Bukefalos 28 år!

Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Ridsport hade en artikel, tror det var förra året. Där hade man byggt ett stall med nedsänkta boxar. Mellanväggarna gick att dra ut i stallgången. Hästarna stod på permanentbäddar och personalen behövde således "bara" strö i boxarna. När det vad dags att mocka drog de ut mellanväggarna och körde ut bäddarna med ngn maskin (vet inte riktigt vilken men misstänker att det var en bobcat eller liknande). För detta behövs ju stora förändringar och det kanske inte är en lösning i befintliga stallar. Bygger man nytt är det ju något att tänka på. - Med andra ord fins det ingen anledning att bygga nya stallar med spiltor för att slippa det värsta slitet.
vem bekostar ombygget?
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

alla spilthästar jag träffat på är fullt kapabla till att vända på huvudet och hälsa lika mycket som boxhästarna..

men vantrivs en häst i spilta ska den givetvis inte stå där.. man gör såsom hästen trivs bäst..
och om en häst nu trivs lika bra i spilta som i box, enbart är uppstallad nattetid och med fri tillgång på hö, pigg och glad hela tiden, varför ska man då välja box före spilta?

Det kan de ju inte.
Huvudet är ju mot väggen lr hur man nu har det, inte mot gången.
De kan ju vända och titta. men inte hälsa och få lite kli på halsen, utan att någon måste traska in i spiltan.

Min nordis skulle säkert stå bra i spilta. Hon är så foglig och accepterar läget. (å andra sidan skulle hon nog gärna bo i vårt vardagsrum också:angel: och vara helnöjd med tillvaron)
Men jag ser det som en självklarhet att hon ska stå på box.
Så hon kan rulla sig, ligga ner, gå runt, hälsa osv osv. Samt gå undan om hon vill vara lite ifred.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

alla spilthästar jag träffat på är fullt kapabla till att vända på huvudet och hälsa lika mycket som boxhästarna..

men vantrivs en häst i spilta ska den givetvis inte stå där.. man gör såsom hästen trivs bäst..
och om en häst nu trivs lika bra i spilta som i box, enbart är uppstallad nattetid och med fri tillgång på hö, pigg och glad hela tiden, varför ska man då välja box före spilta?

Naturligtvis eftersom den då slipper stå fastbunden! Vilket föredrar du? Lös i ett rum på 12m2 eller fastbunden i ett grimskaft???
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jo en stalltomte hade varit trevligt. Men jag har som mest bara två - tre hästar att mocka åt så det funkar på det traditionella sättet. Men permanentbädd kan man ju ha ändå, blir jobbigt de gångerna man måste skotta ut dem bara...
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

den kanske har en tuss hö att tugga på?

som sagt, ska man låta hästen bestämma helt ock hållet från man en dominant och farlig häst som ingen kan hantera tillslut..

om hästen avskyr sadeln kollar man givetvis upp den, men är allt bra och hästen är helpositiv hela tiden förutom när man ska fånga den i boxen (skitkul lek tycker många hästar) så är det just den grejen, det blir farlig när hästen ska leka i boxen när man ska börja sköta den..

DÅ kanske man kan låta bli att rida JUST när hästen år vrålhungrig. ALternativt ändra fodringsrutinerna så att hästen inte är så extremt hungrig någon gång under dygnet.

Vem har sagt att hästen ska bestämma helt och hållet? Mina boxhästar rider jag när jag känner för det, de ska flytta sig när jag går in i boxen, de ska acceptera att hanteras i boxen osv. Ingen av dem har problem med det ens när de äter sitt kraftfoder.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

*KL*
Spilta
- Hästen kan fastna i grimskaftet den är uppbunden med
- Hästen kan sparka åt människor, rakt ut i gången. Ingen vägg som tar smällen.
- Hästen kan trycka upp människan mot väggen om den inte känner att den kan gå undan (dvs Hästen kan utveckla aggresivt och farligt beteende)
- Hästen kan inte vända sig bort från grannen på samma sätt som i box
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

vad är hönät om inte att dölja problem med att hästen är orolig i boxen?


Jag börjar allvarligt undra vad du mött för stackars missanpassade djur egentligen?

Många hästar gillar att dra runt höet när de äter, och trampar ner det i bädden. De skulle förresten göra exakt likadant i spilta, krafsa höet bakåt och trampa ner det. Skillnaden i spilta är att de inte kan nå det sen om de vill noppa i det ändå.

De behöver alltså inte vara ett skvatt oroliga i boxen för att vara matmarodörer.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

1 Hästen ska väl inte behöva stå i spilta bara för att det är bekvämare att mocka då? :confused:
2 Varför skulle en häst i box bli mer dominant och ta över ledarskapet än en häst i spilta? :confused:
3 Tror du på allvar att en häst som står uppbunden mot en vägg ser mer än en häst som står lös i en box!? :confused: När hästen står i box så har man ju antingen galler eller inte galler över boxväggen, och hästarna brukar inte ha några som helst problem att se igenom gallret...!!
4 Alla de här sakerna har ju med människans bekvämlighet att göra! Det är ju inte bättre för hästarna att stå i spilta bara för att det blir enklare för människan att ha dem. Antingen ser man väl till att ha ett hanterbart antal hästar, eller så ser man till att ha tillräckligt mycket, kunnig, stallpersonal!

1 Håller helt med! Allt ska vara efter hästens bästa! Iaf enligt mig.
2 Håller med. Det har inte med box/spilta att göra.
3 Håller med. Smått skrattretande faktistk.. Självklart ser de mer i en box. Där de kan sticka ut huvudet och gnägga sött på morgonen. Sniffa lite på hunden som slickar på mulen. Snuffsa lite i håret när jag kliar manken. :love: *drömmer sig bort till stallet*:angel:
4 Håller med, precis som 1a svaret.


vad är hönät om inte att dölja problem med att hästen är orolig i boxen?
Om hästen är orolig ska man självklart ta tag i problemet/orsaken.
Men en häst kan ju trampa och bajsa i maten utan att vara orolig.
Min arab har kompis på båda sidorna om boxen. När han byter sida för att hälsa på nästa trampar han i sitt hö. Inte av orolighet.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

det jag skrev var jämförelser, jämförelser som du tog som enskilda argument mot boxar, därav inget som jag behöver svara igen på..

jag har inget emot boxar men hästar som har sin box som revir försvarar den också.. i spilta försvinner det beteendet mer..

masken ok, jag hade fel.. men jag kan tyvärr ej ändra mitt ursprungsinlägg då det har gått mer än 15 minutersedan jag postade det..

Men det var du som själv kallade det argument eller vet du inte vad du själv skrivit?
Påminner dig..

BeastieBabe skrev:
mina argument för HÄSTEN i spilta vs box

Är fortfarande nyfiken på vad du svarar på inlägg #18.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jo en stalltomte hade varit trevligt. Men jag har som mest bara två - tre hästar att mocka åt så det funkar på det traditionella sättet. Men permanentbädd kan man ju ha ändå, blir jobbigt de gångerna man måste skotta ut dem bara...
Ja, verkligen. Jag har just nu 2 hästar så det funkar ändå.
Men jag önskar varje natt att han ska dyka upp. Han ska vara snygg också! :mad: :o

DÅ kanske man kan låta bli att rida JUST när hästen år vrålhungrig. ALternativt ändra fodringsrutinerna så att hästen inte är så extremt hungrig någon gång under dygnet.

Vem har sagt att hästen ska bestämma helt och hållet? Mina boxhästar rider jag när jag känner för det, de ska flytta sig när jag går in i boxen, de ska acceptera att hanteras i boxen osv. Ingen av dem har problem med det ens när de äter sitt kraftfoder.
Håller med! Men självklart låter jag dem vara när de äter sin krafft.
Men jag kan ta henne utan problem.

- Hästen kan sparka åt människor, rakt ut i gången. Ingen vägg som tar smällen.
Minns en MYCKET rolig scen från Black Beauty när hästarna sparkar ut i gången på den elaka ägaren när han går förbi spiltorna. Black Beauty träffar ;)

men ja, sånt kan ju hända även på riktigt. och inget tar smällen..

Jag börjar allvarligt undra vad du mött för stackars missanpassade djur egentligen?

Många hästar gillar att dra runt höet när de äter, och trampar ner det i bädden. De skulle förresten göra exakt likadant i spilta, krafsa höet bakåt och trampa ner det. Skillnaden i spilta är att de inte kan nå det sen om de vill noppa i det ändå.

De behöver alltså inte vara ett skvatt oroliga i boxen för att vara matmarodörer.
:bow:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Minns en MYCKET rolig scen från Black Beauty när hästarna sparkar ut i gången på den elaka ägaren när han går förbi spiltorna. Black Beauty träffar ;)

men ja, sånt kan ju hända även på riktigt. och inget tar smällen..

Fast dem var det rätt åt :devil:
Det kanske inte är rätt åt den 8-åriga flickan som är på sitt första besök i stallet och hamnar bakom en tjurskalle till häst :crazy:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Fast dem var det rätt åt :devil:
Det kanske inte är rätt åt den 8-åriga flickan som är på sitt första besök i stallet och hamnar bakom en tjurskalle till häst :crazy:

Är det rätt att ha en sådan häst på en ridskola som besöks av ett stort antal barn? Och är det rätt att ha en sådan häst i spilta övht?

Andra aspekter man kan fundera på..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Vem har sagt att det är en ridskola?
Kan ju lika gärna vara en häst i en spilta i ett privatstall där en unge hamnar av en eller annan anledning.
Alla hästar kan sparka, så låt oss säga att hästen inte var en tjurhäst. Den kanske bara var sur för dagen, blev skrämd (och förstås inte kunde "fly" eftersom den stod fastbunden) etc. Det jag vill få fram är att spilthäst som sparkar kan göra mycket mer skada än boxhäst som sparkar.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag håller helt med ang skaderisken. Däremot var det mitt misstag att kallt anta det var en ridskola, mest för det bara är där spiltor brukar vara så vanligt förekommande.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Om jag ser bara till min egen häst, som brukade försvara sin box vildsint, skulle jag hellre äta mask än gå in till henne i en spilta, där hon känner sig ännu mer trängd!
Hon mår jättebra nu när hon står i ett stall utan boxgaller, tycker det är dömysigt att hänga över boxväggen och vara social.
Boxvandraren som en kompis har skulle förmodligen utveckla andra ovanor i en spilta, eftersom vandrandet är ett symtom på något han in te gillar...

Jag röstar alla gånger för box, det måste vara mindre hotande att åtminstånde inte sitta fast?
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

vem bekostar ombygget?

Håller med dig till en viss del!! Jag tror att det har med att göra att dessa BOX-talibander inte har egen erfarenhet!!!

Jag har alltid haft mina hästar i box tills för något år seadn då jag upptäckte att min hästarna blev mycke lugnare!! när de kan stå i en spilta så kan man binda fast hästarna nästan vart som hellst!

Är det någon av alla dessa box-talibander som har vetskapen om att en hund som har ett helt hus för sig själv är mer psyliskt påfrestad än en hund som är i ett litet rum??!!!! det är samma för hästarna!!!

Ang bakskygghet!! Det blir faktiskt bättre med en häst som står i spilta!! Skaffa er en erfarenhet istället för att döma utifrån vad ni tror!!

Ang. Detta som ni skriver om: att ridskole hästarna blir gladare av att få box... Ni tror inte att det har med att göra att de som står i spilta på ridskola inte får vara ifred...

Dessutom så när de står i spilta så är de lättare att lasta och köra!!!

Ang. tiden! jag tycker att spiltor inte är ska användas av hästägare som inte vågar släppa ut sina hästar vid olika tillfällen för olika saker...
Hästar ska vara utomhus så mycket som möjligt!!!

Å Tacksam för att ni box-talibaner inte hugger nu utan tar reda på fakta innan ni hoppar på en människa som tycker enligt er helt korkat!!

Jag har själv en fölbox, två spiltor och snart en lösdrift!!

:angel:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Håller med dig till en viss del!! Jag tror att det har med att göra att dessa BOX-talibander inte har egen erfarenhet!!!

Jaså, det tror du? och om boxtalibanerna säger att de har egen erfarenhet då?

Jag har alltid haft mina hästar i box tills för något år seadn då jag upptäckte att min hästarna blev mycke lugnare!! när de kan stå i en spilta så kan man binda fast hästarna nästan vart som hellst!

Mina boxhästar går att binda fast var som helst, så jag ser inte hur det skulle vara exklusivt för spilthästar? Mina boxhästar står förresten stilla lösa också..

Är det någon av alla dessa box-talibander som har vetskapen om att en hund som har ett helt hus för sig själv är mer psyliskt påfrestad än en hund som är i ett litet rum??!!!! det är samma för hästarna!!!

Fel, fel, FEL! Du har tagit ut ett argument HELT ur sitt sammanhang och vridit det. En hund med separationsångest som blir lämnad ensam kan reagera med ökad stress av att ha ett stort utrymme jämfört med ett mindre. Men en normal hund mår bättre av ett större område än ett mindre, jämför med hur stort hundarnas revir är i det vilda. Dock är hundar (likt hästar) utpräglade flockdjur, största skillnaden ligger i att hundens er människan som fullvärdig flockmedlem på ett sätt en häst aldrig gör.

Många hundar reagerar väldigts tarkt på att sättas i bur t ex, och vill komma ut, men för en uppstressad, ensam vovve med separationsångest kan det vara lugnande att ha en liten, välkänd vrå. Även vissa hundar med mycket vallningsinstinkt kan bli stressade av att ha familjen hemma men i olika rum, och försöka 'valla samman' dem.

MEN, alla de där scenariona där en hund blir stressad av att ha ett hus är SYMPTOM på ett helt annat GRUNDproblem. T ex separationsångest, understimulans, brist på sällskap osv.

Ang bakskygghet!! Det blir faktiskt bättre med en häst som står i spilta!! Skaffa er en erfarenhet istället för att döma utifrån vad ni tror!!

Nu dissar du rakt av min egen erfarenhet, som säger att bakskygghet TRÄNAS bort, och det går exakt lika bra att träna bort det på en boxhäst som på en spilthäst, men det kräver lite mer insats från människan för boxhästen, dvs vill man ta den MÄNNISKOBEKVÄMA lösningen - ställ hästen i spilta. Om man inte är så jäkla bekväm utan är mest intresserad av att träna bort bakskyggheten går det EXAKT lika bra med en boxhäst.


Dessutom så när de står i spilta så är de lättare att lasta och köra!!!

Bekvämt och bra för människan - ja. Men få se nu, var det människans bekvämlighet eller hästens välmående som skulle prioriteras.. hmm..




Å Tacksam för att ni box-talibaner inte hugger nu utan tar reda på fakta innan ni hoppar på en människa som tycker enligt er helt korkat!!

Å, du menar att vi inte ska göra EXAKT så som DU gjorde i ditt inlägg? Så..konsekvent du är, och lever verkligen som du lär måste jag ju säga *ironi*
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag har jobbat i olika stall, både privata, travstall och ridskolor. Och om spiltor nu är sååå bra undrar jag:
Varför de grinigaste i stallet som står i spilta, bitts och sparkar, ÄR bakskygga, varför blir de som små änglar när man flyttar in dom i box?
Jag har MÅNGA exempel på sådana hästar!
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 895
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 426
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp