Bukefalos 28 år!

Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Box
+ Hästen står inte uppbunden
+ har ett större utrymme
+ får bättre uppsikt på vad som händer i stallet
+ ett mera narturligt sätt att ha den i box än i spilta


Spilta:
+ bra uppställning sätt när man har riskola och lite plats.




Jag själv skulle ALDRIG få för mig att låta min häst stå i splita, och hon skulle inte klara av att gör det heller. Tycker att SPILTA ska förbjudas.

Sen så kan visst hästarna få avföring i grubba lr vattenkopp...
Sen så tyckert jag att hästen inte ska stå uppbundna så mkt, Vad händer om en häst som står i spilta får panik och kastar sig? Jo grimman lr halsringar tar imot och hästen hänger sig i den. och kan få skador av detta. :cool:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag tycker inte om spiltor särskilt heller- jag tål dem- men jag tycker inte om dem. Hästarna i boxar kan alltid sticka ut huvudet om någon kommer förbi och hälsar. I ridskola betyder det så mycket mer eftersom barn och nybörjare inte behöver kliva in hos hästen bakifrån. Har sett att föräldrar blir mycket tryggare då när deras barn ska hantera hästarna i box.
Skillnaden med spiltor och boxar hos ridskolor är att om hästen blir tjurig i boxen och är uppbunden har man ändå mycket mer plats att gå undan än i spilta. Sen om en häst är självklart revirvaktande från början skulle jag aldrig velat ha den i en spilta till att börja med (känner en häst och hon kan sparka ganska rejält mot en om man är bakom henne).

Fast sen beror det ju på hur stora boxarna är- ju mindre box ju mindre rörelsefrihet. Men jag anser att en stor box (min b-ponny står i en ca. 2,5x3m) är mycket bättre än en spilta då hästen har lite mer koll på allt runtomkring. Sen att min ponny aldrig stått i spilta men kan ha tysta joggare/cyklister som smyger upp bakom henne utan att bry sig eller bli rädd är ju ännu ett bevis på att man inte behöver ha dem i spilta just för "bakskygghetens" skull. Har också stött på fall där hästar "hängt" sig själva i grimskaftet i spiltan.

Sen att mocka 20 boxar är väll inte världens jobb. Hade exakt 17 st i min förra ridskola och växelbädd- funkade utmärkt då vi ändå bara var ca 3 pers som delade på jobbet. Spilta är till för människans bekvämlighet och jag kan förstå folk som inte orkar/kan mocka ut många boxar varje dag men ska man välja så hellre lägger jag bädd i boxarna än att sätta hästen i spilta. En skamlig kombination på en ridskola här borta är faktiskt spilta+bädd! Pft snacka om att vara lata.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Om man ser till mockningsaspekten så tycker jag att man bara ser det ur människans perspektiv. Har man 20 boxar att mocka så får man väl antingen dra ner på hästantalet om man tycker att det blir för jobbigt, eller se till att man är flera personer som hjälps åt att mocka så att arbetsbördan blir mindre. Hästen ska väl inte behöva stå i spilta bara för att det är bekvämare att mocka då? :confused:

orealistiskt.. har någon en verksamhet går det inte bara att halvera antalet hästar, det måste du väl förstå..

och om hästen mårr lika bra att stå i spilta nattetid som i box.. varför ska man välja box?

Varför skulle en häst i box bli mer dominant och ta över ledarskapet än en häst i spilta? :confused:

aldrig sagt det, dock är det lättare för en boxhäst att göra det då de kan försvara sig på fler sätt än en spilthäst.. en spilthäst vet att den inte kan komma undan, en boxhäst vet att den kan det..

Det där stämmer ju absolut inte! Tror du på allvar att en häst som står uppbunden mot en vägg ser mer än en häst som står lös i en box!? :confused: När hästen står i box så har man ju antingen galler eller inte galler över boxväggen, och hästarna brukar inte ha några som helst problem att se igenom gallret...!!

:rofl: nu drog du upp den äldsta och DUMMASTE grejen som spilthatar älskar att dra upp, nämligen att det tror att alla spiltor är byggda med 3 höga väggar och att hästen har skygglappar på sig.. så FEL, FEL, FEL, hästar har exakt lika bra synförmåga i en spilta som i en box, och utförandet av spiltan/boxen avgör hur mycket utsikt den har.. så jag behöver inte säga mer än det jag just nu sagt om den bitan..

Varför skulle man ha lika många skötselplatser som boxplatser? Antingen turas man ju om med de skötplatser som finns (är ju sällan som det är jordens rusning på precis samma tid på dygnet), eller så gör man i ordning sin häst i boxen. Är det en ridskola så får man väl binda upp hästarna i boxen då!

men boxen är ju hästens revis som någon sa, man ska ju sköta hästen utanför..

Alla de här sakerna har ju med människans bekvämlighet att göra! Det är ju inte bättre för hästarna att stå i spilta bara för att det blir enklare för människan att ha dem. Antingen ser man väl till att ha ett hanterbart antal hästar, eller så ser man till att ha tillräckligt mycket, kunnig, stallpersonal!

vem säger att hästarna vantrivs i spilta och älskar box.. ?

och du menar väl att man ska se till att ha tillräckligt många i stallpersonalen om man ska ha boxar.. för kunskap gör inte att man mockar 20 boxar på samma tid som 20 spiltor..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

1 Jag tror att det har med att göra att dessa BOX-talibander inte har egen erfarenhet!!!
2 när de kan stå i en spilta så kan man binda fast hästarna nästan vart som hellst!
3 Ang bakskygghet!! Det blir faktiskt bättre med en häst som står i spilta!! Skaffa er en erfarenhet istället för att döma utifrån vad ni tror!!
4 Dessutom så när de står i spilta så är de lättare att lasta och köra!!!
5 Ang. tiden! jag tycker att spiltor inte är ska användas av hästägare som inte vågar släppa ut sina hästar vid olika tillfällen för olika saker...
1 Men tror du inte vi har det eller?
Jag har jobbat på diverse ridskolor och privatstall, där det funnits både spiltor och boxar. Det är överlag en stor skillnad med + åt boxarna.
2 Det kan man göra ändå! Det tränar man på sen föltiden.
Tex mina hästar har aldrig stått i spilta men oj, jag kan binda dem vart som helst. :eek:
3 Det behöver inte bli bättre alls av att stå i spilta. De har inte lika lätt att vända sig om och uppfattar inte alltid att någon ska komma hastigt in i spiltan, som inte förvarnar. Återigen, överlag tycker jag spilthästar är mer bakskygga.
4 Det har inte heller med det att göra. Sånt tränar man på andra sätt.
5 Vad skriver du männska? :confused: :crazy:

Jag har jobbat i olika stall, både privata, travstall och ridskolor. Och om spiltor nu är sååå bra undrar jag:
Varför de grinigaste i stallet som står i spilta, bitts och sparkar, ÄR bakskygga, varför blir de som små änglar när man flyttar in dom i box?
Jag har MÅNGA exempel på sådana hästar!

Håller med och samma här!
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

varför skulle hästen behöva bli kliad på halsen? de kan likagärna få en liten klapp på rumpan.. vet en häst som älskade att bli kliad på insidan av bakbenen..


citerar synprylen från mitt förra inlägg
"den äldsta och DUMMASTE grejen som spilthatar älskar att dra upp, nämligen att det tror att alla spiltor är byggda med 3 höga väggar och att hästen har skygglappar på sig.. så FEL, FEL, FEL, hästar har exakt lika bra synförmåga i en spilta som i en box, och utförandet av spiltan/boxen avgör hur mycket utsikt den har.. "
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Naturligtvis eftersom den då slipper stå fastbunden! Vilket föredrar du? Lös i ett rum på 12m2 eller fastbunden i ett grimskaft???
(stor storhäst) minimimått på box 9 kvm, minimimått på spilta 5,2 m2.. båda är förbaskat SKITSMÅ utrymmen för ett strövdjur..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

aldrig sagt det, dock är det lättare för en boxhäst att göra det då de kan försvara sig på fler sätt än en spilthäst.. en spilthäst vet att den inte kan komma undan, en boxhäst vet att den kan det..

och du menar väl att man ska se till att ha tillräckligt många i stallpersonalen om man ska ha boxar.. för kunskap gör inte att man mockar 20 boxar på samma tid som 20 spiltor..

En inträngd häst svarar mycket värre än en som inte är det. Om en häst i box blir aggresiv har du ändå mer utrymme att kliva undan på (och det kan du inte förneka) och du kan inte förneka att om en häst i spilta får för sig något är du inklämd i väggen ganska snabbt med ingen som helst flyktväg utom vid bakdelen som hästen garanterat kommer att anävnda mot dig. Haft en häst på ridskola som var aggresiv i boxen men var man tydlig och markerade att hon inte får ge sig på en gjorde hon inte det. De enstaka fall hon gjorde det hann man alltid ut genom dörren och kunde stänga igen.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

DÅ kanske man kan låta bli att rida JUST när hästen år vrålhungrig. ALternativt ändra fodringsrutinerna så att hästen inte är så extremt hungrig någon gång under dygnet.

Vem har sagt att hästen ska bestämma helt och hållet? Mina boxhästar rider jag när jag känner för det, de ska flytta sig när jag går in i boxen, de ska acceptera att hanteras i boxen osv. Ingen av dem har problem med det ens när de äter sitt kraftfoder.
ja jo man får ju ta å skippa lektionen/träningen/rida ut med polaren/släppa ut hästen i hagen/låta hovslagaren sko/låta veterinären vaccinera just den gången..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

1 orealistiskt.. har någon en verksamhet går det inte bara att halvera antalet hästar, det måste du väl förstå..
2 och om hästen mårr lika bra att stå i spilta nattetid som i box.. varför ska man välja box?
3 aldrig sagt det, dock är det lättare för en boxhäst att göra det då de kan försvara sig på fler sätt än en spilthäst.. en spilthäst vet att den inte kan komma undan, en boxhäst vet att den kan det..
4 hästar har exakt lika bra synförmåga i en spilta som i en box, och utförandet av spiltan/boxen avgör hur mycket utsikt den har.. så jag behöver inte säga mer än det jag just nu sagt om den bitan..
1 Då får man anställa någon lr ordna nån liten tjej som kan mocka mot ridning ibland tex, det ska vara för hästarnas bästa.
2 För hästen trivs och mår bättre i box, med trevliga boxgrannar.
3 Just därför att spilthästen vet att den sitter fast kan den bli eggresiv/grinig osv. Den kommer ju inte undan! I box har den större chans att göra det och visa det.
4 Du fattar ju inte. Ska vi behöva fota eller rita upp åt dig?
Det är väl självklart att de inte ser lika bra i spilta.
de kan ju inte vända sig om osv.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

En inträngd häst svarar mycket värre än en som inte är det. Om en häst i box blir aggresiv har du ändå mer utrymme att kliva undan på (och det kan du inte förneka) och du kan inte förneka att om en häst i spilta får för sig något är du inklämd i väggen ganska snabbt med ingen som helst flyktväg utom vid bakdelen som hästen garanterat kommer att anävnda mot dig. Haft en häst på ridskola som var aggresiv i boxen men var man tydlig och markerade att hon inte får ge sig på en gjorde hon inte det. De enstaka fall hon gjorde det hann man alltid ut genom dörren och kunde stänga igen.
jag ser det snarare tvärtom.. i en spilta har man en snabb rak utväg.. i en box kan hästen blockera den med hela sin kropp.. jag har varit med om det tyvärr.. jag har extrem respekt för hästars bakben och i boxen hade jag ingenstans att ta vägen..

en häst som är farlig i spilta och blir bättre i box ska givetvis stå på box, jag har aldrig sagt annat.. varför drar ni upp ytterligheter?
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

jag ser det snarare tvärtom.. i en spilta har man en snabb rak utväg.. i en box kan hästen blockera den med hela sin kropp.. jag har varit med om det tyvärr.. jag har extrem respekt för hästars bakben och i boxen hade jag ingenstans att ta vägen..

en häst som är farlig i spilta och blir bättre i box ska givetvis stå på box, jag har aldrig sagt annat.. varför drar ni upp ytterligheter?

Och om hästen trycker dig mot väggen? vart kommer du då? Raka utvägen finns inte utan du har en enorm hästkropp framför dig ändå- oavsett box eller spilta. Men jag anser att ju mer utrymme du har desto mer utrymme har du att ta dig därifrån.

Sen sa jag inget om att just den hästen jag kände blir bättre i boxen som spiltan. Vet bara att jag aldrig skulle vilja ha hennes bak emot mig när jag kommer.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

1 Då får man anställa någon lr ordna nån liten tjej som kan mocka mot ridning ibland tex, det ska vara för hästarnas bästa.
2 För hästen trivs och mår bättre i box, med trevliga boxgrannar.
3 Just därför att spilthästen vet att den sitter fast kan den bli eggresiv/grinig osv. Den kommer ju inte undan! I box har den större chans att göra det och visa det.
4 Du fattar ju inte. Ska vi behöva fota eller rita upp åt dig?
Det är väl självklart att de inte ser lika bra i spilta.
de kan ju inte vända sig om osv.
1. ska man låter lektionshästar gå extra? måste man köpa sig själv en pensionärshäst för att en stalltjej ska få rida? och nej. jag gillar inte svartarbete, utnyttja småflickor va! skäms :mad:
2. vem säger det? vem säger att spiltgrannarna är otrevliga? det kan ju likagärna vara otrevliga boxgrannar..
3. och varför ska man låta hästen bestämma?
4. jag ritar många stall, jag vet hur en bra spilta vs en bra box ser ut.. och det finns ingen lag på att häst i box ska ha öppet boxgaller.. det är en risk om mna har större stall eftersom att de kan hugga mot hästar de inte gillar..
en häst måste inte vända arslet för att se med ögonen, brunögat däribak kan dom inte se med iallafall..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Och om hästen trycker dig mot väggen? vart kommer du då? Raka utvägen finns inte utan du har en enorm hästkropp framför dig ändå- oavsett box eller spilta. Men jag anser att ju mer utrymme du har desto mer utrymme har du att ta dig därifrån.

Sen sa jag inget om att just den hästen jag kände blir bättre i boxen som spiltan. Vet bara att jag aldrig skulle vilja ha hennes bak emot mig när jag kommer.
klämd mellan hästmage och vägg eller nitad med bakhovar mot vägg.. det är frågan. jag tar hellre magen faktiskt.. bakhovar gör extremt mycket mer skada..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag tycker det har mycket att göra med hur man hanterar situationen. På Ridskola ska hästen inte vara aggresiv oavsett box eller spilta och de som är det ska INTE hanteras av nybörjare. Om vi nu sätter upp ett scenario där jag står och borstar hästen i spiltan och någon kommer upp bakom den och hästen flyger framåt och trycker upp mig med bogen mot spiltväggen och sedan trampar ner mig? I panik och ett sådant litet utrymme kan hästen bli bra knäpp och människorna bakom kommer inte åt dig utan att själva riskera liv och lem. Därför anser jag att boxen med hästen med arslet mot dig kan vara bättre eftersom någon kan alltid springa in fort utan att behöva riskera att bli klämd utan då har boxdörren (t. ex.) som utväg.

Och sen som flera sa- vad är det för skumma hästar du råkat ut för?? Jag har då inte ridit i fem hundra år men jag har haft mig idioter till hästar att hantera men aldrig varit med om sådana skumma som tycker om att döda mig.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

1. ska man låter lektionshästar gå extra? måste man köpa sig själv en pensionärshäst för att en stalltjej ska få rida? och nej. jag gillar inte svartarbete, utnyttja småflickor va! skäms :mad:
2. vem säger det? vem säger att spiltgrannarna är otrevliga? det kan ju likagärna vara otrevliga boxgrannar..
3. och varför ska man låta hästen bestämma?
4. jag ritar många stall, jag vet hur en bra spilta vs en bra box ser ut.. och det finns ingen lag på att häst i box ska ha öppet boxgaller.. det är en risk om mna har större stall eftersom att de kan hugga mot hästar de inte gillar..
en häst måste inte vända arslet för att se med ögonen, brunögat däribak kan dom inte se med iallafall..

1 sa jag något om att utnyttja småtjejer?
Jag va som ung tjej överlycklig att få mocka, jag tyckte det va skitkul att bra får vara i ett stall! jag fick skritta av hästarna och skritta fram ibland osv. rida fram små ponnyer på tävling osv. Jag gjorde allt för att få vara i stall. Ingen som utnyttjade mig inte. Ge dig.
2 det sa jag inget om. men en box är bättre, jag la bara till trevliga boxgrannar för att då är det trevligare.
3 det sa jag inget om. men vissa hästar på ridskola lr fd ridskolehästar behöver vara ifred, självklart ska de få vara det ibland då också.
4 jag vet att de kan se ändå. jisses. men de kan inte vara så sociala som de i många fall önskar.

Du har alla emot dig. Ge upp. Tycker synd om dina hästar som antgaligen behöver stå på spilta då. Varför inte stänga fast benen också, och sätta en påse under svansen. Oj vad lätt det skuille bli att mocka då! :idea:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

*KL*
Spilta
- Hästen kan fastna i grimskaftet den är uppbunden med
- Hästen kan sparka åt människor, rakt ut i gången. Ingen vägg som tar smällen.
- Hästen kan trycka upp människan mot väggen om den inte känner att den kan gå undan (dvs Hästen kan utveckla aggresivt och farligt beteende)
- Hästen kan inte vända sig bort från grannen på samma sätt som i box

1. det med grimskaftet är ju en säkerhetsfråga, grimskaftet ska löpa genom ring på lagom höjd och grimskaftet ska vara lagom långt, det ska även löpa mycket lätt genom ringen..
jag har faktiskt bara hört om en enda olycka med grimskaft i spilta.. då fastnade hästen med skon..

2. i box kan hästen kicka såfort man öppnar dörren.. finns ju en PKponny (död nu) som man var tvungen att först låsa upp dörren på, vänta på att hon vända huvudet till och sedan vräka upp dörren och slänga sig runt halsen på henne, hänga med 3 varv runt innan hon gav upp och man kunde sätta fast henne.. och det var BARA EN LEK för henne tyvärr.. hon gjorde det till och med när hon skulle ut i hagen med hästkompisarna :(

3. allmänt stallvett, man ska inte springa in och ut i spiltor.. skulle man springa lika mycket i boxar så finns det beteendet där också, då börjar hästen försvara sitt revir.. så det är inget som ändras med uppstallningsformen..

4. har helt och hållet med utformningen att göra..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Och sen som flera sa- vad är det för skumma hästar du råkat ut för?? Jag har då inte ridit i fem hundra år men jag har haft mig idioter till hästar att hantera men aldrig varit med om sådana skumma som tycker om att döda mig.

Håller med helt! :bow:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

1 sa jag något om att utnyttja småtjejer?
Jag va som ung tjej överlycklig att få mocka, jag tyckte det va skitkul att bra får vara i ett stall! jag fick skritta av hästarna och skritta fram ibland osv. rida fram små ponnyer på tävling osv. Jag gjorde allt för att få vara i stall. Ingen som utnyttjade mig inte. Ge dig.
2 det sa jag inget om. men en box är bättre, jag la bara till trevliga boxgrannar för att då är det trevligare.
3 det sa jag inget om. men vissa hästar på ridskola lr fd ridskolehästar behöver vara ifred, självklart ska de få vara det ibland då också.
4 jag vet att de kan se ändå. jisses. men de kan inte vara så sociala som de i många fall önskar.

Du har alla emot dig. Ge upp. Tycker synd om dina hästar som antgaligen behöver stå på spilta då. Varför inte stänga fast benen också, och sätta en påse under svansen. Oj vad lätt det skuille bli att mocka då! :idea:
:rofl:

ja, jag ser vad du gör, du förskönar boxens varande.. jag tvingar dig inte att gilla spiltor mer än boxar.. men hata dem inte.. ;)
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

klämd mellan hästmage och vägg eller nitad med bakhovar mot vägg.. det är frågan. jag tar hellre magen faktiskt.. bakhovar gör extremt mycket mer skada..

Det beror faktiskt alldeles på det. Om du är på sådant avstånd bakom hästen att den hinner slå ut rörelsen och få all kraft bakom sparken så är det värre än bli mosad. Men det är ju synnerligen dumt att ställa sig på det avståndet bakom en sur häst.

Däremot så 600 kg häst som pressar dig dikt an mot en boxvägg kan ge ganska ordentliga klämskador.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

4. har helt och hållet med utformningen att göra..

Vilken utformning skulle förhindra det? :smirk:
De kan ju inte komma undan, spiltan är väl inte flera meter bred eller..
Det är om man har hög mellanvägg eller galler mellan, det är ju väldigt trevligt.
Jag vill iaf att mina hästar ska kunna pussas lite med sina boxgrannar.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 895
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 426
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp