med någon som skrev om att en utbildning på pappret nödvändigtvis inte garanterar kompetens och lämplighet för yrket.

Sen tycker jag det också har mycket att göra hur man förhåller sig till sin utbildning. Jag blev civ ing och började mitt första jobb med känslan att jag inte kunde någonting och undrade när någon skulle upptäcks bluffen. Den känslan finns kvar ibland fortfarande, även om jag i verkligheten numera börjar bli rätt senior.

I diskussioner med lekmän blir det ju ofta rätt uppenbart att jag faktiskt kan ett och annat. Men där är det ju superviktigt hur man förmedlar det. Någon attityd i form av ”jag vet bäst för jag är minsann utbildad” vinner ju ingen på.
 
Jag minns när du blev mansplainad om vad konst är. Det var så pinsamt! Samma person startade en gång en harmsen tråd om huruvida domstolar inte gillade folk som var alltför pålästa, efter att han fått en överklagan avslagen. 🙈
Och jag lyckades avhålla mig från att skriva något om hur det skämtas om rättshaverister och deras juridiska rappakalja i lunchrummet, på rättsmedicinska undersökningsenheter.
 
Det som irriterar mig nästan ännu mer än skitkastandet på mitt eget yrke är skitkastandet på politiker, slår det mig. Allt är politikernas fel, det är liksom riskfritt att slå på dem. En lång upprörd diskussion om t ex FK eller vården kan vända när någon kommer in och skriver ”men jag är handläggare/läkare och...” - och då enas alla i stället om att det är politikernas fel. Politikerna som dels är dumma i huvudet, dels bara valt uppdraget för egen vinnings skull.

Det där onyanserade politikerföraktet ger åtminstone mig ett rätt obildat intryck.

Men ja!

Jag jobbar i politisk organisation och många gånger tar man sig för pannan om de okunniga politikerna som inte fattar nånting och hänger upp sig på oväsentligheter ;) När beslut också blir så uppenbart ”politik” och maktspel är det också mer än tröttsamt.

Men egentligen har det här jobbet bara fått mig att få respekt för politiker i allmänhet och fritidspolitiker i synnerhet. Folk som yrar om maktgalna politiker kan ju börja med att ta nått uppdrag som ersättare i någon nämnd och tillbringa oavlönad fritid med timslånga kvällsmöten med att inte få fatta beslut i frågor som enbart berör närmast sörjande...
 
Och jag lyckades avhålla mig från att skriva något om hur det skämtas om rättshaverister och deras juridiska rappakalja i lunchrummet, på rättsmedicinska undersökningsenheter.
Ja. Ofta verkar hur fackspråk används vara rätt avslöjande.

(Jag blir smågalen på folk som tror att deras inlägg får mer tyngd om de t ex använder korrelation och kontext i stället för samband och sammanhang. Utanför ett vetenskaplig sammanhang (!) funkar de senare orden utmärkt)
 
De där människorna som kan undervisa utan utbildning, var är de någonstans? Min erfarenhet är snarare att det är fruktansvärt svårt att undervisa om något man själv inte kan. Ämneskunskaper är ett måste för att kunna lära ut på ett bra sätt - hur ska man kunna lära andra något man inte kan själv?
Jag tror att man kan behöva skilja mellan ämneskunskap och didaktik. De flesta (grundskole)lärare jag känner, däribland min mor och min sambo, är samstämmiga i att lärarutbildningen brister i just att lära ut hur man lär ut.
 
Jag minns när du blev mansplainad om vad konst är. Det var så pinsamt! Samma person startade en gång en harmsen tråd om huruvida domstolar inte gillade folk som var alltför pålästa, efter att han fått en överklagan avslagen. 🙈
Alltså, jag är van.. Alla vet vad konst är och alla har åsikter. Speciellt har de åsikter om modern konst och konsthantverk. Många anser att de efter de gått på en utställning med modern konst att det är trams och att de skulle kunna göra det bättre själva..
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 996
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 544
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 796
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 872
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp