Bukefalos 28 år!

Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Men om hästen nu går runt varv efter varv om den står i box ska man nog inte placera den i spila just för att den ska sluta gå runt utan fundera på VARFÖR den gör det.
Jag har ALDRIG varit med om en häst som går runt i boxen. Aldrig.

Jag har en boxvandrare. Hon fungerar inte i spilta heller, då står hon och trampar fram och tillbaka, både i sidled och framåt och bakåt. Högst troligt skulle hon börja väva efter ett tag i spilta.

Hon har stort rörelsebehov, och hon vandrar 'bara' om hon står inne för länge och/eller är understimulerad. Att ställa henne i spilta skulle vara att försöka dölja symptomen på problemet, men förvärra grundproblemet..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Dessutom. Är inte nacken en av de känsligaste ställena på en hästkropp? Spilthästarna lär ju utsättas för mer tryck på sina nackar än boxhästar.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Undrar hur en häst som har ett stort behov av ett skyddat område mår när man ställer den i spilta. trådskaparen ser väl bara att den verkar snäll(avstängd mentalt).
PL
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Ånej inte nu igen.


Det ska man lära dom på andra sätt.


Fångas? Herregud, man ska inte behöva ställa hästen i en spilta för att det inte går att fånga den i en box!


Dom flesta hästar jag känne/har känt är inte bakskygga och dom har aldrig stått i en spilta.


Hästar får inte mask för att dom skiter i krubban.


Ehh va? Den sitter ju fast på litet utrymme om den får panik då?
Min erfarenhet är att spilthästar är surpuppor just därför att dom inte kan komma undan.


Jaså inte?

Men vad är det här.. "lär sig att inte försvara sig" låt hästen vara ifred för fan!



Dom flesta hästar boxvandrar inte och gör dom det så gör man nåt åt det annars är man dum i huvudet.


nej men gud såååå jobbigt, man kan slänga det över gallret eller ha öppningsbara galler som man drar åt sidan om man är så himla lat.


Vad snackar du om för hästar, vildhästar?


"Är hästen bakskygg ställ den i en spilta" är alltså din lilla lösning på bakskygghet :crazy:


Neeeej


Då är det nåt fel.

Vad är det för sjuka hästar du snackar om egentligen? Låt hästen vara ifred om den vill!


Ja men MER rörelsefrihet än att stå i en jävla spilta!!!
citerar mig själv då du nog missade det inlägget

"det jag skrev upp som argument mot boxar var i jämförelse med spiltor, problem som KAN uppkomma i boxar men som inte gör det i spiltor, givetvis finns det även där undantag.. "

tillägger dessutom att en mycket stor del av sveriges hästar inte enbart hanteras av ägare och skötare utan även av stallpersonal, tränare och elever.. ta det i beaktning när du svara och svara inte enbart utifrån att hästen står i stallet på gården..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Undrar hur en häst som har ett stort behov av ett skyddat område mår när man ställer den i spilta. trådskaparen ser väl bara att den verkar snäll(avstängd mentalt).
PL
varför skulle en häst inte känna sig skyddad i en spilta? känner en häst sig mer skyddad i sin boxbur? hur vet du det?
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

citerar mig själv då du nog missade det inlägget

"det jag skrev upp som argument mot boxar var i jämförelse med spiltor, problem som KAN uppkomma i boxar men som inte gör det i spiltor, givetvis finns det även där undantag.. "

tillägger dessutom att en mycket stor del av sveriges hästar inte enbart hanteras av ägare och skötare utan även av stallpersonal, tränare och elever.. ta det i beaktning när du svara och svara inte enbart utifrån att hästen står i stallet på gården..

Jag har tagit alla hästar i beaktning, inte bara mina.
Vad har du för svar på vad jag skrivit då? (Det jag skrev först plus inlägg #18)
Dina argument håller liksom inte.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag tycker att det, självklart, är upp till var och en vad man vill ha. Dock tror jag inte det är så himla mycket bekvämare i box, instängd som instängd lixom.

Om ridskolehästar:
Jag har varit med om MÅNGA griniga ridskolehästar som stått på box-praktiskt taget alla jag mött. Men de som stått i spilta har varit hur goa och snälla som helst.
Dock så är det nog farligt med lite mer respektlösa hästar i spilta, om de trycker en mot väggen.
det är precis det jag ville få fram.. :bow:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

I boxen har den en viss om än begränsad möjlighet att hålla på sitt eget område.
Det finns beteendevetenskap bakom DSMs motstånd mot spiltor. Bla har jag för mig att man mätt högre stresshormonvärden på spilthästar.
PL
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

På en praktikplats jag hade så hade de spiltor med ett foderbord emellan som i ett kostall. Det tyckte jag var jättepraktiskt. Inga väggar att stirra in i över huvud taget.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag har tagit alla hästar i beaktning, inte bara mina.
Vad har du för svar på vad jag skrivit då? (Det jag skrev först plus inlägg #18)
Dina argument håller liksom inte.
det jag skrev var jämförelser, jämförelser som du tog som enskilda argument mot boxar, därav inget som jag behöver svara igen på..

jag har inget emot boxar men hästar som har sin box som revir försvarar den också.. i spilta försvinner det beteendet mer..

masken ok, jag hade fel.. men jag kan tyvärr ej ändra mitt ursprungsinlägg då det har gått mer än 15 minutersedan jag postade det..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

+ lär sig stå uppbundna
Det kan man lära dom på många andra sätt.
I en stallgång, vid en uppbindningstolp osv osv.

+ behöver inte fångas för att hanteras
Vad är det för ouppfostrad häst som man måste fånga i boxen!? :crazy:
+ blir inte bakskygga
Ser inte det som en orsak att ha spilta. Sånt kan jag träna på andra sätt.
+ riskerar aldrig att få avföring i maten, mindre risk för mask
Hönät! :idea: Om man nu har en häst som skiter i maten.

Ser ingen större nytta med spilta. Inget som en box inte kan ge.


Boxar
- boxdörren behöver öppnas för att man ska kunna höfodra
Vi slänger in höt över boxdörren. Inga galler här inte!
- behöver oftast fångas för att hanteras
Vad är det för ouppfostrad här som skulle göra så!? :crazy:
- bakskygghet tränas inte bort
- riskerar att få avföring i maten, risk för mask
Läs ovan.
- lär sig att den kan gå undan i ett hörn för att vara ifred, respekterar inte människan det så försvarar hästen sig.
Då får man lära sin häst att visa respekt.
Fortf ingen orsak.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Det som jag upplever mest problematiskt med spiltor är utfordringsbiten. Att man måste gå in till hästen bakifrån. Många hästar kan bli lite sura och hotfulla då. Då är det inte jättekul att stå i perfekt sparkavstånd. Detta kan ju hjälpas med en sk fodergång framför spiltorna men då får ju inte hästarna fönster att kika ut genom, något som jag anser att de behöver när de står i spilta.

Sedan så tror jag att hästar trivs bättre med att stå i box. Mina hästar har varken boxvandrat eller varit bakskygga, de verkar vara fullt tillfreds med att stå i sina boxar.
hästar ser längre än en meter, är det galler framför spltan, 1 me fodergång och sen fönster så kan dom (hör och häpna) faktiskt se ut genom fönstret.. de behöver inte sticka ut huvudet genom fönstret för att kunna se något..

dett har jag tyvärr märkt att det är väldigt viktigt.. ett spiltstall som byggdes om 2005 hade hästarna förut fodergång framför, idag står spiltorna mot väggen och 2 spiltor har inte utsikt framåt längre, dessa har tyvärr utvecklat krubbitning som direkt påföljd av utsiktlösheten.. så luft och fönster från hästens spilta är verkligen nödvändigt..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

det är trots allt bättre att ha en yta på 3x4kvm att röra sig på och vara lös, än fastbunden på hälften av ytan!

Jag fattar inte hur du kan tycka att spilta är bättre, den enda som spiltan är bra för är den snåla och lata ägaren... :mad:

:bow: :rofl: :bow:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

det jag skrev var jämförelser, jämförelser som du tog som enskilda argument mot boxar, därav inget som jag behöver svara igen på..

jag har inget emot boxar men hästar som har sin box som revir försvarar den också.. i spilta försvinner det beteendet mer..

masken ok, jag hade fel.. men jag kan tyvärr ej ändra mitt ursprungsinlägg då det har gått mer än 15 minutersedan jag postade det..

Min häst skulle aldrig försvara sej i sin box, men jag ser till att där e hennes plats. Ska ja borsta så tar ja ut på gången. Boxen är hennes viloplats! Sen om man nu inte får plats på gången (Många hästar ute på gången samtidigt) så kan man ju bara sätta fast den i boxen då om de skulle va så.
Och ja vet inte vad du umgås med för hästar som man måste fånga in i boxen :confused:
Sen mockningen, visst, betydligt lättar i spilta, men då handlar det om ren slöhet!
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Det kan man lära dom på många andra sätt.
I en stallgång, vid en uppbindningstolp osv osv.


Vad är det för ouppfostrad häst som man måste fånga i boxen!? :crazy:

Ser inte det som en orsak att ha spilta. Sånt kan jag träna på andra sätt.

Hönät! :idea: Om man nu har en häst som skiter i maten.

Ser ingen större nytta med spilta. Inget som en box inte kan ge.



Vi slänger in höt över boxdörren. Inga galler här inte!

Vad är det för ouppfostrad här som skulle göra så!? :crazy:

Läs ovan.

Då får man lära sin häst att visa respekt.
Fortf ingen orsak.
även här svara jag att detta inte bara gäller hästar som enbart sköts av ägare och skötare utan även av andra personer.. en häst som helt och hållet får bestämma blir livsfarlig..

vet själv många justa hästar som är välhanterade och snälla, men som bestämmer sig för att "nej jag vill inte bli riden nu!" och svänger runt med baken och råkar klämma människan.. kul? det har inte hänt med någon spilthäst men med fler än hälften av boxhästarna jag träffat på.. tyvärr..

det jag vill få ut av det är inte att boxar är dåliga utan att spiltor INTE är dåliga..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

hästar ser längre än en meter, är det galler framför spltan, 1 me fodergång och sen fönster så kan dom (hör och häpna) faktiskt se ut genom fönstret.. de behöver inte sticka ut huvudet genom fönstret för att kunna se något..

dett har jag tyvärr märkt att det är väldigt viktigt.. ett spiltstall som byggdes om 2005 hade hästarna förut fodergång framför, idag står spiltorna mot väggen och 2 spiltor har inte utsikt framåt längre, dessa har tyvärr utvecklat krubbitning som direkt påföljd av utsiktlösheten.. så luft och fönster från hästens spilta är verkligen nödvändigt..

Vilken trevlig ton du har. :smirk: Jag är fullt medveten om att hästar ser ut ändå, men de har knappast samma utsikt med en fodergång framför.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

varför skulle en häst inte känna sig skyddad i en spilta? känner en häst sig mer skyddad i sin boxbur? hur vet du det?

Om du inte visste det så är hästar flyktdjur, och har ett stor behov av att hålla uppsikt och koll på sin omgivning, för att hinna upptäcka ev faror i tid.

Kolla en hästflock där en häst upptäcker något, den kommer vända sig mot det, och om den inte kan placera det utan det kan vara ett potentiellt hot kommer resten av flocken också vända sig mot samma håll och iaktta det. Om det konstateras att det är ofarligt kommer de en efter en återgå till att beta, om det betraktas som ett hot kommer flocken i samlad trupp att låta flyktberedskapen övergå i flykt.

Tänk dig nu en häst i spilta. Dess rörelsefrihet är begränsad, den kan inte vända sig mot sådant den vill hålla koll på, flyktmöjligheten är borta eftersom den är bunden. Ta sedan och låt hästen i spiltan vara en individ som endera är känslig, eller en av de individer som är av typen 'vaktare och varnare'. Och så funderar du en stund på stressen, jmf med om samma häst - om än på en väldigt begränsad yta - kan både vända sig åt det håll den vill, hålla full uppsikt samt även 'fly' - om än en väldigt begränsad bit.

En häst i spilta kan inte fly, endera kommer den då att få ha stressen kvar, eller så kommer den ta till en häst sista utväg - att istället för att fly slåss..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Min häst skulle aldrig försvara sej i sin box, men jag ser till att där e hennes plats. Ska ja borsta så tar ja ut på gången. Boxen är hennes viloplats! Sen om man nu inte får plats på gången (Många hästar ute på gången samtidigt) så kan man ju bara sätta fast den i boxen då om de skulle va så.
Och ja vet inte vad du umgås med för hästar som man måste fånga in i boxen :confused:
Sen mockningen, visst, betydligt lättar i spilta, men då handlar det om ren slöhet!
slöhet? 20 boxar eller 20 spiltor, jag vet vad min rygg och mina knän håller för..

din häst nej.. jag pratar inte om enbart din häst.. för visst finns det ett överflöd av hästar som har ett utmärkt boxbeteende, det har jag även påpekat tidigare.. så jag förstår inte varför du tar upp det?

ja alla har ju ekonomi att göra lika många skötselplatser som boxplatser.. var lite realistisk..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

vet själv många justa hästar som är välhanterade och snälla, men som bestämmer sig för att "nej jag vill inte bli riden nu!" och svänger runt med baken och råkar klämma människan.. kul? det har inte hänt med någon spilthäst men med fler än hälften av boxhästarna jag träffat på.. tyvärr..

det jag vill få ut av det är inte att boxar är dåliga utan att spiltor INTE är dåliga..

Då kanske man skulle fundera en stund på VARFÖR hästen av någon anledning tycker att ridning = blä. Istället för att ta ifrån den dess möjlighet att uttrycka sig..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Om du inte visste det så är hästar flyktdjur, och har ett stor behov av att hålla uppsikt och koll på sin omgivning, för att hinna upptäcka ev faror i tid.

Kolla en hästflock där en häst upptäcker något, den kommer vända sig mot det, och om den inte kan placera det utan det kan vara ett potentiellt hot kommer resten av flocken också vända sig mot samma håll och iaktta det. Om det konstateras att det är ofarligt kommer de en efter en återgå till att beta, om det betraktas som ett hot kommer flocken i samlad trupp att låta flyktberedskapen övergå i flykt.

Tänk dig nu en häst i spilta. Dess rörelsefrihet är begränsad, den kan inte vända sig mot sådant den vill hålla koll på, flyktmöjligheten är borta eftersom den är bunden. Ta sedan och låt hästen i spiltan vara en individ som endera är känslig, eller en av de individer som är av typen 'vaktare och varnare'. Och så funderar du en stund på stressen, jmf med om samma häst - om än på en väldigt begränsad yta - kan både vända sig åt det håll den vill, hålla full uppsikt samt även 'fly' - om än en väldigt begränsad bit.

En häst i spilta kan inte fly, endera kommer den då att få ha stressen kvar, eller så kommer den ta till en häst sista utväg - att istället för att fly slåss..
en häst i box kan inte heller fly.
en häst kan faktiskt se 360 grader runt bara genom att vrida huvudet en liten bit, synen försämras inte i spilta.. de ser faktiskt mer ut i stallgången när de bara vrider huvut lite i en spilta än nrä de göra samma sak i box, då finns ingen vägg i vägen..

går det så långt att en häst får panik är den lika farlig i spilta som i box och skadar sig själv lika mycket..
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 841
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 404
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp