Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Hyacinth

Trådstartare
Nu är denna tråd än så länge hypotetisk, men:

Jag har idag en hund, korsning schäfer/bc.

En helkul, fantastisk hund, men nästa (om någon) blir på grund av jobb, barn och tidsbrist en ren sällskapshund.
En barnvänlig, positiv hund, men låga krav.


Den ska vara:

Frisk
Sund, inga andningssvårigeter, hudproblem osv
Ingen extrem pälsras, inte heller nakenhund
Liten/minimal jaktlust
Inte alltför låg skalltröskel
En "naturlig" kroppsbyggnad, alltså inga miniben, plattnosar, överflödshud en masse osv.
Inga raser sm är kända för att ha rädslor och nervositet som kännetecken, inte heller en ras som har generellt svårt för att vara ensam, bli rumsren osv.



Jag hävdar alltid att merparten av alla som skaffar hund ska eg ha en sällskapshund, men hur hittar man en bra sådan?
Jag personligen hittar en bra brukshund/träningskompis lätt, för där finns meriter och resultat att gå på.
Hur hittar jag en bra sällskapshund, när det viktigaste inom den aveln verkar vara utställningscert?
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Den perfekta sällskapshunden är för mig Bullterrier!! :) En snäll och älskvärd hund men som är envisa som få, man får bara vara envisare!! Kräver inte speciellt mycket, några promenader och lite bus räcker utmärkt till min late hund!! Helst ligger han framför brasan och gottar sig! :)

Jag har en son på 1,5 år och de går utmärkt ihop, Bobby (hunden) kan bli en aningen för busig och blir då lite hård att springa in i :o Men annars är dom som bill och bull! ;)
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Nja, de har ju delvis ganska stora hälsopoblem.

Njurar, hjärta, hud, hörsel och hos miniatyrerna ögonproblem.
De går dessutom som överförfriskade sjömän, något rullande. Det är en lite knepig exteriör i mina ögon.
Den vi känner har dessutom allergier upp över öronen, kan ju vara sällsynt men är rejält avskräckande.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Nja, de har ju delvis ganska stora hälsopoblem.

Njurar, hjärta, hud, hörsel och hos miniatyrerna ögonproblem.
De går dessutom som överförfriskade sjömän, något rullande. Det är en lite knepig exteriör i mina ögon.
Den vi känner har dessutom allergier upp över öronen, kan ju vara sällsynt men är rejält avskräckande.


Alla de seriösa uppfödarna och som även är på rassidan testar sina hundar och det är inte alls så vanligt som folk verkar tro. Aldrig träffat en Bulle med hörselproblem och inte hört någon som har haft det heller. Tar man en miniatyr med PPL- fria föräldrar så får man ju även fria valpar.

Visst finns det allergier, men jag tycker var och varannan hund (av alla raser) utreds mer och mer för allergier av olika slag.

Men smaken är som baken och jag älskar denna rasen!! :love:
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Hade det inte varit för jaktlusten hade jag sagt att du skulle kolla på vinthundarna. Klassiska sällskapshundar som är väl så nöjda med långpromenader, hjärngympa och få springa fritt (I inhägnad för dom flesta) en stund om dagen.

Dvärgschnauzer, papillon, dvärg- eller mellanpudel (Om man klipper ner), tibetansk spaniel slänger jag ut lite spontant. Personligen hade jag satsat på papillon i sådant fall. Cavalier är käcka, men har ofta hjärtproblem.

Kooiker om man hittar en uppfödare som avlar på stabila hundar. Lagotto, som iofs kan anses vara "extrem pälsras". Spansk vattenhund, samma där med pälsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Den där lilla på P någonting (något utländskt, jag kan inte stava till det) som det finns en annan tråd om just nu verkar ju himla käck!
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Den där lilla på P någonting (något utländskt, jag kan inte stava till det) som det finns en annan tråd om just nu verkar ju himla käck!

Pratzky Krysarik menar du?? :)

Det är en helt underbar hund!! Den enda lilla hund jag skulle kunna tönka mig!! :)
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Petit brabancon! Trubbnosade men inte extremt, inga andningsproblem. Friska, sunda, lättskött päls, vår luktar godis om pälsen och popcorn om tassarna :love: Helt underbara hundar på alla sätt.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Pratzky Krysarik menar du?? :)

Det är en helt underbar hund!! Den enda lilla hund jag skulle kunna tönka mig!! :)

Jag älskar ju som sagt mitt glada popcorn till PK, men jag tror att rasen kanske faller lite på några av TS "kriterier". De jag känner har ganska lätt till skall, sedan har jag iof bara haft positiva erfarenheter själv, men hört att det finns ganska många som är "nerviga", rädda och inte alls direkt frimodiga liksom.

Annars; orkar man klä på hunden på vintern, vill ha en glad och käck hund som lika gärna rusar runt i skogen som ligger under filten i soffan så är den fantastisk, men jag vet inte hur lätt det är att hitta någon "bra" sas? Min är tjeckisk, tydligen. :p
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Jag skulle ju vara räddför att sätta mig på den, den är så vansinnigt liten.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Jag älskar ju som sagt mitt glada popcorn till PK, men jag tror att rasen kanske faller lite på några av TS "kriterier". De jag känner har ganska lätt till skall, sedan har jag iof bara haft positiva erfarenheter själv, men hört att det finns ganska många som är "nerviga", rädda och inte alls direkt frimodiga liksom.

Annars; orkar man klä på hunden på vintern, vill ha en glad och käck hund som lika gärna rusar runt i skogen som ligger under filten i soffan så är den fantastisk, men jag vet inte hur lätt det är att hitta någon "bra" sas? Min är tjeckisk, tydligen. :p

Jag har med hört ganska mycket negativt om de "svenska" hundarna! De jag har träffat och hunden jag passade under en längre tid var importerade och det var näst intill inget skall alls, och absolut inga rädslor eller liknade. Så något kanske har gått snett i det svenska aveln? Jag är som sagt inte insatt i rasen så sett, det var några år sedan!! :) Men underbara hundar!! :)

Jag var med skraj i början när vi hade henne, just för att hon är så liten. Men de vet med sig det och håller sig undan! :)

Min mamma har en Papillon och om de är i närheten av hennes hund så skulle jag aldrig skaffa en sådan. Reserverad och en aningen nervös, pip och gnäll och ganska lätt till skall.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

om det inte vore för jaktlust så skulle jag säga slätthårig foxterrier :love:
en sund och robust hund i ett mindre format ca 40 cm hög och ca 10kg.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Jag vet inte hur det ser ut med andningsproblem pågrund av plattnosen men jag tycker Tibetansk spaniel verkar väldigt trevlig som sällskapshund.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Förutom pälsen (som man kan klippa ner om man inte skall ställa ut) så tycker jag att bichonraserna verkar vara de perfekta sällskapshundarna. Bedlingtonterrier??
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Ceskyterrier

Jag helrakar min förutom skägg och lugg så slipper man all pälsvård förutom då att klippa pälsen var annan/var tredje månad. Fäller ingenting vilket för mig är ett jätteplus.

Fantastiskt bra sällskapshund som lika gärna har en dag i soffan som en dag ute på äventyr!
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Liksom många andra svar, så faller även min ras, Welsh Springer Spaniel på jaktlusten.

Annars snudd på idealisk tycker jag - lagom stor, naturligt byggd, generellt frisk och oöm ras, långhårig men ändå lättskött päls. I varje fall mitt exemplar är också naturligt följsam, totalt trygg och orädd, skäller sällan, utstrålar livsglädje och älskar hela världen, men allra mest barn, och har en aldrig sinande energi, men gosar ändå gärna i soffan.

Men - jaktlusten finns där onekligen, man kan hålla den i schack men det kräver en hel del träning ända från valpstadiet.

Det kan nog vara svårt att hitta något som fyller alla dina kriterier.
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Kanske att det faller på pälsen, men om man håller efter den och inte satsar på utställning så tänker jag att en Löwchen kanske skulle kunna vara ett alternativ? :)
 
Sv: Den perfekta sällskapshunden? *rasval*

Helt medveten om att det är lurigt, men den hund jag vill ha är nog vad jag anser att de flesta borde ha;)

Ceskyterrier låter ju kanontrevlig!
Den och tibetansk spaniel ligger bra till för mig.

Just litet jaktintresse tycker jag är viktigt, det är något som man - i alla fall jag- fått jobba mest med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 037
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 004
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund För ni är så realstiska här! Om man som jag gillar smidiga hundar dvs alla greyhoundsliknande raser som finns i alla pälsvarianter utom...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: Zqathan
·
U
Övr. Hund Det här är ett svar på en tidigare tråd där någon frågade om Beaglens lämplighet som sällskapshund. Jag missade tråden då det begav sig...
Svar
4
· Visningar
19 088
Senast: Julle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp