Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Precis som många andra som skriver är jag partisk ;) Men jag tycker att alla borde ha en dansk-svensk gårdshund! Passar faktiskt de flesta människor, oavsett ambitionsnivå och intresseområde.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Ett uselt exempel i min närhet, skyller på den:)

Förstår vad du menar. Mitt första intryck av rasen var att de var tråkiga och intetsägande. Sen fick jag lära känna ett gäng som var riktigt trevliga och funkar bra i viltspår, lydnad m.m. och dessutom är snygga. Därefter har jag ändrat uppfattning om rasen (även om jag fortfarande se tråkexemplar ute ibland som ser ut små lobotomerade skäggnissar).
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

kl
Beror lite på vad du menar med extrem pälsras...
Dvärgschnauzern har ju ingen extrem päls utseendemässigt, men kräver en del pälsvård. Passar bra in på övriga önskemål.

Funderar på eurasier annars? Inte mycket pälsvård men en del päls. Såvitt jag förstått det inte lika skälliga som övriga spetsar.

Även om sällskapshundarna inte meriteras på samma sätt så finns det ju en hel del uppfödare som gör MH (och numera bph antar jag?) så jag skulle sikta in mig på en sån.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Nej, Papillon är inte en ras som är skällig eller pipiga etc. Däremot är det en väldigt intelligent och lättlärd ras. Så lär man dem fel gör de fel.

Jag har haft Pappisar i 23 år. Mina har några varit bjäbbiga då de kom. Men de lär sig fort att det inte är ok om man är konsekvent och tydlig.
Fort!
De är föriga, gärna med på alla möjliga aktiviteter och sociala och glada små skitar. :) De kan dock ligga och vila i sängen/soffan utan att bli stressade om matte blir sjuk.

Jag har hittat min ras! Toppenhundar! Jag har dessutom hittat en uppfödare som avlar på mentalitet och inte bara utställning(som många småhundsuppfödare gör). Hon säljer mkt till agilityfolk.

Mina tysta och glada tjejer har gjort att fler jag mött köpt pappisar från min uppfödare. Hängiven bruksare m schäfer vill framöver ha en sån som mina.

TS: Jag är ju superpartisk och säger Papillon.
De är friska med undantag för ev höfter och ögon. Men det kollas på avelsdjur och brukar sällan nedärvas. Jag vet bara en som har höftfel av alla jag känner. Den mamman togs ur avel pga det.
Inga allergier eller andningsproblem. De finns ju i liiite större fomat med än mina pytteminisar.
Men det är tåliga små liv!
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Håller så med dig vad gäller papillon och phalene

Kapabla små hundar som fixar det mesta men som allt för ofta aldrig får komma till sin rätt...kan berätta om en rolig händelse på våran hundklubb där en av dobbermanägarna frågade om jag skulle ställa ut min hund på deras bruksutställning
"ja svarade jag det hade jag gärna gjort om jag fått men han är ju ingen brukshund" (min phalene)

"ja men jöses svarade hon man glömmer bort det för han är ju som en brukshund när ni tränar och tävlar"

Kan lugnt erkänna att vi är rätt så ensamma i vår storlek på bruksplan både under träning och tävling, särskilt nu i trean

(Se Uch, Se Vch, Lp1, uppflytt ur 2:an, godkänt MH, 56 p på permobjörnstest, tränad i konstgryt, används i småviltsjakt...är lite av vad en liten sällskapshund kan åstadkomma)
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Haha.. Ja, det där är inte ovanligt. Folk ser Pappisar som bjäbbiga små hundar som hänger i rullkoppel med pensionärsdam i andra änden.

Min ena har lämnat en som tävlar lydnad elit vet jag. Med goda resultat.
Den har kört ngt spår godkänt med. Den kom 10:a i ngt USM i lydnad med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 037
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 004
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund För ni är så realstiska här! Om man som jag gillar smidiga hundar dvs alla greyhoundsliknande raser som finns i alla pälsvarianter utom...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: Zqathan
·
U
Övr. Hund Det här är ett svar på en tidigare tråd där någon frågade om Beaglens lämplighet som sällskapshund. Jag missade tråden då det begav sig...
Svar
4
· Visningar
19 088
Senast: Julle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp