Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Ceskyn är en liten och okänd ras så det är alltid trevligt när någon får upp ögonen för rasen! :)
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Jag skulle ju vara räddför att sätta mig på den, den är så vansinnigt liten.

Haha, den där rädslan känner jag igen.

Helt ärligt, jag vaknar fortfarande (haft henne snart 4 månader) ibland på natten med världens ångest och tänker "shit, vart är hon, andas den?!!" och varje morgon är min första tanke att kontrollera att hon faktiskt lever och inte är klämd. Hon sover ju under täcket; mellan, under och runt kring våra ben. Är ju vansinnigt lätt att kväva henne tänker jag, men hundjäkeln lever varenda morgon. :p
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Det är ungefär de kriterier jag hade när jag tittade efter hund.

Det blev en mittelspitz för vår del, trots att spetsar ofta anses vara skälliga. Som tur är så är inte Iza så skällig.

Enligt mig är hon den perfekta sällskapshunden. Ligger gärna i knäet och gosar och är alltid lös när vi går i skogen. Man måste inte ut på lång promenad varje dag, utan hon kan klara sig med att springa en runda i trädgården om det är "dåligt" väder.

Hon är väldigt försiktig och förmodligen den gladaste hunden jag känner till.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Jag har med hört ganska mycket negativt om de "svenska" hundarna! De jag har träffat och hunden jag passade under en längre tid var importerade och det var näst intill inget skall alls, och absolut inga rädslor eller liknade. Så något kanske har gått snett i det svenska aveln? Jag är som sagt inte insatt i rasen så sett, det var några år sedan!! :) Men underbara hundar!! :)

Jag var med skraj i början när vi hade henne, just för att hon är så liten. Men de vet med sig det och håller sig undan! :)

Min mamma har en Papillon och om de är i närheten av hennes hund så skulle jag aldrig skaffa en sådan. Reserverad och en aningen nervös, pip och gnäll och ganska lätt till skall.

Ja men precis, jag har också mest hört massa negativt. Läser man på forum om dem är det ju lätt att tro att de överhuvudtaget inte kan gå utanför dörren och det stämmer verkligen inte med min alldeles egna bild av rasen som framåt, modig, nyfiken och med en jäkla vilja på alla sätt. Jag känner ju mest hundar från samma linjer, och de är just sådär härligt framåt, glada och mjuka som jag gillar. Har verkligen ett gött temperament, men jag vet inte hur vanliga de är och just arbetslusten som finns hos min tik är jag uppriktigt förvånad över. Hon bara VILL!
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Nedklippt lhasa apso. Underbart temperament, behändig storlek och frisk och sund.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Ja men precis, jag har också mest hört massa negativt. Läser man på forum om dem är det ju lätt att tro att de överhuvudtaget inte kan gå utanför dörren och det stämmer verkligen inte med min alldeles egna bild av rasen som framåt, modig, nyfiken och med en jäkla vilja på alla sätt. Jag känner ju mest hundar från samma linjer, och de är just sådär härligt framåt, glada och mjuka som jag gillar. Har verkligen ett gött temperament, men jag vet inte hur vanliga de är och just arbetslusten som finns hos min tik är jag uppriktigt förvånad över. Hon bara VILL!

Jag ser PKn som en stor hund i extremt liten kropp!! :) Queen som jag passade var med i stallet, var med över allt. Gick långa promenader och hon var alltid lös. Hon skulle aldrig drömma om att göra något hon inte fått lov till, hon vill vara till lags!!

Det jag har sett på PK temperament så är det inte alls likt de andra små hundarna, fast det kan ha ändrats över åren vad vet jag! Jag fick många komplimanger för att hin var så lugn och att hon inte skällde, vilket många verkar tycka att små hundar gör!!
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Om du hittar en bra; Sheltie
Kan ev falla på tendens till skällighet: Västgötaspets
Vissa har mer jakt än andra: Cairnterrier
Dessa vet jag inte så mycket om men de verkar käcka: Shipperke

Tibetanska spaniels tycker jag är gulliga men de verkar ha så rinniga ögon! Kan ju inte vara helt sunt...
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

En Aussie såklart :D

Eller en Havanais, nerklippt.

Lagom storlek, bangar inte för 3 timmars skogpromenad eller träning, men klättrar inte på väggarna av en veckas soffmys heller.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

En Aussie såklart :D

Och - för att ingen missuppfattning ska ske - så finns det TVÅ raser som kallas för aussie, både australian shepherd och australisk terrier :). Den förstnämnda ska INTE hållas som endast sällskapshund ;)!
 
Senast ändrad:
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Kan du tänka dig en liten hund är ju chihuahua ett roligt alternativ. Det finns massor med mentalt bra hundar som orkar vara aktiva länge ifall det behövs också. Samma sak med papillon.

Men titta i rasgrupp 9 så kommer du säkerligen att hitta massor med intressanta raser. Känner du sedan att du fastnar för en ras så får du luska lite mellan vilka kennlar som har mentalt bra hundar och vilka som inte är lika lysande. Där krävs lite detektivarbete, men det brukar lösa sig bra.
http://www.skk.se/hundraser/?group=9

Letar du efter en större hund så kan man ofta hitta bra sällskapshundar i grupp 2. http://www.skk.se/hundraser/?group=2
Samma sak där får man luska lite mellan uppfödarna för att hitta den uppfödaren man gillar mest.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

*KL*

Tibetansk spaniel har inga som helst andningssvårigheter, de har ju inte lika kort nos som ex. mopsar o.d. ;) Visst har merparten rinniga ögon och personligen tycker jag att det borde prioriteras mer hos uppfödarna att avla på "torra" ögon, det finns några som gör det men långt ifrån alla.

Kanske ska tillägga också att det i övrigt är en mycket sund ras som inte har några specifika rassjukdomar inom rasen, det man ska vara uppmärksam på är att föräldradjuren är ögonlysta u.a. PRA kan förekomma i några sällsynta fall men mycket sällan, under de senaste 10 åren tror jag det är så har det bara förekommit en handfull PRA-fall hos rasen och merparten har varit på norska hundar. Rasklubben har stenhårda krav när det gäller PRA just för att minimera risken att det ska bli ett utbrett problem hos tibben. I övrigt så är det inte alls ovanligt med tibbar som blir 15-18 år gamla vilket :)

// Ägare till 4 tibbar
 
Senast ändrad:
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Jag är ju larvigt svag för tibetansk spaniel, och även lhasa apso och shi-tzu, den är dock lite väl pälsiga.


Dvärgschnauzer har jag ofta uppfattat som högaktiva och terrieraktiga? Vavvona är nog för små för att eg tilltala mig, även om jag kan se ördelar med en riktigt liten hund.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Högaktiva och terrieraktiga?? Raka motsatsen till mitt intryck av rasen. Men så sitter jag med en högaktiv och terrieraktig heeler hemma också, dv.schnauzern är rena soffpotatisen i jämförelse. Och någon terrier är det inte.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

KL

Löwchen tycker jag är en härlig hundras. Det är dock en ras med liten avelsbas, så jag vet inte om den idag är lika frisk som den har varit. Men jag hoppas det även om jag vet att bettfel är vanligt förekommande.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Både lhasa apso och shi tzu kan du klippa ner, de blir skitsöta :-D
Vi klipper ner vår peke och han blir som en valp varje gång, mycket gladare och piggare.

Men tycker ändå du ska titta på en brab, tror inte det går att hitta en roligare hund :-)
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Ett uselt exempel i min närhet, skyller på den:)

Jag är ruggigt sugen, men känner dels att det kanske vore skönt att vara hundlös ett par år (småbarn+heltidsjobb) samt att sambon nog är mindre sugen än jag, eftersom han är så oerhört fäst vid vår nuvarande och inte kan tänka sig att en annan hund kan vara lika bra.

Samtidigt vill jag så hemskt gärna ha hund, och vi får ju ihop det idag med en betydligt mer krävande hund, om än oerhört lättsam.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Ja det blir de! Så här ser min nedklippta lhasa ut :love:

68914_10151197441811200_1253504282_n.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 037
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 004
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund För ni är så realstiska här! Om man som jag gillar smidiga hundar dvs alla greyhoundsliknande raser som finns i alla pälsvarianter utom...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: Zqathan
·
U
Övr. Hund Det här är ett svar på en tidigare tråd där någon frågade om Beaglens lämplighet som sällskapshund. Jag missade tråden då det begav sig...
Svar
4
· Visningar
19 087
Senast: Julle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp