Bukefalos 28 år!

Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

slöhet? 20 boxar eller 20 spiltor, jag vet vad min rygg och mina knän håller för..
Här tar du upp en viktig aspekt, nämligen att effektivisera stallarbetet så man slipper bli så utsliten. Men det finns jättefina lösningar för "effektiv boxmockning" som inte innebär hästar i spiltor.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Då kanske man skulle fundera en stund på VARFÖR hästen av någon anledning tycker att ridning = blä. Istället för att ta ifrån den dess möjlighet att uttrycka sig..
den kanske har en tuss hö att tugga på?

som sagt, ska man låta hästen bestämma helt ock hållet från man en dominant och farlig häst som ingen kan hantera tillslut..

om hästen avskyr sadeln kollar man givetvis upp den, men är allt bra och hästen är helpositiv hela tiden förutom när man ska fånga den i boxen (skitkul lek tycker många hästar) så är det just den grejen, det blir farlig när hästen ska leka i boxen när man ska börja sköta den..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

även här svara jag att detta inte bara gäller hästar som enbart sköts av ägare och skötare utan även av andra personer.. en häst som helt och hållet får bestämma blir livsfarlig..

vet själv många justa hästar som är välhanterade och snälla, men som bestämmer sig för att "nej jag vill inte bli riden nu!" och svänger runt med baken och råkar klämma människan.. kul? det har inte hänt med någon spilthäst men med fler än hälften av boxhästarna jag träffat på.. tyvärr..

det jag vill få ut av det är inte att boxar är dåliga utan att spiltor INTE är dåliga..
Om man har någon i stallet som tar ut och in får väl den personen se till att ha kunskap nog. Och en häst ska inte störas i onödan, varken i box eller spilta.
Men inte sjutton skulle min mycket bestämda nordis dam ta över och bli ond i boxen mot nybörjare.

Och då är en spilta lika farlig.
Har jobbat på ett par ridskolor och privatstall med spiltor och boxar.
I spiltan är det ju livsfarligt att försöka ta sig in om hästen är grinig.
Man har ju rumpan mot sig.

Det är ju bara din erfarenhet.
Alla andra tycks ju ha upplevt tvärtom. :smirk:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Här tar du upp en viktig aspekt, nämligen att effektivisera stallarbetet så man slipper bli så utsliten. Men det finns jättefina lösningar för "effektiv boxmockning" som inte innebär hästar i spiltor.
berätta om det då istället för att bara säga det..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Här tar du upp en viktig aspekt, nämligen att effektivisera stallarbetet så man slipper bli så utsliten. Men det finns jättefina lösningar för "effektiv boxmockning" som inte innebär hästar i spiltor.


lite ot..

dela med dig :angel: :o
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

slöhet? 20 boxar eller 20 spiltor, jag vet vad min rygg och mina knän håller för..

din häst nej.. jag pratar inte om enbart din häst.. för visst finns det ett överflöd av hästar som har ett utmärkt boxbeteende, det har jag även påpekat tidigare.. så jag förstår inte varför du tar upp det?

ja alla har ju ekonomi att göra lika många skötselplatser som boxplatser.. var lite realistisk..

Realistisk var ja ju eftersom jag skrev att man kan lika gärna sätta fast hästen i boxen om alla skötplatser är upptagna.

Och jag förstår nog att det finns hästar som försvarar sitt revis box eller spilta. Det jag menar var att oavsett om den gör det eller inte så tycker jag att när den ska få vara i fred så mycket som möjligt i boxen/spiltan.

Jag har träffat ett antal hästar som inte trivs i spilta, bla min egen och stallets shettis, men jag har nog aldrig träffat nån som inte trivts i box bättre än att stå uppbunden all innetid :confused:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Om man har någon i stallet som tar ut och in får väl den personen se till att ha kunskap nog. Och en häst ska inte störas i onödan, varken i box eller spilta.
Men inte sjutton skulle min mycket bestämda nordis dam ta över och bli ond i boxen mot nybörjare.

Och då är en spilta lika farlig.
Har jobbat på ett par ridskolor och privatstall med spiltor och boxar.
I spiltan är det ju livsfarligt att försöka ta sig in om hästen är grinig.
Man har ju rumpan mot sig.

Det är ju bara din erfarenhet.
Alla andra tycks ju ha upplevt tvärtom. :smirk:
i en spilta är hästen van vid att folk kommer bakifrån och vet att en människa kommer in i spiltan för att sköta om den, släppa ut den eller höfodra och sparkar således inte människan.. skulle en häst visa sig aggressiv så kan jag ge mig fan på att den likväl kommer att vänbda baken till och sparka i boxen om den gör så i spiltan..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

som sagt, ska man låta hästen bestämma helt ock hållet från man en dominant och farlig häst som ingen kan hantera tillslut..
Det har ju inget med box eller spilta att göra?

Sånt får man träna utanför box/spilta. Ledarskap och tillit.
Det har inget med uppstallning att göra.

Jag är övertygad om att en häst blir lyckligare i en spilta.
Den känner sig inte lika trängd om den nu är osäker.

I en box kan den gå undan några steg så kan man istället locka på den.
:bow:(åt mig själv:o )
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

i en spilta är hästen van vid att folk kommer bakifrån och vet att en människa kommer in i spiltan för att sköta om den, släppa ut den eller höfodra och sparkar således inte människan.. skulle en häst visa sig aggressiv så kan jag ge mig fan på att den likväl kommer att vänbda baken till och sparka i boxen om den gör så i spiltan..


Och varför skulle den inte sparka?
I en box har man större möjlighet att undvika det.
Man behöver ju inte springa in i boxen och kasta sig över hästen.

Har man nu en sådan otrygg/grinig häst får man göra något åt det istället! Den kanske behöver lite lugn och ro, lr slippa massa småbarn (om det nu är en ridskoleponny).
Man kan inte bara dölja problemet genom att ställa den i spilta.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Realistisk var ja ju eftersom jag skrev att man kan lika gärna sätta fast hästen i boxen om alla skötplatser är upptagna.

Och jag förstår nog att det finns hästar som försvarar sitt revis box eller spilta. Det jag menar var att oavsett om den gör det eller inte så tycker jag att när den ska få vara i fred så mycket som möjligt i boxen/spiltan.

Jag har träffat ett antal hästar som inte trivs i spilta, bla min egen och stallets shettis, men jag har nog aldrig träffat nån som inte trivts i box bättre än att stå uppbunden all innetid :confused:
jag har dessvärre träffat på hästar som är riktiga marodörer i box, sparkar åt grannen, sprider skiten över hela boxen, sprider höet över hela boxen (vägrar äta skitigt hö) men är lugna och glada (inte avtrubbade) i spilta..

jo man kan sätta fast hästen i boxen, men boxen var ju hästens revir eller?
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Det har ju inget med box eller spilta att göra?

Sånt får man träna utanför box/spilta. Ledarskap och tillit.
Det har inget med uppstallning att göra.

Jag är övertygad om att en häst blir lyckligare i en spilta.
Den känner sig inte lika trängd om den nu är osäker.

I en box kan den gå undan några steg så kan man istället locka på den.
:bow:(åt mig själv:o )
nej precis.. det är inte heller relevant i box vs spiltadiskussionen..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Då kanske man skulle fundera en stund på VARFÖR hästen av någon anledning tycker att ridning = blä. Istället för att ta ifrån den dess möjlighet att uttrycka sig..
:bow:

en häst kan faktiskt se 360 grader runt bara genom att vrida huvudet en liten bit, synen försämras inte i spilta.. de ser faktiskt mer ut i stallgången när de bara vrider huvut lite i en spilta än nrä de göra samma sak i box, då finns ingen vägg i vägen..

*får en sorglig bild i huvudet av hur mina sociala, snälla och nyfikna hästar som vill hälsa snällt står med huvudet bundet bort från förbipasserande.* NEJ TACK.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Och varför skulle den inte sparka?
I en box har man större möjlighet att undvika det.
Man behöver ju inte springa in i boxen och kasta sig över hästen.

Har man nu en sådan otrygg/grinig häst får man göra något åt det istället! Den kanske behöver lite lugn och ro, lr slippa massa småbarn (om det nu är en ridskoleponny).
Man kan inte bara dölja problemet genom att ställa den i spilta.
ja den behöver lugn och ro.. inget som ändras genom att man ställer den i box istället, utan helt enkelt striktare regler, enbart de som ska rida ska gå in till hästarna i spiltan.. inget onödigt spring i stallgången..

med stallvett kommer man långt.. :)
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

jag har dessvärre träffat på hästar som är riktiga marodörer i box, sparkar åt grannen, sprider skiten över hela boxen, sprider höet över hela boxen (vägrar äta skitigt hö) men är lugna och glada (inte avtrubbade) i spilta..

jo man kan sätta fast hästen i boxen, men boxen var ju hästens revir eller?

Som jag skrev, helst av allt så får hästarna va i fred å man stökar inte med dom i boxarna, men är det fullt på skötplatserna så får dom finna sej i att bli skötta i boxen.

Skaffa hönät till hästen som sprider höt. Inte svårare än så. Sparkar åt grannen i box men inte i spilta? Avtrubbad javisst. Men så vill inte jag eller dom flesta ha sina hästar. Men så är du ju en ridskoletjej.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Ridsport hade en artikel, tror det var förra året. Där hade man byggt ett stall med nedsänkta boxar. Mellanväggarna gick att dra ut i stallgången. Hästarna stod på permanentbäddar och personalen behövde således "bara" strö i boxarna. När det vad dags att mocka drog de ut mellanväggarna och körde ut bäddarna med ngn maskin (vet inte riktigt vilken men misstänker att det var en bobcat eller liknande). För detta behövs ju stora förändringar och det kanske inte är en lösning i befintliga stallar. Bygger man nytt är det ju något att tänka på. - Med andra ord fins det ingen anledning att bygga nya stallar med spiltor för att slippa det värsta slitet.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

jag har dessvärre träffat på hästar som är riktiga marodörer i box, sparkar åt grannen, sprider skiten över hela boxen, sprider höet över hela boxen (vägrar äta skitigt hö) men är lugna och glada (inte avtrubbade) i spilta..

Sparkar den åt granne får man väl flytta runt lite om det finns möjlighet till det, så den får stå bredvid någon den kommer överens med.
Hönät, som sagt. Min häst äter inte heller skitigt hö, men hon skiter inte på det heller. Man kan lägga det där hästen inte skiter, lr hönät då.

Varfför ska man försöka dölja ev problem genom att binda upp hästen i spilta? :crazy:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

:bow:



*får en sorglig bild i huvudet av hur mina sociala, snälla och nyfikna hästar som vill hälsa snällt står med huvudet bundet bort från förbipasserande.* NEJ TACK.
alla spilthästar jag träffat på är fullt kapabla till att vända på huvudet och hälsa lika mycket som boxhästarna..

men vantrivs en häst i spilta ska den givetvis inte stå där.. man gör såsom hästen trivs bäst..
och om en häst nu trivs lika bra i spilta som i box, enbart är uppstallad nattetid och med fri tillgång på hö, pigg och glad hela tiden, varför ska man då välja box före spilta?
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Där hade man byggt ett stall med nedsänkta boxar. Mellanväggarna gick att dra ut i stallgången. Hästarna stod på permanentbäddar och personalen behövde således "bara" strö i boxarna. När det vad dags att mocka drog de ut mellanväggarna och körde ut bäddarna med ngn maskin (vet inte riktigt vilken men misstänker att det var en bobcat eller liknande).

Låter tufft!
:D

Jag skulle vilja ha någon stalltomte som mockade på nätterna :angel:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sparkar den åt granne får man väl flytta runt lite om det finns möjlighet till det, så den får stå bredvid någon den kommer överens med.
Hönät, som sagt. Min häst äter inte heller skitigt hö, men hon skiter inte på det heller. Man kan lägga det där hästen inte skiter, lr hönät då.

Varfför ska man försöka dölja ev problem genom att binda upp hästen i spilta? :crazy:
vad är hönät om inte att dölja problem med att hästen är orolig i boxen?
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

slöhet? 20 boxar eller 20 spiltor, jag vet vad min rygg och mina knän håller för..

Om man ser till mockningsaspekten så tycker jag att man bara ser det ur människans perspektiv. Har man 20 boxar att mocka så får man väl antingen dra ner på hästantalet om man tycker att det blir för jobbigt, eller se till att man är flera personer som hjälps åt att mocka så att arbetsbördan blir mindre. Hästen ska väl inte behöva stå i spilta bara för att det är bekvämare att mocka då? :confused:

som sagt, ska man låta hästen bestämma helt ock hållet från man en dominant och farlig häst som ingen kan hantera tillslut..

Varför skulle en häst i box bli mer dominant och ta över ledarskapet än en häst i spilta? :confused:

de ser faktiskt mer ut i stallgången när de bara vrider huvut lite i en spilta än nrä de göra samma sak i box, då finns ingen vägg i vägen..

Det där stämmer ju absolut inte! Tror du på allvar att en häst som står uppbunden mot en vägg ser mer än en häst som står lös i en box!? :confused: När hästen står i box så har man ju antingen galler eller inte galler över boxväggen, och hästarna brukar inte ha några som helst problem att se igenom gallret...!!

ja alla har ju ekonomi att göra lika många skötselplatser som boxplatser.. var lite realistisk..
Varför skulle man ha lika många skötselplatser som boxplatser? Antingen turas man ju om med de skötplatser som finns (är ju sällan som det är jordens rusning på precis samma tid på dygnet), eller så gör man i ordning sin häst i boxen. Är det en ridskola så får man väl binda upp hästarna i boxen då!

* Jag sparar plats i stallet.
* Stallet värms upp fortare med fler hästar på mindre yta.
* Jag sparar massor av strö.
* Jag besparar mina knän och rygg tack vare kortare mockningstid och mindre jobb.
* Jag har bättre översyn över mina hästar, det är lättare att se att hästarna är OK i en spilta än i en box.
* Jag slipper slänga hö som är nertrampat i avföringen.
* Med mer ventilation i ett mindre OCH öppnare utrymme blir luften inne i stallbyggnaden bättre för både mig och hästarna.

Alla de här sakerna har ju med människans bekvämlighet att göra! Det är ju inte bättre för hästarna att stå i spilta bara för att det blir enklare för människan att ha dem. Antingen ser man väl till att ha ett hanterbart antal hästar, eller så ser man till att ha tillräckligt mycket, kunnig, stallpersonal!
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 811
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 401
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp